handdator

Visa fullständig version : Kanelstång


__Linnea__
2009-09-10, 19:49
Hej!

Jag köpte kanelstång idag för första gången.

Smakade lite på den i ren form, för jag var ju lite nyfiken liksom. Kanel är gott. *cupid*

Jag hade väl räknat med att det skulle smaka ungefär som malen kanel, fast starkare liksom. Men det var inte alls vad jag hade väntat mig, det smakade... Inte kanel alls?! Visst, jag känner väl igen vissa toner, men det är väääldigt avslägset vad kanel smakar för mig.

Skall det vara såhär stor smakskillnad? Det är Santa Marias kanelstänger, jag är van vid Knorrs malna kanel... Skulle Knorrs kanelstänger kanske smaka bättre?

Känner mig ganska besviken tyvärr. :( Hade velat kunna "snacksa" på dem. Kunna stoppa något i munnen när godis eller röksuget kommer.
http://www.ehow.com/how_4541428_use-cinnamon-stop-smoking.html

Lite svårt att snacksa på kanelpulver liksom. :smash:

Marcüs
2009-09-10, 20:29
Men kanelstänger är ju som träpinnar av bark? Hade du tänkt tugga sönder och äta dem?

__Linnea__
2009-09-10, 20:35
Men kanelstänger är ju som träpinnar av bark? Hade du tänkt tugga sönder och äta dem?

Nae... Slicka lite, nafsa lite. Inhale som det står i länken. Jag hade väl inte tänkt bita sönder tänderna heller? *jorgen*

King Grub
2009-09-10, 20:58
Dom är till för att malas ned och användas som färdigmalen kanel, eller att ha med i kokning av saker, t ex gröt, för att ge smak på det sättet. Inte att ätas som dom är.

__Linnea__
2009-09-10, 21:21
Dom är till för att malas ned och användas som färdigmalen kanel, eller att ha med i kokning av saker, t ex gröt, för att ge smak på det sättet. Inte att ätas som dom är.

Nej, men smakmässigt... Om jag maler ner mina kanelstänger jag köpte idag kan jag ändå aldrig tänka mig att de smakar som min färdigköpta malda kanel? :(

F.W.Y.H
2009-09-10, 21:25
Har du prövat att äta en sked malen kanel? Det smakar inte äppelpaj det heller.

__Linnea__
2009-09-10, 21:31
Har du prövat att äta en sked malen kanel? Det smakar inte äppelpaj det heller.

Ärligt talat är det det jag gör... teskedsvis åt gången, ur burken. Trodde ju kanelstång skulle vara mumma därför. :em:

F.W.Y.H
2009-09-10, 21:38
Haha okej, jag tycker smaken är liknande den man känner när man tuggar på kanelstången :O

Rockhard
2009-09-10, 21:43
Har du nedsatt smak eller luktsinne? En tesked kanel låter fruktansvärt.

__Linnea__
2009-09-10, 21:47
Har du nedsatt smak eller luktsinne? En tesked kanel låter fruktansvärt.

I läkarutlåtandet står det grava perceptionsstörningar... ;)

Marcüs
2009-09-10, 21:58
När jag provat käka en sked kanel har det alltid slutat med att jag börjar hosta och kan inte svälja pga för lite saliv i munnen.

__Linnea__
2009-09-10, 22:07
När jag provat käka en sked kanel har det alltid slutat med att jag börjar hosta och kan inte svälja pga för lite saliv i munnen.

Klenis. ;P Jag brukar suga upp det i gommen, sen strila runt det. En behaglig kanelarom sprider sig i hela munnen. :)

__Linnea__
2009-09-10, 22:11
Jaja, men till topic. Jag är ju nästan rädd för att få kumarinförgiftning på det här viset. Skall det vara så stor smakskillnad på kanelstång och och malen kanel som det jag upplevde idag eller var det bara fel märke, Santa Maria istället för Knorr?

Marcüs
2009-09-10, 22:29
Alltså, när man suger på kanelstång så smakar det inte som att äta kanel tycker jag, men jag kan tänka mig att smakerna kommer fram mer när man maler ner den.

Jag tycker dessutom att smaken på kanel kan variera mellan burkar och märken. Farmor hade nån kanel hemma, jag tror den var rätt gammal, det är den godaste kanel jag ätit.

Cohen
2009-09-10, 23:22
Att äta skedvis med kanel låter riktigt vidrigt. Jag kan förstå om någon chokladtokig tar sig en tesked kakao när suget kommer, men kanel är ju något helt annat. Är det malen kanel man är ute efter tycker jag heller inte det finns någon vits med att köpa kanelstänger att mala själv, det är bara krångligt. Kanelstänger använder jag mest för smaksättning i te, gröt och annat liknande.

CcLady
2009-09-11, 06:19
Hello linnea! om du ska köpa kanelstänger att gnaga på när röksuget sätter in ska du köpa de som är tjocka. Jag skulle säga att Willys kanel stänger är bäst! det var precis det jag gjorde när jag slutade röka och det funkar super bra:)
och ja, man måste var kaneltokig för att tycka det är en bra ide.;)
jag hade en svag doft av kanel kring mig i ungefär ett år, men rökfri är jag och kommer förbli! (kanske inte bara tackvare kanelen men ändå)
satsa på tjockisarna!

Blomstrande
2009-09-11, 08:46
Kanelstång ska man använda i matlagning eller bakning genom att t ex lägga ner hela stången i maten/bakvätskan och på så sätt få ut smaken. Man kan också använda den i inläggningar när man lägger in frukt eller gör chutney osv. Mumma!

De flesta kryddor utvecklar smaker när de hettas upp.

T ex om jag gör kenyanskt chai-te så lägger jag i en kanelstång i mjölk och kokar upp...

King Grub
2009-09-11, 09:38
Ärligt talat är det det jag gör... teskedsvis åt gången, ur burken.

Det kan vara farligt för levern.

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Kryddor/Kanel-och-kumarin-/

Kinsei
2009-09-11, 11:04
När man har kokat t.ex. risgrynsgröt eller äppelkträm med kanelstång i är det faktiskt ganska gott att tugga lite på stången efteråt. Den brukar få en kraftigt kanelsmakande "beläggning" på insidan då.

MyungChul
2009-09-11, 13:15
Det är ganska givet att det är stor skillnad på kanelstänger och mald kanel. Den malda kanelens smak frigörs även direkt vilket inte kanelstängernas gör då du måste tugga ut det och få ut smaken via saliven.

Även så tycker jag nog att kanelstänger är trevligare än mald kanel.

__Linnea__
2009-09-12, 00:08
Det kan vara farligt för levern.

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Kryddor/Kanel-och-kumarin-/

Vad ligger ADI på kanel, sett till kumarininnehållet?

Alltså, hur många mg kumarin innehåller 100g kanel och hur många mg kumarin tål en människa/kg/dygn?

Nja, på en höft åtminstone *rolleyes*

Anton Fräs
2009-09-12, 15:57
Jag är mer nyfiken på vilka kryddmärken som innehåller Cinnamomum zeylandicum (ceylonkanel.) Den med mindre kumarin alltså.

__Linnea__
2009-09-13, 20:24
Jag är mer nyfiken på vilka kryddmärken som innehåller Cinnamomum zeylandicum (ceylonkanel.) Den med mindre kumarin alltså.

Det är jag också intresserad av att veta.

Anton Fräs
2009-09-14, 17:55
bump!

King Grub
2009-09-14, 19:41
http://www.santamaria.se/jsp/contact/index.jsp t ex.

__Linnea__
2009-09-14, 23:35
http://www.santamaria.se/jsp/contact/index.jsp t ex.

Santa Marias hela kanel heter Cinnamomum Burmanii och kommer från Indonesien. Och smakar päck. :(

Alone_in_the_dark
2009-09-15, 07:35
Det är jag också intresserad av att veta.

Nu blir jag väl bannad men men i o m så många frågar så:D

klicka här (http://www.svampbutiken.com/kanel-ceylon-mald-p-2114.html)

__Linnea__
2009-09-16, 19:32
Knorrs kanel är också Cinnamomum burmanii. Det lär vara stången som är problemet och inte att det var ett annat märke alltså.

Alone_in_the_dark
2009-09-16, 20:13
Knorrs kanel är också Cinnamomum burmanii. Det lär vara stången som är problemet och inte att det var ett annat märke alltså.

Har du kikat på min länk?:)