handdator

Visa fullständig version : rotatorcuffen


Bristning
2009-09-11, 23:12
Nu har jag läst massa prat om rotatorcuffen här och nu måste jag fråga även om jag låter korkad.. Vad är rotatorcuffen och hur tränar man den??
En bra förklaring snälla :em:

Th0rn
2009-09-11, 23:16
Det är små muskler inne i axeln som hjälper till med stabiliteten.. otränade cuffar leder ofta till axelskador!

Tänk dig att du ska köra axelpress med hantel, överarmen rakt ut, böjd arm, fast fäll hanteln frammåt med underarmen istället för uppåt!

Eller starta med armbågen vid höften och rotera hanteln/underarmen utåt!

Kan rekommendera riktigt låga vikter i början..

Lycka till!

SiSenior
2009-09-11, 23:19
Här hittar du några olika övningar för rotatorcuffarna, http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

Bristning
2009-09-11, 23:25
Tack. Är det bra att köra kuffarna innan varje axel pass eller hur gör ni? ska man ha väldigt lätta vikter eller?

Morty
2009-09-11, 23:26
De tränas i vanliga övningar. Värms upp med de övningarna som finns i banken. Har man en balans mellan drag och press så kommer du att ha stabilt tränade cuffar.

Black Star Abyss
2009-09-11, 23:29
Kör man hantellyft åt sidan som de flesta gör så kommer rotatorcuffbesvär som ett brev på posten...

Bristning
2009-09-11, 23:35
Kör man hantellyft åt sidan som de flesta gör så kommer rotatorcuffbesvär som ett brev på posten...

Menar du den vanliga hantelyft åt sidan eller rotatorkuff övningen där man kör upp å ner?

Black Star Abyss
2009-09-11, 23:45
Menar du den vanliga hantelyft åt sidan eller rotatorkuff övningen där man kör upp å ner?

Så här ska man köra om man vill ha problem: http://www.youtube.com/watch?v=O8I4ySTVAdA

P.S. För att slippa bli påhoppad så skriver jag att vissa kanske klarar att köra så utan problem. Tycker ändå det är onödigt att köra med det riskabla utförandet när man kan göra övningen betydligt säkrare. D.S.

Bristning
2009-09-11, 23:46
De tränas i vanliga övningar. Värms upp med de övningarna som finns i banken. Har man en balans mellan drag och press så kommer du att ha stabilt tränade cuffar.


Så jag behöver igentligen inte träna kuffarna separat?

Bristning
2009-09-11, 23:49
Så här ska man köra om man vill ha problem: http://www.youtube.com/watch?v=O8I4ySTVAdA

P.S. För att slippa bli påhoppad så skriver jag att vissa kanske klarar att köra så utan problem. Tycker ändå det är onödigt att köra med det riskabla utförandet när man kan göra övningen betydligt säkrare. D.S.

Den där övningen kör jag varje axelpass men inte med lika böjda armbågar. Jag älskar den där övningen men den e alså inte bra :cryout:

Blandol
2009-09-12, 06:49
Martin löwgren har skrivit en bra artikel om just den övningen http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135092

Morty
2009-09-12, 11:06
Så jag behöver igentligen inte träna kuffarna separat?

Antagligen inte, om du använder ett bra schema. Att dock värma upp kuffarna med 2 set lätta rotationer (3-4 kilo) innen du börjar är en bra idé, det minimerar skaderisken.

Pungis
2009-09-12, 16:31
Den där övningen kör jag varje axelpass men inte med lika böjda armbågar. Jag älskar den där övningen men den e alså inte bra :cryout:

Det är den VISST
Utförs den rätt är skaderisken inte speciellt hög. Som på filmen belastas dock cuffen rätt hårt.

Den är dessutom rätt svår att ersätta

Morty
2009-09-12, 17:12
Det är den VISST
Utförs den rätt är skaderisken inte speciellt hög. Som på filmen belastas dock cuffen rätt hårt.

Den är dessutom rätt svår att ersätta

Utförs den bra är skaderisken såklart låg. Men att böja så i armbågsleden är inte rätt, det är väldigt fel.

I övrigt så behövs övningen inte. Den enda som tar mycket bra på utsidan, men den enda axelträningen som eg. behövs är den man får av pressar och drag. Vill man vara extra seriös med axlar så kör man militärpress och bakre axlar specifikt. Enligt mig iaf! Hantellyft åt sidan kör jag mest i samband med rotatorkuff-uppvärmning, dvs för att få axeln varm!

Pungis
2009-09-12, 17:51
Utförs den bra är skaderisken såklart låg. Men att böja så i armbågsleden är inte rätt, det är väldigt fel.

I övrigt så behövs övningen inte. Den enda som tar mycket bra på utsidan, men den enda axelträningen som eg. behövs är den man får av pressar och drag. Vill man vara extra seriös med axlar så kör man militärpress och bakre axlar specifikt. Enligt mig iaf! Hantellyft åt sidan kör jag mest i samband med rotatorkuff-uppvärmning, dvs för att få axeln varm!


Ja med kraftigt böjda armbågar belastas cuffarna hårt.. Men inte med moderat böjda armbågar.
Pressar bygger framsida, drag baksida, sidolyft mitten... Varför skulle inte mitten behövas? Man ska väl träna hela kroppen?

Black Star Abyss
2009-09-12, 18:10
Ingen har sagt att moderat böjda armbågar är farligt.

Om man kör övningen med nästan raka armar och tummen högre än lillfingret i toppläget så är den bra.

Toby Asp
2009-09-12, 18:44
Ja med kraftigt böjda armbågar belastas cuffarna hårt.. Men inte med moderat böjda armbågar.
Pressar bygger framsida, drag baksida, sidolyft mitten... Varför skulle inte mitten behövas? Man ska väl träna hela kroppen?

Men det är ju inte så att utsidan inte får någon träning alls om man utesluter sidolyft. Morty sa dock själv att det är den enda övningen som tar mkt bra på utsidan, så har man för avsikt att bygga en massiv lateral delta så är den väl bra att köra skulle jag tro. Att den skulle vara helt onödig är en åsikt, inte fakta.

BB1942
2009-09-12, 19:07
Varför kan man inte bara ha spikraka armar?

Seaturtle
2009-09-12, 20:41
Är maskinen farlig också?
http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/128/

WorkOutBuddy
2009-09-12, 21:32
Jag älskar mina side laterals, jag skulle aldrig byta ut dom mot något annat.

Pungis
2009-09-13, 00:05
Ingen har sagt att moderat böjda armbågar är farligt.

Om man kör övningen med nästan raka armar och tummen högre än lillfingret i toppläget så är den bra.

Det har konstaterats att övningen är farlig.
Klart övningen är farlig med fel utföring, men det gäller ju alla övningar!

Pungis
2009-09-13, 00:06
Men det är ju inte så att utsidan inte får någon träning alls om man utesluter sidolyft. Morty sa dock själv att det är den enda övningen som tar mkt bra på utsidan, så har man för avsikt att bygga en massiv lateral delta så är den väl bra att köra skulle jag tro. Att den skulle vara helt onödig är en åsikt, inte fakta.

Hela kroppen får träning av basövningar... Men i slutändan får du inga stora axlar av basövningar

Marcüs
2009-09-13, 13:43
Hur ska sidolyften utföras? Kan nån länka till en film?

Petoria
2009-09-13, 13:55
Hur ska sidolyften utföras? Kan nån länka till en film?

2nW4ym4wNBU

Tycker den här killen hade ganska bra form, men någon kan säkert hitta ett bättre klipp

BB1942
2009-09-13, 14:38
Kan man inte bara köra med spikraka armar?

Tolkia
2009-09-13, 15:40
Jag undrar om inte det största problemet med sidolyften är att så många överskattar sin förmåga grovt, och jojjar med vikter/på ett sätt som de inte har resurser för (ännu).

userfriendly
2009-09-13, 15:42
Jag blir lite arg av det här. Varför har jag fått lära mig att lillfingret alltid ska peka uppåt om det är helt fel? Det verkar vara den allmänna tekniken, iaf i mina kretsar.. SUCK..

z_bumbi
2009-09-13, 15:49
Jag undrar om inte det största problemet med sidolyften är att så många överskattar sin förmåga grovt, och jojjar med vikter/på ett sätt som de inte har resurser för (ännu).

Jo och det stämmer troligen i fler övningar än sidolyft.

nmanradnävna
2009-09-13, 16:08
2nW4ym4wNBU

Tycker den här killen hade ganska bra form, men någon kan säkert hitta ett bättre klipp

Enligt martin så ska man börja med hantlarna vid sidan om kroppen och inte framför sedan är väl den där snubben uppe och sniffar lite för högt upp med armarna, onödigt att riskera gå över 90 grader. (rätt grad?)

Jag förstår inte vad ni menar med lillfingret. När man lyfter up hantlarna åt sidorna ska man vrida handen så att baksidan av handen pekar bakåt på samma sätt som ens rygg pekar bakåt, förstår ni? :) Är detta en utåtroation och är det framför allt rätt? Är det rätt håll jag vrider åt och är det isåfall för mycket?

Sen det där med rotatorcuffarna har jag funderat en del på.
Ska börja köra bröst och axlar i två olika pass nu och inför första övningen på bröstpasset (bänk) så kör jag alltid bara lite rodd innan och sedan 20-30 reps utan vikter på stången.

Men nu när jag ska börja köra axlar separat bör jag köra någon rotatorcuffövning då? Jag har sökt på ämnet tidigare och fått lite skumma svar, att det är viktigt men att man inte ska lägga det som allra första övning för om man gör det tröttar man ut rotatorcuffarna och en uttröttad rotatorcuff skadar sig ju mer än en fräsch och pigg. Men om man skulle köra rotatorcuffar först iaf så skulle man göra det riktigt lätt. Men det jag inte fattar här är att jag alltid hört massa tjöt om att man ska värma upp rotatorcuffarna inför axelövningar, hur fan då? Om det är farligt att dom blir för trötta så vill jag ju inte riskera det på något sätt och om man ska lägga det sist i passet, då får dom ju inte nån uppvärmning inför själva axelpasset.

Man kanske ska skita helt och hållet i rotatorcuffövningar inför något för att värma upp axlarna, det kanske funkar att bara köra som jag 20-30 reps i bänken utan stång så har man mjukat upp det mesta och sedan inför axelpasset köra ett set axelpress med hantlar eller whatever på otroligt låg vikt?

Och sedan i slutet lägga till en rotatorcuffövning på låga vikter. Förresten, vilket pass skulle ni lagt in rotatorcuffövningen isåfall, på bröstpasset (bröst,triceps) eller på axelpasset? (axlar,biceps,underarmar)

Axelpasset kanske är ganska självklart?

Morty
2009-09-13, 17:48
Ja med kraftigt böjda armbågar belastas cuffarna hårt.. Men inte med moderat böjda armbågar.
Pressar bygger framsida, drag baksida, sidolyft mitten... Varför skulle inte mitten behövas? Man ska väl träna hela kroppen?

Militärpress tar tillräckligt på utsidan för att jag ska vara nöjd. Vill man ha en feting bulle till axel så borde man kanske även köra sidolyft, men enligt mig skulle några set militärpress till göra bättre för fysiken. Därför gör jag också det.

Men det är ju inte så att utsidan inte får någon träning alls om man utesluter sidolyft. Morty sa dock själv att det är den enda övningen som tar mkt bra på utsidan, så har man för avsikt att bygga en massiv lateral delta så är den väl bra att köra skulle jag tro. Att den skulle vara helt onödig är en åsikt, inte fakta.

Tack för att du hjälper mig att understryka vad jag menade!