handdator

Visa fullständig version : Ont i armen vid hantelpress.


jens__E
2009-09-10, 22:29
Hej!

Förra veckan när jag tränade så fick jag så jävla ont i armen. Det här var under ett armpass och dagen innan hade jag kört bröst.

Jag trodde då att jag hade antingen tränat armarna för mycket eller att det blev för tung belastning på handlederna.

Idag märkte jag vad problemet var. Det är när jag kör hantelpress så vickar hantlarna åt sidan så att själva skivan ligger emot armen och skapar stor belastning på en viss punkt på armen. Jag försökte flytta händerna lite för att skapa bättre balans på hanteln men det hjälpte inte så mycket.

Hur ska jag kunna fixa det här?

Träna handlederna?

Kan det hjälpa med handledsstöd?

Ska jag sluta vara en tönt och gå och lägga mig?

martikainen
2009-09-11, 07:21
Jag har samma problem med de nya hantlarna vi fått på gymmet, handtagen är större på dom och viktskivorna sitter tätare och är större. antar att den här punkten är typ 5-6cm från handledsknölen? på utsidan av handen (lillfingrets sida).
Jag tror nog att det kan vara smart att träna underarmarna (ger handlederna stabilitet) och sen är det en sån sak man kanske får leva med i vissa övningar, alt sätta handledsstöd som dels stabiliserar åt dig men även skyddar det området det trycker på.

jens__E
2009-09-11, 08:07
Exakt det stället är det.

Träna handlederna har jag börjat med eftersom jag har fått ont om dom tidigare när jag kört t.ex. liggande tricepsextension (http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.html).

Jag frågade på Axons blogg och fick rådet:

Armbåge i 90° och så roterar du underarmen från ytterläge till ytterläge. Börja med så pass lätt belastning att du gör 8-10st utan större problem, 1-3set. Stretcha ut pronatorerna genom att hålla i en pinne eller liknande och ge tryck med andra handen så att underarmen går ut mot full supination, håll 30-60 sek 1-3ggr.

Varje dag under en period, säg 2-4 veckor. Kör på lättare vikter under en period tills besvären avtar.

Det skulle nog kunna hjälpa med handlesstöden, som du säger. För då lär ju inte handen tippa så lätt och det blir inte hantel mot hud om den skulle komma emot.