handdator

Visa fullständig version : konditionsträning?


Big_Vik
2003-08-30, 17:34
Nu är det så att jag lagt av med fotbollen så nu tänker jag börja köra styrketräning riktigt seriöst. 4 ggr i veckan har jag kört förut enligt följande schema (och ska fortsätta på det)
M. Rygg, mage
Ti. Vila
O. Axlar, triceps
To. Ben,vader
F. Vila
L. Bröst biceps
S. Vila

så nu undrar jag hur jag ska göra med kondition och mat nu då jag inte kommer träna nåt mer fotboll?

jag hade tänkt mig köra HIIT (High Intensity Interval Training eller vad det nu heter) typ en kvart efter alla passen (utom ben.) och kanske någon ledig dag.
Sen kanske gå några promenader några gånger i veckan. Det ska vara bra för fett-förbränningen har jag hört? några promenader spelar väl ingen roll för muskeltillväxten? hur fort ska man gå? fort?

sen ang. HIT. kan någon skicka några länkar om det för jag hittar dem inte. vad är reglerna? 15 min intervaller?

Sen tänkte jag äta lite mindre kolhydrater för jag vill inte bli fet, har några extrakilon nu, men det är ju bulktider. :D

King Grub
2003-08-30, 17:47
Sen kanske gå några promenader några gånger i veckan. Det ska vara bra för fett-förbränningen har jag hört?

Ja, om du förlägger dem till före frukost. Då är insulinnivåerna låga eller obefintliga och du har inte mycket kolhydrater i kroppen, och största delen av energiåtgången kommer att vara kroppsfett. Går du senare på dagen förbrukar du lika mycket energi (kalorier), men mindre andel kommer att komma från fett.


några promenader spelar väl ingen roll för muskeltillväxten?

Nix.

hur fort ska man gå? fort?

Lite ansträngande bör de allt vara, men inte såpass att du inte kan prata med någon som går bredvid.

sen ang. HIT. kan någon skicka några länkar om det för jag hittar dem inte. vad är reglerna? 15 min intervaller?

Det finns väl inga regler direkt. De studier som har gjorts har använt intervaller allt från 5 sekunder till någon minut, i allt från 5 till 60 minuter total tid. Jag föredrar personligen 30 sek intensivt tempo följt av 30 sekunders återhämtningstempo i totalt 20 minuter, men om du inte har riktigt bra kondis får du vara glad om du klarar 10 minuter i börjar, för det är dödande.

Sen tänkte jag äta lite mindre kolhydrater för jag vill inte bli fet, har några extrakilon nu, men det är ju bulktider.

Satsar du på muskelbygge tycker jag inte du bör dra ner något speciellt på kolhydratsintaget, eftersom du vill ha rejält med bra bränsla att kunna köra intensiva pass på, både i gymmet och cardio. Och med den träningsmängd du planerat att bedriva lär du behöva det.

z_bumbi
2003-08-30, 17:47
Om du bara vill bränna lite fett samt behålla din kondition lär tre konditionspass i veckan räcka långt, om du väljer hiit, mer traditionell träning eller en blandning spelar inte så stor roll i slutänden. Finns fördelar med varje typ av upplägg.

Promenader är sköna men det tar ett bra tag innan man förbrukat några större mängder kalorier och på sätt är det kanske inte värt tiden. Det är kanske bättre att flytta något av konditionspassen till en egen tid så att du får ut det mesta av det vad gäller konditionshöjning.

zombiealex
2003-08-30, 17:47
En fråga, varför kör du Biceps med Bröst? Jag bara undrar vad anledningen är...


Sen kanske gå några promenader några gånger i veckan. Det ska vara bra för fett-förbränningen har jag hört?

Morgonpromenader innan frukost är bra för fettförbränningen. För att frisätta mer fettsyror från fettcellerna så ska tydligen en till två koppar kaffe (100-200mg koffein) vara bra.
EDIT: Läs Grub's förklaring.


några promenader spelar väl ingen roll för muskeltillväxten?

Nej.


hur fort ska man gå? fort?

Läste någonstans att man ska ligga runt 110-120 i puls, dvs gå i snabb/rask takt men inte springa. Problemet är ifall du har bra kondis, för då kommer du möjligtvis bara upp i 90 i puls och då kanske HIT är bättre istället.

Pulsklockor är billiga idag :D

Men jag har inte så mycket kunskap om detta. Låter dom med mer koll svara, mitt inlägg var bara en liten vink om något... blablabla...typ...

Big_Vik
2003-08-30, 17:57
Originally posted by zombiealex
En fråga, varför kör du Biceps med Bröst? Jag bara undrar vad anledningen är...


förut körde jag biceps+axlar och bröst+triceps.
men biceps började växa ifrån triceps så då bytte jag (mest inbillning tror jag) men jag tänker iaf fortsätta såhär.
om några månader kommer jag troligtvis gå ner till 3 ggr/v

Big_Vik
2003-08-30, 18:02
Originally posted by z_bumbi
Det är kanske bättre att flytta något av konditionspassen till en egen tid så att du får ut det mesta av det vad gäller konditionshöjning.

jo jag nämde det inte men det är klart jag inte kommer sitta still dagarna då jag är ledig. kanske 2 st HIIT efter styrketräning i veckan då blir det isf. på måndag och onsdag eftersom jag nog fortfarande är rätt mör i benen 2 dagar efteråt. men här borde väl promenader hjälpa? sen på 1-2 lediga dagar det blir 3-4 konditionspass. blir det bra så?

sen undrar jag om det är värt att kliva upp en timme tidigare på vardagar för att promenera? för visst går man en timme. (bussen går nog tidigt redan), kanske på helgerna?

Big_Vik
2003-08-30, 18:05
Originally posted by King Grub
Sen kanske gå några promenader några gånger i veckan. Det ska vara bra för fett-förbränningen har jag hört?

Ja, om du förlägger dem till före frukost. Då är insulinnivåerna låga eller obefintliga och du har inte mycket kolhydrater i kroppen, och största delen av energiåtgången kommer att vara kroppsfett. Går du senare på dagen förbrukar du lika mycket energi (kalorier), men mindre andel kommer att komma från fett.


jo men jag tänkte bara om flickvännen vill gå en promenad eller nåt? på kvällen eller nåt? det är väl inte värre än 3-4 fotbollsträningar iaf? =)

Big_Vik
2003-08-30, 18:10
här hittar ni lite om min kost och träning:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=13637

King Grub
2003-08-30, 18:27
Originally posted by Big_Vik


jo men jag tänkte bara om flickvännen vill gå en promenad eller nåt? på kvällen eller nåt? det är väl inte värre än 3-4 fotbollsträningar iaf? =)

Det påverkar inte muskelbyggnaden ett dugg, och alltid förbränner du lite grann. Och det är alltid bättre än att sitta hemma framför reprisen av Pedagogiska Magasinet på TV.

-GP-
2003-08-31, 08:44
Originally posted by zombiealex
hur fort ska man gå? fort?

Läste någonstans att man ska ligga runt 110-120 i puls, dvs gå i snabb/rask takt men inte springa. Problemet är ifall du har bra kondis, för då kommer du möjligtvis bara upp i 90 i puls och då kanske HIT är bättre istället.

Men jag har inte så mycket kunskap om detta. Låter dom med mer koll svara, mitt inlägg var bara en liten vink om något... blablabla...typ...

Man förbränner inte mindre fett när man har fått bra kondis och bara kommer upp i 90 i puls. Vid ett givet gångtempo så förbränner du lika mycket vare sig du är vältränad eller otränad, skillnaden ligger i att det för den vältränade tas en större andel från fett!