handdator

Visa fullständig version : Ont i fingrarna/handen vid Bänkpress


haa
2009-09-15, 12:08
Det är så att när jag kör bänkpress i smith maskinen så får jag konstigt ont i fingrarna och handen efter träningen, känns som man greppat stången fel/för hårt eller nåt. Någon som vet vad man gör fel? Problemet kanske är relaterat med nästa fråga men vet inte:

Samt en annan fråga som har med bänkpress att göra, ska stången när på bröstet eller lite under bröstet eller lite över bröstet ? hah har inte riktigt koll!

Tacksam för svar! :thumbup::)

walegard
2009-09-15, 12:17
Du får nog förklara din teknik först.

Stången ska ner lite ovanför bröstvårtorna och drar du ihop skulderbladen ordentligt skall du nog få ner stången enkelt hela vägen ner till kroppen.

Danne2k
2009-09-15, 12:50
Jag brukar ha ganska ont i handlederna precis efter ett set bänkpress, kan göra ganska ordentligt ont men det går över på 3-4 minuter bara. Har aldrig använt handledsskydd samt aldrig haft ont i handlederna efter träningen eller en längre period. Vet inte hur mycket detta svarade på din fråga iofs..

Provat wristwraps?

Christyle
2009-09-15, 14:09
bra träningshandskar kanske?

LoTiX
2009-09-15, 14:26
Jag brukar ha ganska ont i handlederna precis efter ett set bänkpress, kan göra ganska ordentligt ont men det går över på 3-4 minuter bara. Har aldrig använt handledsskydd samt aldrig haft ont i handlederna efter träningen eller en längre period. Vet inte hur mycket detta svarade på din fråga iofs..

Provat wristwraps?

Samma problem jag har, ont i vänster handled vid dorsalflexering + belastning. Går över snabbt efter set.

stolpskott
2009-09-15, 18:08
Haft ett liknande problem förut. I mitt fall berodde det på stela leder, och det är så i ditt fall med räcker det med att mjuka/värma upp lederna i fråga innan varje bänkpass.

haa
2009-09-15, 18:43
Okey, tackar för svaren!

Men jag har fortfarande en fråga kvar hur ska stången ner, över bröstet, i mitten på bröstet eller under?

Tack!

Pjotor
2009-09-15, 19:23
Jag sänker stången så att den landar ungefär vid bröstvårtorna. Tror att styrkelyftare lägger den lite längre ner än så.

Har du tillräckligt bred fattning är det nästan alltid stora bröstmuskeln (m. pectoralis major) som jobbar mest. Olika landningsplatser styr vilka stabiliserande muskler som kopplas in och i vilken grad.

pony
2009-09-18, 06:20
Med tanke på din andra fråga drar jag den vilda slutsatsen att övningen är hyfsat ny för dig? Kanske träning med stänger i allmänhet?
Isf skulle jag tippa på att du helt enkelt övergreppar, vilket är lätt hänt när man håller i ett väldigt smalt föremål samtidigt som man är osäker och rädd att tappa greppet. Man knyter handen onödigt hårt och får ofta ont i knogarna/fingrarna.
Testa att lossa greppet aningen och se till att inte hålla krampaktigt.

Kejet
2009-09-18, 08:18
Jag lyfter för att bli stark, så stången nuddar strax under bröstvårtorna, kanske lite längre ner.
Får själv ont i handlederna ibland vid bänk. Brukar värma upp de med några enkla handledscurls och viftningar och då försvinner smärtan.

DJJOHANSSON
2016-04-23, 17:50
Jag dampade mig för två veckor sedan och slog näven i bordet.. Fick åka till akuten med en hand som tordes vara bruten men det va den inte. Läkaren såg inga sprickor och sa att den va 'stukad'

Jag kan inte köra några pressövningar då det gör för ont på insidan och utsidan handen vid ring och lillfingret. Kan inte ens pressa stången i bänkpress eller militärpress.

Någon som har haft nått liknande? Hur lång tid dröjde det innan ni blev bra? :)

Spelevink
2016-04-23, 18:07
Först och främst, om du inte bänkar i smithen av en anledning så som för att komma runt en skada eller liknande så skulle jag rekommendera att du kör bänkpress med en "fri" skivstång.

Hur lägger du stången i händerna? Du kanske lägger den lite för långt bak i handen?
Hur känns smärtan? Som att det ligger i huden, i "köttet" eller i fingerlederna?

Rahf
2016-04-23, 18:13
Jag dampade mig för två veckor sedan och slog näven i bordet.. Fick åka till akuten med en hand som tordes vara bruten men det va den inte. Läkaren såg inga sprickor och sa att den va 'stukad'

Jag kan inte köra några pressövningar då det gör för ont på insidan och utsidan handen vid ring och lillfingret. Kan inte ens pressa stången i bänkpress eller militärpress.

Någon som har haft nått liknande? Hur lång tid dröjde det innan ni blev bra? :)

En regelrätt stukning sitter i ett par veckor innan det börjar kännas normalt. Se till att använda handen under tiden.

BobaFett
2016-04-23, 18:18
http://stronglifts.com/wp-content/uploads/bench-press-low-grip.jpg

DJJOHANSSON
2016-04-23, 21:10
En regelrätt stukning sitter i ett par veckor innan det börjar kännas normalt. Se till att använda handen under tiden.

Handen används flitigt, jag är högerhänt och det är högern jag har skadat så den används som vanligt, den gör bara ont vid pressar men vi får väl hoppas att det går över snart.. :)

Först och främst, om du inte bänkar i smithen av en anledning så som för att komma runt en skada eller liknande så skulle jag rekommendera att du kör bänkpress med en "fri" skivstång.

Hur lägger du stången i händerna? Du kanske lägger den lite för långt bak i handen?
Hur känns smärtan? Som att det ligger i huden, i "köttet" eller i fingerlederna?

Hur jag håller i stången känner jag är irrelevant, jag har tränat i 5 år och skadan har inte uppkommit i gymmet men tack för tipset :)

Det är en huggande smärta i halva handen, det känns som att någon har satt en kniv i den om jag provocerar smärtan.

http://stronglifts.com/wp-content/uploads/bench-press-low-grip.jpg

Har provat flera olika grepp i alla övningar som jag kom på i gymmet, rich piana greppet funkade i en bänkpressmaskin med väldigt låg vikt, pecfly och kabelflyes underifrån funkar så jag får ju in blod i bröstet men jag vill pressssa. Det kunde ju vart värre, kan träna ryggen fullt ut och antagligen armarna samt sidolyft.




Tack :)

Saxnot
2016-04-24, 18:59
Med tanke på din andra fråga drar jag den vilda slutsatsen att övningen är hyfsat ny för dig? Kanske träning med stänger i allmänhet?
Isf skulle jag tippa på att du helt enkelt övergreppar, vilket är lätt hänt när man håller i ett väldigt smalt föremål samtidigt som man är osäker och rädd att tappa greppet. Man knyter handen onödigt hårt och får ofta ont i knogarna/fingrarna.
Testa att lossa greppet aningen och se till att inte hålla krampaktigt.

Rent allmänt brukar det väl sägas att i bänkpress ska man nypa åt allt vad det går?