handdator

Visa fullständig version : Lightläsk vid LCHF


Laggie
2009-09-15, 18:09
Hejsan,

Jag har börjat med LCHF kosthållning då jag upptäckt att jag mår bra av att skippa både mejeriprodukter och kolhydrater i stort.
Jag har fått bort mycket av mitt sötsug och gillar skarpt att det är helt ok med en fet grillad kyckling till middag:)
När jag skippade mjölken så fick jag mindre talgproduktion som en bonus.

Nu till frågan,

Jag gillar dock pepsi max som jag druckit mycket innan, kommer det bara att få tillbaka mitt sötsug om jag börjar dricka ett glas då och då?
Jag är rätt less på vatten til maten och nu när jag inte dricker mjölk så saknar jag bra alternativ.

young_george
2009-09-15, 18:12
Ingen här vet exakt hur du kommer reagera på ditt glas pepsi max.

mattilainen
2009-09-15, 18:13
Är väl inte bevisat att det gör det ena eller det andra just med sötsuget. Jag tror många förknippar lightläsk med sötsug för att just när du druckit lightläsk så får du inte något sött i dig och det klart att man kan känna sötsug efteråt.. Bara vad jag tror och jag tror också att det är lite av vad man gör det till, lite placebo effekt. Tror man att man blir sötsugen så blir man det, tror man inte på det så blir man det inte. Kan ligga något i det och jag avslutar med att det är vad jag tror.

eskiil
2009-09-15, 18:41
Mitt sötsug försvinner när jag dricker lightläsk.

Vet ej om det är för att den smakar så sött eller liknande.

Marcüs
2009-09-15, 18:46
Jag får inte tillbaka något "sockerberoende" av lightläsk iaf.

mikaelj
2009-09-15, 18:49
Jag har börjat med LCHF kosthållning då jag upptäckt att jag mår bra av att skippa både mejeriprodukter och kolhydrater i stort.
Jag har fått bort mycket av mitt sötsug och gillar skarpt att det är helt ok med en fet grillad kyckling till middag:)
När jag skippade mjölken så fick jag mindre talgproduktion som en bonus.

Yay!

Jag gillar dock pepsi max som jag druckit mycket innan, kommer det bara att få tillbaka mitt sötsug om jag börjar dricka ett glas då och då?

Prova och se. För mig gör det varken till eller från. Enda tilfällena jag blir "sötsugen" (= stärkelsesugen, egentligen) är när jag ätit för mycket protein i förhållande till mängden fett (vanligtvis knappt dubbelt så mycket fett som protein för mig), eller om jag sovit dåligt.

Jag är rätt less på vatten til maten och nu när jag inte dricker mjölk så saknar jag bra alternativ.

Tja, varje måltid är dumt att dricka läsk. Mineralvatten eller citron i? Något annat som förbättrar vattnet är att ha det i kylskåpet så att det är riktigt kallt när du dricker det.

Utöver att man inte har full koll på sötningsmedel fräts dessutom dina tänder sönder. Du kanske känner hur de är "knarriga" efter ett glas?

Pontus H
2009-09-15, 21:08
mikaelj:

när du säger "ätit för mycket protein i förhållande till mängden fett menar du i antal gram eller kcal? hur ligger din ratio mellan fett och protein? jag äter för tillfället nu lika många gram protein som fett... och försöka komma ganska nära 2g/kilo

mikaelj
2009-09-15, 21:14
när du säger "ätit för mycket protein i förhållande till mängden fett menar du i antal gram eller kcal? hur ligger din ratio mellan fett och protein?

Gram.

Någon frågade mig nyss i min journal om jag räknar på fördelning. Mitt svar:

Vanligtvis äter jag bara. Jag tror att jag gör av med ungefär 2500 kcal/dygn.

Om jag ser till vad jag ätit en vanlig dag gissar jag på 100-150g protein, 10-30g kolhydrater och 200-225g fett, eller 16-25E% protein, 3-5E% kolhydrater, 70-80E% fett.