handdator

Visa fullständig version : Omega 3


STarfish
2003-08-29, 21:10
vad är omega 3 bra för?

kalla mig dum, men jag har ingen susning faktiskt...:notme:

Munter
2003-08-29, 21:24
http://www.omega3.net/ där står det lite tillämpningsområden.

LunaSpice
2003-08-29, 21:27
Originally posted by STarfish
vad är omega 3 bra för?

kalla mig dum, men jag har ingen susning faktiskt...:notme:

Innehåller linolensyra vilket är en sk. essentiell fettsyra som kroppen alltså inte kan producera själv. Med denna fettsyran så kan kroppen producera andra fettsyror som är viktiga för en massa processer i kroppen, bl.a. prostaglandinpropduktion. De fungerar även tillsammans med andra fettsyror som viktiga delar i cellmembranen i kroppen och ger dem elasticitet. Reglerar celldelning och tillväxt. Sänker även blodtryck, minskar kolesterolnivåerna, hjärn-, syn och nervfunktioner stärks, ökar immunförsvarets effektivitet, det hjälper också till med syretransport från och till vävnader.

Det mest välkända är nog trots allt dessa förmåga på hjärt och kärlsjukdomar, dels genom att halten av triglycerider minskar men
också att kolesterolnivåerna sjunker.

Det används mkt inom sjukvården för olika sorters sjukdomar. Läs mer på här:

Long-chain Omega-3 Fatty Acids from Fish Reduce Sudden Cardiac Death in Patients with Coronary Heart Disease.
Eur J Med Res. 2003 Aug 20;8(8):332-6.

Dietary Fatty acids and coronary heart disease.
Eur J Med Res. 2003 Aug 20;8(8):321-4.

Omega-3 fatty acids in major depressive disorder. A preliminary double-blind, placebo-controlled trial.
Eur Neuropsychopharmacol. 2003 Aug;13(4):267-71.

Atorvastatin and omega-3 fatty acids protect against activation of the coagulation system in patients with combined hyperlipemia.
J Thromb Haemost. 2003 Apr;1(4):690-7.

STarfish
2003-08-29, 21:32
alltså det är väldigt bra o käka omega 3 när man styrketränar?

LunaSpice
2003-08-29, 21:33
Det är alltid bra att käka omega 3.

Kebab-Arne
2003-08-29, 22:06
Originally posted by LunaSpice
Det är alltid bra att käka omega 3.

Det är det, men det smakar ren förjävligt. Iaf den tabletten jag smakade, tablett med fisksmak. :MrT:

Men det skiljer sig nog från fabrikaten, men jag var iaf nära att spy utav det.

LunaSpice
2003-08-29, 22:27
Originally posted by Kebab- Arne


Det är det, men det smakar ren förjävligt. Iaf den tabletten jag smakade, tablett med fisksmak. :MrT:

Men det skiljer sig nog från fabrikaten, men jag var iaf nära att spy utav det.

OBS! Man ska INTE tugga på kapslarna...gör man det så får man skylla sig själv. :) Det värsta är ju trots allt i flytande form. Fy &#%"¤ va illa det smakar.

Kebab-Arne
2003-08-29, 22:33
Originally posted by LunaSpice


OBS! Man ska INTE tugga på kapslarna...gör man det så får man skylla sig själv. :) Det värsta är ju trots allt i flytande form. Fy &#%"¤ va illa det smakar.

Kan nog tänkas jag tuggade:em:

Kommer inte riktigt ihåg, var ett bra tag sen. Och inte provat sen dess, la iaf inte ut några pengar på det.

Skåne
2003-08-30, 07:49
Är det ngt speciellt märke man ska kolla efter eller är det liakdant alltihop?

Sverker
2003-08-30, 10:34
De är stor skillnad mellan de olika oljorna. Kontrollera först halterna av DHA och EPA. Det är ju de fetterna du vill åt i fiskoljan. Vissa oljor är mer koncentrerade än andra.

Smaken är viktig här. Dåliga fiskoljor smakar mycket ( dålig ) fisk.
Det kan märkas tydligt efteråt, när fisksmaken kommer upp i halsen någon halvtimme efteråt.

Välj så färskt som möjligt. Flaskan skall helst stå mörkt och kallt när du köper den.

DrP
2003-08-31, 20:41
Kapslar är dyrare men är att föredra tycker jag. Den flytande gör att du kommer lukta mer illa, och om du slabbar så det kommer olja utanpå flaskan kommer kylskåpet och dina fingrar luka rutten fisk.. Jag kastade min flaska efter en vecka.

EiseltUK
2003-08-31, 21:07
En nackdel med flytande i flaska är att oxidationen av fettsysrorna sätter igång och man bör förbruka den öppnade förpackningen så fort som möjligt. Fiskolja är ganska härskningsbenäget.

/ Henrik

Skåne
2003-09-16, 10:52
Onödigt att starta en ny tråd så jag tar det här.

Är det OK att ta omega-3 innan läggdags istället för på morgonen? Vilket är bättre, morgon eller kväll?

z_bumbi
2003-09-16, 11:08
Skåne: Enda nackdelen att ta det på kvällen skulle väl vara att man använder hela mängden fett som bränsle, det blir dyrt bränsle. Äter man annat fett/kolhydrater på kvällen så är det nog ingen fara att detta händer.

Tar man flera kapslar skulle jag sprida ut intaget under dagen i alla fall.