handdator

Visa fullständig version : Före och efter jogging


Johananas92
2009-09-14, 21:17
Hej!

Jag har nyligen börjat jogga, fyra pass på vardera 30 minuter varje vecka :hbang:. Syftet är (förutom konditionsträning) fettförbränning. Skulle gärna vilja reda ut en del saker om kosten innan och efter ett pass.

1. Hur ska man äta innan man tränar?
Egentligen ska man väl ladda upp ordentligt med energi ett par timmar innan, så att man orkar springa mycket. Men om målet egentligen inte är att springa snabbare, utan att förbränna fett, ska man ändå ladda med extra energi inför ett träningspass?

2. Hur ska man äta efter man har tränat?
Har läst att man snabbt ska fylla på med ungefär 1g kolhydrater per kg kroppsvikt, och lite protein. Detta för att inte bryta ner musklerna. Men målet för mig är ju inte muskelbygge (även om det inte är negativt), utan fettförbränning. Avtar inte fettförbränningen om man direkt efter träning ger kroppen en annan energikälla?

Ge gärna exempel på vilka livsmedel jag ska äta, och mängd, då jag inte håller på och proteindrycker och "såna där pulverblandningar".

Är ~170cm lång, väger runt 90 kg. 17 år gammal.

morc
2009-09-15, 06:43
1.
Personligen så brukar jag inte ladda upp, då jag som du inte kör högintensiv löpning utan springer/joggar för att öka förbränningen och uthålligheten.

2.
Fettförbränningen kommer alltid att minska efter du ätit, oavsett när och vad.

Den enda poängen med att fylla på med kolhydrater efter ett pass är att fylla på glykogen snabbare i musklerna, men om du inte springer varje dag (antar nu att du inte tränar något annat) behöver du inte äta kolisar om du inte vill.

Jag hade börjat med att äta mina vanliga mål, och jogga de 4 gångerna i veckan och se hur det funkar. Om du inte ökar intaget av mat är risken stor att du går ner i vikt (om du inte låg på så stort överskott av energi innan att du fortfarande inte ligger på underskott.) Om du känner att du inte orkar med, så ät lite extra de dagarna du har sprungit.

Johananas92
2009-09-15, 07:08
Läser "Idrott och Hälsa A" på onsdagar, och försöker hinna med ett lätt pass styrkeövningar (armhävningar, sit-ups mm) de dagar jag inte är ute och joggar, och går ibland promenader. Cyklar till bussen några gånger i veckan, men det är bara 3km (=jag tröttar inte ut mig). Förutom detta tränar jag inget mer än joggingen.
Så det är alltså inte "farligt" om man inte fyller på med kolhydrater efter passen?

morc
2009-09-15, 07:59
Läser "Idrott och Hälsa A" på onsdagar, och försöker hinna med ett lätt pass styrkeövningar (armhävningar, sit-ups mm) de dagar jag inte är ute och joggar, och går ibland promenader. Cyklar till bussen några gånger i veckan, men det är bara 3km (=jag tröttar inte ut mig). Förutom detta tränar jag inget mer än joggingen.
Så det är alltså inte "farligt" om man inte fyller på med kolhydrater efter passen?

Nej det är inte farligt. Man måste inte äta kolhydrater överhuvud taget. Det man vill ha kolhydrater till när man tränar är att fylla på glykogen behovet i musklerna. Men det behöver du inte efter ett lätt pass styrkeövningar, knappt heller efter ett 30 min joggingpass. Du får känna dig fram, känner du dig fortfarande helt utan ork i musklerna när du ska jogga igen, sen förra gången, så ät lite mer kolhydrater.

Flexipop
2009-09-15, 08:26
Om målet är fettförbränning så gör man väl bäst i att inte äta något alls efter ett konditionspass? Eftersom fettförbränning minskar så fort man stoppar i sig något.
Det är i alla fall vad jag har hört men någon får gärna rätta mig om jag har fel? Är själv lite nyfiken på hur det ligger till med det där.

Hur som helst så verkar det väldigt onödigt att trycka i sig massa snabba kolhydrater om ditt mål är att gå ned i vikt.

thompaboy
2009-09-15, 08:58
Hej!

Jag har nyligen börjat jogga, fyra pass på vardera 30 minuter varje vecka :hbang:. Syftet är (förutom konditionsträning) fettförbränning. Skulle gärna vilja reda ut en del saker om kosten innan och efter ett pass.

1. Hur ska man äta innan man tränar?
Egentligen ska man väl ladda upp ordentligt med energi ett par timmar innan, så att man orkar springa mycket. Men om målet egentligen inte är att springa snabbare, utan att förbränna fett, ska man ändå ladda med extra energi inför ett träningspass?

2. Hur ska man äta efter man har tränat?
Har läst att man snabbt ska fylla på med ungefär 1g kolhydrater per kg kroppsvikt, och lite protein. Detta för att inte bryta ner musklerna. Men målet för mig är ju inte muskelbygge (även om det inte är negativt), utan fettförbränning. Avtar inte fettförbränningen om man direkt efter träning ger kroppen en annan energikälla?

Ge gärna exempel på vilka livsmedel jag ska äta, och mängd, då jag inte håller på och proteindrycker och "såna där pulverblandningar".

Är ~170cm lång, väger runt 90 kg. 17 år gammal.

1. Det är primärt det du lagrat in efter förra passet som kommer att användas som energi. "Extra energi" två timmar innan är lite överkurs, se till att du har tillräckligt med energi för att orka med passet utan att för den skull ha massa mat som skvalpar runt i magen och riskerar att störa.

2. Det är en fördel att äta efter passet, dels för att du påskyndar återhämtningen och dels för att glykogeninlagringen är effektivare. Behöver inte vara några konstigheter utan satsa på en portion vanlig mat. Ser du till att du ligger på underskott sett över en längre mätperiod (ett dygn eller motsvarande) så kommer du ändå gå ned i vikt så småningom.

Apos78
2009-09-15, 09:00
Oavsett om fettförbränningen minskar eller ej så kommer det extra energiintaget i form av mat efter träningen att försvåra en viktnedgång. Att fettförbränningen minskar just vid det tillfället behöver inte påverka den totala energibalansen sett till dygnet. Eller ännu hellre sett till veckan/månaden.

Fed up
2009-09-15, 11:32
Är det nån gång på dagen man ska äta är det väl efter man tränat. Personligen måste jag äta snarast efter ett träningspass, löpning eller styrka kvittar, annars blir jag helt svimfärdig.

Innan löpning tycker jag det är bra att ha gått rätt länge sen senaste målet då jag annars brukar känna mig som jag ska spy och få håll.

stafh
2009-09-15, 12:16
innan löpning tycker jag det är bra att ha gått rätt länge sen senaste målet då jag annars brukar känna mig som jag ska spy och få håll.

+1.

mikaelj
2009-09-15, 12:40
Det bästa sättet är att lägga löpningen precis innan ordinarie måltid, och inte äta något innan. Problemet löst.

Johananas92
2009-09-15, 19:34
Tack för alla svar! :D
Ska försöka planera in passen innan en måltid, istället för att äta extra kolhydrater.
Kanske bör tilläggas att jag inte hårdbantar på något sätt, räknar inte kalorier eller så. Försöker bara tänka lite på maten nu när jag har börjat träna.

rallii
2009-09-15, 20:30
Personligen springer jag på morgonen innan skolan, det gör att man kommer igång bra. Efter så äter man en mycket god frukost, sen blir man pigg och fräsch för resten av dagen.

Så mitt tips är ställ klockan en timme tidigare, koka en kopp kaffe, ta din joggingrunda sen kan du avnjuta veckans godaste frukost!

Johananas92
2009-09-15, 20:40
Bra idé! Börjar en timme senare på fredagar, funderar på att lägga in ett pass då (förra veckan tog jag en så kallad morgonpromenad). Men hur är det nu, är det verkligen effektivare att jogga på morgonen, ur förbränningssynpunkt?

LadyG
2009-09-15, 22:02
Bra idé! Börjar en timme senare på fredagar, funderar på att lägga in ett pass då (förra veckan tog jag en så kallad morgonpromenad). Men hur är det nu, är det verkligen effektivare att jogga på morgonen, ur förbränningssynpunkt?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1807039&postcount=12

Johananas92
2009-09-16, 05:40
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1807039&postcount=12
Tack!

TehSaxo
2009-09-16, 07:11
Om målet är fettförbränning så gör man väl bäst i att inte äta något alls efter ett konditionspass? Eftersom fettförbränning minskar så fort man stoppar i sig något.
Det är i alla fall vad jag har hört men någon får gärna rätta mig om jag har fel? Är själv lite nyfiken på hur det ligger till med det där.

Hur som helst så verkar det väldigt onödigt att trycka i sig massa snabba kolhydrater om ditt mål är att gå ned i vikt.

någon källa på det där? :$

Flexipop
2009-09-16, 07:54
Har ingen källa och det var därför jag skrev att jag vill veta hur det ligger till med det där.

King Grub
2009-09-16, 09:29
Det du skrev är helt korrekt. Fettförbränningen under passet är mycket större om man inte äter före, och fettförbränningen efter passet fortsätter vara mycket större, om man inte äter (särskilt kolhydrat) efter passet heller. Det är inte säkert att den större fettförbränningen under den tidsperioden återspeglas i en lika mycket större fettförbränning sett över hela dygnet, jämfört med ett isokaloriskt (man äter lika mycket kalorier) upplägg där man äter direkt efter träning. Det kan vara så, att man får en större fettförbränning även över hela dygnet, men det har inte visats att det är så.

TehSaxo
2009-09-16, 12:10
Det du skrev är helt korrekt. Fettförbränningen under passet är mycket större om man inte äter före, och fettförbränningen efter passet fortsätter vara mycket större, om man inte äter (särskilt kolhydrat) efter passet heller. Det är inte säkert att den större fettförbränningen under den tidsperioden återspeglas i en lika mycket större fettförbränning sett över hela dygnet, jämfört med ett isokaloriskt (man äter lika mycket kalorier) upplägg där man äter direkt efter träning. Det kan vara så, att man får en större fettförbränning även över hela dygnet, men det har inte visats att det är så.

Brukar springa runt 20-tiden (ca 30 mins minst, så går jag lite grann efteråt). Brukar oftast duscha, och ev. käka något efteråt (oftast proteindrink bara). Får jag "högre" fettförbränning om jag bara lägger mig utan o äta något? :P

Flexipop
2009-09-16, 12:19
Det du skrev är helt korrekt. Fettförbränningen under passet är mycket större om man inte äter före, och fettförbränningen efter passet fortsätter vara mycket större, om man inte äter (särskilt kolhydrat) efter passet heller. Det är inte säkert att den större fettförbränningen under den tidsperioden återspeglas i en lika mycket större fettförbränning sett över hela dygnet, jämfört med ett isokaloriskt (man äter lika mycket kalorier) upplägg där man äter direkt efter träning. Det kan vara så, att man får en större fettförbränning även över hela dygnet, men det har inte visats att det är så.

Ok, då var jag inte helt ute och cyklade ändå.

King Grub
2009-09-16, 13:06
Brukar springa runt 20-tiden (ca 30 mins minst, så går jag lite grann efteråt). Brukar oftast duscha, och ev. käka något efteråt (oftast proteindrink bara). Får jag "högre" fettförbränning om jag bara lägger mig utan o äta något? :P

Ja, särskilt om det innebär att dygnets totala kaloriintag blir så mycket lägre som kvällsmålet skulle ge, dvs att du inte kompenserar något annat tillfälle (då blir fettinlagringen större och fettförbränningen lägre då i stället).

Å andra sidan blir muskelnedbrytningen större och muskeluppbyggnaden mindre under natten i stället, om du inte äter.

Både fettbalansen och proteinbalansen påverkas, åt motsatta håll. Du kan inte effektivt balansera det ena åt katabolism och det andra åt anabolism på samma gång.

Johananas92
2009-09-16, 14:56
Muskelnedbrytning låter inte bra :S, går det inte att kombinera fettförbränning med muskelbygge? Har hört att man behöver en del fett på kroppen för att kunna bygga muskler, så att kroppen har "byggstenar" för musklerna (absolut ingen källa på detta).

Sen är jag ju inte ute efter biffiga biceps eller så, är bara rädd att man faktiskt blir svagare, och därmed även en sämre löpare... :( Ska jag först gå ner i vikt, och sedan träna för att bli starkare?

TehSaxo
2009-09-16, 15:32
Ja, särskilt om det innebär att dygnets totala kaloriintag blir så mycket lägre som kvällsmålet skulle ge, dvs att du inte kompenserar något annat tillfälle (då blir fettinlagringen större och fettförbränningen lägre då i stället).

Å andra sidan blir muskelnedbrytningen större och muskeluppbyggnaden mindre under natten i stället, om du inte äter.

Både fettbalansen och proteinbalansen påverkas, åt motsatta håll. Du kan inte effektivt balansera det ena åt katabolism och det andra åt anabolism på samma gång.

Jag deffar just nu , siktar som precis som dom flesta andra på 2g protein/kg kroppsvikt. Ska jag spara en proteindrink tills jag sprungit färdig eller ska jag hellre ta den innan jag springer(nu snackar vi om ca 3h innan för att undvika håll)? Hur påverkas musklerna/fettet?

King Grub
2009-09-16, 15:35
Som jag skrev, det är inte visat att den akuta ökningen av fettförbränningen innebär ökad fettförbränning sett över hela dygnet.

Om något verkar det som om träning överhuvudtaget inte ökar dygnets fettförbränning vid en viss kaloribalans.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74

Eddie Vedder
2009-09-17, 05:11
Brukar springa runt 20-tiden (ca 30 mins minst, så går jag lite grann efteråt). Brukar oftast duscha, och ev. käka något efteråt (oftast proteindrink bara). Får jag "högre" fettförbränning om jag bara lägger mig utan o äta något? :P

Skilj på akut ökad fettoxidation och förluster av kroppsfett över tid.

Vad vinner du på att eventuellt försämra din återhämtning bara för att du just då förbränner högre andel fett av x antal kcal?

Det är inte otänkbart att det kan påverka i längden visserligen men det är heller inte bevisat.

MasterC
2009-09-19, 22:59
Om du orkar springa på morgon före frukost gör det, det sägs att man bränner upp emot 250% mer fett innan frukost, för att kroppen har ju inget annat att ta av förutom fettet.

Eddie Vedder
2009-09-20, 04:57
för att kroppen har ju inget annat att ta av förutom fettet.

Möjligtvis om man totalt utesluter kolhydrater ur kosten. Men annars finns det givetvis inlagrat i både lever och muskulatur.

Ward
2009-09-20, 17:04
Om du orkar springa på morgon före frukost gör det, det sägs att man bränner upp emot 250% mer fett innan frukost, för att kroppen har ju inget annat att ta av förutom fettet.

Det spelar ingen roll om man springer på kvällen, under lunch eller på morgonen. Det är fortfarande energi in - energi ut.