handdator

Visa fullständig version : Utförande av hantelpress


rainbow87
2009-09-11, 17:55
Jag har blivit lite nojig efter med att utföra pressövningar helt korrekt, vilket iofs är bra, efter att jag gjort illa axeln. Är det rätt utförande att ha hantlarna så de typ bildar ett "A" eller en pyramid under hela rörelsen? Ni fattar säkert vad jag menar.

Morty
2009-09-11, 17:57
De lyfts i en båge, korrekt.

rainbow87
2009-09-11, 18:05
De lyfts i en båge, korrekt.

För att koppla bort pressen på axlarna?

Morty
2009-09-11, 18:11
För att låta underarmarna vara i lod, antar jag.

rainbow87
2009-09-11, 18:26
För att låta underarmarna vara i lod, antar jag.


Kan du ta det där på svenska, tack. Överarmarna ska vara i ca 45 graders vinkel mot kroppen istället för 90 då axlarna tar stryk. Om jag lärt mig rätt så ska det vara så.

BB1942
2009-09-11, 18:29
Är du säker på att det inte är ett sätt att minska belastningen då? menar med 45 graders vinkel

Hotan
2009-09-11, 18:35
För mig känns det som att det tar mer på bröst än axlar när nästan jag har överarmarna 90 grader vinkel mot kroppen, men jag antar att det är olika för andra.

Det tog ett tag innan jag hittade rätt vinkel som jag tyckte var bäst.

rainbow87
2009-09-11, 18:38
Är du säker på att det inte är ett sätt att minska belastningen då? menar med 45 graders vinkel

Belastningen på axlarna ja. Tydligen så tar rotatorcuffen stryk om man lyfter med 90 graders vinkel men om man formar en pyramid med hantlarna så lägger det inte lika mycket press på dem, 45 graders vinkel. Det ska vara lika effektivt för muskeltillväxten också om jag förstått rätt

mjeuuu
2009-09-11, 18:38
Jag misstänker att rainbow och Morty missförstår varandra. Jag tror rainbow menade själva rotationen i armarna/axelleden. Ungefär som att hantlarna blir ett "A" sett nedifrån, dvs från personen som utför övningen.

Fast det kan vara jag som missförstår. :)

BB1942
2009-09-11, 18:39
Är du säker på att det inte är ett sätt att minska belastningen då? menar med 45 graders vinkel

Oj, srry trodde det var hantelpress (för axlarna) i och med en axelskada.

Jo det låter rimligt med tanke på att BB-bänken nyligen blivit dissad i en liknande tråd till förmån fö SL-bänken som går utt på att ha armarna i 45 graders vinkel

Morty
2009-09-11, 18:42
Kan du ta det där på svenska, tack. Överarmarna ska vara i ca 45 graders vinkel mot kroppen istället för 90 då axlarna tar stryk. Om jag lärt mig rätt så ska det vara så.

Du vet vad ett lod är? Det som hänger helt rakt. Man kan bland annat mäta hur man ska klistra tapeter med lod. Om dina underarmar hamnar ur lod i hantelpressen så kommer antingen biceps eller triceps att få jobba som fan för att få tillbaka de till rätt position.

rainbow87
2009-09-11, 18:42
För mig känns det som att det tar mer på bröst än axlar när nästan jag har överarmarna 90 grader vinkel mot kroppen, men jag antar att det är olika för andra.

Det tog ett tag innan jag hittade rätt vinkel som jag tyckte var bäst.

Det är skönt och det känns bra, men axlarna tar stryk och kan säga ifrån när som helst. tro mig, jag vet.

Läs detta, många bra råd.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136183

rainbow87
2009-09-11, 18:44
Jag misstänker att rainbow och Morty missförstår varandra. Jag tror rainbow menade själva rotationen i armarna/axelleden. Ungefär som att hantlarna blir ett "A" sett nedifrån, dvs från personen som utför övningen.

Fast det kan vara jag som missförstår. :)


Du har så rätt så :) Ett "A" sett nedifrån :)

rainbow87
2009-09-11, 18:52
Oj, srry trodde det var hantelpress (för axlarna) i och med en axelskada.

Jo det låter rimligt med tanke på att BB-bänken nyligen blivit dissad i en liknande tråd till förmån fö SL-bänken som går utt på att ha armarna i 45 graders vinkel


Okej, men det är ju inte lätt att veta ;) Alltså BB-bänk och SL-bänk, vilket av de båda tar bäst på muskelutvecklingen, är det lika bra med båda? Bortsett från att SL-bänk är bättre för axlarna.