handdator

Visa fullständig version : Köpa sphynx - Köpa katt


mattilainen
2009-09-12, 15:25
Det är så att jag ska köpa en sphynx, det är en hårlös katt för de som inte vet. Jag har varit ägare till en innan så jag vet vad som väntar men just nu behöver jag lite tips om uppfödare som är i närheten av Göteborg.

Gjorde tråden då jag kollat runt på internet och det är väldig skillnad på priser, en del säljer för 6000 kr medens andra 12000 kr. Jag är student och vill därför ha en så billig som möjligt, vet att det är svårt att hitta en billig men jag menar runt 6000 kr. Alla lägger inte ut annonser på internet och det är därför jag vill bli tipsad om folk ni vet säljer sphynx kattungar i Göteborgstrakten. Jag bor i Uddevalla och det är därför jag behöver nära Göteborgstrakten.

Tack Tack!

Lägger in en länk som visar en sphynx
http://3.bp.blogspot.com/_fpPNJg3C8qw/SOPHgoof9XI/AAAAAAAABdg/vBJojqucIiY/s400/sphynx.jpg

rooz
2009-09-12, 15:28
12000 för en liten kattjävel????? Antar att du är allergisk, men 12000 låter fan brutalt om du bara ska ha en liten kisse som sällskap:eek:

mattilainen
2009-09-12, 15:29
haha, jo exakt. Därför söker jag efter lite billigare, runt 6000 går jag med på.

Förövrigt så är just den här sorten otroligt charmiga och som du säger så är inte jag allergisk men min familj är och när jag flyttar hemifrån så vill jag att dom ska kunna hälsa på.

David Brent
2009-09-12, 15:44
12000 för en liten kattjävel????? Antar att du är allergisk, men 12000 låter fan brutalt om du bara ska ha en liten kisse som sällskap:eek:

Det är väl samma pris som för en chihuahua tror jag, och dom är väl än mindre. Skapligt kilopris...

Apjavel
2009-09-12, 16:02
Förövrigt så är just den här sorten otroligt charmiga. Dom är sjukt obehagliga.

xodd
2009-09-12, 17:18
Raskatter som är avlade åt sociala hållet är helt underbara katter. Sitter på 2 heliga birmor. Innan jag o tjejen skaffade dem trodde jag att jag va en hundmänniska och där med basta, men ack så fel jag hade. Helt underbara rackare :)

När det gäller sphynx så tror jag faktiskt att priset ligger ganska högt jämfört med vissa andra raskatter. Mellan 8-10kkr får man nog räkna med att betala om man vill ha en katt från en bra uppfödare med gott rykte. Kolla upp uppfödaren innan du köper är det enda jag rekomenderar, så du kan ha kontinuerlig kontakt och att uppfödaren bryr sig om katten den säljer. Kolla runt lite vad de har för förkunskaper, vilken sorts foder dom ger till sina katter osv (bara en sådan sak kan säga väldigt mycket om hur insatt en uppfödare är).

Raggis
2009-09-12, 17:42
Sitter på 2 heliga birmor.

Stackars katter :(

BB1942
2009-09-12, 18:58
Det är väl samma pris som för en chihuahua tror jag, och dom är väl än mindre. Skapligt kilopris...

Om du köper en chihuahua svart så kan du få den för ca 10-15kkr. Lagligt 20-25kkr

Skulle tipsa om norsk skogskatt och så fick jag se att din familj var allergiska :( men katt som katt...Typ

Cool katt men dom ser läskigt aggressiva ut pga skåran i pannan

Dreas
2009-09-12, 19:12
Tacka vet jag att man inte är allergisk utan kan köpa katter för en krona tassen :)

Scoffan
2009-09-12, 19:18
12k/katt det är ju helt galet, kanske skulle satsa på avel ;) kommer ihåg en granne på landet som hade katter det bara spruta ut nya om vart annat.

xodd
2009-09-12, 19:41
12k/katt det är ju helt galet, kanske skulle satsa på avel ;) kommer ihåg en granne på landet som hade katter det bara spruta ut nya om vart annat.

Enligt dom flesta som håller på med kattavel så tjänar dom inte jättestora mängder pengar då de mesta pengarna går åt på veterinär/röntgen/intyg/vaccin osv, samt att det finns ganska många raskatter som inte får mer än 2-4 kattungar per kull...

Och till er som tycker det är bra att man kan köpa katter för 100kr osv, läs på. Det enda det tillför är att katter blir "en rolig sak" man kan köpa, sedan när den blir överkörd kan man ju alltid köpa en ny för 100kr, samt att det blir en jävla massa sommarkatter, som när familjen inte tycker det är roligt längre, blir hemlösa. Ja, okej... överreagerar kanske, men fy fan va jag hatar det.

Nordenator
2009-09-12, 19:46
Enligt dom flesta som håller på med kattavel så tjänar dom inte jättestora mängder pengar då de mesta pengarna går åt på veterinär/röntgen/intyg/vaccin osv, samt att det finns ganska många raskatter som inte får mer än 2-4 kattungar per kull...

Och till er som tycker det är bra att man kan köpa katter för 100kr osv, läs på. Det enda det tillför är att katter blir "en rolig sak" man kan köpa, sedan när den blir överkörd kan man ju alltid köpa en ny för 100kr, samt att det blir en jävla massa sommarkatter, som när familjen inte tycker det är roligt längre, blir hemlösa. Ja, okej... överreagerar kanske, men fy fan va jag hatar det.

Så därför ska vi istället avla sönder djuren och ha dem som prydnader? Är inte det vettiga alternativet att inte fixa misse överhuvudtaget?

xodd
2009-09-12, 19:50
Så därför ska vi istället avla sönder djuren och ha dem som prydnader? Är inte det vettiga alternativet att inte fixa misse överhuvudtaget?

Hur menar du att dom är sömderavlade? I sverige är det väldigt reglerat och SVERAK tillåter så gott som mindre inavel än vad som tillåts hos människor. Sedan finns det alltid oseriösa uppfödare, men det går tyvärr inte att komma ifrån. Prydnader? Knappast.

mattilainen
2009-09-12, 19:55
Dom är sjukt obehagliga.

Alltså har du aldrig träffat en skulle jag våga säga.

BB1942
2009-09-12, 22:00
Nordenator: Jag har släkttavla på min kissemiss och den är tamefan inte sönderavlad(raskatt, norsk skogskatt) . Den har blivit gråhårig det är allt.

johanar
2009-09-13, 10:22
Kan annars tipsa om Devon Rex. De brukar fungera bra med allergiker (själv är jag väldigt allergisk mot i stort sett alla katter, men denna funkar för mig), har väldigt mysig personlighet och trivs oftast bra i lägenhet. Den lockiga pälsen verkar vara lite svår att avla på så du kan nog hitta en tunnhårig Rex som ser lite ut som en Sphynx ;)

Verkar finnas gott om omplaceringskatter också för både vi och ett par kompisar har sådana. Om man själv inte är intresserad av utställningar eller uppfödning brukar man väl också kunna hitta raskatter med mindre defekter som man kan köpa billigare. Inte nödvändigtvis allvarliga saker utan bara fel proportioner eller ngt.

mattilainen
2009-09-13, 10:25
Kan annars tipsa om Devon Rex. De brukar fungera bra med allergiker (själv är jag väldigt allergisk mot i stort sett alla katter, men denna funkar för mig), har väldigt mysig personlighet och trivs oftast bra i lägenhet. Den lockiga pälsen verkar vara lite svår att avla på så du kan nog hitta en tunnhårig Rex som ser lite ut som en Sphynx ;)

Verkar finnas gott om omplaceringskatter också för både vi och ett par kompisar har sådana. Om man själv inte är intresserad av utställningar eller uppfödning brukar man väl också kunna hitta raskatter med mindre defekter som man kan köpa billigare. Inte nödvändigtvis allvarliga saker utan bara fel proportioner eller ngt.

Tack så otroligt mycket för tipset :) Ska söka runt och se vad en sån kostar och tänka över det. Riktigt bra tips och ja visst, dom var också väldigt lika sphynxar.

Hittade engång för jättelängesen en sphynx som hade haft ögoninflammation som liten och då kostade den 2000 kr bara, synd att jag var dum och inte köpte den :( Tack igen!

Herr Oberst
2009-09-13, 10:43
Grattis till dig som bestämt dig för att ta steget.
Jag vill också ha en, fast först måste nog min nuvarande katt gå ur tiden, vilket förhoppningsvis dröjer en 8-10år

Sphynxar är teh shiet

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b0/Sphynx_buiten.JPG

gunnargren
2009-09-13, 10:53
Vi har två Devon Rex, riktigt sociala och trevliga katter. Dom är också allergivänliga, min bror är allergisk och han har två st och det går bra för honom. Men har andra kompisar som däremot känner av dem, beror nog lite på hur allergisk man är. Men dom ligger i ca 6000-6500 :-

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/2c/2c4a420dce963a8090b80a2b1e8d182a.jpg

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/6e/6e6817dbc70a36bd92642c26f721c659.jpg

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/cc/cc942050619f1667dc435b4da46ee0ae.jpg

mattilainen
2009-09-13, 11:18
hehe tackar :)

Har som sagt haft en men när jag och min dåvarande flickvän gjorde slut så tog hon honom. Saknar den något otroligt och det är väl det jag försöker att ersätta :P

Devon rex var riktigt söta, min bror är väldigt allergisk så kanske blir svårt iaf. Borde testa först men det är ju inte lätt det.

Några som har och kan tipsa om någon som säljer en sphynx kattunge i göteborgs trakterna?

Andy.da.wohoo
2009-09-13, 11:28
Grattis till dig som bestämt dig för att ta steget.
Jag vill också ha en, fast först måste nog min nuvarande katt gå ur tiden, vilket förhoppningsvis dröjer en 8-10år

Sphynxar är teh shiet



Vi har två Devon Rex, riktigt sociala och trevliga katter. Dom är också allergivänliga, min bror är allergisk och han har två st och det går bra för honom. Men har andra kompisar som däremot känner av dem, beror nog lite på hur allergisk man är. Men dom ligger i ca 6000-6500 :-

[IMGhttp://obj.fotosidan.se/obj/photo/2c/2c4a420dce963a8090b80a2b1e8d182a.jpg



[IMGhttp://obj.fotosidan.se/obj/photo/cc/cc942050619f1667dc435b4da46ee0ae.jpg

Vill ha!!! *cupid*

johanar
2009-09-13, 12:01
Devon rex var riktigt söta, min bror är väldigt allergisk så kanske blir svårt iaf. Borde testa först men det är ju inte lätt det.

Några som har och kan tipsa om någon som säljer en sphynx kattunge i göteborgs trakterna?

Ta med brorsan till en rex-uppfödare och låt honom gosa med katterna :) Tror det finns iaf 2-3 i Göteborg/Mölndal.

Jag läste i en kattbok att sphynxar inte är garanterat allergivänliga de heller, men funkade det med den förra så är det väl inget problem

xodd
2009-09-13, 20:56
Även cornish rex allergivänliga.

CVN
2009-09-13, 22:55
Stackars katter :(

Haha tack för dagens garv xD

Har själv en golden perser här hemma, urgullig men feg katt.

mattilainen
2009-09-14, 13:39
haha :D Feg? Vår sphynx var en gummikatt, gjorde fan allt och skadade sig aldrig.. Galen.

Bumb förövrigt!

Alone_in_the_dark
2009-09-14, 13:58
De "allergi" vänligare katterna brukar vara
Cornish Rex
Devon Rex
Ragdolls
Sibirisk Katt
Sphynx

Någonting som kan vara värt att tänka på är att det är inte ovanligt att allergiker tål långhåriga katter bättre än korthåriga.

delta_mats
2009-09-14, 14:26
Bror min har en cornish rex. Han är allergiker och tål den rätt bra. Han tål inte min iller däremot. Jag har som sagt iller och tål den bra, men tål inte katten. Jag tror man kan bygga upp en viss tolerans mot allergi om man regelbundet utsätter sig för det. Jag hade svårt att tåla sambons systers hundar förut, men nu är det inga problem längre. Det där med allergi är lurigt.

mattilainen
2009-09-17, 16:12
Bump..

Juliette
2009-09-17, 16:23
Här är en länk till olika uppfödare:
http://www.sphynxet.se/sphynx/sphynx_uppf/uppf.htm

Såg bl.a att S*Bare Essentials i Skåne hade en kull just nu, födda den 2:a september: http://swe.bareessentials.se
http://nakenkatter.blogspot.com/

Vet inget om dem, utan hittade dem när jag klickade runt :)

Lycka till med kattletandet och katten!