handdator

Visa fullständig version : Kompartmentsyndrom


mickan
2009-09-12, 16:45
Hallå där!

Jag lirar handboll på rätt hög nivå men har fått diagnosen kompartmentsyndrom, och ska operera vaderna senare i höst. Någon som gjort denna operation, eller vet mer om det? Kommer jag kunna återgå till "normalt" idrottande och tränande efteråt, hur lång tid tar rehaben osv? Jag skulle bli jätteglad om någon ville hjälpa mig med detta!

Player
2009-09-13, 09:55
Hallå där!

Jag lirar handboll på rätt hög nivå men har fått diagnosen kompartmentsyndrom, och ska operera vaderna senare i höst. Någon som gjort denna operation, eller vet mer om det? Kommer jag kunna återgå till "normalt" idrottande och tränande efteråt, hur lång tid tar rehaben osv? Jag skulle bli jätteglad om någon ville hjälpa mig med detta!

Hej!
Jag har genomgått operationen. När du säger vaderna antar jag att det är framsidan som menas, då det huvudsakligen är muskel tibialis anterior som krampar mer och mer vid ansträngning.
Det dom gör är en så kallad fasciotomi (tror jag det kallas), alltså skär upp fascian som går runt själva muskeln. Det är ett väldigt lätt ingrepp med snabb läkningstid, därför båda benen opereras samtidigt.
Första dagarna kommer du ha ont i benen då muskeln som "drabbas" kommer att vara väldigt öm, samt att den arbetar med att lyfta tårna uppåt. Med andra ord så hjälper muskeln till med balansen. Det tar lite ont då du tvärspänner muskeln vid balansakter, men så är det. Kryckor i början, typ 2 veckor kanske. Sedan går det fort. Riktigt fort. Träning och sådant startas så snabbt som möjligt, lyssna på läkaren och sjukgymnasten (speciellt sjukgymnasten).
Du kommer snabbt att kunna återgå till träningen, inga problem. Själva ingreppet har ett väldigt stort procentuellt lyckade ingrepp.
I och med att tillståndet sätter stop på mycket löpande för dig nu så kommer operationen bli kanon för ditt framtida idrottande. Men ta rehaben seriöst. Ett nytt ingrepp (om det av någon anledning blir dåligt resultat) har mycket lägre procentuell chans för att lyckas.

Kör hårt, inget att oroa sig för.

MVH Jonas

HoppeR
2009-09-13, 10:54
Tack för inlägget ovan, skall göra min operation nästa Onsdag.

Skall föröska återkomma med mer information då detta är gjort!

mickan
2009-09-13, 16:28
Grymt, tack så himla mycket!

Sehnsucht
2009-09-27, 20:59
Hej!
Jag har genomgått operationen. När du säger vaderna antar jag att det är framsidan som menas, då det huvudsakligen är muskel tibialis anterior som krampar mer och mer vid ansträngning.
Det dom gör är en så kallad fasciotomi (tror jag det kallas), alltså skär upp fascian som går runt själva muskeln. Det är ett väldigt lätt ingrepp med snabb läkningstid, därför båda benen opereras samtidigt.
Första dagarna kommer du ha ont i benen då muskeln som "drabbas" kommer att vara väldigt öm, samt att den arbetar med att lyfta tårna uppåt. Med andra ord så hjälper muskeln till med balansen. Det tar lite ont då du tvärspänner muskeln vid balansakter, men så är det. Kryckor i början, typ 2 veckor kanske. Sedan går det fort. Riktigt fort. Träning och sådant startas så snabbt som möjligt, lyssna på läkaren och sjukgymnasten (speciellt sjukgymnasten).
Du kommer snabbt att kunna återgå till träningen, inga problem. Själva ingreppet har ett väldigt stort procentuellt lyckade ingrepp.
I och med att tillståndet sätter stop på mycket löpande för dig nu så kommer operationen bli kanon för ditt framtida idrottande. Men ta rehaben seriöst. Ett nytt ingrepp (om det av någon anledning blir dåligt resultat) har mycket lägre procentuell chans för att lyckas.

Kör hårt, inget att oroa sig för.

MVH Jonas

Du har alltså genomgått operationen med positivt resultat?
inge negativt?
Hur gick rehab-träning till?
Har du ändrat nått i din träning nu, mer stretch? mer vila?

Hör till saken att jag opererades med midre bra resultat...
Har fortfarande kvar problemet..

Tomas W
2009-09-27, 22:24
Har också gjort en klyvning av muskelhinnan på underbenet, gjorde den på båda underbenen våren 2006. Rehaben är ingen direkt avancerat utan bygger mycket på att få tillbaka rörelsen och sedan styrkan i underbenet. Så mycket balansplatta och tåhävningar kommer du att göra.

Jag hade kryckor ungefär en vecka efter operationen, men bara när jag gick långa sträckor, hemma hade jag dem bara första kvällen. Kunde springa rätt så långt redan efter en månad ungefär, men hetsa inte i rehaben, följ alla instruktioner du får osv. Kommer vara värt det i slutändan,

Du skriver att du ska opera dig senare i höst, försök bygg så bra grund som möjligt redan nu med kondition, styrka och bålstyrka osv. Detta kommer underlätta för dig senare och göra rehaben smidigare och bättre.

HoppeR
2009-10-02, 02:46
Opererades som sagt förra Onsdagen.

Läkaren ville bara operera ena benet för att se ifall det hjälper, har återbesök på Onsdag och efter det verkar det vara runt 4 månader innan jag skall tillbaka för att se ifall det gjort några resulta. Operationen verkar ha gått helt okej, var öm i benet under de första dagarna men redan efter 1 dag så slutade jag med kryckor. Körde t.om. bil efter 2 dagar.

Har nu gått lite över 1 vecka och benet känns fortfarande "ömt" men det är inga problem med att gå eller liknande.

Hoppas verkligen att det här löser mina problem, misstänker dock att jag kanske har det även i underarmarna så skall prata med honom om det på Onsdag.