handdator

Visa fullständig version : Substitut för en riktig måltid efter träning


powderdog
2009-09-15, 21:08
Hej!

Jag finner mig ofta i situationen att jag inte har någon "riktig" mat som väntar på mig när jag kommer hem efter träningen. Då det tar ca 1h för mig att ta mig hem från gymet vill jag ha i mig mat fort. Jag körde idag på vad jag hoppas är en bra ersättare för en riktig måltid. Direkt efter träning kör jag en shake med 50g malto och 25g vassle.


100g havregryn
5dl mjölk (3%)

Vilket ger mig macro fördelning på:

Protein 29,5 g
Kolhydrater 81g
Fett 22g

Totalt 640kcal.

Är detta en bra ersättare för en bra måltid? Jag tycker det ser helt ok ut borsett från avsaknaden av grönt.

Jag bulkar för tillfället, är det en ok mängd kolhydrater jag får i mig genom denna ersättare?

Tack på förhand
/David

BengtZz
2009-09-15, 21:13
Du behöver inte äta kolhydrat. Speciellt inte i kombination med ditt styrketräningspass.

Drick ditt vassle, åk hem och få i dig protein igen. Då kan du gärna kombinera med andra makronutrienter i den måltiden. Det tar ju trots allt bara en timme att ta sig hem, jag hade haft mat färdigt då när jag kommer hem.

Att dricka din shake som du föreslår nu och inte äta någonting när du kommer hem är absolut sämre än att dricka din shake och äta det extra du lagt till i din shake en timme senare. Dvs även om makronutrientkomponeringen är identisk.

Snorkelfarsan
2009-09-15, 21:22
Jag skulle säga att det funkar helt ok. Men att göra så varje träningspass känns inte helt optimalt och även lite onödigt. Det kan vara bra att variera sig lite. Att laga någonting snabbt och enkelt på 10-20 min kan vara en bra idé.
Ägg är gott och nyttigt samt lätt att laga, tar bara 7 min att koka. Om du äter nåt ägg till havregrynen blir det ännu bättre.

Men är det som du säger bara en ersättare någon gång då och då så är det ju ganska smidigt och gott, du kan alltid experimentera med gröten och ha i lite vad som helst. Banan och andra frukter, nötter, olika typer av mjöl etc. Varför inte proteinpulver?

Och personligen skulle jag skippa maltodextrinen, den gör inte mycket för musklerna och behövs egentligen bara om du tränar riktigt riktigt hårt och väldigt ofta. Ät istället dom kolhydraterna via lite extra havregryn eller något som inte ger "tomma" kalorier.

WorkOutBuddy
2009-09-15, 21:31
Tyckte jag läste att havregryn + mjölk är perfekt att käka efter träningen. Kanske lite protein hade jag nog haft i, vassle eller liknande. Annars kan du väl ta och dricka en protein drink (vassle/EAA) när du kommer hem för att sedan laga mat att äta.

krakowww
2009-09-15, 23:30
Du kan ju alltid koka gröt på det hela så är det ju helt plötsligt en måltid.

Fredrik_S
2009-09-16, 01:11
Jag skulle säga att det är en alldeles perfekt måltid att ta när du kommer hem. Enkelt och nyttigt.
Håller inte med om att du behöver variera den om du inte vill. Det finns ju fler måltider per dag du kan variera. Gör inte så mycket om endast en måltid är identisk dag till dag.


Du kan ju alltid koka gröt på det hela så är det ju helt plötsligt en måltid.

ok? är en måltid endast en måltid om den är varm?

CrazyJoeDavola
2009-09-16, 12:39
Laga maten innan om du har möjlighet.

powderdog
2009-09-16, 12:41
Jag skulle säga att det är en alldeles perfekt måltid att ta när du kommer hem. Enkelt och nyttigt.
Håller inte med om att du behöver variera den om du inte vill. Det finns ju fler måltider per dag du kan variera. Gör inte så mycket om endast en måltid är identisk dag till dag.

Perfekt! Tack för svar, då blir det nog en sådan ett par ggr i veckan!

powderdog
2009-09-16, 12:43
Jag skulle säga att det funkar helt ok. Men att göra så varje träningspass känns inte helt optimalt och även lite onödigt. Det kan vara bra att variera sig lite. Att laga någonting snabbt och enkelt på 10-20 min kan vara en bra idé.
Ägg är gott och nyttigt samt lätt att laga, tar bara 7 min att koka. Om du äter nåt ägg till havregrynen blir det ännu bättre.

Men är det som du säger bara en ersättare någon gång då och då så är det ju ganska smidigt och gott, du kan alltid experimentera med gröten och ha i lite vad som helst. Banan och andra frukter, nötter, olika typer av mjöl etc. Varför inte proteinpulver?

Och personligen skulle jag skippa maltodextrinen, den gör inte mycket för musklerna och behövs egentligen bara om du tränar riktigt riktigt hårt och väldigt ofta. Ät istället dom kolhydraterna via lite extra havregryn eller något som inte ger "tomma" kalorier.

Tack, bra ide med nötter och frukt och liknande.

Jag tränar styrka sex dagar i veckan, är malton onödig då med?

z_bumbi
2009-09-16, 12:53
Med tanke på träningsmängden skulle jag behålla maltodextrinet. Lätta kalorier och det är ingen nackdel att fylla på glykogenet så fort som möjligt.

Snorkelfarsan
2009-09-16, 13:10
Tack, bra ide med nötter och frukt och liknande.

Jag tränar styrka sex dagar i veckan, är malton onödig då med?

Jag kan inte ge någon kvalificerad åsikt på den frågan, men personligen hade jag bara tagit det om jag ska träna två gånger på samma dag eller om jag har tränat väldigt hårt och ätit väldigt lite kolhydrater dagen innan t ex. I mina ögon är det tomma kalorier som jag mycket hellre får i mig via någon annan källa. T ex lite extra frukt/sylt till gröten eller tom en snickers

krakowww
2009-09-16, 17:36
ok? är en måltid endast en måltid om den är varm?


Det skulle inte jag säga men jag tyckte att det verkade så på trådskaparen, då det inte fanns någon "riktig" mat som väntade efter träningen.

Annars håller jag med dig om att havregryn och mjölk är utmärkt efter träningen.

Miss A
2009-09-17, 03:29
Nar jag har lyckats med konststycket att inte ha en matlada i kylen att varma efter traning, brukar jag mosa ihop en avokado med keso och lagga pa knackebrod. Ett tips ar att bryta isar knackebrodet i mindre bitar och dippa i avokadororan. Blir nastan lite chips-o-dip-kansla :)!