handdator

Visa fullständig version : Mer pengar till studenterna


ryss
2009-09-14, 12:31
YIPPIE :D

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5786667.ab

Grahn
2009-09-14, 12:34
dags att motionera valfläsket!

http://rask.8-16.se/wp-content/val.jpg

Biceps
2009-09-14, 12:35
Synd att det bara verkar vara låne-delen som ökar dock

dream_theater_
2009-09-14, 12:44
90 kr ökar bidragsdelen med. Guh va snällt att vi får låna mer pengar.

egge
2009-09-14, 12:51
90 kr ökar bidragsdelen med. Guh va snällt att vi får låna mer pengar.

Du behöver inte låna mer om du inte vill. Och läser man artikeln på DN så skulle höjningen i praktiken innebära 350 kr mer i månaden för en student som tar ut fullt studiestöd.

Nitrometan
2009-09-14, 12:54
dags att motionera valfläsket!
Och det ska betalas av de studenter som betalar av sitt lån till CSN med höjda årsavgifter och höjda påminnelseavgifter.

Mental
2009-09-14, 14:59
Oh, jippi! jag tar min examen till jul, antagligen lär de införa bonusen för att bli klar i tid lagom till jag inte kvalificerar för det heller.

Carolinew
2009-09-14, 15:10
Hm 40 kr i höjt bidrag är ju en droppe i havet =)

Mental
2009-09-14, 15:27
Hm 40 kr i höjt bidrag är ju en droppe i havet =)

hey, 8 koppar kaffe, bättre än inget :P

rQx
2009-09-14, 15:49
Jobba och spara ett tag innan ni studerar om ni nu tycker det är så förjävligt lite pengar man får/lånar säger jag. Eller sluta sup? Eller nä visst ja, det är studenter vi talar om ;)

bumbi
2009-09-14, 16:02
Ååååååh, 40 kronor! Dags att börja bygga min bungalow på Hawaii! Jippiiee :)

isato
2009-09-14, 16:03
Jobba och spara ett tag innan ni studerar om ni nu tycker det är så förjävligt lite pengar man får/lånar säger jag. Eller sluta sup? Eller nä visst ja, det är studenter vi talar om ;)

Ingen har väll sagt att bidraget är litet. Grejen är den att trådskaparen hurrar över att han får 40 kr extra i månaden. Resten måste han ju lämna igen.

Marcüs
2009-09-14, 16:04
Eller sluta sup? Eller nä visst ja, det är studenter vi talar om ;)

Det är ju där skon klämmer för de flesta. Eller här, på brädan, för att man köper för mycket Double Pro...:smash:

rQx
2009-09-14, 16:17
Ingen har väll sagt att bidraget är litet. Grejen är den att trådskaparen hurrar över att han får 40 kr extra i månaden. Resten måste han ju lämna igen.

Jo, det är ju just det. Många tycker det är för litet och klagar och jämrar sig. Syftade inte rakt mot TS utan mot en allmän grupp, så de som tar åt sig får ta åt sig och det som inte klagar kan ha ignoremode på mitt inlägg :)

Loke
2009-09-14, 16:59
Vi fick ju 400 förra året vill jag minnas. Det är väldigt bra ökningar procentuellt, och med tanke på att det är lågkonjuktur kanske man inte ska klaga. Men i kronor räknat så innebär årliga ökningar i den här takten att vi i bästa fall håller jämna steg med arbetare som tjänar runt 20k före skatt. Det tycker jag är det minsta man kan kräva.

Mourten
2009-09-14, 17:06
Jag fattar inte hur alla kan ha de svårt å få de å gå ihop?
Jag tar inga lån å har inte gjort sen jag började för snart 2 år sen, går enkelt iaf.
Bor 50 mil från mor/far å bor inte med min tjej heller, utan bor sj.

patrikjo
2009-09-14, 17:09
Jag fattar inte hur alla kan ha de svårt å få de å gå ihop?
Jag tar inga lån å har inte gjort sen jag började för snart 2 år sen, går enkelt iaf.
Bor 50 mil från mor/far å bor inte med min tjej heller, utan bor sj.

Problemet är att folk ser det som någon sorts rättighet att man ska kunna plugga i stockholm och bo i innerstan. För en normal student i en mindre stad och med en billig lägenhet är det inga som helst problem att klara sig.

Hades
2009-09-14, 17:24
Störigt att man ska behöva vänta till 2011 innan fribeloppet höjs.

Loke
2009-09-14, 17:29
Jag fattar inte hur alla kan ha de svårt å få de å gå ihop?
Jag tar inga lån å har inte gjort sen jag började för snart 2 år sen, går enkelt iaf.
Bor 50 mil från mor/far å bor inte med min tjej heller, utan bor sj.

Jobbar du då? Problemet är inte att få det att gå ihop, problemet är att få det att gå ihop med endast studiemedlen. Gör det inte det så rimmar det rätt illa med tanken att heltidsstudier ska vara en heltidssysselsättning.

Problemet är att folk ser det som någon sorts rättighet att man ska kunna plugga i stockholm och bo i innerstan. För en normal student i en mindre stad och med en billig lägenhet är det inga som helst problem att klara sig.

Det är inga problem att klara sig på 1000 spänn i månaden heller. Man äter ris och bor i tält, skitenkelt. Frågan är väl vad som kan anses vara en normal levnadsstandard i sverige. Då kommer du knappast ifrån att man som student har rejält lägre standard än någon som arbetar.

Mourten
2009-09-14, 17:32
Jobbar du då? Problemet är inte att få det att gå ihop, problemet är att få det att gå ihop med endast studiemedlen. Gör det inte det så rimmar det rätt illa med tanken att heltidsstudier ska vara en heltidssysselsättning.

Nix jobbar inte. Lr jag jobbar 2 månader på sommaren men de täcker resten sen. Får dock stipendie på 7000 kr varje termin, men de är ju inte mkt direkt.

Loke
2009-09-14, 17:33
Nix jobbar inte. Lr jag jobbar 2 månader på sommaren men de täcker resten sen. Får dock stipendie på 7000 kr varje termin, men de är ju inte mkt direkt.

Ok, hur mycket har du att rör dig med per månad då?

sascha
2009-09-14, 17:33
Störigt att man ska behöva vänta till 2011 innan fribeloppet höjs.

Plus.

Mourten
2009-09-14, 17:39
Ok, hur mycket har du att rör dig med per månad då?

4500-5000 kr om jag slår ut de jag drar in + stipendier + bidrag.
Hur lungt som helst.
2500 kr till hyra.
Resten mat + kosttillskott.

jakke
2009-09-14, 17:43
4500-5000 kr om jag slår ut de jag drar in + stipendier + bidrag.
Hur lungt som helst.
2500 kr till hyra.
Resten mat + kosttillskott.

fast, 2500 i hyra inkl. el är inget som alla har. sedan kurslitteratur behöver många studenter. Vissa behöver köpa kläder ibland...

Mourten
2009-09-14, 17:48
fast, 2500 i hyra inkl. el är inget som alla har. sedan kurslitteratur behöver många studenter. Vissa behöver köpa kläder ibland...

Jo men kurslitteratur brukar gå å banta lite i om man är smart, lyssnar på föreläsningar och kan hantera internet.
Kläder köper jag också, tycker inte de är problem å lägga några tusen då å då på jeans å t-shirtar (använder typ inget annat)

Men jag spar säkert 2000 kr mot dom flesta studenter på att inte använda nicotin å inte dricka + att jag cyklar alltid så behöver inga busskort lr så.

erikkarlsson
2009-09-14, 17:49
De snackade om detta på plus för ett tag sen.

Det var ett par som hade ett barn och som båda pluggade.
De klagade alltså över att de hade alldeles för lite pengar, jag tror att de tillsammans fick ihop 14 000 i månaden utan att någon jobbade.

Hur fan tänker man då? Ingen jobbade extra, de hade som sagt ett barn och de bodde i en 4-rums lägenhet!
Då tycker faktiskt inte jag att man ska klaga.

Är ju så typiskt Sverige, tycker det är en rättighet att man som en familj med tre personer ska kunna leva normalt i en stor lägenhet utan någon egen inkomst.

rooz
2009-09-14, 18:02
De snackade om detta på plus för ett tag sen.

Det var ett par som hade ett barn och som båda pluggade.
De klagade alltså över att de hade alldeles för lite pengar, jag tror att de tillsammans fick ihop 14 000 i månaden utan att någon jobbade.

Hur fan tänker man då? Ingen jobbade extra, de hade som sagt ett barn och de bodde i en 4-rums lägenhet!
Då tycker faktiskt inte jag att man ska klaga.

Är ju så typiskt Sverige, tycker det är en rättighet att man som en familj med tre personer ska kunna leva normalt i en stor lägenhet utan någon egen inkomst.

Behöver man 4 rum i en familj på 3? 2 eller 3 rum max bör ju räcka?

erikkarlsson
2009-09-14, 18:04
Behöver man 4 rum i en familj på 3? 2 eller 3 rum max bör ju räcka?

Ja det tycker verkligen jag med, var en liten flicka så hon bör ju inte ta upp så mycket plats.

Sundsarn
2009-09-14, 18:09
För egen del bor jag 20 min ifrån skolan och betalar 3800 kr i hyra + hushållsel. Inte det billigaste alternativet men det enda jag fick tag i. Visst festar gör jag ibland och så och jag känner mig inte tvingad att alltid äta matlåda av de billigaste märkena.

Men

Det som (iaf jag tolkade det som) är problemet är egentligen inte att man klarar sig på mindre utan snarare att man lånar väldigt stor del av höjningen. Visst kan man välja bort lite av studiemedlet för att kompensera men då måste man jucka med det varje termin också.

Sen att man "bara" kan välja en billigare stad är ju bara *bs*. Jag valde mellan Teknisk Fysik i Göteborg och kth (även om jag tittade på andra städer med) eftersom jag ville välja den utbildning som för mig kändes rätt för mig. Många utbildningar håller faktsikt (dah?) inte samma kvalitetsnivå heller.

Studerande [redigera]

Notera att studerande som för närvarande (2009) får 7821 kronor i sammanlagda studiemedel endast får ha en hyra som uppgår till 3821 kronor för att inte hamna under existensminimum. Detta är för många omöjligt, speciellt i storstäder där hyran i de flesta fall ligger över 4000 och därför tvingas många att arbeta extra vid sidan av.

Det där med att arbeta vid sidan av är iaf på min utbildning nästan helt omöjligt. Väldigt många klarar inte kurserna fast man studerar på heltid (dvs mer än 8 arbetstimmar per dag)

ryss
2009-09-14, 18:51
Ingen har väll sagt att bidraget är litet. Grejen är den att trådskaparen hurrar över att han får 40 kr extra i månaden. Resten måste han ju lämna igen.

Jag var ganska ironiskt i fallet, här har man gått och klagat på att man vill ha högre studiebidrag i över två år, nu är de dags och då får man 40 kr extra, galet glad man blir... (ironi igen :D)

Arnesson
2009-09-14, 18:54
Jag tycker att det är bra att studenterna får mer pengar (den största delen är ju trots allt lån).

En student klarar sig utan problem på studiemedlet (i Uppsala och Örebro har jag pluggat) men bara för man pluggar vill man ju kanske inte leva som skit. Jag löste det via jobb på sidan om.

rQx
2009-09-14, 19:00
Alltså jag är inte insatt men vad pratar man om när ni pratar om vad ni har att röra er med? Är det med lån och bidrag? Eller hur fungerar det? Får man bidrag om man studerar o.s.v.?

eleni
2009-09-14, 19:03
Skippa inkomstbegränsningarna i stället alternativt räkna inte med det som tjänas under juni, juli och augusti.

Carolinew
2009-09-14, 19:09
De snackade om detta på plus för ett tag sen.

Det var ett par som hade ett barn och som båda pluggade.
De klagade alltså över att de hade alldeles för lite pengar, jag tror att de tillsammans fick ihop 14 000 i månaden utan att någon jobbade.

Hur fan tänker man då? Ingen jobbade extra, de hade som sagt ett barn och de bodde i en 4-rums lägenhet!
Då tycker faktiskt inte jag att man ska klaga.

Är ju så typiskt Sverige, tycker det är en rättighet att man som en familj med tre personer ska kunna leva normalt i en stor lägenhet utan någon egen inkomst.

Jag såg också det programmet och blev minst sagt lite irriterad. Om man väljer att skaffa barn innan man har en utbildning bör man ju vara medveten om vad det innebär för ens framtid. Och på dem lät det ju som om det vore en rättighet att bo i en 4:a på två vuxna och en bebis, eftersom de "planerade att skaffa fler barn" och att det dessutom skall betalas av staten?? *screwy*

Det är ju ungefär som om jag väljer att köpa mig en dyr sportbil och sen klagar på att studiemedlet inte räcker till min hyra.

eleni
2009-09-14, 19:20
Jag såg också det programmet och blev minst sagt lite irriterad. Om man väljer att skaffa barn innan man har en utbildning bör man ju vara medveten om vad det innebär för ens framtid. Och på dem lät det ju som om det vore en rättighet att bo i en 4:a på två vuxna och en bebis, eftersom de "planerade att skaffa fler barn" och att det dessutom skall betalas av staten?? *screwy*

Det är ju ungefär som om jag väljer att köpa mig en dyr sportbil och sen klagar på att studiemedlet inte räcker till min hyra.

Såg också programmet. Inte nog med att de bodde i en fyra, de hade en stor hund också. Seriöst - hur tänker man?

isato
2009-09-14, 19:22
Alltså jag är inte insatt men vad pratar man om när ni pratar om vad ni har att röra er med? Är det med lån och bidrag? Eller hur fungerar det? Får man bidrag om man studerar o.s.v.?

2500kr i bidrag + ca 5000kr i lån varje månad. Vissa tar bara bidraget som jag. Andra tar båda. Klarat mig 4 år på bara bidraget och det kommer gå ett 5:te, sen är det slut :D. Dricker inte, röker inte. Min största utgift är mat faktiskt. Går att ta billigt, men hur kul är det att äta nudlar(det gjorde jag dom 2 första åren :D). Ingen bil och billiga intressen(Träningskort 3-350kr/mån). Jag har ingen rätt att klaga då jag erbjuds möjlighet att låna, men jag hade ju inte sörjt om bidraget höjdes en aning.

z_bumbi
2009-09-14, 19:23
Skippa inkomstbegränsningarna i stället alternativt räkna inte med det som tjänas under juni, juli och augusti.

Ska man slopa inkomstgränsen för fler bidrag på samma gång? Nu ska det bli 136 k per år vilket räcker ett bra tag och tjänar man mer blir det dessutom bara en reduktion av studiemedlen.
Däremot bör man självklart kolla på ett sätt att lösa att pengarna oftast dyker upp på hösten, iofs innebär det väl också att man får fullt studiemedel på våren så det finns fördelar med det systemet också.

rQx
2009-09-14, 19:32
2500kr i bidrag + ca 5000kr i lån varje månad. Vissa tar bara bidraget som jag. Andra tar båda. Klarat mig 4 år på bara bidraget och det kommer gå ett 5:te, sen är det slut :D. Dricker inte, röker inte. Min största utgift är mat faktiskt. Går att ta billigt, men hur kul är det att äta nudlar(det gjorde jag dom 2 första åren :D). Ingen bil och billiga intressen(Träningskort 3-350kr/mån). Jag har ingen rätt att klaga då jag erbjuds möjlighet att låna, men jag hade ju inte sörjt om bidraget höjdes en aning.

Ah då är jag med!! Jag trodde pengarna ni pratade om var utan lån, jag bara "hey, stay of my taxes!" typ ;) men ja, 2500kr kan tyckas vara lite snålt ja! Dras bidraget ner om man arbetar? :S

WHITEFOLKS
2009-09-14, 19:35
Kan inte myten om nudlar som billig mat dö någon gång :P

ica_maxi
2009-09-14, 19:36
15 kr för fem paket hos mig. Hur är det där?

erikkarlsson
2009-09-14, 19:43
Såg också programmet. Inte nog med att de bodde i en fyra, de hade en stor hund också. Seriöst - hur tänker man?

Att vissa i det här landet är knäppa är ju ingenting att göra åt, men jag fattar inte varför de fick vara med i Plus.

isato
2009-09-14, 19:48
Kan inte myten om nudlar som billig mat dö någon gång :P

Finns det billigare mat? Jag åt väldigt mycket nudlar för att det just var billigt mina 2 första år. Det är ingen myt, nudlar är billigt.

isato
2009-09-14, 19:49
15 kr för fem paket hos mig. Hur är det där?

3 för 10 brukar jag betala och då är det kvalité :D. Inte euro shooper.

isato
2009-09-14, 19:51
Ah då är jag med!! Jag trodde pengarna ni pratade om var utan lån, jag bara "hey, stay of my taxes!" typ ;) men ja, 2500kr kan tyckas vara lite snålt ja! Dras bidraget ner om man arbetar? :S

Ja det gör det om du kommer över ett visst belopp/år. Jag kan inte det beloppet, men tycker det är ganska sjukt att flitiga studenter skall straffas. Vad vi gör av vår fritid är upp till oss.

WHITEFOLKS
2009-09-14, 19:54
Finns det billigare mat? Jag åt väldigt mycket nudlar för att det just var billigt mina 2 första år. Det är ingen myt, nudlar är billigt.

Ja det finns billigare och framförallt vettigare mat.

egge
2009-09-14, 20:18
2500kr i bidrag + ca 5000kr i lån varje månad. Vissa tar bara bidraget som jag. Andra tar båda. Klarat mig 4 år på bara bidraget och det kommer gå ett 5:te, sen är det slut :D. Dricker inte, röker inte. Min största utgift är mat faktiskt. Går att ta billigt, men hur kul är det att äta nudlar(det gjorde jag dom 2 första åren :D). Ingen bil och billiga intressen(Träningskort 3-350kr/mån). Jag har ingen rätt att klaga då jag erbjuds möjlighet att låna, men jag hade ju inte sörjt om bidraget höjdes en aning.

Antar att du bor hemma för bidraget täcker ju för de allra flesta inte ens kallhyran. Skönt att man bor i en mindre stad där studenthyrorna är låga. Syrran betalar 1000+ mer för en mindre lägenhet.

rQx
2009-09-14, 20:31
Ja det gör det om du kommer över ett visst belopp/år. Jag kan inte det beloppet, men tycker det är ganska sjukt att flitiga studenter skall straffas. Vad vi gör av vår fritid är upp till oss.

Faktiskt! De kan ju sätta en max gräns men den verkar på många rean vara på tok för låg.

Egge: Well, det är väl inte meningen att man ska klara sig på bidraget heller, eller?

PowPow
2009-09-14, 20:36
Ja det gör det om du kommer över ett visst belopp/år. Jag kan inte det beloppet, men tycker det är ganska sjukt att flitiga studenter skall straffas. Vad vi gör av vår fritid är upp till oss.

Det är så bidrag fungerar. Anser inte staten att du behöver det så får du inte det. Precis som man inte kan få socialbidrag om man har en "för hög" inkomst.

Man ska inte glömma att det är ett bidrag man "söker" mot bakgrunden att man inte klarar sig ekonomiskt för tillfället. Sen att varenda kotten ansöker om det, är en annan femma. Ofta gör många det samtidigt som de spyr galla över alla socparasiter som lever på bidrag.. :D

isato
2009-09-14, 20:52
Antar att du bor hemma för bidraget täcker ju för de allra flesta inte ens kallhyran. Skönt att man bor i en mindre stad där studenthyrorna är låga. Syrran betalar 1000+ mer för en mindre lägenhet.

Nej, korridor. 2400 i hyra.
Däremot har jag vart ledig 3 dagar på hela sommaren inklusive helger :D.

egge
2009-09-14, 20:53
Egge: Well, det är väl inte meningen att man ska klara sig på bidraget heller, eller?

Nä det tror jag inte. Räcker ju max till mat för mig.
Men jag klarar mig bra på csn och sommarjobbspengar så jag klagar inte.

edit: isato: I see. Jag flyttar snart till delat boende och då hamnar vi på under 2000/mån per man. Mer över till skidresor i vinter. :D

rQx
2009-09-14, 20:55
Nä det tror jag inte. Räcker ju max till mat för mig.
Men jag klarar mig bra på csn och sommarjobbspengar så jag klagar inte.

Fint =)

isato
2009-09-14, 21:03
Nä det tror jag inte. Räcker ju max till mat för mig.
Men jag klarar mig bra på csn och sommarjobbspengar så jag klagar inte.

edit: isato: I see. Jag flyttar snart till delat boende och då hamnar vi på under 2000/mån per man. Mer över till skidresor i vinter. :D

Sen knega jag två år innan jag började plugga glömde jag skriva, så där la jag undan lite.