handdator

Visa fullständig version : överansträngning knä


Fotbollskille
2009-09-10, 21:03
Hej,
jag har haft ett överansträngt knä och har vilat från fotbollen i ungefär 5 månader och har istället tränat gym (utan benövningar) och simmat lite och jag undrar; Om jag tränar ex armarna på gymmet, blir knät som var överansträng också lidande?
Ska jag vila från all typ av träning för att knät ska blir bättre?

Min moster (sjuksköterska) sa nämligen att jag tränar för mycket på gymmet (utan att jag tränar ben) och det gör att knät inte läker, kan detta stämma?

Mvh Niklas

TommyBoy
2009-09-10, 21:40
Många läkare tror att vila ger läkning men detta är bara sant till en viss del. För att läka ut kräver det skadade området riklig blodtillförsel vilket du får av lätt träning.

zydar
2009-09-10, 23:10
Nej nej.



Varför skulle knät bli ansträngt av att du tränar tex armar :S

E lungt.

dream_theater_
2009-09-10, 23:13
Nu vet jag inte riktigt hur det funkar med ett överansträngt knä. Har läkaren sagt till dig att vila benen helt?

Fotbollskille
2009-09-11, 16:57
Aaa, från början skulle jag avstå helt från benträning men skulle börja träna lätt nu och ska fortsätta med det, hoppas på att det blir bättre..

Tomas W
2009-09-11, 19:00
jag har haft ett överansträngt knä och har vilat från fotbollen i ungefär 5 månader och har istället tränat gym (utan benövningar) och simmat lite och jag undrar; Om jag tränar ex armarna på gymmet, blir knät som var överansträng också lidande?


Om du har vilat i fem månader så har garanterat det du var skadad i läkt i knäet, bara o börja köra på lätt benträning så snabbt som möjligt. Men börja lätt med många repetioener, för att få en bra cirkulation och börja stärka upp senor och ligament. Tänk på att musklerna oftast växer snabbare i styrka än ligamenten i knäet, så kör inte på max för snabbt.

Sen ser jag inte varför knäet skulle bli lidande för att du tränar andra muskelgrupper.