handdator

Visa fullständig version : mat och ämnesomsättning?


sockerkakan
2009-09-10, 16:27
Ska går ner lite i vikt och har börjat äta mindre portioner då (samt nyttigare) men vad jag har läst så går ämnesomsättningen ner då, och man förbränner mindre eftersom kroppen ställer in sig på svält (ja precis, jag äter ganska små portioner) Och att träning höjer ämnesomsättningen.

Så kan jag äta mindre och träna mer och ämnesomsättnigen håller sig på en jämn nivå eller kan jag bara äta mindre portioner? Har jag fått det här om bakfoten? :/

mattilainen
2009-09-10, 16:57
Vet inte om du varit inne och kollat lite på deffguiden

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Kroppen ställer heller inte in sig på svält.

King Grub
2009-09-10, 17:13
När du äter mindre, sjunker ämnesomsättningen. Så är det alltid, och inget du helt kan motverka. Efter en tid på kaloriunderskott är din kroppsvikt lägre, så dels har din kaloriförbrukningen sjunkit på grund av det (en lättare kropp kräver mindre energi), dels sjunker ämnesomsättningen av andra anledningar (värmeproduktionen minskar, t ex).

Detta märker alla som går ner i vikt; efter ett tag avstannar viktnedgången på ett visst kaloriintag, och man får då sänka det något ytterligare, eller öka sin kaloriförbrukning genom mer motion (eller lite av båda delarna).

Det bästa du kan göra för att motverka minskningen är att styrketräna. Även vid mycket stort kaloriunderskott, upprätthåller styrketräningen ämnesomsättningen effektivt. Vid en längre tids kaloriunderskott kommer din ämnesomsättning ändå att sjunka med tiden, och du får vidta åtgärder, men det är något som du inte kan undvika helt. Det är alltså inget fel, när det blir så.

MrBurner
2009-09-10, 17:51
King Grub, när du skriver att ämnesomsättningen sjunker då man äter mindre. Är det en markant skillnad från innan, samt hur snart efter att man börjat ligga på kaloriunderskott minskar den? För jag antar att du syftar på en sänkt ämnesomsättning utöver den minskning som sker på grund av att kroppsvikten blir lägre.

Söker inga exakta siffror nu utan mest bara nyfiken.

Eddie Vedder
2009-09-10, 17:55
King Grub, när du skriver att ämnesomsättningen sjunker då man äter mindre. Är det en markant skillnad från innan, samt hur snart efter att man börjat ligga på kaloriunderskott minskar den? För jag antar att du syftar på en sänkt ämnesomsättning utöver den minskning som sker på grund av att kroppsvikten blir lägre.

Söker inga exakta siffror nu utan mest bara nyfiken.

Det varierar kraftigt mellan individer. Vissa får en väldigt sänkt ämnesomsättning och vissa mindre. Den inträder ganska fort, initialt brukar energiförbrukningen tendera att gå UPP vid en bantning men sedan vänder det.

Teorier finns t.o.m. om att man kroniskt kan sänka sin leptinkänslighet och således sänka ämnesomsättningen även vid framtida energibalans.

sockerkakan
2009-09-10, 17:58
okaaay, så vad föreslår ni att jag gör då? Fattar ungefär hälften av allt VO2max-snack på deffguiden :confused:

Mental
2009-09-10, 18:13
okaaay, så vad föreslår ni att jag gör då? Fattar ungefär hälften av allt VO2max-snack på deffguiden :confused:

krångla inte till det i början, ät lite mindre portioner och rör lite mer på rumpan än du brukar. Ge det ett par månader och hetsa inte. Funkar inte det får du återkomma för mer kunskaper från forumiterna.
Men att krångla till det är nationalsport för många, så vänta gärna med det :)

mikaelj
2009-09-10, 18:21
... och tänk på att nyttig mat inte är samma sak som fettfri mat ...

MrBurner
2009-09-10, 19:43
(...) Teorier finns t.o.m. om att man kroniskt kan sänka sin leptinkänslighet och således sänka ämnesomsättningen även vid framtida energibalans.

Nu är jag givetvis inte insatt ens nära så mycket som du är så jag kan vara helt ute och cyklar. Men borde inte kronisk (eller åtminstone ganska långvarig) sänkning utav ämnesomsättningen ske pga att man har haft mer fett lagrat tidigare så att det egentligen är pga en tidigare hög leptinhalt som har skadat de stackars receptorerna?

Elfsberg
2009-09-10, 21:41
okaaay, så vad föreslår ni att jag gör då? Fattar ungefär hälften av allt VO2max-snack på deffguiden :confused:

Hitta ett kostupplägg rikt på näring och protein som du kan hålla dig till under längre perioder utan större problem. Ät mindre energi än vad du gör av med så kommer din vikt att minska. Om du inkluderar lite vettig styrketräning i din diet så kommer din kropp även att bränna mer fett än vad ett upplägg UTAN styrketräning gör.

Allting står i deffguiden, läs den om och om igen.

sockerkakan
2009-09-11, 06:32
men hur har anorexia uppkommit då då? Jag menar de svälter sig själva och får skelettkroppar, hur hänger det ihop?

Scratch89
2009-09-11, 06:33
men hur har anorexia uppkommit då då? Jag menar de svälter sig själva och får skelettkroppar, hur hänger det ihop?

De äter ju ingenting. Vad menar du?

Eddie Vedder
2009-09-11, 06:59
men hur har anorexia uppkommit då då? Jag menar de svälter sig själva och får skelettkroppar, hur hänger det ihop?

Vad menar du egentligen? Vem har påstått att deras BMR inte nedregleras kraftigt av självsvälten? ALLT nedregleras t.o.m. Libidon, den mentala förmågan m.m. Det sistnämnda är mycket viktigt att känna till, dvs att självsvält påverkar hjärnan och det är inte tvärtom så att anorektiker är "dummare" än andra.

Men utifrån diskussionen här fattar jag inte alls vad din fråga kommer ifrån?

mikaelj
2009-09-11, 08:58
Jag menar de svälter sig själva och får skelettkroppar, hur hänger det ihop?

Även musklerna försvinner på en anorektiker.

Tolkia
2009-09-11, 15:05
Om ämnesomsättningen gick ned till noll om man bara åt tillräckligt lite, skulle ingen dö av svält. Jag upplever det som att effekten av nedregleringen ofta överdrivs.