handdator

Visa fullständig version : Kreatin påverkar DHT nivåerna i kroppen


Guddi
2009-09-11, 18:08
Clinical Journal of Sport Medicine:September 2009 - Volume 19 - Issue 5 - pp 399-404
Three Weeks of Creatine Monohydrate Supplementation Affects Dihydrotestosterone to Testosterone Ratio in College-Aged Rugby Players
van der Merwe, Johann MBChB; Brooks, Naomi E PhD; Myburgh, Kathryn H PhD
Objective: This study investigated resting concentrations of selected androgens after 3 weeks of creatine supplementation in male rugby players. It was hypothesized that the ratio of dihydrotestosterone (DHT, a biologically more active androgen) to testosterone (T) would change with creatine supplementation. Design: Double-blind placebo-controlled crossover study with a 6-week washout period. Setting: Rugby Institute in South Africa. Participants: College-aged rugby players (n = 20) volunteered for the study, which took place during the competitive season. Interventions: Subjects loaded with creatine (25 g/day creatine with 25 g/day glucose) or placebo (50 g/day glucose) for 7 days followed by 14 days of maintenance (5 g/day creatine with 25 g/day glucose or 30 g/day glucose placebo). Main Outcome Measures: Serum T and DHT were measured and ratio calculated at baseline and after 7 days and 21 days of creatine supplementation (or placebo). Body composition measurements were taken at each time point. Results: After 7 days of creatine loading, or a further 14 days of creatine maintenance dose, serum T levels did not change. However, levels of DHT increased by 56% after 7 days of creatine loading and remained 40% above baseline after 14 days maintenance (P < 0.001). The ratio of DHT:T also increased by 36% after 7 days creatine supplementation and remained elevated by 22% after the maintenance dose (P < 0.01). Conclusions: Creatine supplementation may, in part, act through an increased rate of conversion of T to DHT. Further investigation is warranted as a result of the high frequency of individuals using creatine supplementation and the long-term safety of alterations in circulating androgen composition. Statement of Clinical Relevance: Although creatine is a widely used ergogenic aid, the mechanisms of action are incompletely understood, particularly in relation to dihydrotestosterone, and therefore the long-term clinical safety cannot be guaranteed.

Stråhle
2009-09-11, 18:21
Kan någon dra lite kort vad DHT är för något?

Fick fram efter lite sökning att:
Biverkningar kan vara impotens, håravfall, ömhet i brösten och utvidgningen och allergiska reaktioner.

(antog att det gällde vid för höga dht värden?)

tp_88
2009-09-11, 18:24
Intressant.

Merparten av medlemmarna på Kolo kommer bli skalliga tidigt. :)

EDIT: Förresten, betyder inte detta också att testosteron-produktionen verkar öka? Eftersom T-nivåerna förblev dom samma, trots att en större mängd konverterade till DHT.

C.E.J.
2009-09-11, 18:25
Kan någon dra lite kort vad DHT är för något?

Fick fram efter lite sökning att:
Biverkningar kan vara impotens, håravfall, ömhet i brösten och utvidgningen och allergiska reaktioner.

(antog att det gällde vid för höga dht värden?)

Biverkningar för BPH-medicin?

Guddi
2009-09-11, 18:36
Jag har inte läst hela studien ännu.

Om studiens resultat stämmer så kan det förklara den ökade mängden satellitceller som man har märkt i andra studier. Det skulle också kunna förklara varför många upplever att de får finnar av kreatin, jag vet inte om höjningen är stor nog för detta dock.

sweaberg
2009-09-11, 18:52
riskerar man håravfall om man använder kreatin?

DjiinZ
2009-09-11, 20:21
Hur stora mängder pratar vi om här för att man ska drabbas eller påverka denna DHT?

Eddie Vedder
2009-09-11, 20:26
Hur stora mängder pratar vi om här för att man ska drabbas eller påverka denna DHT?

Vad menar du? DHT ökade ju av de intagna mängderna som anges. Det är inte en fråg för OM det påverkar utan vad det kan tänkas leda till.

DjiinZ
2009-09-11, 20:31
Vad menar du? DHT ökade ju av de intagna mängderna som anges. Det är inte en fråg för OM det påverkar utan vad det kan tänkas leda till.

Ahaaa. Jag visste inte.
Ahaaa. Så ifall man följer burken som de står. Så borde man inte bli drabbad så mycket men ifall man överdoserar så blir det värre?
Har jag fattat det rätt?

Eddie Vedder
2009-09-11, 20:38
Har jag fattat det rätt?

Jag vet inte, ser inte att det framgår av studien.

patrikjo
2009-09-11, 20:47
Ahaaa. Jag visste inte.
Ahaaa. Så ifall man följer burken som de står. Så borde man inte bli drabbad så mycket men ifall man överdoserar så blir det värre?
Har jag fattat det rätt?

Läs vad det står.
I studien laddade de med 25g/dag i sju dagar, därefter 5 gram/dag. Precis som man brukar rekommendera att man gör. Det ledde till ökade nivåer. Studien säger ingenting om vad som händer om man skulle överdosera.

Salus
2009-09-13, 17:02
However, levels of DHT increased by 56% after 7 days of creatine loading and remained 40% above baseline after 14 days maintenance (P < 0.001).


Wow, det där är en kraftig ökning skulle jag säga. Bra statistisk säkerhet också.

haa
2009-09-14, 16:14
Men, ska man inte ha uppladningen på 5 dagar?

Andy.da.wohoo
2009-09-14, 19:22
Det var lite tråkiga nyheter. Antingen har man hår och är halvmuskulös, eller så är man ordentligt muskulös fast skallig på huvudet:D

Detta kan faktiskt förklara varför jag upplevt att jag tappat mycket hår men att det minskar nu. Avslutade en kreatinperiod för ~1 månad sen.

z_bumbi
2009-09-14, 19:28
Men, ska man inte ha uppladningen på 5 dagar?

Det väljer du iofs själv men med tanke på hur resultaten av den här studien såg ut så är det nog ingen som kan svara på om man "ska" ha det.

Giljotinen
2009-09-14, 19:56
Vad kan man jämföra siffrorna med? Ökningen alltså, för oss som är lite mindre förstående?

Guddi
2009-09-14, 20:59
Ökningen är klart utan tvekan. Nu behöver det givetvis studeras fler gånger av andra forskare. Tyvärr finns det inga individuella data med i studien så det blir svårt att säga något mer precist.

När det gäller studien så är det lite tråkigt att man inte har med en grupp som inte tränade. Hade varit intressant att veta om effekten beror på kreatin+träning eller endast kreatin.

Fatcan
2010-04-21, 21:54
However, levels of DHT increased by 56% after 7 days of creatine loading and remained 40% above baseline after 14 days maintenance (P < 0.001).


Wow, det där är en kraftig ökning skulle jag säga. Bra statistisk säkerhet också.

Är det inte en väldigt liten ökning?

robztr14
2010-04-21, 22:43
impotens?! ne fyfan, det där räcker för att jag aldrig mer ska använda

GolvMupp
2010-04-23, 17:15
Är inte DHT bra som tusan för att bygga muskler? Har för mig att visst folk tar DHT som AAS.

Sniggel
2010-04-23, 17:23
Är inte DHT bra som tusan för att bygga muskler? Har för mig att visst folk tar DHT som AAS.

Har läst att DHT skulle vara 5 ggr effektivare än testosteron.
Sen får man tänka på hur stora ändringar som sker med kreatin jämfört med hur stora skillnader i hormonnivåer man får av tillförda steroider.

DHT är bra för muskelbygge, men också förknippat med bieffekter.
På kreatin har man sett effekter på muskelmassan, men än så länge inga otrevliga bieffekter. Och Kreatin är ganska väl studerat.

stridis
2010-04-23, 18:54
Har läst att DHT skulle vara 5 ggr effektivare än testosteron.
Sen får man tänka på hur stora ändringar som sker med kreatin jämfört med hur stora skillnader i hormonnivåer man får av tillförda steroider.

DHT är bra för muskelbygge, men också förknippat med bieffekter.
På kreatin har man sett effekter på muskelmassan, men än så länge inga otrevliga bieffekter. Och Kreatin är ganska väl studerat.

DHT binder till AR circus 5 ggr effektivare men deaktiveras till stor del i musklerna via 3a-HSD så är inte en någon vidare massabyggare i sig.

Fadi
2010-04-24, 02:17
fan vilken tråkig nyhet nu funderar jag på att sluta med kreatinet ett tag

Ristretto
2010-04-24, 08:45
Guddi:
Det vore väldigt intressant om ni kunde diskutera denna artikel i er blogg när du läst hela studien. Speciellt med tanke på att ni har skrivit om kreatin ganska utförligt redan.

Fadi
2010-04-24, 11:11
har tappat mkt hår senaste året men hade ingen aning om att kreatin va orsaken, trodde d va ärfligt men ändå så tvekade jag på d hade vart ärfligt hade jag börja tappa tidigare änn 30 års åldern.

Nu ska jag sluta några månader med kreatinet (vilket e synd :( ) och se vad d blir för resultat, hoppas att jag får tillbaka håret jag tappat

Gabriel174
2010-04-24, 14:06
guddi:
Det vore väldigt intressant om ni kunde diskutera denna artikel i er blogg när du läst hela studien. Speciellt med tanke på att ni har skrivit om kreatin ganska utförligt redan.

+1

dupper
2010-04-24, 15:33
har tappat mkt hår senaste året men hade ingen aning om att kreatin va orsaken, trodde d va ärfligt men ändå så tvekade jag på d hade vart ärfligt hade jag börja tappa tidigare änn 30 års åldern.

Nu ska jag sluta några månader med kreatinet (vilket e synd :( ) och se vad d blir för resultat, hoppas att jag får tillbaka håret jag tappat

Om DHT ger likadana bieffekter som AAS, så tappar du håret snabbare än om du inte skulle använt, men du har fortfarande anlag för att tappa hår.

Ibrahim
2010-04-24, 15:55
Nu ska jag sluta några månader med kreatinet (vilket e synd :( ) och se vad d blir för resultat, hoppas att jag får tillbaka håret jag tappat

Jag fortsätter tills kungen har uttalat sig och om han nu inte gör det så förtsätter jag *flex*

nivanson
2010-04-24, 15:56
40% högre DHT halva året med kreatin on/off i 3-veckorsperioder. Hur orolig bör man vara för sin prostata? *kissass*

Eddie Vedder
2010-04-24, 15:57
Jag fortsätter tills kungen har uttalat sig och om han nu inte gör det så förtsätter jag *flex*

Personen som startat tråden ÄR kung när det kommer till kreatinkunskaper.;)

Ibrahim
2010-04-24, 16:03
Personen som startat tråden ÄR kung när det kommer till kreatinkunskaper.;)

Tror du inte jag visste det *flex* ;)

Fatcan
2010-04-24, 16:13
Personen som startat tråden ÄR kung när det kommer till kreatinkunskaper.;)

Är 40% en stor eller väldigt liten ökning? När testosteronhöjning diskuterats på forumt har ju en ökning i den storleken beskrivits som "en regndroppe i havet".

Eddie Vedder
2010-04-24, 16:18
Är 40% en stor eller väldigt liten ökning? När testosteronhöjning diskuterats på forumt har ju en ökning i den storleken beskrivits som "en regndroppe i havet".

Ingen aning. Jag har inte läst studien och jag vet inget om vad som är normalt heller. Det där med testosteron och GH etc. är saker jag inte kan ett skit om.

rbs
2010-04-24, 16:34
Äh, bara att beställa lite Propecia då

1684_
2010-04-24, 16:38
Jag som tappar mkt hår ändå pga hormoner kanske ska ge fan i Kreatin då?

Mathias Bauer
2010-07-20, 12:53
Finns det några nyheter angående kreatin och DHT?

King Grub
2010-07-20, 13:07
Nej. Det har bara gjorts en studie på saken (en observationsstudie) sedan den här tråden startades. http://journals.lww.com/cjsportsmed/Citation/2010/05000/Creatine_Supplementation_and_DHT_T_Ratio_in_Male.1 3.aspx

Anders The Peak
2010-07-20, 13:34
Nej. Det har bara gjorts en studie på saken (en observationsstudie) sedan den här tråden startades. http://journals.lww.com/cjsportsmed/Citation/2010/05000/Creatine_Supplementation_and_DHT_T_Ratio_in_Male.1 3.aspx

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19741313

King Grub
2010-07-20, 13:35
Det är trådens förstainlägg...

g00dstuff
2010-07-21, 13:55
Vissa av de möjliga bieffekterna är ju förjävliga! Det vore intressant om någon kunde berätta hur pass förödande en ökning på 40% egentligen är? Impotent är något som jag verkligen inte vill bli, hellre skallig som ett ägg!

Är det någon som har förkunskaper nog att greppa detta till fullo?

Tack på förhand

Anders The Peak
2010-07-21, 14:08
Vissa av de möjliga bieffekterna är ju förjävliga! Det vore intressant om någon kunde berätta hur pass förödande en ökning på 40% egentligen är? Impotent är något som jag verkligen inte vill bli, hellre skallig som ett ägg!

Är det någon som har förkunskaper nog att greppa detta till fullo?

Tack på förhand

Om du har anlag för att bli skallig så finns det möjligen en risk att det går lite fortare än i normalfallet. Men när man pratar om det här i realiteten så handlar det oftast om stora doser testosteron 500-1000 mg/ vecka.

Jag tror att man kan säga att kreatin möjligen optimerar hormonsystemet dock i en blygsam omfattning men över tid kan det innebära stora ökningar muskulärt.

stridis
2010-07-21, 14:13
Äh, bara att beställa lite Propecia då

Den inställningen tycker jag är farlig.

Guddi
2010-07-21, 14:15
Vissa av de möjliga bieffekterna är ju förjävliga! Det vore intressant om någon kunde berätta hur pass förödande en ökning på 40% egentligen är? Impotent är något som jag verkligen inte vill bli, hellre skallig som ett ägg!

Är det någon som har förkunskaper nog att greppa detta till fullo?

Tack på förhandHar du någonsin hört talas om någon som blivit impotent av att ta kreatin? Räcker inte det? Vad hände med sunt förnuft? OM risken för biverkningar hade varit verklig så hade det garanterat ialla fall funnits anekdoter kring det helt.

En ökad mängd finnar är nog det enda som möjligen, i alla fall delvis, skulle kunna förklaras av ökade DHT-nivåer från kreatin.

Sen finns förstås möjligheten som Anders tar upp, att en flint som ändå var på gång kommer något tidigare. Men den hade ju ändå kommit så jag har svårt att se varför det skulle vara så farligt.

g00dstuff
2010-07-21, 15:25
Har du någonsin hört talas om någon som blivit impotent av att ta kreatin? Räcker inte det? Vad hände med sunt förnuft? OM risken för biverkningar hade varit verklig så hade det garanterat ialla fall funnits anekdoter kring det helt.

En ökad mängd finnar är nog det enda som möjligen, i alla fall delvis, skulle kunna förklaras av ökade DHT-nivåer från kreatin.

Sen finns förstås möjligheten som Anders tar upp, att en flint som ändå var på gång kommer något tidigare. Men den hade ju ändå kommit så jag har svårt att se varför det skulle vara så farligt.

Nej någon impotens orsakad av kreatin har jag faktiskt aldrig hört om det är sant. Men jag är å andra sidan inte särskilt påläst om kreatin. Min kunskap är typ begränsad till din sticky, haha. Därav blev jag lite fundersam är du själv startar denna tråd. Men jag är lugnad, tack.

Ganymedes
2010-07-21, 15:30
Kanske man skulle överdosera kreatin då så slipper man raka skallen varannan dag. ;) Tycker nog allvarligt talat att man ska sansa sig lite tills mer belägg finns. En studie är viktig men inte avgörande. Det behövs mer/fler innan man ska dra för hårda slutsatser. Detta är dock tillräckligt för att motivera vidare studier, helt klart.

Asdf
2010-07-21, 15:59
Jag drar paralleller kring de 50% mer DHT gentemot de ca 157% över baseline i testosteron när man inte haft sexuella aktiviteter på över en vecka

King Grub beskrev detta i en gammal tråd med att steroidbrukare kan få tusentals % mer testosteron, och att 157% egentligen inte är mycket

Men det hade varit intressant att se rubriker i kvällspressen pga detta " Kreatin gör dig skallig! 5 skalliga män pratar ut om beroendet!"

50cent
2010-07-21, 16:50
Jag drar paralleller kring de 50% mer DHT gentemot de ca 157% över baseline i testosteron när man inte haft sexuella aktiviteter på över en vecka

King Grub beskrev detta i en gammal tråd med att steroidbrukare kan få tusentals % mer testosteron, och att 157% egentligen inte är mycket

Men det hade varit intressant att se rubriker i kvällspressen pga detta " Kreatin gör dig skallig! 5 skalliga män pratar ut om beroendet!"

HAHAHAHAHAHA!!! Så sant, så sant:D

MrBoris
2010-07-21, 17:03
Men att jag tappar håret och blir impotent är nog det absolut värsta som skulle hända mig :) men som sagt man får ta studien med en nypa salt tills fler studier angående detta finns

wird
2010-07-21, 20:06
Intressant läsning, jag är känner mig dock inte orolig.

Timme
2010-07-22, 02:18
hahahah fy vad bra! Då fick jag kreatin för 29kr halvkilot :D Kan det bero på det här kanske?

Detta oroar mig inte ett dugg. Mer kreatin för tusan!

Timme
2010-07-22, 02:20
Men att jag tappar håret och blir impotent är nog det absolut värsta som skulle hända mig :) men som sagt man får ta studien med en nypa salt tills fler studier angående detta finns

jag har kört 20g kreatin om dagen i veckor och inte haft minsta antydan till varken impotens eller håravfall.

Jag säger LOL till hela den här grejen :D

Medusa
2010-07-22, 07:10
kan man även tappa hår på pungen?

Fadi
2010-08-29, 20:46
Fick sluta med kreatin när jag fick reda på den här studien i arpil, då hade jag tappat mkt hår och insåg d va kreatinet som orsakade d när jag läste studien,

under min kurr tog jag 5 g varje dag i mer änn ett år (med uppladdningsfas första vecka) jag blev så tunnhårig att jag gick till läkare och funderade på laser som e bara bullshit, idag efter 4 månader utan kreatin blev mitt hår mkt tjockare att skalpen inte syns även när jag har gele :hbang: jag använde ingen hjälpmedel alls fick bara sluta med kreatinet.
Jag tycker d ändå konstigt få tillbaka håret när d var DHT som orsakade håravfallet, jag har joo ändå anlag för ärftligt håravfall (tror jag).

Funderar på att köra igång igen med kreatin, sist svarade jag så bra på det att allt och alla nära och nära trodde jag gick på AAS, men men vem vet kanske turinabol e inte lika stygg för håret som kreatin *rolleyes*

JoeyP
2010-08-29, 21:16
+1 På ett blogginlägg här, jag tycker det låter läskigt :(
Kör själv med lite kreatin, 5g på vilodagar och rage på träningsdagar, kör inge uppladdningsfas.
Btw är inte uppladdningen 3x5 gram i 3dagar och sen resten 5g per dag? Och inte 25g i en vecka? :S

JimmyJoe
2010-08-30, 15:26
Freaky shit.. om det kommer fler studier som pekar åt det här hållet får jag ta ställning då. Tur att jag har riktigt tjockt alkoholisthår.

Salus
2010-08-30, 18:57
Fick sluta med kreatin när jag fick reda på den här studien i arpil, då hade jag tappat mkt hår och insåg d va kreatinet som orsakade d när jag läste studien,

under min kurr tog jag 5 g varje dag i mer änn ett år (med uppladdningsfas första vecka) jag blev så tunnhårig att jag gick till läkare och funderade på laser som e bara bullshit, idag efter 4 månader utan kreatin blev mitt hår mkt tjockare att skalpen inte syns även när jag har gele :hbang: jag använde ingen hjälpmedel alls fick bara sluta med kreatinet.
Jag tycker d ändå konstigt få tillbaka håret när d var DHT som orsakade håravfallet, jag har joo ändå anlag för ärftligt håravfall (tror jag).

Funderar på att köra igång igen med kreatin, sist svarade jag så bra på det att allt och alla nära och nära trodde jag gick på AAS, men men vem vet kanske turinabol e inte lika stygg för håret som kreatin *rolleyes*

hmm

Fadi
2011-03-05, 12:10
Finns det nya studier om detta??

sweaberg
2011-03-06, 17:58
Att kreatin skulle göra allergiska besvär värre fick jag uppleva denna vecka.

Har börjat ta tablettvaccination mot gräspollen sen någon månad tillbaks, och för någon dag sedan började jag med kreatin 4tsk om dagen, första kvällen kände jag att någon sjukdom var på gång, hade smått ont i halsen osv, nu har jag varit sjuk 3 dagar med exakt samma symptom som jag får vid gräspollen allergin fast värre.

zharz
2011-03-06, 18:14
Att kreatin skulle göra allergiska besvär värre fick jag uppleva denna vecka.

Har börjat ta tablettvaccination mot gräspollen sen någon månad tillbaks, och för någon dag sedan började jag med kreatin 4tsk om dagen, första kvällen kände jag att någon sjukdom var på gång, hade smått ont i halsen osv, nu har jag varit sjuk 3 dagar med exakt samma symptom som jag får vid gräspollen allergin fast värre.

Om du inte hade läst artikeln hade du då trott att det var Kreatinet? Du får väl gå av kuren och sen hoppa på den om någon vecka så du vet att det verkligen var kreatinet...

exevision
2012-06-03, 11:43
Kan kreatin ha en DHT höjande effekt på kvinnor?

Strand93
2012-06-04, 15:05
Jag säger LOL till hela den här grejen :D

Eller hur, YOLO förfan :D

Pepz
2012-06-04, 15:22
hörni det finns en studie med denna slutsats. är det inte lite för tidigt för er att nojja över tappat hår?

Silveta
2012-06-04, 15:28
hörni det finns en studie med denna slutsats. är det inte lite för tidigt för er att nojja över tappat hår?

Mitt hår försvann långt innan jag började med kreativa. Nu går jag och hoppas att kreatinbruket ska fixa mattan på bröstet :D

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

exevision
2012-06-04, 15:34
Kan kreatin ha en DHT höjande effekt på kvinnor?

Bump

Pepz
2012-06-04, 15:38
Bump

inte undersökt

exevision
2012-06-04, 16:44
inte undersökt

Men det var omvandlingen från testosteron till DHT som ökade? Då kan man ju förutsätta att DHT ökningen hos kvinnor är minimal?

Sniggel
2012-06-04, 20:27
Men det var omvandlingen från testosteron till DHT som ökade? Då kan man ju förutsätta att DHT ökningen hos kvinnor är minimal?

Klart man kan spekulera utifrån det man iakttagit. Bara man är medveten om hur långsökta slutsatser man drar.

Ett exempel är ju det där med byggare som drar slutsatser om att man måste äta ofta för att inte bli katabol eftersom boxare som fick i sig 3 proteindrinkar tappade mer muskler än boxare som fick i sig 6 st.

Eller den om man att man inte ska träna mer än 45 minuter eftersom uthållighetsatleter får tydligt förhöjd kortisolnivå efter ungefär den timmen.

Eller att träning som ökar mängden GH som utsöndras är "bra" på något vis just för att det handlar om "f-ing Growth Hormone". Sen vilken mängd och under vilken tidsperiod man är utsatt för förhöjda nivåer spelar mindre roll.

Anders The Peak
2012-06-04, 20:41
Men det var omvandlingen från testosteron till DHT som ökade? Då kan man ju förutsätta att DHT ökningen hos kvinnor är minimal?

Vad är ursprunget till själva frågan? Fel av mig. Antagligen ökar den inte i samma omfattning hos kvinnor.

exevision
2013-04-16, 11:57
Kan kreatin ha en DHT höjande effekt på kvinnor?

Men det var omvandlingen från testosteron till DHT som ökade? Då kan man ju förutsätta att DHT ökningen hos kvinnor är minimal?

Bumpar detta.
Vad är det riktigt som orsakar DHT höjningen hos män?
Tjejen vill ju inte få manliga drag.

Sniggel
2013-04-16, 20:56
Det var "male rugby players" i studien. Vet inte om fler undersökningar gjorts där även kvinnor ingått. Sätter en femhundring på "nej". :p

exevision
2013-04-17, 06:07
Det var "male rugby players" i studien. Vet inte om fler undersökningar gjorts där även kvinnor ingått. Sätter en femhundring på "nej". :p

Jo, men kan det vara så att ökningen av DHT sker genom någon mekanism som bara är möjlig hos män?

Anders The Peak
2013-04-17, 06:18
Jo, men kan det vara så att ökningen av DHT sker genom någon mekanism som bara är möjlig hos män?
Kvinnor har betydligt mindre testosteron och har i stället östrogen som motsvarar testosteronets funktioner.
Jag har för mig att det finns en artikel i Svensk Idrotts- forskning (http://www.gih.se/CIF/Idrottsforskning/Svensk-idrottsforskning/) / medicin (http://www.svenskidrottsmedicin.se/index1.asp?siteid=1&pageid=47)som tar upp det i ett av deras tidigare nummer.

CONCLUSIONS:

Creatine supplementation may, in part, act through an increased rate of conversion of T to DHT. Further investigation is warranted as a result of the high frequency of individuals using creatine supplementation and the long-term safety of alterations in circulating androgen composition. STATEMENT OF CLINICAL RELEVANCE: Although creatine is a widely used ergogenic aid, the mechanisms of action are incompletely understood, particularly in relation to dihydrotestosterone, and therefore the long-term clinical safety cannot be guaranteed.

Sniggel
2013-04-17, 15:31
Om vi ska anta att DHT-ökningen sker i relation till mängden testo. Isåfall bör ju ökningen hos kvinnor vara lägre i absoluta termer. Men den relativa ökningen borde vara lika hög.
Men det känns som på tok för spekulativt för att basera några råd på.
Är någon tjej orolig för att det ökar DHT-nivåerna och undrar om hon kan komma att utveckla manliga attribut i den omfattningen att det faktiskt syns (om man jämför med en hypotetisk enäggstvilling som inte tar kreatin men som också styrketränar) så kan man nog bara svara att man inte vet om så kommer att ske.

lungan
2013-05-21, 20:32
Kommit ut något nytt angående hur det höjda DHT-nivåerna i kroppen ifrån supplementering av kreatin kan påverka kroppen?

cero
2014-01-12, 11:10
Bump. Fortfarande bara 1 studie som undersökt detta? Nyfiken på hur det påverkar det ärftliga håravfallet.

King Grub
2014-01-12, 12:41
Det är inte vidare studerat.

cero
2014-01-13, 00:59
Jäkla akademiker, skärp er.

strikt
2014-01-13, 11:36
Äääh. Sluta oroa er.

Bas Rutten rakade av sig håret frivilligt för övrigt innan det ens blev hippt. Han gjorde det när han var runt 20 typ och han jobbade även som fotomodell, med mycket hår och volym. Han tröttna och bara tänkte, fan vad snygg jag är. Jag rakar av mig håret jag är för snygg ändå.

http://mmadiehards.com/live/wp-content/uploads/2011/07/bas_rutten-e1310761623850.jpg

DenverBroncos
2014-01-13, 14:49
Jag förstår inte riktigt om det är själva tillskottet i sig eller nivåerna som påverkar DHT.

Säg att en person som inte äter kött har ganska låga kreatin(in)-värden, om denne äter tillskott så att den kommer upp i vad en "normal" människa som inte äter tillskott kommer upp i - har det någon betydelse?

VoDaresVins
2014-01-13, 21:51
Intressant. Har ätit Propecia och motsvarande i över 10 år nu. Kreatin har jag kört bara en kortare period för många år sen, kanske bäst så om de annars lite tar ut varandra.

Manligt håravfall anses vara orsakat av en kombination av arv och ett speciellt hormon kallat dihydrotestosteron (DHT). DHT bidrar till att förkorta hårets tillväxtfas och att göra håret tunnare.
Propecia sänker DHT-nivåerna, speciellt i hårbotten, genom att blockera ett enzym (Typ II 5-alfa-reduktas) som omvandlar testosteron till DHT.
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1793&i=MSD_PROPECIA

Off topic: Läste om kända bieffekter på Wikipedia. Ganska skrämmande läsning.
Finasteride has been found to robustly induce depressive and anxious behaviors in animals.[28] Accordingly, its clinical use has been associated with depression and anxiety in both men and women in at least several reports in the medical literature.[29] In one study, at a dose of 1 mg per day, finasteride induced moderate to severe depression in 19 of 23 or 83% of participants, notably including all of the female patients.[11] In addition, marked anxiety occurred comorbidly with the depressive symptoms in some cases. Another study with a larger sample size of 128 men, though no women, also at a dose of 1 mg per day, found that finasteride increased both BDI and HADS depression scores significantly.[30] The authors concluded that finasteride should be prescribed cautiously to patients at a high risk of depression.
http://en.wikipedia.org/wiki/Finasteride

37år nu med familj men ändå för fåfäng för att släppa taget om håret. *slap*

j0nisch
2014-01-14, 10:28
Kommer inte detta ha liknande biverkningar som AAS? Hjärtinfarkt? Högt kolesterol? Och skulle detta potentiellt kunna skada tillväxten hos en person i puberteten? Bara intresserad hur pass mycket detta skulle påverka kroppen. :)

Generation95
2014-01-14, 21:15
Kommer inte detta ha liknande biverkningar som AAS? Hjärtinfarkt? Högt kolesterol? Och skulle detta potentiellt kunna skada tillväxten hos en person i puberteten? Bara intresserad hur pass mycket detta skulle påverka kroppen. :)

Sluta skrämmas! Mår skit över att jag har tagit detta just nu*cry*

Armed Dingo
2014-01-15, 02:29
Nu är det ju oklart hur mycket det påverkar, men låt säga att det hypotetiskt orsakar visst håravfall. Skulle håret komma tillbaka när man upphör med kreatin och DHT nivåerna återgår till det normala? Så torde ju fallet vara om finasterid som sänker DHT får håret att komma tillbaka.

VoDaresVins
2014-01-15, 07:22
Nu är det ju oklart hur mycket det påverkar, men låt säga att det hypotetiskt orsakar visst håravfall. Skulle håret komma tillbaka när man upphör med kreatin och DHT nivåerna återgår till det normala? Så torde ju fallet vara om finasterid som sänker DHT får håret att komma tillbaka.

För nåt år sedan pratade Sverker om Propecia i Plus. Minns inte vad det var för nån expert han hade med i studion, men enligt honom så kommer en som avslutar en finasteridkur tappa håret rätt snabbt till ett läge motsvarande att han aldrig tagit kuren. Tyckte det lät märkligt, men jag har inga planer på att testa.
Hela diskussionen gällde ju hur som helst ärftligt hårbortfall så ingen aning om hur det i så fall skulle påverka en som inte ärvt sin skallighet.

cero
2014-01-15, 08:05
Äääh. Sluta oroa er.

Bas Rutten rakade av sig håret frivilligt för övrigt innan det ens blev hippt. Han gjorde det när han var runt 20 typ och han jobbade även som fotomodell, med mycket hår och volym. Han tröttna och bara tänkte, fan vad snygg jag är. Jag rakar av mig håret jag är för snygg ändå.

Haha, kära Bas har haft tur med flintutseendet.

Bubblan84
2014-01-15, 08:26
Tur man redan har tappat så mycket hår att man slipper oroa sig för att tappa mer. Blir bara lättare att raka skallen om det är tunnare och nöter inte lika hårt på rakhyveln. Finns mao pengar att spara här ;)

j0nisch
2014-01-15, 09:20
Så folket här på kolo är för det mesta inte alls oroliga för detta? :o

PureWhey
2014-01-15, 09:48
Så folket här på kolo är för det mesta inte alls oroliga för detta? :o

Finns värre saker att oroa sig för, krig, svält, biceps osv.

Ont: Har någon märkt av detta?

Skickat ifrån böjracket

Bubblan84
2014-01-15, 10:44
Finns värre saker att oroa sig för, krig, svält, biceps osv.

Ont: Har någon märkt av detta?

Skickat ifrån böjracket

Tappade merparten av mitt hår under några år då jag inte tränade eller brukade kreatin. Så mitt håravfall beror nog inte på kreatin iaf, möjligen att det kan ha tagit bort lite extra men det är isf skitsamma då nivån redan innan var sådan att jag var tvungen att raka för att inte se ut som ett miffo :D

j0nisch
2014-01-15, 19:40
Hur skulle denna höjning påverka en tonårings tillväxt tro?

Pepz
2014-01-15, 19:42
Hur skulle denna höjning påverka en tonårings tillväxt tro?

gissningsvis inte alls....

cero
2014-01-16, 09:54
Så folket här på kolo är för det mesta inte alls oroliga för detta? :o

Jo, jag som har de värsta möjliga hårgenerna men som i dagsläget har okej med hår på huvudet är helt klart lite orolig över detta. Inte fan är det värt att påskynda den processen för att få marginellt mer styrka genom att äta kreatin. Hade varit trevligt att vara i alla fall över 30 innan man behöver ta fram rakhyveln.

Hur skulle denna höjning påverka en tonårings tillväxt tro?

Tillväxt?

Vart står det något om att tillväxt kan påverkas?

j0nisch
2014-01-16, 10:00
Tillväxt?

Vart står det något om att tillväxt kan påverkas?

Syftar på huruvida ökade DHT-nivåer påverkar tillväxten, om det rubbar hormonbalansen och personen får en rubbad tillväxt? Alltså längdmässigt och alla processer som sker i kroppen i puberteten. Eller DHT påverkar inte det alls?

cero
2014-01-16, 10:16
Syftar på huruvida ökade DHT-nivåer påverkar tillväxten, om det rubbar hormonbalansen och personen får en rubbad tillväxt? Alltså längdmässigt och alla processer som sker i kroppen i puberteten. Eller DHT påverkar inte det alls?

Något sådant har man inte undersökt. Det som studien visar är att DHT-nivåerna ökar av kreatin, men vad det kan tänkas leda till kan vi nog bara spekulera om just nu.

Guddi som kan väldigt mycket om ämnet skrev detta i tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4488671&postcount=43

Där svarar han ang impotens, men logiken kan nog användas på även din fråga.

Sniggel
2014-01-17, 11:43
Så folket här på kolo är för det mesta inte alls oroliga för detta? :o

Jag är välsignad med bra hårgener och ungdomligt utseende så har inte ens ägnat en tanke åt håravfall. Vare sig med eller utan kreatintillskott. Sen föredrar jag rakat hår. Skulle helst vilja ha hyvlat men har för känslig hud för att det skulle vara realistiskt.

JamesD
2014-01-19, 10:35
Håravfall beror väl inte på hur mycket DHT man har i kroppen, utan om man har känslig för det? Har man gener som gör att DHT leder till håravfall spelar det alltså ingen roll hur mycket eller lite av det man har kroppen, håret ryker ändå. Så har jag alltid trott att det ligger till?

Gpajpen
2015-02-25, 06:35
Trodde kreatin var bieffektfritt förutom njurarna som ryker då.

Läser man stickyn om kreatin står det ingenting om att hårtussar ramlar av i duschen.

Seedstream
2015-02-25, 10:48
Trodde kreatin var bieffektfritt förutom njurarna som ryker då.

Läser man stickyn om kreatin står det ingenting om att hårtussar ramlar av i duschen.

Sitter och dricker Kreatin medans jag läser det här.. Tur att man är rakad.

PureWhey
2015-02-25, 12:35
Trodde kreatin var bieffektfritt förutom njurarna som ryker då.

Läser man stickyn om kreatin står det ingenting om att hårtussar ramlar av i duschen.

Tror ingen sticky är uppdaterad.

Kischen
2015-02-25, 12:55
Kan vi sitta ner i båten?

Dramaqueens.

Fantasten
2015-02-25, 15:24
Det kan vara skäl att vara försiktig med kreatin ifall man allergisk mot saker man utsätts rätt ofta för. I mitt fall dammallergi och olika mjölsorter. Efter andra kreatinkuren jag tog fick jag allergiska reaktioner utan orsak egentligen, kliade som fan och fick stora röda streck ifall jag rörde mig någonstans på kroppen ovanför midjan.

Nu 2½ år efter kreatinkuren kan jag fortfarande inte vara utan antihistaminmedicin som jag tar varje dag, samma besvär ifall jag ens en dag är utan. Utvecklade alltså någon sorts histaminintolerans, och jag skyller på kreatinet som startade det hela.

Samma fenomen har upplevts av många andra också när jag letat via google, men har ingen aning om hur vanligt eller ovanligt det är, vill bara ge en heads up :)

Gpajpen
2015-02-25, 17:27
Har tagit kreatin oavbrutet i 2 år. Allt hår kvar och pissar ej blod. Men kanske dags att tänka på refrängen.

cero
2015-02-25, 20:04
Trodde kreatin var bieffektfritt förutom njurarna som ryker då.

Läser man stickyn om kreatin står det ingenting om att hårtussar ramlar av i duschen.

Det är för att man inte ens har undersökt om ökningen av DHT är tillräcklig för att påverka håret.

PureWhey
2015-02-26, 13:11
Det är för att man inte ens har undersökt om ökningen av DHT är tillräcklig för att påverka håret.

Mjo, hur mycket litteratur finns det kring just detta?

Slugus
2015-02-27, 12:09
Mjo, hur mycket litteratur finns det kring just detta?

http://suppversity.blogspot.se/2013/10/creatine-dht-hair-loss-prostate-cancer.html

Agitator
2015-02-27, 12:45
3-5 gr om dagen crew checking in, 3 år nu mer eller mindre.

Upplever inga problem.