handdator

Visa fullständig version : Axelskada goes bröstmuskelskada


rainbow87
2009-09-11, 18:01
Visste inte vad jag skulle skriva som rubrik så ursäkta mig om det är lite konstig.

Jag har vart och kollat min skada i axeln (som jag trodde var i axeln) men det visade sig vara bröstmuskeln som var för kort eller nått. Den hänger tydligen ihop med axeln så därför har jag haft känningar i axeln. Fick skadan när jag körde hantelpress, utan uppvämning(doh!) Nu ska jag stretcha brösten 8 ggr om dagen tills nästa besök för att töja ut och slippa framåtroterande axlar. Någon som hört/vart med om detta elelr liknande förut?

Tomas W
2009-09-11, 19:05
Nu ska jag stretcha brösten 8 ggr om dagen tills nästa besök för att töja ut och slippa framåtroterande axlar. Någon som hört/vart med om detta elelr liknande förut?

Sa hon/han nått om att stärka upp baksidan av axeln/ryggen? Tycker att du borde göra det med, framförallt musklerna omkring skulderbladet.

rainbow87
2009-09-11, 22:24
Sa hon/han nått om att stärka upp baksidan av axeln/ryggen? Tycker att du borde göra det med, framförallt musklerna omkring skulderbladet.

Det sa hon, men mer baksida axlar och bröstrygg. fattar inte hur det blivit så, har ju tränat jämnt och fint. Sen får man ju mycket baksida axlar i ryggträning, men jag lägger alltid in baksida axlar samma dag som ryggträning, dålig idé? Kanske skulle köra axlar helt för sig själv...

patrikjo
2009-09-11, 22:32
Härligt, det här är din elfte tråd om samma skada :thumbup:
Stretcha bröstet, stärk upp ryggen, eventuellt lite träning för cuffarna. Det är standardtipsen för folk med framåtroterade axlar.

rainbow87
2009-09-12, 08:04
Härligt, det här är din elfte tråd om samma skada :thumbup:
Stretcha bröstet, stärk upp ryggen, eventuellt lite träning för cuffarna. Det är standardtipsen för folk med framåtroterade axlar.


Tack! är ganska stolt faktiskt!

Morty
2009-09-12, 11:11
http://www.rad.washington.edu/academics/academic-sections/msk/muscle-atlas/upper-body/pectoralis-major/atlasImage

Eftersom brösten skapar rörelse i axelleden är det självklart att de fäster över den. Framåtroterade axlar är inget bra, fortsätt att stretcha och en bra övning att köra kan vara denna, av mig kallade "trapsrodd". Tar mycket bra på trapezius, rhombs och bakre delts. Dvs de muskler som motverkar framroterade axlar.
http://www.personalfitnessprogram.com/pages/diagrams/supinebodyrow.gif
En del utåtrotationer för att även stärka infraspinatus kan vara en idé.

Nu spekulerar jag bara men det låter mycket logiskt i mitt huvud.