handdator

Visa fullständig version : P piller gör så tjejer väljer fel kille?


Delta_
2009-09-11, 19:27
Hittade en artikel på illustrerad vetenskap om vad kvinnor attraheras till för sorts män för att hitta "rätt" genetisk partner. Där står det även att p piller kan försämra den processen så dom väljer "fel" genetisk partner. Vad tror ni om det, bara skitsnack eller?

Länk http://www.illvet.se/polopoly.jsp?d=147&a=494

PixelMiner
2009-09-11, 19:30
Verkar väl inte vara helt orimligt. Det är ju trots allt hormoner i p-piller. Klart att kroppen påverkas av hormonintag och hjärnan är en del av kroppen.

DavidN
2009-09-11, 19:46
Låter troligt.
Rent spontant känns det som om varje samlag innebär barn så skulle urvalsprocessen nog göras noggrannare :B

renad
2009-09-11, 20:10
Låter troligt.
Rent spontant känns det som om varje samlag innebär barn så skulle urvalsprocessen nog göras noggrannare :B

:)

shadowfire
2009-09-11, 20:40
Min erfarenhet är att få kvinnor är sig själva efter ppillerinverkan.
Eller så är hormonrubbningar världens bästa kvinnliga ursäkt.

Tolkia
2009-09-11, 21:25
För mig låter snacket om "genetiskt rätt" och "genetiskt fel" partner (om vi inte snackar om regelrätt inavel) mer religiöst än vetenskapligt. Om det hade varit så viktigt att varje kvinna gör barn med en man med en genpool som ligger så långt från hennes egen som möjligt hade människosläktet förmodligen dött ut rätt snart.

High1ander
2009-09-11, 21:34
Beror på vad det menar med "fel" och "rätt", om det innebär det normala, dvs. störst chans i månaden (1 vecka av 4) att få barn så vill man ha "maskulinare" män och minst chans i månaden, (3 veckor av 4) så vill man ha mera "femininina" killar. Om p-piller då skulle påverka den processen så de skulle blir 2-2 veckor, eller 4-0 veckor åt vilket håll så kan man nog kalla det "fel/rätt".

Tolkia
2009-09-11, 21:38
Det blir ju lite bisarrt att analysera vikten av huruvida p-piller får tjejer att välja rätt man med hänsyn till avkomma på fel dagar i månaden, när hela poängen med p-piller är just att det inte skall bli några barn alls. Hur maskulin mannen i fråga än är.

renad
2009-09-11, 21:59
Så om man blir dissad på krogen imorgon kan man alltså skylla på att hon antagligen gick på p-piller.

V.N
2009-09-11, 22:02
Så om man blir dissad på krogen imorgon kan man alltså skylla på att hon antagligen gick på p-piller.

Eller att hon hade mens
Boom!

Whistler
2009-09-11, 23:38
Eller att du helt enkelt är genetiskt fel.

PixelMiner
2009-09-12, 00:13
Det blir ju lite bisarrt att analysera vikten av huruvida p-piller får tjejer att välja rätt man med hänsyn till avkomma på fel dagar i månaden, när hela poängen med p-piller är just att det inte skall bli några barn alls. Hur maskulin mannen i fråga än är.

Problemet är väl när "tanterna" springer runt på krogen och letar efter den rätte så äter de flesta p-piller. Sedan hittar de en "gubbe" att dejta, flytta ihop med, gifta sig och skaffa barn med. Sedan när denna första förälskelse gått över så inser de (för att de längre äter P-piller) att "gubben" inte luktar rätt längre. Och så blir det skilsmässa. Inte konstigt att vi har massor med skilsmässor sedan p-pillret dök upp någon gång i slutet på 60-talet.

:D

Doctor Snuggles
2009-09-12, 00:38
För mig låter snacket om "genetiskt rätt" och "genetiskt fel" partner (om vi inte snackar om regelrätt inavel) mer religiöst än vetenskapligt. Om det hade varit så viktigt att varje kvinna gör barn med en man med en genpool som ligger så långt från hennes egen som möjligt hade människosläktet förmodligen dött ut rätt snart.

Det handlar förstås om statistik, och inte enskilda individer. Om en hel befolkningsgrupp skulle börja föda barn med mycket mindre genetiskt kompatibla partners, så skulle människosläktet börja degenerera - mer genetiska predispositioner till sjukdomar osv.
Det skulle förstås behövas studier på hur står denna åverkan är/blir, för det är rimligt att tro att vi ändå hamnar inom felmarginalen för en forstatt tillräckligt genetisk stark population.

Nina L
2009-09-12, 05:54
Om det är som det står så har jag i alla fall inte haft något att skylla på...

Eller så är hormonrubbningar världens bästa kvinnliga ursäkt.Jag vore en svikare om jag backade dig i det här. :D

Blomstrande
2009-09-12, 09:53
Problemet är väl när "tanterna" springer runt på krogen och letar efter den rätte så äter de flesta p-piller. Sedan hittar de en "gubbe" att dejta, flytta ihop med, gifta sig och skaffa barn med. Sedan när denna första förälskelse gått över så inser de (för att de längre äter P-piller) att "gubben" inte luktar rätt längre. Och så blir det skilsmässa. Inte konstigt att vi har massor med skilsmässor sedan p-pillret dök upp någon gång i slutet på 60-talet.

:D

Haha, det var precis det jag tänkte säga! Inte undra på att förhållanden tar slut så ofta i så fall!!

För att vara lite seriös; det är ju mer än våra hormoner som styr vem man väljer som partner.

Yes
2009-09-12, 10:33
För att vara lite seriös; det är ju mer än våra hormoner som styr vem man väljer som partner.
Typiskt, jag som trodde det räckte med att gå och lukta på varandra.

Är det därför jag får så många örfilar och blir kallad creepy? :(

PixelMiner
2009-09-12, 12:07
För att vara lite seriös; det är ju mer än våra hormoner som styr vem man väljer som partner.

Jo.. Men jag tror inte man skall inbilla sig att det är så fruktansvärt djupa saker som får oss att falla för den vi faller för. Många verkar gå runt i tror att vi väljer den vi blir kära i pga gemensamma intressen, politiska åsikter mm. När i själva verket oftast handlar om mycket enklare saker. Ett exempel:

* Hur många tjejer är tillsammans med en kille som är 0-10 cm längre än dem själva och på samma sätt hur många killar är tillsammans med en tjej som är 0-10 cm kortare än dem själva? Självklart finns det undantag, men de allra flesta verkar passa in på denna normen. Alltså verkar längd vara otroligt viktigt när de flesta av oss väljer partner.

Yes
2009-09-12, 12:13
Jo.. Men jag tror inte man skall inbilla sig att det är så fruktansvärt djupa saker som får oss att falla för den vi faller för. Många verkar gå runt i tror att vi väljer den vi blir kära i pga gemensamma intressen, politiska åsikter mm. När i själva verket oftast handlar om mycket enklare saker. Ett exempel:

* Hur många tjejer är tillsammans med en kille som är 0-10 cm längre än dem själva och på samma sätt hur många killar är tillsammans med en tjej som är 0-10 cm kortare än dem själva? Självklart finns det undantag, men de allra flesta verkar passa in på denna normen. Alltså verkar längd vara otroligt viktigt när de flesta av oss väljer partner.
Jasså? Du har aldrig upplevt det där som brukar kallas personkemi?

Medellängden mellan män och kvinnor skiljer på ungefär 10cm, så ditt exempel är inte särskilt konstigt. Sen är det inte heller särskilt märkligt att man åtnjuter de fysiska skillnaderna i en relation.

Snobbe
2009-09-12, 12:15
Ja som Yes säger medellängden för en kille i sverige e väl runt 175-180? och frö en tjej typ 160-165? Blir nog lätt så att tjejerna e kortare i relationer då också.

PixelMiner
2009-09-12, 12:31
Jasså? Du har aldrig upplevt det där som brukar kallas personkemi?

Vad är personkemi då?

Kan du ge en djupare förklaring på det? Eller det är kanske så helt enkelt att ni är extra trevliga mot varandra för att ni gillar varandras doft. ;)

Yes
2009-09-12, 12:41
Vad är personkemi då?

Kan du ge en djupare förklaring på det? Eller det är kanske så helt enkelt att ni är extra trevliga mot varandra för att ni gillar varandras doft. ;)
Det är att man delar samma värderingar och har en grundläggande syn på livet som är kompatibel med varandra.

PixelMiner
2009-09-12, 12:56
Det är att man delar samma värderingar och har en grundläggande syn på livet som är kompatibel med varandra.

Jag håller med dig om att detta spelar roll i ett längre förhållande. Men har du aldrig känt direkt att du trivs i en persons sällskap? Detta utan att personen egentligen sagt så mycket. (Det har jag iallafall.) Detta är en annan typ av personkemi som jag tror ligger på ett helt annat djup. Där doft skulle kunna vara en del.

Jag rackar inte ner på det som du skriver. Jag tror bara att vi är mer djur än vad vi kanske vill erkänna, framförallt när det kommer till parbildning.

Yes
2009-09-12, 13:11
Jag håller med dig om att detta spelar roll i ett längre förhållande. Men har du aldrig känt direkt att du trivs i en persons sällskap? Detta utan att personen egentligen sagt så mycket. (Det har jag iallafall.) Detta är en annan typ av personkemi som jag tror ligger på ett helt annat djup. Där doft skulle kunna vara en del.

Jag rackar inte ner på det som du skriver. Jag tror bara att vi är mer djur än vad vi kanske vill erkänna, framförallt när det kommer till parbildning.
Visst, det har hänt en gång. Hon hade visserligen en mycket fin parfym och såg ut som en gudinna, men nej... det var mer än så. Vi kommunicerar mer än vad vi bara säger med ord och dom attribut vi fötts med. Ibland kan vi se på hur personen klär sig, för sig, vad som syns i ögonen etc. Det är ett resultat av vem den personen faktiskt är på djupet.

Lukt är förstås EN aspekt av vad som kan skapa attraktion, precis som utseende, men det är en ganska meningslös aspekt om man inte ser till personen. Exempel på det: har du nånsin träffat en person som är fysiskt väldigt attraktiv men vars personlighet gjort henne direkt motbjudande?

n1tro
2009-09-12, 14:46
p-piller, mens, månens position, vindens hastighet, hur långt ifrån jorden mars är osv..