handdator

Visa fullständig version : Enligt Arnold


Castro
2003-08-30, 16:47
Back and forth
"In this shot, I´m doing cable rows during a chest and back workout, wich would be a morning session. We´d do like 35 sets each for chest and back. We used to alternate the exercises, doing a set of incline barbell presses followed by a set of cable rows and go back and forth for five sets each. The pump you got in the whole upper body was amazing. You do the incline presses and your lats would be pumped from the preceded rows, and that actually helped you support the weight - it gave you a tightness and solidity in the lats and delts, like the tight suits powerlifters wear for record benchpress attempts. Then, when you´re doing the rows, you had this huge pump to your chest, from the presses, that kind of helped stabilize the pulling motion."

Rippat från Flex Collectors Edition - Arnold Schwarzenegger in the picture. I denna artikel ser Arnold tillbaka på tiden i Golds Gym - the Golden Age genom att beskriva sina tankar som poppar upp när han ser en massa klassiska foton. Det är nog den bästa artikeln jag någonsin läst. Jag är partisk, men lyrisk. Precis på det där sättet skall jag börja träna bröst och rygg, dock inte med så många set. Vad tror ni om det?

GhostFace
2003-08-30, 16:51
Pump blir det garanterat, det kan man utgå från redan på planeringsstadiet! Och vi alla vet ju vad Arnold tyckte om pump...:smokin:

Prova och se hur det känns, det är allt jag har att säga. :thumbup:

Castro
2003-08-30, 16:55
Jag testade för 2 veckor sedan att köra bänkpress efter ett grymt ryggpass på 15 set och det gick väldans bra. Jag känner igen den där tighta känslan som Arnold snackar om som hjälper än likt en bänktröja, men jag tänkte inte så mycket mer på det innan jag köpte denna tidning och läste denna artikel.

Jag har för mig att jag läst att Grub kör bröst och rygg tillsammans. Om du läser detta Grub, så svara på om du kör på det här setet eller om du kör dem efter varandra.

King Grub
2003-08-30, 16:59
Originally posted by Castro
Jag testade för 2 veckor sedan att köra bänkpress efter ett grymt ryggpass på 15 set och det gick väldans bra. Jag känner igen den där tighta känslan som Arnold snackar om som hjälper än likt en bänktröja, men jag tänkte inte så mycket mer på det innan jag köpte denna tidning och läste denna artikel.

Jag har för mig att jag läst att Grub kör bröst och rygg tillsammans. Om du läser detta Grub, så svara på om du kör på det här setet eller om du kör dem efter varandra.

Jag kör inte bröst och rygg tillsammans. Jag har gjort det, för många år sedan. Oftast körde jag bröstseten först, för sig, och ryggen därefter, men jag har provat att alternera övningarna, och det ger ett brutalt tryck över hela korgen. Faktum är att hela överkroppen känns fullständigt fylld av blod efter ett hårt sådant pass. Me like.

MEGA_MAN
2003-08-30, 17:02
Det är väl även kallat supersett när man växlar mellen motsatta muskler, Jag tycker att det ger bra!!
JAg körde det emellan biceps och triceps ett tag och jag tyckte det tog bra!
:D

King Grub
2003-08-30, 17:04
Originally posted by MEGA_MAN
Det är väl även kallat supersett när man växlar mellen motsatta muskler, Jag tycker att det ger bra!!
JAg körde det emellan biceps och triceps ett tag och jag tyckte det tog bra!
:D

Jag tror inte Arnold talar om superset här, dvs att köra ett ryggset direkt följt av ett bröstset, utan om att alternera övningarna, men med normal vila mellan.

Castro
2003-08-30, 17:18
Originally posted by King Grub

Jag tror inte Arnold talar om superset här, dvs att köra ett ryggset direkt följt av ett bröstset, utan om att alternera övningarna, men med normal vila mellan.

Jaaa.

Castro
2003-08-30, 17:36
När jag splittade tredagars en gång i tiden körde jag:

Dag 1: Bröst, rygg

Dag 2: Ben, vader

Dag 3: Axlar, biceps, triceps

Jobbigt med både bröst och rygg samma pass, men klockrent med en "korsett" av tryck runt hela korgen.

/King Grub

Det var där jag hade sett det förut, minnet är ju inte helt sämst även om det tröt på en punkt.

Fridolf
2003-08-30, 17:46
ja har köpt senaste flex o läst artileln castro pratar om vilken brutal artikel.
fan vilken insperation ja fick efter läst den.

Fridolf
2003-08-30, 17:49
tror det stog att hen supersättade 1 sett lutande bänk sen direkt efter 1 sett cabel rodd. 5 gånger. de måste väl va supersätt eller

Castro
2003-08-30, 18:03
Jag håller med dig Fridolf. Brutal artikel!
Men Arnold supersetade inte under uppbyggnadsfas. Det var bara under de 3 månaderna innan Olympia som han sysslade med sånt. Däremot så alternerade han rygg och bröst övningar. En bröst, en rygg osv.

Fridolf
2003-08-30, 18:21
hmm jo de har du nog rätt i. fan va fränt de va ne arnold berrätade om alla sköna snubbar på gymmet fan va kolt de skulle va om man va ett sånt gäng som tränade tillsamanas

Herkulez
2003-08-31, 10:13
Bra tips.....måste prova :thumbup:

GhostFace
2003-08-31, 12:54
Efter en stunds överläggande har jag kommit fram till följande; Även jag ska ge detta upplägg en chans nästa gång det är dags för bröst el ryggträning...:kickass:

Pumpkänslan kommer bli något minnesvärt erfar jag...

:D

Castro
2003-08-31, 14:14
Tacka inte mig för tipset, tacka Arnold...:hbang:

mangemani
2003-08-31, 14:25
vad är cable rows för övning?hur utförs den?*okunnig*

Castro
2003-08-31, 14:32
Originally posted by mangemani
vad är cable rows för övning?hur utförs den?*okunnig*

Kabelrodd in the schwedisch. Har ni ingen sån på ert gym? Du "ror" helt enkelt genom att dra vikten mot din mage när du sitter ner på ändan. Skall se om jag kan hitta bilden som hörde samman med texten i det ursprungliga inlägget. Men om du vill testa Arnolds rygg&bröst-pass så är det inte ett måste att alternera just kabelrodd och lutande bänkpress utan du kan alternera vilka antagonistiska övningar du vill bara de ger dig ett pump som hjälper dig båda vägarna.

mangemani
2003-08-31, 14:54
jaha,du menar den övningen.jomen då vet jag vad det är..tack iaf.