handdator

Visa fullständig version : fiske i stockholm


maximuscle
2009-09-12, 19:35
har börjat fiska och tycker det e grymt skoj men vill gärna ha tips på bra ställen i stockholm och närområdet att fiska på...e ute efetr abbore och gädda..


MVH

Mr.Sjöborg
2009-09-12, 19:49
Vart i sthlm bor du? finns ju en del pölar

slitenhet
2009-09-12, 20:04
Gissar att det bara gäller fiske från land? Runt stockholms ström är abborfisket ganska bra och på kastellholmen och djurgården finns en del gädda. Mälaren går också bra att nå från land på många ställen.

Här är en ganska bra sida: http://www.svenskafiskevatten.se/modules.php?name=Search&op=searchwater

maximuscle
2009-09-12, 20:17
Vart i sthlm bor du? finns ju en del pölar

bor på söder..

slitenhet....japp fiske från land...har läst den där men vill höra folks egna platser...

Mr.Sjöborg
2009-09-12, 20:24
bor på söder..

slitenhet....japp fiske från land...har läst den där men vill höra folks egna platser...

Okej, om du ahr tillgång till bil och kan tänka dig att åka typ 20min, så skulle jag rekommendera drevviken, bra på gädda, gös och abbore. Dock kan gösen vara svår att hitta såhär års utan båt.

Annars så är strömmen något som jag skulle utforska om jag var du, speciellt när havsöringen och laxen börjar komma igång mera;)

maximuscle
2009-09-12, 20:36
Okej, om du ahr tillgång till bil och kan tänka dig att åka typ 20min, så skulle jag rekommendera drevviken, bra på gädda, gös och abbore. Dock kan gösen vara svår att hitta såhär års utan båt.

Annars så är strömmen något som jag skulle utforska om jag var du, speciellt när havsöringen och laxen börjar komma igång mera;)


tack för tipsen...en liten bilfärd e inga problem bara skoj att åka iväg en bit...

e inte så kunning när börjar laxen och havsöringen nappa i strömmen då och vad skall man köra med för drag?

Mr.Sjöborg
2009-09-12, 21:00
tack för tipsen...en liten bilfärd e inga problem bara skoj att åka iväg en bit...

e inte så kunning när börjar laxen och havsöringen nappa i strömmen då och vad skall man köra med för drag?

Är inte expert på sånt heller, men tror att säsongen börjar i oktober ungefär, har mest att göra med tempen i vattnet, när den börjar sjunka så ska dom ut mot havet.

Vad har du för utrustning? Vad jag har hört så är det effektivaste mete, eller spinnfluga.

Men tunga blankdrag och ''havsöringsdrag'' funkar dom med

När jag körde i strömmen förra vintern körde jag med 9fots haspel med 40g kastvikt och 0,25mm fireline(verkligen inte opti för strömmen).
Körde med drag som wiggler, vicke och andra skedar.

slitenhet
2009-09-12, 21:04
När jag körde i strömmen förra vintern körde jag med 9fots haspel med 40g kastvikt och 0,25mm fireline(verkligen inte opti för strömmen).
Körde med drag som wiggler, vicke och andra skedar.

Jag kör liknande utrustning och det verkar de flesta göra till havsöring.
Till laxen kan det behövas längre och kraftigare grejer.

Mr.Sjöborg
2009-09-12, 21:09
Jag kör liknande utrustning och det verkar de flesta göra till havsöring.
Till laxen kan det behövas längre och kraftigare grejer.


Jo för kust/skärgårdsfiske är de grymt förutom linan, men i strömmen är lite kralligare grejer att föredra, man behöver rätt tunga drag för att komma ner på ljupet.


TS, ett tips om du vill ha lite abbore, ta reda på om det finns någon sjö som har ett bra bestånd med kräftor, där brukar de finnas feta abborar, timmarna innan solnedgång är bästa tiden

L-Sami
2009-09-12, 21:18
Gålö (skärgården) är bra. Kan vara lite långt dock om man bor på södermalm.

slitenhet
2009-09-12, 21:20
Jo för kust/skärgårdsfiske är de grymt förutom linan, men i strömmen är lite kralligare grejer att föredra, man behöver rätt tunga drag för att komma ner på ljupet.

Kör detta inne i stan, men jag fiskar iof inte mitt i strömmen utan på skeppsholmen, kastellholmen och andra platser med lugnt vatten. Jag använder flätlina på 0.15-0.20 mm.

Mr.Sjöborg
2009-09-12, 21:26
Kör detta inne i stan, men jag fiskar iof inte mitt i strömmen utan på skeppsholmen, kastellholmen och andra platser med lugnt vatten. Jag använder flätlina på 0.15-0.20 mm.

Okej, jag syftade mer på ''ghettot'' vid kungsan ungefär previs vid utloppet

Mr.Sjöborg
2009-09-12, 21:28
Gålö (skärgården) är bra. Kan vara lite långt dock om man bor på södermalm.

Finns en vassvik där som syns från vägen som ska vara helt sinnes på havsöring precis när isen släppt, från vad jag hört ska de vara nästintill omöjligt att inte få nått då;)


EDIT: sry för dubbelpost

maximuscle
2009-09-12, 22:35
tackar för alla tips...om nån av er som bor i stockholm e sugna på en fiskedag kan ni skcika ett pm...alltid kul att dra och fiska lite :)


mitt spö e en maxi streamline 9ft grafite...rullen e inget att hänga i granen, nyköp på g där plus flätina samtidigt...e som sagt nybörjare :)