handdator

Visa fullständig version : Lägga upp ett träningschema


Sokulg
2009-09-11, 05:24
Tjenare.
Jag är en kille på 21 år som tänkt ta tag i hantlarna igen.
Har läst ett och annat här på forumet och hittat mycket intressant och nyttigt. Ser att det finns många seriösa och pålästa personer som gärna hjälper till om man undrar något.

Mitt mål är att gå upp några kilo i muskler och få ordning på formen. Och sedan minska på underhudsfettet - deffa.
Idag är jag 188cm lång med en vikt på 95kg.

Jag har tänkt träna måndag-lördag, 1-1.5h/pass. Ett pass ska bara bestå av konditionsträning. Det ger mig 4 dagar att bygga muskler.

Det jag vill ha hjälp med är att sätta upp ett schema - vad jag ska träna vilka dagar och vilka övningar; hur många set samt reps.

Om jag har förstått det rätt så bör man träna rygg och biceps samma pass - samma gäller bröst och triceps?
Axlar och ben kanske funkar tillsammans?

Eftersom jag nu vill träna konditionsträning en av dagarna - ska jag göra det i slutet av veckan eller i början? Måndag eller lördag?

Det kanske kan se ut så här (förslag och ändringar är mer än välkomna):

Dag 1 - Rygg och biceps
Dag 2 - Bröst och triceps
Dag 3 - Axlar och underarmar
Dag 4 - Ben
Dag 5 - Konditionsträning
-----------------------------------

Men vilka övningar ska jag köra till dem här olika muskelgrupperna? Och hur många sets respektive reps?

Med vänliga hälsningar

Spec^
2009-09-11, 12:08
Jag skulle inte tränat ben dagen innan konditionsträningen. Börja med ben tidigt i veckan istället.

Övningar hittar du i övningsbanken.

Sokulg
2009-09-11, 13:28
Jag skulle inte tränat ben dagen innan konditionsträningen. Börja med ben tidigt i veckan istället.

Övningar hittar du i övningsbanken.
En väldigt bra poäng där!
Japp ska kolla i övningsbanken, verkar ha missat den:smash:
Tack för råden!

Commando1980
2009-09-11, 13:38
stoppa in 'kondisdagen' mellan dag 2 och 3

delta_mats
2009-09-11, 13:48
Jag kör såhär.

Dag 1: Bröst/Axlar/Triceps.
Dag 2: Löpning - Medeldistans.
Dag 3: Rygg/Biceps.
Dag 4: Löpning - kortare intervall/sprint.
Dag 5: Ben/Mage.
Dag 6: Vila.
Dag 7: Löpning - Längre distans.

Sokulg
2009-09-11, 13:54
stoppa in 'kondisdagen' mellan dag 2 och 3 Skulle det inte vara bättre om ben och kondis var så långt ifrån varandra som möjligt - ben dag 1, kondis dag 5?

Har kikat på övningsbanken nu och den är fenomenal, har precis vad jag letat efter och mer!
MEN..
Vilka övningar ska man köra för att träna hela biceps eller tex bröst, finns olika övningar som aktiverar olika muskler i just den muskelgruppen - bänkpress = Pectoralis Major, Sternal. Men lutande bänkpress = Pectoralis Major, Clavicular.

Finns fler exempel, som på underarmarna..

Som sagt vilka övningar ska man kombinera vid dem olika passen?
Ett pass ska vara 1 - 1.5h och jag ska nog köra 3x10, ska hinna med att köra igenom övningar för 2 muskelgrupper per pass (förutom ben och kondis-passet)

Commando1980
2009-09-11, 14:02
Skulle det inte vara bättre om ben och kondis var så långt ifrån varandra som möjligt - ben dag 1, kondis dag 5?

Har kikat på övningsbanken nu och den är fenomenal, har precis vad jag letat efter och mer!
MEN..
Vilka övningar ska man köra för att träna hela biceps eller tex bröst, finns olika övningar som aktiverar olika muskler i just den muskelgruppen - bänkpress = Pectoralis Major, Sternal. Men lutande bänkpress = Pectoralis Major, Clavicular.

Finns fler exempel, som på underarmarna..

Som sagt vilka övningar ska man kombinera vid dem olika passen?
Ett pass ska vara 1 - 1.5h och jag ska nog köra 3x10, ska hinna med att köra igenom övningar för 2 muskelgrupper per pass (förutom ben och kondis-passet)

mån: rygg/biceps
tis: bröst/triceps
ons: kondis
tor:axlar
fre: ben

delta_mats
2009-09-11, 15:14
mån: rygg/biceps
tis: bröst/triceps
ons: kondis
tor:axlar
fre: ben


Hade hellre lagt in axlarna på bröst/triceps dagen.
Såhär.

Bröst

Plan bänkpress.
Lutande hantelpress.
Kan varieras med att byta ordning mellan övningarna eller köra lutande bänk och plana hantelpressar.

Axlar
Stående militärpress.
Hantellyft åt sidan.
Kan varieras med sittande hantelpressar.

Triceps
Bänkdips med vikt.
Pushdown med kabel.

Commando1980
2009-09-11, 17:31
Hade hellre lagt in axlarna på bröst/triceps dagen.
Såhär.

Bröst

Plan bänkpress.
Lutande hantelpress.
Kan varieras med att byta ordning mellan övningarna eller köra lutande bänk och plana hantelpressar.

Axlar
Stående militärpress.
Hantellyft åt sidan.
Kan varieras med sittande hantelpressar.

Triceps
Bänkdips med vikt.
Pushdown med kabel.


visst men jag utgick från splitten som han skrivit upp. jag själv skulle övht inte lagt upp träningen på det sättet som han gjort.

delta_mats
2009-09-11, 17:35
visst men jag utgick från splitten som han skrivit upp. jag själv skulle övht inte lagt upp träningen på det sättet som han gjort.

Det förklarar saken.