handdator

Visa fullständig version : europinch


wargen
2009-09-14, 13:19
Någon som vet vad det finns för regler kring tävling i europinch?
Finns det ngn officiell leverantör av utrustningen?
Vilka dimensioner ska det vara?

Mart|n
2009-09-14, 13:43
http://davidhorne-gripmaster.com/shop.html#pinch

Har inte koll på dimensionerna (har ifs utrustningen i garaget).

Det som gäller är att stången som vikterna är på, skall nudda t.ex. en pinne som är på 16,5" höjd.

VedJagCF_3Q
David Horne's officiella världsrekord på 115 kg.

gwl30H4-ZDU

Och en bonusfilm av mig på 117,5 kg... :)

Sorry, kunde inte låta bli haha!

Awesomeous Prime
2012-02-16, 16:04
Bara för att släpa upp en gammal tråd...

du (Mart|n) råkar inte ha lust å säga nåt om vad man bör tänka på vid pinch-träning, kanske specifikt 2hands då?
tankar på hur man kan/bör lägga upp det och eller rena tekniktips?
för jag antar att du ändå tränar/tränat en hel del pinch i dina dar med de vikter du drar där?

/mvh

Mart|n
2012-02-16, 22:46
Bara för att släpa upp en gammal tråd...

du (Mart|n) råkar inte ha lust å säga nåt om vad man bör tänka på vid pinch-träning, kanske specifikt 2hands då?
tankar på hur man kan/bör lägga upp det och eller rena tekniktips?
för jag antar att du ändå tränar/tränat en hel del pinch i dina dar med de vikter du drar där?

/mvh

Jag ska göra ett försök! :)

Det viktigaste är att hitta den vidden som passar en bäst, det kan ta ett tag. För väldigt många brukar det vara så att pinchvidden ska vara precis innanför knogarna och tumleden. Om du kollar när jag lyfter så så kan du kanske se att jag roterar händerna något utåt från varandra, tänk dig "tio i två" när man håller på ratten i en bil. På det viset skapar du ytterligare tryck mot utrustningen, vilket bör öka friktionen.

Angående träningsmängd och frekvens... Det är svårt att få rejäl träningsvolym då man lätt sliter sönder huden nära tumbasen och det tar någon vecka för det att läka ordentligt. Om jag inte minns helt fel så körde jag 2HP en gång i veckan med ca fem arbetsset. Jag stegade ganska ofta upp till en lagom som jag körde holds med. När pinchen var klar så körde jag runt 5 set med TTK, varierade reppande med negativa.

Awesomeous Prime
2012-02-17, 09:21
Jag ska göra ett försök! :)

Det viktigaste är att hitta den vidden som passar en bäst, det kan ta ett tag. För väldigt många brukar det vara så att pinchvidden ska vara precis innanför knogarna och tumleden. Om du kollar när jag lyfter så så kan du kanske se att jag roterar händerna något utåt från varandra, tänk dig "tio i två" när man håller på ratten i en bil. På det viset skapar du ytterligare tryck mot utrustningen, vilket bör öka friktionen.

Angående träningsmängd och frekvens... Det är svårt att få rejäl träningsvolym då man lätt sliter sönder huden nära tumbasen och det tar någon vecka för det att läka ordentligt. Om jag inte minns helt fel så körde jag 2HP en gång i veckan med ca fem arbetsset. Jag stegade ganska ofta upp till en lagom som jag körde holds med. När pinchen var klar så körde jag runt 5 set med TTK, varierade reppande med negativa.

OK!
Stort tack för svar och att du tar dig tiden!

när du skriver "roterar händerna utåt" menar du också då att du liksom tänker dig att du försöker "bryta sönder" skivorna, lite som WSB/Tate et al snackar om när man bänkar att "bend the bar"?
Eller menar du helt sonika bara händernas vinkel/placering?

TTK var jag tvungen att kolla upp, som allt man inte kan så mycket om så är förkortningarna kluriga, men visst är det en sån där "telegraf-maskin" som man kan köra med valfria fingrar på?
Antar då att du mest körde för tummarna? något som jag själv väl har haft planer på att komma igång med längre men inte fått just tummen ur för... har dock ingen telegrafmaskin utan kör med en sån där stor limklämma (16cm mellan benen på den när den är stängd) som jag nypt fast i bordet me en annan sån limklämma... funkar ok än så länge då jag inte kört det så är motståndet nog än så länge för att träna just tummen med, får lösa nåt annat till sen när jag vuxit ur den... :D

Ska se till att få av en del pinch-inriktade pass framöver och leta efter en bra vidd för mig då, verkar ju helt klart vara viktigt. Kanske blir svårt att få till vidden bra då jag inte har några såna plattor som vid europinch men får ta med mig en kortare bit 50mm-rör till gymmet och försöka få till nåt med det som finns till hands där...
Blir för övrigt då också första gången jag ska ta å testa pincha med en stång igenom viktskivorna, ska bli kul att se hur de känns, förut bara testat pincha två eller fler viktskivor med släta sidan utåt...


Sen som du säger så är det väl säkert som så att det kan vara svårt att köra just 2HP jätteofta då med tanke på att dra sönder huden.
Såg nån "grip-authority" (minns dock inte vem just nu?) faktiskt tipsa om att köra med handskar ibland för att undvika detta?
Tycker det låter otrevligt med handskar men? ja, de kanske bara e jag...

Som sagt, stort tack för att du tar dig tid!

hur ser det förresten ut för dig nuförtiden? kör du nå 2HP etc?

Arne Persson
2012-02-17, 10:06
OK!
Stort tack för svar och att du tar dig tiden!

när du skriver "roterar händerna utåt" menar du också då att du liksom tänker dig att du försöker "bryta sönder" skivorna, lite som WSB/Tate et al snackar om när man bänkar att "bend the bar"?
Eller menar du helt sonika bara händernas vinkel/placering?

TTK var jag tvungen att kolla upp, som allt man inte kan så mycket om så är förkortningarna kluriga, men visst är det en sån där "telegraf-maskin" som man kan köra med valfria fingrar på?
Antar då att du mest körde för tummarna? något som jag själv väl har haft planer på att komma igång med längre men inte fått just tummen ur för... har dock ingen telegrafmaskin utan kör med en sån där stor limklämma (16cm mellan benen på den när den är stängd) som jag nypt fast i bordet me en annan sån limklämma... funkar ok än så länge då jag inte kört det så är motståndet nog än så länge för att träna just tummen med, får lösa nåt annat till sen när jag vuxit ur den... :D

Ska se till att få av en del pinch-inriktade pass framöver och leta efter en bra vidd för mig då, verkar ju helt klart vara viktigt. Kanske blir svårt att få till vidden bra då jag inte har några såna plattor som vid europinch men får ta med mig en kortare bit 50mm-rör till gymmet och försöka få till nåt med det som finns till hands där...
Blir för övrigt då också första gången jag ska ta å testa pincha med en stång igenom viktskivorna, ska bli kul att se hur de känns, förut bara testat pincha två eller fler viktskivor med släta sidan utåt...


Sen som du säger så är det väl säkert som så att det kan vara svårt att köra just 2HP jätteofta då med tanke på att dra sönder huden.
Såg nån "grip-authority" (minns dock inte vem just nu?) faktiskt tipsa om att köra med handskar ibland för att undvika detta?
Tycker det låter otrevligt med handskar men? ja, de kanske bara e jag...

Som sagt, stort tack för att du tar dig tid!

hur ser det förresten ut för dig nuförtiden? kör du nå 2HP etc?

Kan intyga att Martin's "Hydralpressen" greppstyrka senast igår var, som vanligt, extraordinär...:)

Mart|n
2012-02-17, 10:28
OK!
Stort tack för svar och att du tar dig tiden!

när du skriver "roterar händerna utåt" menar du också då att du liksom tänker dig att du försöker "bryta sönder" skivorna, lite som WSB/Tate et al snackar om när man bänkar att "bend the bar"?
Eller menar du helt sonika bara händernas vinkel/placering?

TTK var jag tvungen att kolla upp, som allt man inte kan så mycket om så är förkortningarna kluriga, men visst är det en sån där "telegraf-maskin" som man kan köra med valfria fingrar på?
Antar då att du mest körde för tummarna? något som jag själv väl har haft planer på att komma igång med längre men inte fått just tummen ur för... har dock ingen telegrafmaskin utan kör med en sån där stor limklämma (16cm mellan benen på den när den är stängd) som jag nypt fast i bordet me en annan sån limklämma... funkar ok än så länge då jag inte kört det så är motståndet nog än så länge för att träna just tummen med, får lösa nåt annat till sen när jag vuxit ur den... :D

Ska se till att få av en del pinch-inriktade pass framöver och leta efter en bra vidd för mig då, verkar ju helt klart vara viktigt. Kanske blir svårt att få till vidden bra då jag inte har några såna plattor som vid europinch men får ta med mig en kortare bit 50mm-rör till gymmet och försöka få till nåt med det som finns till hands där...
Blir för övrigt då också första gången jag ska ta å testa pincha med en stång igenom viktskivorna, ska bli kul att se hur de känns, förut bara testat pincha två eller fler viktskivor med släta sidan utåt...


Sen som du säger så är det väl säkert som så att det kan vara svårt att köra just 2HP jätteofta då med tanke på att dra sönder huden.
Såg nån "grip-authority" (minns dock inte vem just nu?) faktiskt tipsa om att köra med handskar ibland för att undvika detta?
Tycker det låter otrevligt med handskar men? ja, de kanske bara e jag...

Som sagt, stort tack för att du tar dig tid!

hur ser det förresten ut för dig nuförtiden? kör du nå 2HP etc?

Jag ska försöka svara ikväll.

Kan intyga att Martin's "Hydralpressen" greppstyrka senast igår var, som vanligt, extraordinär...:)

:em:

Mart|n
2012-02-17, 18:30
OK!
Stort tack för svar och att du tar dig tiden!

när du skriver "roterar händerna utåt" menar du också då att du liksom tänker dig att du försöker "bryta sönder" skivorna, lite som WSB/Tate et al snackar om när man bänkar att "bend the bar"?
Eller menar du helt sonika bara händernas vinkel/placering?

När du lyfter så håller du ju pronerat, men du ska pronera så hårt du kan. Hoppas det klarnade lite mer nu! :)

TTK var jag tvungen att kolla upp, som allt man inte kan så mycket om så är förkortningarna kluriga, men visst är det en sån där "telegraf-maskin" som man kan köra med valfria fingrar på?
Antar då att du mest körde för tummarna? något som jag själv väl har haft planer på att komma igång med längre men inte fått just tummen ur för... har dock ingen telegrafmaskin utan kör med en sån där stor limklämma (16cm mellan benen på den när den är stängd) som jag nypt fast i bordet me en annan sån limklämma... funkar ok än så länge då jag inte kört det så är motståndet nog än så länge för att träna just tummen med, får lösa nåt annat till sen när jag vuxit ur den... :D

Det stämmer bra! Jag upplever att TTK:n har varit väldigt nyttig, framförallt för dynamisk träning, men även för eccentrisk träning.

Ska se till att få av en del pinch-inriktade pass framöver och leta efter en bra vidd för mig då, verkar ju helt klart vara viktigt. Kanske blir svårt att få till vidden bra då jag inte har några såna plattor som vid europinch men får ta med mig en kortare bit 50mm-rör till gymmet och försöka få till nåt med det som finns till hands där...
Blir för övrigt då också första gången jag ska ta å testa pincha med en stång igenom viktskivorna, ska bli kul att se hur de känns, förut bara testat pincha två eller fler viktskivor med släta sidan utåt...

En annan variant du kan göra är att sätta några viktskivor på en skivstång och pincha där, då har du även möjlighet att lägga på och ta bort viktskivor på ett lätt sätt.

Sen som du säger så är det väl säkert som så att det kan vara svårt att köra just 2HP jätteofta då med tanke på att dra sönder huden.
Såg nån "grip-authority" (minns dock inte vem just nu?) faktiskt tipsa om att köra med handskar ibland för att undvika detta?
Tycker det låter otrevligt med handskar men? ja, de kanske bara e jag...

Det är säkert ett bra alternativ, men aldrig något som jag har varit intresserad av.

Som sagt, stort tack för att du tar dig tid!

Det var så lite så!

Hur ser det förresten ut för dig nuförtiden? kör du nå 2HP etc?

Jag har precis kommit igång med greppträningen igen, precis gjort andra passet för februari, kanske t.o.m. i år... Nu ska jag bara försöka köra i mer än några månader, så blir det nog jäkligt bra! Men, ja. Jag har kört 2HP en gång.


Kolla fetstilt!

Awesomeous Prime
2012-02-19, 16:28
Tackar för svaren!


ska se om det blir lite 2HP idag då, tar med ett kortare 50mm rör till gymmet så kan jag testa köra med det.

Idén om att köra med skivor på ena sidan på en skivstång har jag funderat på men rent spontant/teoretiskt så känns det för mig som att det borde bli svårt att uppnå samma "känsla"/teknik som vid en "lös" pinch? då ju en skivstång är lång i övrigt så...
ta med ett litet rör är ju inget bekymmer för min del så, får testa mig fram lite med det röret å nå gamla låsningar å viktskivor om jag kommer mig för att köra det idag.

Stort tack som sagt!

Awesomeous Prime
2012-02-19, 16:37
Kan intyga att Martin's "Hydralpressen" greppstyrka senast igår var, som vanligt, extraordinär...:)
Jadu, han verkar vara en sjukt stark man, kikade lite på hans klipp på youtube just...:bow:

Mart|n
2012-02-20, 08:42
Tackar för svaren!


ska se om det blir lite 2HP idag då, tar med ett kortare 50mm rör till gymmet så kan jag testa köra med det.

Idén om att köra med skivor på ena sidan på en skivstång har jag funderat på men rent spontant/teoretiskt så känns det för mig som att det borde bli svårt att uppnå samma "känsla"/teknik som vid en "lös" pinch? då ju en skivstång är lång i övrigt så...
ta med ett litet rör är ju inget bekymmer för min del så, får testa mig fram lite med det röret å nå gamla låsningar å viktskivor om jag kommer mig för att köra det idag.

Stort tack som sagt!

Lycka till!

Ang. 2HP med hjälp av skivstång så blir det såklart en annan känsla, men det är iaf bättre än inget. :)

Jadu, han verkar vara en sjukt stark man, kikade lite på hans klipp på youtube just...:bow:

:em:

Awesomeous Prime
2012-02-26, 22:43
Tack!

jo, blev helt klart en annan känsla kan jag tänka mig, testade lite senast efter jag gett upp tanken på att använda mig av stången jag tog med...
Men insåg/upptäckte att det helt ärligt känns som de få stora viktskivor som finns på detta gymmet som är i metall inte duger för mig till detta.

Så jag har gett upp tanken på att köra tvåhandspinch på detta gym utan att bygga mig antingen ett bra pinchblock eller nåt liknande europinch, de få stora viktskivor som finns i metall är sämst passform på så, samt är vidriga att pincha (skär som tusan, samt "passar" dåligt mot varandra) så... blir annan träning än så länge, tur de finns mycket annat kul att göra...

Men stort tack för tipsen! ska jobba vidare med detta! tror ett enkelt pinchblock vore det vettigaste för mig då man kan göra det ganska litet och enkelt att ta med sig... samt att jag kan köra med det hemma om jag vill och helt sonika hänga kettlebells i det istället för viktskivor (då jag inte har några viktskivor hemma).

Enda jag måste komm underfund med är greppvidden jag vill ha på pinchblocket å sen köpa lite material.

Mvh!