handdator

Visa fullständig version : Finns det hemsida alá crossfit för byggning?


VillBliGrov
2009-09-14, 13:20
Det vore väl rätt schysst om det fanns en hemsida där man loggar in och sedan fyller du i vilken/vilka muskelgrupper du skall köra. Och då visas övningsförslag samt set/reps. Cross-fitarna har ju sådan hemsida vilket kan göra träningen mer varierande. Bra för oss som har svårt att bryta rutiner (bänk först tills döden skiljer oss åt mentaliteten)....

mikaelj
2009-09-14, 13:40
Det vore väl rätt schysst om det fanns en hemsida där man loggar in och sedan fyller du i vilken/vilka muskelgrupper du skall köra. Och då visas övningsförslag samt set/reps.

Övningsförslag samt set/rep beror på vad du vill åstadkomma med din träning. Den ser olika ut om du vill maximera styrka, uthållighet eller storlek.

Den sidan hade i så fall fått vara ganska omfattande.

krellik
2009-09-14, 14:51
Jag gör en åt dej:

WOD1: Hgh, steroider, skaffa en pump i benen med tunga vikter, ät en helstekt gris, sov

WOD2: Hgh, steroider, skaffa en pump i armarna med tunga vikter, ät ett helstekt lamm, sov

Wod3: Hgh, steroider, skaffa en pump i axlarna med tunga vikter, ät en helstekt elefant, sov

Osv för 7 dagar i rad, sen börjar man om på dag 1 igen. Tillskillnad från crossfit så behövs inte vila eftersom man är "on the gear".

z_bumbi
2009-09-14, 15:18
Inte för att vara den men med tanke på att en av talespersonerna för Crossfit (iofs Crossfit Football) har torskat för steroider så kanske man inte ska kasta sten i glashus?

Byggning och annan styrketräning går ut på progression och för att få det så kan det snarare vara en nackdel att byta övningar och upplägg stup i kvarten. Det är däremot inte så svårt att titta i övningsbanken och hitta andra övningar eller för den delen köpa en bok med övningar. Vill man byta schema helt så får man helt enkelt fundera på vilken målsättning man har också skriva ihop ett eller så kan man kolla i alla trådar som handlar om just scheman och ta något som verkar kul.

krellik
2009-09-14, 15:31
Inte för att vara den men med tanke på att en av talespersonerna för Crossfit (iofs Crossfit Football) har torskat för steroider så kanske man inte ska kasta sten i glashus?

Byggning och annan styrketräning går ut på progression och för att få det så kan det snarare vara en nackdel att byta övningar och upplägg stup i kvarten. Det är däremot inte så svårt att titta i övningsbanken och hitta andra övningar eller för den delen köpa en bok med övningar. Vill man byta schema helt så får man helt enkelt fundera på vilken målsättning man har också skriva ihop ett eller så kan man kolla i alla trådar som handlar om just scheman och ta något som verkar kul.

Nej nej z_bumbi det var inte byggningen jag egentligen menade att vara ironisk mot, det var mot trådskaparen. Vad mitt inlägg egentligen handlade om är att jag tror det är en dålig ide att försöka applicera crossfits tänk på byggning eftersom crossfit till sin grund är en kompromis för att träna en mängd olika fysiska kvalliteter medans bygning i princip handlar om ett fysiskt mål, dvs att bli stor. Att bara träna för ett mål är väl som du säger det förmodligen bäst att inte hålla på att "hoppa runt" för mycket. Ungefär samma anledningar som att inte elit sprinters eller elit styrkelyftare eller whatever ska använda ett crossfit liknande upplägg.

Hade jag varit lite mindre grinig idag så hade jag förklarat min ståndpunkt bättre i första posten, jag är förövrigt ingen crossfit utövare heller...

För jag menar handlar egentligen byggningen i sin kärna om så mycket mer än att hantera tunga vikter i ett repsområde som är optimalt för muskeltillväxt och med en intensitet som också promotar muskeltillväxt, för att sedan äta och vila (och ofta kemiskt hjälpa till lite) så att nämnda muskeltillväxt sker?
Crossfit så ska man bli snabb, hoppa högt, uthållig, max stark, få kroppskontroll, få arbetskapacitet, etc, alla grejor som man individuellt skulle kunna lägga ner lika mycket fokus på som en byggare gör på sin träning.

krellik
2009-09-14, 15:34
Eller i en mer kortfattad form: Om man tror att vad crossfit bara handlar om är att genera slumpmässiga träningsprogram att följa varje träningsdag så förstår man inte vad crossfit försöker uppnå.