handdator

Visa fullständig version : Womens Wellness - Diskriminering?


jens__E
2009-09-14, 21:42
Jag har sett att företaget Womens Wellness (http://www.womenswellness.se/) gör reklam här.

Tycker ni att det är diskriminering mot oss killar att vi inte får träna där?

Hur tror ni debatten hade varit om ett gym hade öppnat och inte hade tillåtit kvinnor att träna där?

Jag gillar inte alls idén. Känner sig kvinnor så förtryckta på gym så dom ska ha egna?
Snart vill dom väl att vi ska ha könsbestämda platser på bussar, bänkar och biografer också..

Nej fy fan vilket påhitt! :smash:

tp_88
2009-09-14, 21:43
Seriöst, vem fan bryr sig?

Sess
2009-09-14, 21:59
Seriöst, vem fan bryr sig?

+1

Det är väl bra? Det känns som om målgruppen faktiskt är de som kanske inte vågar eller trivs på de mer traditionella motionärsgymen pga diverse komplex osv...eller helt enkelt vill kunna köra sina stelbenta marklyft utan att ha något finnigt tonårskille-gäng fnissandes bakom...osv osv osv.

Så....no offense, men vem bryr sig som sagt....

eternallord
2009-09-14, 22:06
Jag tycker det är helt i sin ordning att kvinnor får ha egna gym. Det enda jag stör mig på är att vissa grupper särbehandlas här. I princip ingen protesterar om kvinnor vill ha ett eget gym, men som du säger om det var tvärtom hade feministerna gått i taket.

Detta problem gäller en drös olika delar av samhället. Dilemmat med subventionerade samhällsgrupper (inte alltför sällan kvinnor eller invandrare) berör det mesta, utbildning, arbete med mera.

Personligen hade jag inte haft något emot att folk bestämde själva hur deras affärsverksamhet skulle se ut, om någon dåre nu ville starta ett gym bara för svenskar exempelvis borde man väl få göra det. Lämna det upp till samhället att ta ansvar och inte gå dit då för att markera missnöjet med det tänket, om nu en majoritet av befolkningen inte hade velat ha det på det viset hade stället gått i konkurs snart ändå och problemet hade snabbt blivit ett icke-problem.

LillSkalman
2009-09-14, 22:09
Fler tjej-gym tycker jag vore suveränt! Skulle seriöst vilja fixa mer som bara var tjej-grejer såsom billig taxi på kvällar i stan osv.

Jpn
2009-09-14, 22:10
Håller med sess och tp helt klart, bryr mig inte det minsta ifall det finns gym endast för kvinnor.


Däremot så kan jag nog precis som Jens E, tänka mig att det hade låtit annars om det fanns gym där endast män var välkommna.

Tolkia
2009-09-14, 22:15
Jag är uppriktigt sagt tveksam till den vision med rasande feminister som målas upp av feministångestligan. Det finns redan affärer för män, tidningar för män, föreningar för män etc. som vad jag vet inte bombas i nattens mörker av hennahåriga kvinnor i militärkläder. Det är tillåtet - och ibland även lönsamt - att nischa sig mot specifika kundgrupper. Hur ser ni på PRO; borde de bort eftersom de diskriminerar de stackars ungdomarna?

On topic föredrar jag själv blandade gym, men jag inser varför det skulle kunna funka att rikta sig enbart till kvinnor, det gör jag. Inte minst efter att ha hängt här några år.

Trance
2009-09-14, 22:18
oh noes.

jens__E
2009-09-14, 22:18
+1

Det är väl bra? Det känns som om målgruppen faktiskt är de som kanske inte vågar eller trivs på de mer traditionella motionärsgymen pga diverse komplex osv...eller helt enkelt vill kunna köra sina stelbenta marklyft utan att ha något finnigt tonårskille-gäng fnissandes bakom...osv osv osv.

Så....no offense, men vem bryr sig som sagt....

Men vi killar kanske också har komplex?
Jag kan tycka det är jobbigt när det är en massa snygga tjejer på gymmet för jag mår sjukt dåligt över hur min kropp ser ut. Men det ska jag acceptera.

Självklart är det folk som bryr sig.
Men i dagens samhälle så lyfts kvinnorna fram på pedistal och dom ska få förmåner och det ska särbehandlas för att dom ska känna sig speciella.
Och det är jätte bra att kvinnor är jämlika som män men det ska inte behövas förstoras upp till att vi ska få en massa grupperingar där bara vissa kön är välkomna.
Skulle vi börja se oss som människor och inte som män och kvinnor så skulle vi inte behöva hålla på med sånt här trams.

joriice
2009-09-14, 22:19
Killar borde med få eget gym. Ser dock inte det positiva i det, såvida man inte e bög.

frambogir
2009-09-14, 22:20
Tjejsvett är inte något vi män ska behöva besvära oss med.

Mer allvarligt talat har Tolkia redan dödat all diskussion.

Jpn
2009-09-14, 22:20
Jag är uppriktigt sagt tveksam till den vision med rasande feminister som målas upp av feministångestligan. Det finns redan affärer för män, tidningar för män, föreningar för män etc. som vad jag vet inte bombas i nattens mörker av hennahåriga kvinnor i militärkläder. Det är tillåtet - och ibland även lönsamt - att nischa sig mot specifika kundgrupper. Hur ser ni på PRO; borde de bort eftersom de diskriminerar de stackars ungdomarna?

On topic föredrar jag själv blandade gym, men jag inser varför det skulle kunna funka att rikta sig enbart till kvinnor, det gör jag. Inte minst efter att ha hängt här några år.

Det är väl ingen hitills i tråden som har varit emot tjejgym?

Jämförelsen mellan PRO och ungdomar tycker då iaf jag inte var någon bra jämförelse.


Edit: jag var för seg :D

Sess
2009-09-14, 22:39
Men vi killar kanske också har komplex?
Jag kan tycka det är jobbigt när det är en massa snygga tjejer på gymmet för jag mår sjukt dåligt över hur min kropp ser ut. Men det ska jag acceptera.



Antingen så uppsöker du en bra psykolog eller beger dig till random skabbigt källargym i någon förort - så har du garanterat väldigt få av det motsatta könet som kan ge dig mer mindervärdeskomplex.

Ska du absolut träna på något mer motionärsaktigt gym, så välj Fitness24Seven och gå dit efter midnatt.

Håller med tidigare talare - Tolkia har satt punkt.

tjabon
2009-09-14, 22:44
+1

Det är väl bra? Det känns som om målgruppen faktiskt är de som kanske inte vågar eller trivs på de mer traditionella motionärsgymen pga diverse komplex osv...eller helt enkelt vill kunna köra sina stelbenta marklyft utan att ha något finnigt tonårskille-gäng fnissandes bakom...osv osv osv.

Så....no offense, men vem bryr sig som sagt....

jens_E är 22 och bor hos mamma.
(say no more....)




:D

erikkarlsson
2009-09-14, 22:44
Skulle man kunna starta loppet Kill-milen tror ni?

Trapper Buzz
2009-09-14, 22:45
Det mesta inom idrotten domineras ju av män.

mini
2009-09-14, 22:47
Det står troligen en man fritt att starta mansgym. Istället för att grina kan ni ju försöka om ni känner att det är något som saknas.

Varför tror ni själva att det faktiskt funkar och att en del kvinnor hellre tränar utan män?

coxie
2009-09-14, 22:56
Ser inget fel med ett nishat gym, marknaden ska vara så fri som möjligt och här kan man väl knappast kalla det för diskriminering?

Att det sedan kan få individer att börja träna är en vinst för samhället.

stafh
2009-09-14, 23:00
Antingen så uppsöker du en bra psykolog eller beger dig till random skabbigt källargym i någon förort - så har du garanterat väldigt få av det motsatta könet som kan ge dig mer mindervärdeskomplex.

Ska du absolut träna på något mer motionärsaktigt gym, så välj Fitness24Seven och gå dit efter midnatt.

Det kan väl i så fall damerna som måste gå till bara-kvinnor-gym också göra? Eller?

Lellan
2009-09-14, 23:01
Pga att mitt vanliga gym hade så kassa öppettider i sommar har jag ibland tränat på "glada oxen" tjejgym. Inget feministtillhåll, men måste erkänna att jag kände mig lite mer avslappnad där än på vanligt gym. Om det beror på hur killar reagerar på tjejer el hur jag reagerar på killar orkar jag inte spekulera i.

Sist jag var där kom det in en full kille dock, iofs var det rätt sent en lördagkväll men kändes ändå lite .. otippat. :D

Finns väl värre saker att uppröra sig över? Gymet var inte särskilt lyxigt heller, tänk 80-tal, ingen större förlust öht för de ev suktande killar som längtar dit.

LadyG
2009-09-14, 23:05
Skulle man kunna starta loppet Kill-milen tror ni?

Tjurruset kallades det väl, och öppnades för kvinnor förra året. 2 640 män och 547 kvinnor var anmälda. Lönsamhet före allt, antar jag.

Trapper Buzz
2009-09-14, 23:05
Jag tränar helst utan tjejer. :devil:

jens__E
2009-09-14, 23:08
Antingen så uppsöker du en bra psykolog eller beger dig till random skabbigt källargym i någon förort - så har du garanterat väldigt få av det motsatta könet som kan ge dig mer mindervärdeskomplex.

Ska du absolut träna på något mer motionärsaktigt gym, så välj Fitness24Seven och gå dit efter midnatt.

Håller med tidigare talare - Tolkia har satt punkt.

Så för att jag har komplex över min kropp så ska jag uppsöka psykolog eller vända på mitt dygn? *screwy*

jens__E
2009-09-14, 23:09
jens_E är 22 och bor hos mamma.


Nu är ju jag varken tonåring eller finnig så vad vill du ha sagt?

Litecore
2009-09-14, 23:15
Pga att mitt vanliga gym hade så kassa öppettider i sommar har jag ibland tränat på "glada oxen" tjejgym. Inget feministtillhåll, men måste erkänna att jag kände mig lite mer avslappnad där än på vanligt gym. [...]
rätt intressant, för oftast är väl tjejer MER dömande än killar när det gäller andra tjejer? :)

saab900
2009-09-14, 23:15
Gym endast för damer kan ju också rikta sig till muslimska kvinnor som inte får träna i åsynen av främmande män. Om de nu tillåts träna för sina släktingar ska jag låta vara osagt, men det kan ju vara en anledning förutom blyga flickor som inte vill träna med pojkar.

Lellan
2009-09-14, 23:25
rätt intressant, för oftast är väl tjejer MER dömande än killar när det gäller andra tjejer? :)

Bryr mig inte om vad andra tjejer tänker om mig och tänker inget om dem heller. Blir mer blyg/fåfäng inför killar, och de tillstånden är ivägen om man ska träna. Skitsamma, det gick att träna sig trött där och ffa - det hade öppet! :)

Snobbe
2009-09-14, 23:38
Starta upp ett only kill gym o se hur det går. Kommer gå skitdåligt om en kille kan välja mellan att träna på ett gym me bara svettiga killar eller ett där det kanske finns heta tjejer så det kommeri nte funka!

Manta
2009-09-15, 00:41
Jag är uppriktigt sagt tveksam till den vision med rasande feminister som målas upp av feministångestligan. Det finns redan affärer för män, tidningar för män, föreningar för män etc. som vad jag vet inte bombas i nattens mörker av hennahåriga kvinnor i militärkläder. Det är tillåtet - och ibland även lönsamt - att nischa sig mot specifika kundgrupper. Hur ser ni på PRO; borde de bort eftersom de diskriminerar de stackars ungdomarna?

Fast mot herrklubbar har det väl protesterats en hel del, under ganska lång tid? Även om de kanske inte blivit bombade. Sedan är din jämförelse med herrekipering och herrtidningar orättvis, det är en sak att nisha sig, en annan att neka vissa personer, beroende på vissa biologiskt medfödda defekter (typ penis), inträde (som jag utgår ifrån att detta gym gör efter att ha läst OP, om jag missuppfattat det så förstår jag inte vad tråden handlar om). Jag har aldrig stött på en klädesaffär eller tidningsförsäljare som vägrat sälja en tidning till någon på grund av deras kön.


Med det sagt har jag inget emot tjejgym.

Bönne
2009-09-15, 02:08
Jag tycker det är helt i sin ordning att kvinnor får ha egna gym. Det enda jag stör mig på är att vissa grupper särbehandlas här. I princip ingen protesterar om kvinnor vill ha ett eget gym, men som du säger om det var tvärtom hade feministerna gått i taket.

Detta problem gäller en drös olika delar av samhället. Dilemmat med subventionerade samhällsgrupper (inte alltför sällan kvinnor eller invandrare) berör det mesta, utbildning, arbete med mera.

Personligen hade jag inte haft något emot att folk bestämde själva hur deras affärsverksamhet skulle se ut, om någon dåre nu ville starta ett gym bara för svenskar exempelvis borde man väl få göra det. Lämna det upp till samhället att ta ansvar och inte gå dit då för att markera missnöjet med det tänket, om nu en majoritet av befolkningen inte hade velat ha det på det viset hade stället gått i konkurs snart ändå och problemet hade snabbt blivit ett icke-problem.Nej.

johanar
2009-09-15, 07:31
Men vi killar kanske också har komplex?
Jag kan tycka det är jobbigt när det är en massa snygga tjejer på gymmet för jag mår sjukt dåligt över hur min kropp ser ut. Men det ska jag acceptera.

Självklart är det folk som bryr sig.
Men i dagens samhälle så lyfts kvinnorna fram på pedistal och dom ska få förmåner och det ska särbehandlas för att dom ska känna sig speciella.
Och det är jätte bra att kvinnor är jämlika som män men det ska inte behövas förstoras upp till att vi ska få en massa grupperingar där bara vissa kön är välkomna.
Skulle vi börja se oss som människor och inte som män och kvinnor så skulle vi inte behöva hålla på med sånt här trams.

Jag håller nog till en viss del med dig. Om du helt ärligt känner dig utesluten ur samhället och hindras från att göra vissa saker på grund av ditt kön så är du nog lite diskriminerad ändå. Tror dock de flesta killar som klagar bara gillar att gnälla eller är rädda att de ska behöva offra något på vägen mot jämställdhet.

Men om du på allvar vill hjälpa till med att minska könstramset så vore det en bra start om du slutade säga "killar tycker så här" och "tjejer tycker så här". Att gruppera ihop alla killar och tjejer var för sig och sätta dem som motpoler är något som hängt kvar från den tiden man gick på dagis :)

Och angående tjejgym så är det inget jag tycker är bra i sig, utan önskar att alla skulle kunna träna tillsammans och trivas. MEN jag tycker det är bra att det finns eftersom det uppenbarligen existerar kvinnor som vill träna avskillt.

Blomstrande
2009-09-15, 07:52
Jag ser inget fel med varken tjej-gym eller kill-gym.

Jag tror jag skulle gilla att träna på ett renodlat tjejgym. Jag gjorde det för många år sedan - dåvarande Sports Club på Fridhemsplan. Det var alltid fullt av folk (tjejer, förstås) så det lönar sig säkert.

Det skulle vara skönt att träna utan att behöva stressa över att någon kollar in ens rumpa etc. Ibland kan det vara lite väl...

NikoLei
2009-09-15, 08:23
Diskriminering. Kan jag begära restauranger för enbart mörkhyade? Biografer för enbart kristna? Konserter för enbart män? Nej, vill man ha ett jämställt samhälle så är inte vägen att börja skilja på könen ännu mer genom att förbjuda en för att man råkar han en penis/vagina. Varför blir det ett jäkla liv om män skule gjort såhär, men nu när kvinnor gör så, då är allt i sin ordning?

jwzrd
2009-09-15, 08:24
Det är klart det är diskriminering. Lär er vad ordet betyder. Om det är dåligt däremot är en annan sak. Det tycker i alla fall inte jag.

hugok
2009-09-15, 08:36
Rent principmässigt tycker jag det är fördjävligt, men å andra sidan skulle motsatsen inte fungera för fem öre. Ingen man (eller jo den 10% eller vad det är som är homosexuella) skulle gå till ett gym där det garanterat inte finns kvinnor på. Å andra sidan är gymmen redan ganska könsuppdelade, en del med fria vikter och en del med maskiner. Med tanke på Sveriges ökade antal muslimer är det en fördel eftersom dessa behöver träna någonstans även dem, men även där är det lite emot principen med at man tar seden dit man kommer etc.

Trapper Buzz
2009-09-15, 09:04
---- Ingen man (eller jo den 10% eller vad det är som är homosexuella) skulle gå till ett gym där det garanterat inte finns kvinnor på.---

Jo, jag kunde tänka mig det. Och inte är jag homo heller.
Inget emot kvinnor - tvärtom, jag dyrkar hela Kvinnosläktet,
men kan koncentrera mig bättre utan dom.
Blandning av könen är optimalt på arbetsplatser och skolar osv,
men gym vet jag inte..
Ett alternativ är ju tjej- eller grabbkvällar på gymmet?

thoene
2009-09-15, 09:35
Saken är ju den att tjejer oftast är sämre än män inom styrkeövningar, och därför kan de väl ändå få lite mer uppmärksamhet?
Gym domineras ju redan nu av män, och några kvinnor känner väl bättre samhörighet med tjejer och personer som hanterar samma vikter, som har varit på hennes (låga nivå för en man) nivå.

Grahn
2009-09-15, 09:41
Jag kan förstå behovet, ser inget stort problem med att ett företag tillgodoser behovet heller.

En kollega hade efter ngt gruppträningspass utryckt sig liknande detta "Man känner sig fan gubbsjuk när oavsett åt vilket håll man tittar så ligger det ngn ung tjej och skrevar i tights".
Att tjejer vill kunna träna utan att behöva fundera på vart omgivningen glor kan jag förstå.

Trapper Buzz
2009-09-15, 09:43
Sen kan ju vi snubbar skärpa oss..
Och nog fanken finns det tjejer som glor också :smash:

Grahn
2009-09-15, 09:46
Sen kan ju vi snubbar skärpa oss..
Och nog fanken finns det tjejer som glor också :smash:

Fast om någon glor eller inte är ju eg irrelevant, det är känslan av att vara betraktad på det viset som gör att man inte kan fokusera helt på det man gör vare sig det är stela mark, yoga eller bara stretching.

Finns ju tjejjer som glor på tjejer med men jag tror inte det upplevs som ett lika stort problem, om det gör det så kanske ngn öppnar ett gym för det med men jag tror iofs en gymkedja som diskriminerar på sexuell läggning ligger farligare till än en som diskriminerar på kön.

malfunction
2009-09-15, 11:43
Det är iaf bättre med hela gym för tjejer än tjejgym i ett vanligt gym. På det här viset betalar ju de för sig själva, hos t.ex. fitness24seven är priset för tjejer och killar detsamma trots att tjejerna får tillgång till fler saker.

ispåse
2009-09-15, 11:59
Män och kvinnor har ju enskilda omklädningsrum. Närmast var du än går så finns det toaletter för män och för kvinnor. Gällande Top-Model på tv finns inga män med bland de uttagna, i damlandslaget finns inga herrar med, buhu.

Jag förstår mycket väl att vissa kvinnor vill kunna träna själva utan att det smiter runt en hög med killar och äldre herrar och spanar mellan stängerna. Ibland skäms man ju själv när man ser hur andra glider runt och inte kan hålla blickarna ifrån någons röv.

Jag tycker själv som kille att det är jobbigt när man märker hur någon medelålders kvinna förföljer en på gymmet och står och glor med fluktande tunga. Nu händer det inte allt för ofta men måste vara pest och pina som tjej att alltid ha 10 gubbar som står och fantiserar om att nuppa så fort man böjer sig framåt.

LoTiX
2009-09-15, 12:03
Kör hårt. Jag tycker att den här typen av diskriminering är helt ok. Bara för att man tillåter den behöver ni inte behöva tjata om att det hade blivit ett jävla liv om man hade ett gym bara för vita eller bara för kristna. Det är inte i helvete samma sak.

LadyG
2009-09-15, 12:06
Det finns en marknad för nischade produkter och tjänster, varför skulle det vara negativ diskriminering? Oavsett om det är mansgym, kvinnogym eller hermafroditgym så måste det väl ändå få vara okej att nischa sig mot en målgrupp?

stafh
2009-09-15, 12:08
Det finns en marknad för nischade produkter och tjänster, varför skulle det vara negativ diskriminering? Oavsett om det är mansgym, kvinnogym eller hermafroditgym så måste det väl ändå få vara okej att nischa sig mot en målgrupp?

Om man nischar sig mot endast vita då?

LadyG
2009-09-15, 12:10
Om man nischar sig mot endast vita då?

Du har ju problem.

Du surar antagligen för att du inte får gå hos gynekologen, vara med i Tjejmilen och inte kan föda barn heller?

ispåse
2009-09-15, 12:13
Om man nischar sig mot endast vita då?

Bör man som man ha rätt till att byta om i damernas omklädningsrum när man är i simhallen?

Svarta och vita hade delade omklädningsrum och toaletter förr i tiden...

jwzrd
2009-09-15, 12:17
Du har ju problem.

Du surar antagligen för att du inte får gå hos gynekologen, vara med i Tjejmilen och inte kan föda barn heller?

Om det är så uppenbart att han har fel så förstår jag inte varför du inte bara kan ge svar.

stafh
2009-09-15, 12:17
Du har ju problem.

Du surar antagligen för att du inte får gå hos gynekologen, vara med i Tjejmilen och inte kan föda barn heller?

Vem surar? Undrar bara var gränsen går.

Grahn
2009-09-15, 12:17
Du har ju problem.

Du surar antagligen för att du inte får gå hos gynekologen, vara med i Tjejmilen och inte kan föda barn heller?

Tror iofs du öppnade dig lite för den frågan när du tog med hermafroditgym och sedan avslutade med ett generellt okej att nischa sig mot en målgrupp.

Var själv lite osäker på vad du menade, alla målgrupper är inte okej bara för att det finns en marknad.

stafh
2009-09-15, 12:21
Liiite udda argumentation från vissa håll i den här tråden måste jag säga. Om man som tjej vill ha ett gym som bara är öppet för tjejer är det helt ok, men är man kille och vill gå till ett killgym så är man ett jävla mongo som borde gå till en psykolog eller gå och träna vid midnatt när ingen annan är där. Och ifrågasätter man någons argument så har man "problem".

LadyG
2009-09-15, 12:24
Tror iofs du öppnade dig lite för den frågan när du tog med hermafroditgym och sedan avslutade med ett generellt okej att nischa sig mot en målgrupp.

Var själv lite osäker på vad du menade, alla målgrupper är inte okej bara för att det finns en marknad.

Möjligen skulle jag förtydligat att man naturligtvis håller sig inom lagens råmärken.
Kan man inte skilja på negativ särbehandling och (laglig!) tjänste- och produktnischning kanske man ska ta en funderare på det först.

Grahn
2009-09-15, 12:25
Har svårt att se marknaden för killgym, lättare att bara göra hardcoregym då de kommer att ha ett väldigt begränsat feminint medlemsantal. Det är givetvis inte ett problem som sådant om vissa killar vill träna ifred men jag tror inte riktigt på affärsmodellen bara.

Fast drar mig till minnes att det finns sådana gym, men kanske inte i Sverige.

stafh
2009-09-15, 12:35
Möjligen skulle jag förtydligat att man naturligtvis håller sig inom lagens råmärken.
Kan man inte skilja på negativ särbehandling och (laglig!) tjänste- och produktnischning kanske man ska ta en funderare på det först.

Lagen säger:

12 § Diskriminering är förbjuden för den som
1. utanför privat- och familjelivet tillhandahåller varor, tjänster eller bostäder till allmänheten, eller
2. anordnar en allmän sammankomst eller en offentlig tillställning.

Den som i förhållande till allmänheten företräder den som avses i första stycket ska likställas med denne.
Förbudet gäller dock inte diskriminering som har samband med ålder. Förbudet mot diskriminering som har samband med kön gäller inte tillhandahållande av försäkringstjänster och hindrar inte heller att kvinnor och män i fråga om andra tjänster eller bostäder behandlas olika, om det har ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet.

Jag vet inte om det är så glasklart att man har "problem" om man ifrågasätter ditt argument.

Breadboy
2009-09-15, 12:41
Möjligen skulle jag förtydligat att man naturligtvis håller sig inom lagens råmärken.
Kan man inte skilja på negativ särbehandling och (laglig!) tjänste- och produktnischning kanske man ska ta en funderare på det först.

Hur ställer du dig till ett fall som innebär negativ särbehandling och samtidigt är lagligt, som detta? Jag kanske missade något, men jag förstår inte hur du kommer fram till att negativ särbehandling inte kan vara laglig.

LadyG
2009-09-15, 12:49
Har svårt att se marknaden för killgym, lättare att bara göra hardcoregym då de kommer att ha ett väldigt begränsat feminint medlemsantal. Det är givetvis inte ett problem som sådant om vissa killar vill träna ifred men jag tror inte riktigt på affärsmodellen bara.

Fast drar mig till minnes att det finns sådana gym, men kanske inte i Sverige.

Marknad eller ej så vore det fortfarande inte olagligt att nischa sig mot killar (fast det vore nog lättare att göra som du föreslår) lika lite som det är olagligt att starta "Självförsvar för tjejer"-grupper eller "Killkvällar" på gymmet (jag har för mig att vårt gym försökte ragga killar till aerobicsen eller om det var step up:en den vägen).

Det jag absolut inte förstår är varför det är så förhatligt med kvinnogym?

Grahn
2009-09-15, 12:49
Hur ställer du dig till ett fall som innebär negativ särbehandling och samtidigt är lagligt, som detta? Jag kanske missade något, men jag förstår inte hur du kommer fram till att negativ särbehandling inte kan vara laglig.

Det är givetvis motivationen som skiljer här mot en icke tillåten diskriminering som på tex hudfärg. Kvinnor kan ha ett motiv att slippa oss karlar, lite svårt att ge en acceptabel argumentation om diskriminering på hudfärg.

Grahn
2009-09-15, 12:51
Marknad eller ej så vore det fortfarande inte olagligt att nischa sig mot killar (fast det vore nog lättare att göra som du föreslår) lika lite som det är olagligt att starta "Självförsvar för tjejer"-grupper eller "Killkvällar" på gymmet (jag har för mig att vårt gym försökte ragga killar till aerobicsen eller om det var step up:en den vägen).

Det jag absolut inte förstår är varför det är så förhatligt med kvinnogym?


Håller helt med och nej jag förstå inte heller riktigt problemet, annat än att det sticker i ögonen på vissa som försöker hålla världen till ansvar för att den inte är 100% konsekvent.

LadyG
2009-09-15, 12:57
Hur ställer du dig till ett fall som innebär negativ särbehandling och samtidigt är lagligt, som detta? Jag kanske missade något, men jag förstår inte hur du kommer fram till att negativ särbehandling inte kan vara laglig.

Jag tyckte Stafhs citat ur lagboken var bra, såg du det?

Detta (http://www.tylosand.se/www.tylosand.se-se/spa--noje/behandlingsmeny/behandlingar-for-man?stat=1) borde få dig att gå i taket också då?

Att män vill göra saker i grupp utan kvinnor är appecterat, verkar det som. Men att kvinnor skulle kunna hysa samma önskan verkar vara mindre accepterat.

Håller helt med och nej jag förstå inte heller riktigt problemet, annat än att det sticker i ögonen på vissa som försöker hålla världen till ansvar för att den inte är 100% konsekvent.

*gapskratt* Jag måste spara det som citat :D

Trance
2009-09-15, 13:01
Det är givetvis motivationen som skiljer här mot en icke tillåten diskriminering som på tex hudfärg. Kvinnor kan ha ett motiv att slippa oss karlar, lite svårt att ge en acceptabel argumentation om diskriminering på hudfärg.

Fråga en klubbägare samma fråga.

Grahn
2009-09-15, 13:05
Fråga en klubbägare samma fråga.

Hur menar du? De kan säkerligen ge ett gäng argument, fast få som kommer anses acceptabla.

Petoria
2009-09-15, 13:06
Hur menar du? De kan säkerligen ge ett gäng argument, fast få som kommer anses acceptabla.

Acceptabla för vem?

Grahn
2009-09-15, 13:10
Acceptabla för vem?

De som är satta att bedöma dem i Sverige? Men innan du spinner iväg på denna fråga så kan du låta Trance förtydliga vad han eg menade.

Baan
2009-09-15, 13:13
Hur menar du? De kan säkerligen ge ett gäng argument, fast få som kommer anses acceptabla.

Eller inga alls om man läser det stafh citerade om jag läser det rätt. Sen kan man vilja ändra på lagen men det är en annan sak.

Grahn
2009-09-15, 13:14
Eller inga alls om man läser det stafh citerade om jag läser det rätt. Sen kan man vilja ändra på lagen men det är en annan sak.

Jo, därav att jag undrade lite vad Trance menade.

Trance
2009-09-15, 13:17
Hur menar du? De kan säkerligen ge ett gäng argument, fast få som kommer anses acceptabla.

De kan ge samma argument som personer som en person som vill ha ett gym för enbart kvinnor.

Oavsett så anser jag inte att ett gym för enbart tjejer är något att ha panik över precis som en jaktklubb som bara släpper in män är något att ha panik över.

Grahn
2009-09-15, 13:22
De kan ge samma argument som personer som en person som vill ha ett gym för enbart kvinnor.

Oavsett så anser jag inte att ett gym för enbart tjejer är något att ha panik över precis som en jaktklubb som bara släpper in män är något att ha panik över.

Du är fortfarande ngt vag, ska krogägaren argumentera för en tjejklubb utan killar eller det jag tror du är ute efter att porta folk som har fel hudfärg?

Dvs krogägaren skulle använda samma argument, det är svårt för de vita att slappna av när en massa uppretade nigerianer anfaller dem med emails? Eller vad?
Hudfärg är det iofs explicit förbjudet att diskriminera mot i sverige och jag vet inte om man ens kan få till undantag där.

pragmatist
2009-09-15, 13:48
Det rimligaste är kanske att erkänna att det finns bra och dålig diskriminering. Mycket diskriminering är dålig eftersom den påtagligt försämrar en viss (ofta utsatt) grupps möjligheter och livschanser. Att diskriminera invandrare i krogköer förefaller vara ett exempel på detta. Annan diskriminering snarare förbättrar vissa gruppers möjligheter och livschanser utan att på ett påtagligt sätt förvärra för någon annan. Att enstaka gym riktar sig till enbart tjejer förefaller tillhöra den senare kategorin. Det finns hur många gym som helst som är tillgängliga för båda könen, och att några enstaka gym diskriminerar män i syfte att attrahera kvinnor som annars inte hade gått till gymmet förefaller dels harmlöst ur mäns synvinkel och dels bra för dessa kvinnor.

Om det vore så att sådan diskriminering ledde till brist på gym för män så skulle det vara en annan femma.

LadyG
2009-09-15, 14:10
Det rimligaste är kanske att erkänna att det finns bra och dålig diskriminering. Mycket diskriminering är dålig eftersom den påtagligt försämrar en viss (ofta utsatt) grupps möjligheter och livschanser. Att diskriminera invandrare i krogköer förefaller vara ett exempel på detta. Annan diskriminering snarare förbättrar vissa gruppers möjligheter och livschanser utan att på ett påtagligt sätt förvärra för någon annan. Att enstaka gym riktar sig till enbart tjejer förefaller tillhöra den senare kategorin. Det finns hur många gym som helst som är tillgängliga för båda könen, och att några enstaka gym diskriminerar män i syfte att attrahera kvinnor som annars inte hade gått till gymmet förefaller dels harmlöst ur mäns synvinkel och dels bra för dessa kvinnor.

Om det vore så att sådan diskriminering ledde till brist på gym för män så skulle det vara en annan femma.

Det där var så bra skrivet att det enbart går att buga och niga och hålla med, tycker jag.

Jpn
2009-09-15, 14:15
Det där var så bra skrivet att det enbart går att buga och niga och hålla med, tycker jag.

plus ett på det.

NikoLei
2009-09-15, 14:41
Det rimligaste är kanske att erkänna att det finns bra och dålig diskriminering. Mycket diskriminering är dålig eftersom den påtagligt försämrar en viss (ofta utsatt) grupps möjligheter och livschanser. Att diskriminera invandrare i krogköer förefaller vara ett exempel på detta. Annan diskriminering snarare förbättrar vissa gruppers möjligheter och livschanser utan att på ett påtagligt sätt förvärra för någon annan. Att enstaka gym riktar sig till enbart tjejer förefaller tillhöra den senare kategorin. Det finns hur många gym som helst som är tillgängliga för båda könen, och att några enstaka gym diskriminerar män i syfte att attrahera kvinnor som annars inte hade gått till gymmet förefaller dels harmlöst ur mäns synvinkel och dels bra för dessa kvinnor.

Om det vore så att sådan diskriminering ledde till brist på gym för män så skulle det vara en annan femma.

Det du skriver är oerhört bra formulerat. Men jag tror problemet som de flesta hakar upp sig på i denna tråd är att män får oerhörd kritik om det är något som drabbar kvinnor, men att man inte bryr sig om det är vice versa...bara en gissning från mig. Annars håller jag helt med det du skriver.

johanar
2009-09-15, 15:17
Det rimligaste är kanske att erkänna att det finns bra och dålig diskriminering. Mycket diskriminering är dålig eftersom den påtagligt försämrar en viss (ofta utsatt) grupps möjligheter och livschanser. Att diskriminera invandrare i krogköer förefaller vara ett exempel på detta. Annan diskriminering snarare förbättrar vissa gruppers möjligheter och livschanser utan att på ett påtagligt sätt förvärra för någon annan. Att enstaka gym riktar sig till enbart tjejer förefaller tillhöra den senare kategorin. Det finns hur många gym som helst som är tillgängliga för båda könen, och att några enstaka gym diskriminerar män i syfte att attrahera kvinnor som annars inte hade gått till gymmet förefaller dels harmlöst ur mäns synvinkel och dels bra för dessa kvinnor.

Om det vore så att sådan diskriminering ledde till brist på gym för män så skulle det vara en annan femma.

Sällan man ser så här vettiga åsikter och väl formulerade inlägg på internet nu för tiden. :thumbup:

johanar
2009-09-15, 15:25
Det du skriver är oerhört bra formulerat. Men jag tror problemet som de flesta hakar upp sig på i denna tråd är att män får oerhörd kritik om det är något som drabbar kvinnor, men att man inte bryr sig om det är vice versa...bara en gissning från mig. Annars håller jag helt med det du skriver.

Saken är väl den att precis som pragmatist skriver så drabbar inte ett fåtal tjejgym oss killar särskillt mycket. Medan det som de så kallade feministerna brukar försöka ändra är när en institution eller företeelse i mycket större grad på något sätt utesluter kvinnor. Det är lite olika skala på diskrimineringen helt enkelt. Sen finns det ju självklart ett fåtal som skriker diskriminering om precis allt, men de är väl knappast i majoritet eller representativa för varken feminister eller kvinnor.

Sparven från Minsk
2009-09-15, 15:34
Skulle man kunna starta loppet Kill-milen tror ni?

Nej vore diskriminering mot kvinnor :D

Breadboy
2009-09-15, 16:39
Jag tyckte Stafhs citat ur lagboken var bra, såg du det?

Detta (http://www.tylosand.se/www.tylosand.se-se/spa--noje/behandlingsmeny/behandlingar-for-man?stat=1) borde få dig att gå i taket också då?


Nej då, jag går inte i taket, jag undrade bara hur du resonerade. Pragmatist sade något bra som du höll med om så jag antar att det var något sådant du menade. Jag har nog ungefär samma uppfattning, det var mest det lagliga och kopplingen du gjorde till negativ särbehandling jag tyckte var luddig.

Srednq
2009-09-15, 16:49
det kansek redan har kommit fram men jag orkar inte läsa hela tråden.
24fitness (eller liknande) blev anmälda för diskriminering pga att dom hade tjejgym, men dom kom fram till att det var inte diskriminerande mot män att dom inte hade tillträde till den delen av träningslokalen, trots att båda könen betalade samma pris

LadyG
2009-09-15, 17:04
Nej då, jag går inte i taket, jag undrade bara hur du resonerade. Pragmatist sade något bra som du höll med om så jag antar att det var något sådant du menade. Jag har nog ungefär samma uppfattning, det var mest det lagliga och kopplingen du gjorde till negativ särbehandling jag tyckte var luddig.

Ah, det var mao bara den luddiga formuleringen du reagerade på, det kan jag köpa.

Pragmatist formulerade sig så klockrent att det känns som att resten av tråden är överflödig på något vis, han skrev exakt det jag kände men inte riktigt kunde få fatt i.

NikoLei
2009-09-15, 18:18
Saken är väl den att precis som pragmatist skriver så drabbar inte ett fåtal tjejgym oss killar särskillt mycket. Medan det som de så kallade feministerna brukar försöka ändra är när en institution eller företeelse i mycket större grad på något sätt utesluter kvinnor. Det är lite olika skala på diskrimineringen helt enkelt. Sen finns det ju självklart ett fåtal som skriker diskriminering om precis allt, men de är väl knappast i majoritet eller representativa för varken feminister eller kvinnor.

Tack för ett bra svar :)

young_george
2009-09-15, 18:24
http://3.bp.blogspot.com/_DTVwWsE92hw/SikNfkrF69I/AAAAAAAAADU/EShhWFfqHsY/s400/funny-pictures-your-cat-does-not-care.jpg

...and neither do I.