handdator

Visa fullständig version : Yoga + Muskelbygge


Robbban77
2009-09-12, 15:10
Tjenna!
Undrar om muskelbygge 5x gånger veckan och yoga kanske 1 - 2 gånger veckan funkar bra ihop?
Man förlorar väll inget på att göra yoga när man vill bygga stora starka muskler? :)

userfriendly
2009-09-12, 15:14
Funkar utmärkt! Jag har alltid kominerat stryketräningen med olika former av yoga. Det gör musklerna smidiga och man håller sig mjuk i kroppen. Men man kasnke inte ska köra bikram yoga eller ashtanga, det är ju nästan som cardio faktiskt.. *pust* Vad är det för yoga förresten?

mattilainen
2009-09-12, 15:15
Jag skulle aldrig tro att yoga 1 - 2 gånger i veckan spelar någon som helst roll för muskeluppbyggnaden.

Trivs du med yoga är det självklart du ska köra det, även om det skulle vara något mikrogram muskler som inte byggs upp. Man ska göra det man trivs med och yoga är otroligt skönt och avslappnande. Eftersom jag inte tror det spelar någon som helst roll så tycker jag du ska köra på.

stridis
2009-09-12, 15:15
Jag tränade styrkeyoga ett tag när jag var arbetslös och fri. Då blev det mycket träning. :)
Det är bara bra. Jag kunde träna ett pass direkt efter tunga benpass och liknande; det var nog nästan lite väl dock, vissa saker blev ganska jobbiga då.

Robbban77
2009-09-12, 15:18
Funkar utmärkt! Jag har alltid kominerat stryketräningen med olika former av yoga. Det gör musklerna smidiga och man håller sig mjuk i kroppen. Men man kasnke inte ska köra bikram yoga eller ashtanga, det är ju nästan som cardio faktiskt.. *pust* Vad är det för yoga förresten?

Jag vet faktiskt inte vad det är för yoga, jag skrev upp mig på nybörjar yoga för imorgon, tänkte testa och se hur det är:)
Och för att träna bak axlarna lite för de är lite framåt lutande.

Vad är det för yoga du rekomenderar? Jag har hållt på med "muskelbygge" i snart 1 år och vill inte "förlora" något när jag börjar med yoga, bara fixa kroppshållningen och lite sånt:)

Robbban77
2009-09-12, 15:21
Jag skulle aldrig tro att yoga 1 - 2 gånger i veckan spelar någon som helst roll för muskeluppbyggnaden.

Trivs du med yoga är det självklart du ska köra det, även om det skulle vara något mikrogram muskler som inte byggs upp. Man ska göra det man trivs med och yoga är otroligt skönt och avslappnande. Eftersom jag inte tror det spelar någon som helst roll så tycker jag du ska köra på.

Det kanske kan blir mer yoga i veckan om jag tycker om de och jag är inte direkt ute efter att bygga muskler inom yogan, bara fixa en bra kroppshållning och avslappning.

Man de är de att jag vill veta om yogan ger något minus för mitt muskelbyggande?

Pungis
2009-09-12, 15:59
Jag växer lika bra med 4 kickboxingpass i veckan, så det där med cardio och styrketräning får man ta med en nypa salt tycker jag

Petoria
2009-09-12, 16:07
Jag växer lika bra med 4 kickboxingpass i veckan, så det där med cardio och styrketräning får man ta med en nypa salt tycker jag

Hur vet du det?

d:fi
2009-09-12, 16:55
Hur vet du det?

Precis vad jag tänkte skriva.

Pungis
2009-09-12, 17:48
Öööh. För jag har tränat styrka i 2 år innan jag började kickboxas, och min utveckling i styrka och volym är densamma

1911
2009-09-12, 18:22
Pungis: Du upplever det antagligen bara så.

BB1942
2009-09-12, 18:46
eller så överdriver alla med att man ska påverlas ngt fruktansvärt av att träna kondis. Kan ni säga att eran utveckling avstannat genom att ni lagt in 2-3 konditionspass i veckan?

1911
2009-09-12, 19:01
Helt klart, när jag körde 2-3 konditionspass i veckan med 140-160 i puls (2h+ per gång) så blev min styrkeutveckling jävligt lidande. När jag körde ännu mer kondition blev den ännu mer lidande.

mattilainen
2009-09-12, 19:51
eller så överdriver alla med att man ska påverlas ngt fruktansvärt av att träna kondis. Kan ni säga att eran utveckling avstannat genom att ni lagt in 2-3 konditionspass i veckan?

Det är just detta som är så svårt. Hur definierar du ett konditionspass? För mig är ett konditionspass att jogga 5 - 6 km, detta är uppvärmning för andra. Förstår du? Andra definierar ett konditionspass mycket högre eller kanske lägre än vad jag gör.

Du kan inte säga att "Jag har tränad kondition och jag ökar fortfarande". Visst kan du öka, men sen vet du inte hur mycket du kanske skulle ökat utan konditionspassen eller hur? Det vet man inte. Att konditionspass och styrkepass inte är att blanda för det mest optimala är så, finns studier om detta. Tror man inte på studier så vad ska man tro på då? Säg att "Jag är hellre bättre på det jag vill göra och offrar lite muskler än att inte köra konditionspass för att bli så stor som möjligt" men säg inte att det inte påverkat dig.

BB1942
2009-09-12, 21:46
Hmm, förstår hur ni tänker men i alla andra trådar så har det mer låtit som om den uteblivna ökningen varit försumbar men det är alltså väldigt många som upplevt att det blivit sämre när man tränat kondis alltså? Jag har alltid trott att ett löppas kunde kompenseras med ngn timme mer sömn.

Matsa
2009-09-12, 22:05
Jag misstänker att den påverkan som konditionsträning har på styrketräning skiljer sig en smula mellan individer. Sen tror jag även att det spelar större roll desto längre man har kommit i sin utveckling. Det skulle kunna vara en förklaring till varför vissa upplever att det påverkar mer än andra. (Lägg märke till orden 'misstänker' och 'tror', jag har alltså inte ett jävla dugg belägg för detta utan jag spekulerar nu.)

Om jag själv hade som mål att öka konditionen skulle jag nog satsa ordentligt på det en period och endast underhållsträna styrkan i stället för att försöka öka i både och.

Vad gäller yoga så tror jag inte att det har någon större direkt effekt på styrketräningen. Däremot gör den dig säkert smidig och kan hjälpa dig att hålla dig skadefri och det är ju bara positivt. Nu vet jag dock inte mycket om yoga, har ingen aning om hur intensiva de passen du tränar är.

Pungis
2009-09-12, 23:58
Pungis: Du upplever det antagligen bara så.

Jag upplever realitet, inget annat

Allas kroppar är olika.. Glöm aldrig det

Robbban77
2009-09-13, 00:51
Nu tycker jag ni börjar komma lite offtopic här va..
Jag frågade om Yoga va något dåligt för mitt muskelbyggande, inte om att något konditionspass skulle vart dåligt..

Jag tränar 6 gånger veckan runt 2 - 2.5 timmar varje pass, hårt.
Jag vill börja med yoga för slappna av, "stretcha" och kroppshållning.

Visst jag har aldrig testa yoga innan men jag tror inte de är jämnförbart med ett kondiotionspass som min tråd tydligen har givit sig in på.

Så långt som tråden har kommit här så är det bara ett plus att köra yoga när man bygger muskler och minus att springa.

hendrong
2009-09-13, 08:53
Det enda negativa är väl att du riskerar att skada dig på yogan, när du vrider och vänder på dig åt en massa konstiga håll.

z_bumbi
2009-09-13, 09:08
Om du inte fixar hållningen genom att träna styrka i minst 12 h per vecka så vet jag faktiskt inte vad yogan ska tillföra? Det kommer däremot troligen att inte att medföra något negativt för styrke- och muskelutvecklingen så kör på.

stridis
2009-09-13, 09:15
Det enda negativa är väl att du riskerar att skada dig på yogan, när du vrider och vänder på dig åt en massa konstiga håll.

Borde inte vara något större problem om han känner efter och lyssnar på kroppen och inte slarvar med andningen. Områden han borde ha försteg inom iom att han styrketränar ordentligt.

Robbban77
2009-09-13, 20:09
Var idag på min första yoga "lektion"!
Kändes riktigt bra, jag kanske inte är den vigaste men de kändes riktigt skönt att sträcka ut musklerna på ett annat sätt än med vikter i händerna.
Yoga är något jag kan tipsa de flesta muskelbyggare om!

userfriendly
2009-09-16, 20:17
Jag vet faktiskt inte vad det är för yoga, jag skrev upp mig på nybörjar yoga för imorgon, tänkte testa och se hur det är:)
Och för att träna bak axlarna lite för de är lite framåt lutande.

Vad är det för yoga du rekomenderar? Jag har hållt på med "muskelbygge" i snart 1 år och vill inte "förlora" något när jag börjar med yoga, bara fixa kroppshållningen och lite sånt:)

Jag tror inte du förlorar muskler oavsett vilken yogaform, men just ashthanga och bikram är ju jobbig yoga som säkert påverkar dina reslutat på gymmet om du utövar dem innan och fungerar som cardio - enligt mig.

Jag rekommenderar power- och kundaliniyoga. Kundaliniyoga är flummigt och meditativt - ger bra kroppskontakt och en stressfri vardag. Poweryoga är mer stretching och uthållighet.

Lycka till!

machine gun
2009-09-17, 14:06
Jag tror inte du förlorar muskler oavsett vilken yogaform, men just ashthanga och bikram är ju jobbig yoga som säkert påverkar dina reslutat på gymmet om du utövar dem innan och fungerar som cardio - enligt mig.

Jag rekommenderar power- och kundaliniyoga. Kundaliniyoga är flummigt och meditativt - ger bra kroppskontakt och en stressfri vardag. Poweryoga är mer stretching och uthållighet.

Lycka till!

Poweryoga bygger ju på ashtangayogan, så positionerna är i stort sett desamma. Däremot är ashtangayogan mer strukturerad, eftersom man alltid gör alla positioner i samma ordning för att kroppen ska vara tillräckligt uppmjukad inför kommande övningar. De gånger jag provat poweryoga har jag blivit lite förskräckt när instruktören plötsligt fått för sig att lägga in avancerade övningar på nybörjarpass, som man vanligtvis introducerar först efter ett års träning eller mer. Så poweryoga kan nog innebära en större skaderisk eftersom instruktörerna ofta inte har så mkt egen yogaerfarenhet (gäller förstås inte alla).

userfriendly
2009-09-17, 20:08
Poweryoga bygger ju på ashtangayogan, så positionerna är i stort sett desamma. Däremot är ashtangayogan mer strukturerad, eftersom man alltid gör alla positioner i samma ordning för att kroppen ska vara tillräckligt uppmjukad inför kommande övningar. De gånger jag provat poweryoga har jag blivit lite förskräckt när instruktören plötsligt fått för sig att lägga in avancerade övningar på nybörjarpass, som man vanligtvis introducerar först efter ett års träning eller mer. Så poweryoga kan nog innebära en större skaderisk eftersom instruktörerna ofta inte har så mkt egen yogaerfarenhet (gäller förstås inte alla).

Hm, min erfarenhet av poweryoga är att det bara är stretching - i jämförelse med ashtanga som jag tyckt varit sjukt jobbigt. Men jag håller med om att poweryogan kan ha en rätt hög skaderisk, särskilt för handleder.

Hatha glömde jag bort, Hatha funkar utmärkt, en lugnare och mer meditativ form av yoga, men inte lika flummig som och mer fysisk än kundalinin..

machine gun
2009-09-18, 10:03
Hm, min erfarenhet av poweryoga är att det bara är stretching - i jämförelse med ashtanga som jag tyckt varit sjukt jobbigt. Men jag håller med om att poweryogan kan ha en rätt hög skaderisk, särskilt för handleder.

Hatha glömde jag bort, Hatha funkar utmärkt, en lugnare och mer meditativ form av yoga, men inte lika flummig som och mer fysisk än kundalinin..

Det kan nog skilja sig väldigt mkt mellan olika instruktörer när det gäller just poweryoga.

Jag gillar ashtanga, men du har rätt i att det är en väldigt fysisk yogaform. Man är ju sjöblöt av svett efteråt!