handdator

Visa fullständig version : Ultimat benträning


kawi
2009-09-13, 21:18
Tjena.

Då jag dras med Partiell ruptur i Supraspinatus så kan jag ju bara köra ben i princip.
Så jag tänkte höra med er om vad ni tycker om mitt upplägg?

Mån: Framsida, vader, mage.
Tis: Baksida, rygglyft
Ons: Vila
Tors: Framsida, vader, mage.
Fre: Baksida, rygglyft
Lör: Vila
Sön: Vila

Ser det bra ut eller blir det för mycket?
Det dryga är att jag är ganska låst till maskiner dessutom. Klarar inte av att ha en stång på nacken. Så tips på olika benövningar tas gärna emot också.
Rehab nu i 6 mån, sen ska det byggas överkropp igen!

Edit: skulle ju vara ett frågetecken med i rubriken ofc.

Petoria
2009-09-13, 21:26
Benspark, Lårcurl, någon form utav Benpress och någon vadmaskin där man sitter (finns med raka ben också)

WorkOutBuddy
2009-09-13, 21:29
Han skrev ju aldrig övningarna utan själva "schemat"

Jag tycker det ser bra ut, inte ofta man ser någon som bara kör ben. Hur kommer det sig att stång på nacke inte funkar? Man kan alltid köra med en "kudde" runt stången.

kawi
2009-09-13, 21:56
Benspark, Lårcurl, någon form utav Benpress och någon vadmaskin där man sitter (finns med raka ben också)

Check, check, check, check.
Kör alla de vanliga maskinerna nu, tänkte mest om någon hade någon ovanlig övning som dom tycker tar bra.
Har provat många olika sätt att vinkla och positionera fötterna, börjar bli väldigt enformigt nu. Har kört såhär i 2 månader redan.

Han skrev ju aldrig övningarna utan själva "schemat"

Jag tycker det ser bra ut, inte ofta man ser någon som bara kör ben. Hur kommer det sig att stång på nacke inte funkar? Man kan alltid köra med en "kudde" runt stången.

Jag har ju skadat supraspinatus, vilket är en muskel i axeln. Kan därför inte ha en stång på nacken, dels för att trycket gör för ont i axeln, även med kudde och dels för att jag inte riktigt kan vinkla axeln rakt upp, än mindre hålla i stången. Men tack för tipset ändå. :)

WorkOutBuddy
2009-09-13, 22:00
Aj, det var synd, hoppas det blir bättre!

Om du ska köra en vadpress så ska du köra stående och skippa sittande: http://traningslara.se/blogg/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-2/


Den enda "ovanliga" övningen jag kan komma på är finnen. Här har du flera övningar: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071
Lycka till :D

JoeyP
2009-09-13, 22:07
Fråååååååååntsquats!!!11

ARMSTARK
2009-09-14, 07:32
Fråååååååååntsquats!!!11

Jag har ju skadat supraspinatus, vilket är en muskel i axeln. Kan därför inte ha en stång på nacken, dels för att trycket gör för ont i axeln, även med kudde och dels för att jag inte riktigt kan vinkla axeln rakt upp, än mindre hålla i stången. Men tack för tipset ändå.

Tror att Front squats inte är ett alternativ med den skadan.

Blöjan
2009-09-14, 12:34
Du kan ju köra knäböj med hantlar

Commando1980
2009-09-14, 12:52
Tjena.

Då jag dras med Partiell ruptur i Supraspinatus så kan jag ju bara köra ben i princip.
Så jag tänkte höra med er om vad ni tycker om mitt upplägg?

Mån: Framsida, vader, mage.
Tis: Baksida, rygglyft
Ons: Vila
Tors: Framsida, vader, mage.
Fre: Baksida, rygglyft
Lör: Vila
Sön: Vila

Ser det bra ut eller blir det för mycket?
Det dryga är att jag är ganska låst till maskiner dessutom. Klarar inte av att ha en stång på nacken. Så tips på olika benövningar tas gärna emot också.
Rehab nu i 6 mån, sen ska det byggas överkropp igen!

Edit: skulle ju vara ett frågetecken med i rubriken ofc.

benpress, utfall/split squats med hantlar i händerna, benspark, leg curl, sittande vadpress, stående vadpress med hantlar, vadpress i en benpressmaskin, raka marklyft , finnen, step ups med hantlar...

Commando1980
2009-09-14, 12:58
....om du klarar av att hålla i hantlar/stång.

JoeyP
2009-09-14, 14:50
Oj :D Läste inte ordentligt haha

z_bumbi
2009-09-14, 15:32
Jag skulle nog snarare köra varannan dag och växla mellan framsidedominant och baksidedominant. Kör man benpress, enbensböj osv så är det svårt att utesluta halva låret från rörelsen men kör man benspark ena dagen och enbensmark/finnen/lårcurl andra dagen så skiftar man i alla falll fokus utan att offra bra övningar.
Jag skulle också lägga tid på att lära mig enbensböj/mark, sidoutfall mm för att hålla intresset uppe för att träna ben hela tiden. Sen är det också ett gyllene tillfälle att träna vader vilket alltid är kul.

bigtraps
2009-09-14, 19:51
http://www.davedraper.com/fitness_products/product/TTS.html

Underbart hjälpmedel för oss som dras med axelskador. Har själv låtit tillverka en mha en skicklig svetsare.