handdator

Visa fullständig version : Hur högt värderar ni sömn och fritid?


Torwald
2009-09-10, 16:22
Givet att du blir erbjuden ett högkvalificerat högstatusjobb, som kräver av dig att du jobbar uppemot 100 timmar i veckan, hur mycket skulle du kräva att få betalt? Hur högt värderar du din fritid?

Diskutera.

Personligen hade jag behövt MYCKET pengar. Som det ser ut nu, till exempel inom investment banking, är ju många löjligt underbetalda, som jag ser på det. Drar du bara in 100k i månaden och jobbar, säg, 400 timmar i månaden tjänar du ju bara 250 kronor i timmen - på över 15-timmars arbetsdagar 6-7 dagar i veckan.

shadowfire
2009-09-10, 16:24
När jag var 20 bast och tyckte det med karriär var som ballast, så hade jag kört på lätt på 100 timmars arbetsvecka till alldeles för låg betalning. Som det är nu så värderar jag privatliv o fritid högre än någonsin förr. Kortsiktigt hade jag nog kunnat acceptera att jobba långa veckor med en sådan lön som du nämner ovan, men inte långsiktigt.

Versus
2009-09-10, 16:25
Man blir inte lycklig av pengar. Däremot underlättar dem vissa grejor.

Min käre far gick har gått in i väggen tre gånger under 2000-talet. Detta har fått mig att fundera en hel del. Första gången såpass allvarligt att han blev sjukskriven nästan ett helt år. Då kan man fråga sig ifall det verkligen är värt det. Speciellt om man har familj.

Torwald
2009-09-10, 16:27
Appropå familj träffade jag några ganska seniora figurer från en välkänd storbank igår, varav de flesta varit på firman (eller motsvarande konkurrent) i 15-25 år. Det jag undrar är ju hur det över huvud taget är möjligt att starta familj med ett sådant liv?

jakke
2009-09-10, 16:28
Givet att du blir erbjuden ett högkvalificerat högstatusjobb, som kräver av dig att du jobbar uppemot 100 timmar i veckan, hur mycket skulle du kräva att få betalt? Hur högt värderar du din fritid?

Diskutera.

Personligen hade jag behövt MYCKET pengar. Som det ser ut nu, till exempel inom investment banking, är ju många löjligt underbetalda, som jag ser på det. Drar du bara in 100k i månaden och jobbar, säg, 400 timmar i månaden tjänar du ju bara 250 kronor i timmen - på över 15-timmars arbetsdagar 6-7 dagar i veckan.

Jag skulle kunna acceptera toppar när projekt går mot leverans. Men på sikt vill jag ha tid för ett eget liv.
Dock har jag kompisar som gladeligen jobbar 80+h veckor med motiveringen, jag kommer inte bli utbränd för detta är så kul och lärorikt.

Tolkia
2009-09-10, 16:31
Appropå familj träffade jag några ganska seniora figurer från en välkänd storbank igår, varav de flesta varit på firman (eller motsvarande konkurrent) i 15-25 år. Det jag undrar är ju hur det över huvud taget är möjligt att starta familj med ett sådant liv?
Det går ganska fort. ;) Att bibehålla den kräver en partner som ställer upp på villkoren, och är kanske inte riktigt lika enkelt. Det finns en viss skillnad mellan generationerna i hur mycket genomsnittskvinnan/mannen kan tänka sig att vara hemmabuffert åt en karriärpartner.

Som svar på frågan så skulle jag inte ta jobbet, men jag är gammal också.

Torwald
2009-09-10, 16:31
jakke, jag ser inga problem med att jobba 80-110 timmar i veckan i perioder, i synnerhet inte om jag tycker att det är jävligt roligt. Grejen är ju att inom vissa yrkeskategorier gäller de här arbetstiderna inte inför projektleverans, utan konstant.

När du säger på sikt, menar du på lång sikt som i längre fram i kärriären, eller menar du i början av en projektcykel?

coxie
2009-09-10, 16:32
Första åren inom IB är inget annat än glorifierat slavarbete. 100k i månaden är inte en lön man ska räkna med utan man får vara glad om man hamnar över miljonen i årsinkomst med bonusen.

Anledningen till att man ens tänker tanken att ge upp sitt liv för ett jobb är lönen och möjligheterna som kommer efter några år.

ispåse
2009-09-10, 16:32
Jobbar själv 86% och tycker att det är för mycket :D

Är inte materialistisk av mig så en bra lön väger inte upp mot en sådan ansträngning.

Kan dock tänka mig 100 timmars arbete i veckan baserat på

18 timmar - recensera nya filmer
18 timmar - provköra skiten ur av nya bilar på någon bana i närheten.
56 timmar - prova nya madrasser och kuddar åt hästens nattetid.

Kan nöja mig med runt 40-50000 i lön.

Rockhard
2009-09-10, 16:32
Vem jobbar 100 timmar i veckan?

Torwald
2009-09-10, 16:35
Första åren inom IB är inget annat än glorifierat slavarbete. 100k i månaden är inte en lön man ska räkna med utan man får vara glad om man hamnar över miljonen i årsinkomst med bonusen.

Anledningen till att man ens tänker tanken att ge upp sitt liv för ett jobb är lönen och möjligheterna som kommer efter några år.

Känner till löneläget inom IB, det ovan var mest ett exempel. För övrigt jobbar du ju inte mycket mindre inom IB bara för att du blir associate efter 3 år? Eller tänkte du på andra karriärvägar efter hundåren? I mina ögon är tre år en ganska lång slavtid, i synnerhet som det kanske räcker med lite intelligens och flit i några år till inom valfritt börsnoterat storbolag för att dra in MYCKET mer pengar med MYCKET bättre arbetstider (inte nödvändigtvis Sverige vi talar om nu).

jakke
2009-09-10, 16:36
jakke, jag ser inga problem med att jobba 80-110 timmar i veckan i perioder, i synnerhet inte om jag tycker att det är jävligt roligt. Grejen är ju att inom vissa yrkeskategorier gäller de här arbetstiderna inte inför projektleverans, utan konstant.

När du säger på sikt, menar du på lång sikt som i längre fram i kärriären, eller menar du i början av en projektcykel?
Mina kompisar gör det hela tiden, sedan spenderar dom lördagskvällen att skryta om hur många timmar det blev senaste veckan.


På sikt menar jag varje vecka hela tiden. Perioder tycker jag är helt OK. Jag är också en som har en tendens att gräva ner mig när jag tycker något är roligt och intressant.

Torwald
2009-09-10, 16:36
Vem jobbar 100 timmar i veckan?

Massor av människor?

Torwald
2009-09-10, 16:37
Mina kompisar gör det hela tiden, sedan spenderar dom lördagskvällen att skryta om hur många timmar det blev senaste veckan.


På sikt menar jag varje vecka hela tiden. Perioder tycker jag är helt OK. Jag är också en som har en tendens att gräva ner mig när jag tycker något är roligt och intressant.
Alright, typ samma här då antar jag. På båda punkterna.

Rockhard
2009-09-10, 16:38
Massor av människor?

Massor? Det tror jag inte.

Andy.da.wohoo
2009-09-10, 16:40
Hade fått vara otroligt bra betalt så jag hade varit ekonomiskt oberoende i ~5år+ efter ett års arbete där.

Sömn och fritid är meningen med livet. Vi jobbar bara för att inse hur underbart det är när vi inte gör det. Såvida man inte älskar sitt jobb och hatar sin fritid villsäga:D

L-Sami
2009-09-10, 16:40
Värderar hälsa över pengar. Sömn och fritid är en del av hälsan.

Mourten
2009-09-10, 16:41
Jag hade inte pallat, hade min träning och min socialaliv blivit lidande.

coxie
2009-09-10, 16:41
Känner till löneläget inom IB, det ovan var mest ett exempel. För övrigt jobbar du ju inte mycket mindre inom IB bara för att du blir associate efter 3 år? Eller tänkte du på andra karriärvägar efter hundåren? I mina ögon är tre år en ganska lång slavtid, i synnerhet som det kanske räcker med lite intelligens och flit i några år till inom valfritt börsnoterat storbolag för att dra in MYCKET mer pengar med MYCKET bättre arbetstider (inte nödvändigtvis Sverige vi talar om nu).

Nej det blir fortfarande mycket jobb som associate men efter detta så öppnar sig vägar som få andra har tillgång till.

Är målet att enbart tjäna pengar med sköna arbetstider så är nog trader den bästa vägen.

shadowfire
2009-09-10, 16:42
Jobbar man 100 timmar/vecka så är det ju ett medvetet val. Frågan är ju vad man väljer bort, vad man istället hade gjort på de 60 timmarna man lagt på övertid?

Har man ett rätt intressefattigt och fantasilöst liv vid sidan om jobbet så kanske valet är enklare? Det kanske bara är lite kolosurfning som får stryka på foten?

Personligen tycker jag inte att jag hinner få ihop mina fritidsintressen och mitt privatliv riktigt mkt som jag skulle vilja och då snittar jag mellan 35-45 tim/vecka på jobbet. Med skattereduktion eller annat skoj hade jag kunnat tänka mig att gå ner i tjänstgöringsgrad och lämnat plats för någon annan som velat jobba deltid.

userfriendly
2009-09-10, 16:47
Sitter lite i det här dilemmat just nu.
Jag sätter mitt välbefinnande allra högst. Om jobbet får mig att må jbra och jag har kul så är det värt det. Men jag har svårt att tro att något är roligt 24h/dag. Sömn och fritid /vila är ju liksom ett grundläggande behov och utan återhämtning har man ingen kraft att jobba heller. Jobbet slutar bli roligt och engagemanget dalnar..

Torwald
2009-09-10, 16:49
Nej det blir fortfarande mycket jobb som associate men efter detta så öppnar sig vägar som få andra har tillgång till.

Är målet att enbart tjäna pengar med sköna arbetstider så är nog trader den bästa vägen.
Nu menar jag inte att allas anledning till att de vill in i IB är pengar och glamour, men tror du inte pengar och glamour är typ top tre vanligaste anledningarna??

Torwald
2009-09-10, 16:51
Jobbar man 100 timmar/vecka så är det ju ett medvetet val. Frågan är ju vad man väljer bort, vad man istället hade gjort på de 60 timmarna man lagt på övertid?

Har man ett rätt intressefattigt och fantasilöst liv vid sidan om jobbet så kanske valet är enklare? Det kanske bara är lite kolosurfning som får stryka på foten?

Personligen tycker jag inte att jag hinner få ihop mina fritidsintressen och mitt privatliv riktigt mkt som jag skulle vilja och då snittar jag mellan 35-45 tim/vecka på jobbet. Med skattereduktion eller annat skoj hade jag kunnat tänka mig att gå ner i tjänstgöringsgrad och lämnat plats för någon annan som velat jobba deltid.
Så känner jag också lite granna. Är man nydumpad och lite äventyrslysten kan man ju se det lite som ett vanligt heltidsjobb och en tidskrävande hobby - men man kan göra båda två utan att lämna arbetsplatsen.

coxie
2009-09-10, 16:54
Jo absolut är det pengar, status och glamouren som lockar många men det tar ett gäng år innan man når något i närheten av status eller glamour.

Jag väljer att prova på IB framförallt pga. utmaningen och möjligheten till en stabil inkomst.

D Andersson
2009-09-10, 16:54
Givet att du blir erbjuden ett högkvalificerat högstatusjobb, som kräver av dig att du jobbar uppemot 100 timmar i veckan, hur mycket skulle du kräva att få betalt? Hur högt värderar du din fritid?

Diskutera.

Personligen hade jag behövt MYCKET pengar. Som det ser ut nu, till exempel inom investment banking, är ju många löjligt underbetalda, som jag ser på det. Drar du bara in 100k i månaden och jobbar, säg, 400 timmar i månaden tjänar du ju bara 250 kronor i timmen - på över 15-timmars arbetsdagar 6-7 dagar i veckan.

100k/månad om jag måste jobba 100 timmar i veckan är inget vidare, jag skulle inte ta jobbet för de pengarna, skulle krävas minst det dubbla, om det inte var något annat/mer som hägrade. En annan avgörande fråga är vilket tidsperspektiv vi pratar om.

Bahir
2009-09-10, 16:54
Jag skulle vara villig att lägga så mycket tid som beskrivet på jobbet ifall det efter en viss tid ledde till väldigt bra karriärmöjligheter. Och med viss tid så menar jag högst några år, för enligt min tidsram måste jag först utbilda mig, sen få jobbet, och bilda familj.

C.E.J.
2009-09-10, 17:05
400 timmar i månaden, 250kr/h... ptja, ett kvartal hade jag väl kunnat stå ut med det iaf.

coxie
2009-09-10, 17:07
Jobbar man 100 timmar/vecka så är det ju ett medvetet val. Frågan är ju vad man väljer bort, vad man istället hade gjort på de 60 timmarna man lagt på övertid?

Har man ett rätt intressefattigt och fantasilöst liv vid sidan om jobbet så kanske valet är enklare? Det kanske bara är lite kolosurfning som får stryka på foten?

Personligen tycker jag inte att jag hinner få ihop mina fritidsintressen och mitt privatliv riktigt mkt som jag skulle vilja och då snittar jag mellan 35-45 tim/vecka på jobbet. Med skattereduktion eller annat skoj hade jag kunnat tänka mig att gå ner i tjänstgöringsgrad och lämnat plats för någon annan som velat jobba deltid.

En mycket viktig poäng som många missar. Jag själv skulle inte ge upp speciellt mycket vettig fritid. Det jag kommer dra ner på om jag jobbar i snitt 15-16h om dagen är datorspel, film, nöjesåkning med bil/hoj och sprit på helgerna.

Att kombinera hundåren inom IB med familj är inte realistiskt men hur många karriärsinriktade personer har en familj innan 30?

Frillan
2009-09-10, 17:11
Inte en chans att jag hade gjort det.

Livet är inte att jobba..

Baan
2009-09-10, 17:13
Det beror på vad man gör. I princip är svaret nej men det kanske finns något så pass intressant att man är villig lägga ner den tiden. Sen har jag svårt se mig själv som effektiv så många timmar per vecka men det är en annan sak. Håller med det som påpekats att 100 000 kr för så många timmar är inte galet mycket egentligen.

xodd
2009-09-10, 17:33
Om det är ett arbete som jag personligen tycker är utmanande, utvecklande och roligt hade jag nog kunnat lägga ner väldigt mycket tid på mitt arbete. Om arbetet har alla dom delarna är faktiskt inte pengarna det viktigaste.

Anton Fräs
2009-09-10, 17:33
Hade jag varit intresserad av det jag sysslade med hade jag nog kunnat lägga ner den tiden. Men då enbart med förhoppningen om att få bättre/andra karriärmöjligheter efter ett par år. Man vill ju inte slita ut sig totalt, jobba hårt med något man uppskattar däremot :hbang:

Eddie Vedder
2009-09-10, 17:36
Skulle jag forska i ett extremt intressant ämne och arbetstiden innebär vetenskapliga konferenser osv hade jag nog kunnat göra det. Ett sådant jobb skulle jag troligtvis kunna anpassa för att dessutom kunna träna varje dag.

saab900
2009-09-10, 17:37
För inte allt för många generationer sedan slet man ute på fälten så länge solen var uppe, bara för att klara sin tillvaro...

Men jag skulle nog inte vilja jobba 400 h/månad förutom kanske en kortare tid, med något jag är sjukt intresserad av. Man kan leva rätt gott på att jobba halva tiden.

saab900
2009-09-10, 17:38
Skulle jag forska i ett extremt intressant ämne och arbetstiden innebär vetenskapliga konferenser osv hade jag nog kunnat göra det. Ett sådant jobb skulle jag troligtvis kunna anpassa för att dessutom kunna träna varje dag.

Visst, samma här, gärna labjobb. Kör i gång en HPLC-körning, gå och träna ett par timmar :D

Nordenator
2009-09-10, 17:38
http://img36.imageshack.us/img36/9554/mehy.jpg (http://img36.imageshack.us/i/mehy.jpg/)

Så tänker jag, ungefär :)

Blomstrande
2009-09-10, 17:42
Nej, det är inget för mig. Jag älskar mitt hem, mina vänner, att träna osv... Det är svårt att kombinera med ett högstatusjobb med hög lön och höga krav.
För att inte tala om hur underbart det är att sova 8 timmar per natt :D

Imni
2009-09-10, 17:50
Jag tycker "jobba för att leva, inte leva för att jobba" är något man kan ha som en grund men om det man försummar är slösurfande, tv-spel och filmer är övertiden helt klart värd. Dock är 100 timmar i veckan för mycket. Då har man trots allt inte enbart försummat det ovanstående utan förmodligen all form av ens fritid.

70 timmar kan funka i perioder men förmodligen inte mer än så.

Deceiver85
2009-09-10, 17:56
100 timmar i veckan innebär typ att man jobbar all vaken tid och har max lite drygt 2h/dag för mat och hygien...not a snowball chance in hell...

coxie
2009-09-10, 18:27
100 timmar i veckan innebär typ att man jobbar all vaken tid och har max lite drygt 2h/dag för mat och hygien...not a snowball chance in hell...

Jo det blir inte mycket över till annat än jobb och sömn.

Sedan så är det ju inte riktigt så att man jobbar 100h i veckan året runt, det pendlar vanligvis mellan säg 80-120h beroende på vad man måste få klart.

Granatgiraffen
2009-09-10, 18:41
En vän ligger väl på cirka 60-70 h i veckan nu och tjänar väl cirka 170 000 USD/år + bonus. Känns rätt lagom. Det hade jag kunnat tänka mig. Men att ligga och suga in 100h/vecka, nej. Möjligen hade jag kunnat vara så driven om det hade varit ett eget företag.

G_lund
2009-09-10, 18:45
Allt går i perioder, vissa veckor e det gött att bara jobba vanligt o ibland är det 90h/vecka
Men jag gillar mitt jobb som fan, det enda som gör mej grinig är att jag missar träningen när jag jobbar för mycket.

Carolinew
2009-09-10, 18:49
För en bra lön och ett arbete jag inte vantrivts med hade jag definitivt gjort det, utan tvekan. Men som några säger, under en begränsad tid. Jag menar vad är meningen med att tjäna en massa pengar om man inte har tid att göra av med dem :D

Biceps
2009-09-10, 18:57
Jag är beredd att ge upp vad jag själv anser är en ganska stor del av min fritid, för ett arbete som jag trivs med och där jag tjänar bra med pengar.

Exemplet i trådens första inlägg är kanske lite extremt, 100h tror jag inte det är många som klarar i det långa loppet. Påstår man det utan erfarenhet av 60h+ veckor IRL så tycker jag man kan ifrågasätta självinsikten ;)
Jag skulle säga att jag skulle kunna vara beredd att jobba 60h i veckan som normal vecka och upp till 80h i veckan i korta perioder.

Således är jag inte av material för IB-jobben :D

Sparven från Minsk
2009-09-10, 19:07
Man ska jobba för att leva, inte leva för att jobba. Oavsett hur roligt jobb jag får, så är fritid och sömn heligt.

ispåse
2009-09-10, 19:22
Jobbade själv ett tag som personlig assistent samt satt vak hos döende personer och hamnade kanske i snitt på 350 timmar i månaden ett tag. Var på inga sett ett krävande arbete men shit vad sliten jag kände mig ändå. Kan inte ens föreställa mig att arbeta 100 timmar i veckan där man har press på sig. Verkligen imponerande av de som orkar!

The_RobRoy
2009-09-10, 19:29
Jag värderar fritid ganska högt. Men samtidigt är en hög lön och en karriär med bra betalt OCH roliga/givande arbetsuppgifter viktigt för mig.

Det blir en balansgång mellan att göra bra ifrån sig (vilket ibland kan innebära många timmar på jobbet) och tjäna mer och ha tid över för annat.

Själv har jag fortfarande övertidsersättning, jag väljer fritt om jag vill jobba extra eller inte. Så antalet timmar jag lägger in är direkt kopplat till lönen. När det finns mycket att göra väljer jag normalt att jobba cirka 15-20h övertid i månaden, så alltså snitt på ~45h i veckan. Det funkar bra, inget jag direkt blir särskilt sliten av och så får man lite extra i plånboken (hälften försvinner ju dock iväg i skatt).

skaparn
2009-09-10, 19:32
Massor? Det tror jag inte.

Du anar inte hur många livsviktiga Power Points som måste göras här i Stockholm.

jwzrd
2009-09-10, 19:35
När man är borta till jobbet hela jävla tiden så uppskattar man sin fritid och sömn så jävla mycket mer...

David Brent
2009-09-10, 19:55
Jag kan allt tänka mig att jobba 100 tim /vecka på ett jobb jag tycker är intressant / stimulerande. Känns inte som jag gör något med den fritiden jag har ändå.

Denstillasittande
2009-09-10, 20:27
Jag har bara haft fysiskt krävande jobb så jag hade aldrig orkat jobba 100h/vecka med de. I nått annat yrke om jag visste de var en begränsad tid och max 6månader eller nått. Extremt mycket betalt hade jag också krävt 400k i månaden tycker jag låter ok:D Tror det är väldigt få personer som lägger 100h/vecka på nått jobb.

Fredrik S
2009-09-10, 21:18
Jag hade inte kunnat jobba 100 timmar i veckan oavsett storlek på lönen. Jag är helt enkelt inte av det rätta virket.

D-Crawler
2009-09-10, 21:52
Aldrig i livet.
Min lycka kommer inte från pengar, den kommer ifrån familj och vänner. Dessa prioriterar jag högst av allt. Finns ett fint ordspråk som jag tycker stämmer in väldigt bra på detta; "Du blir inte ihågkommen för vad du hade, utan för vem du var och gjorde."

mattilainen
2009-09-10, 22:02
Skulle aldrig klarat av att jobba så. Jag tycker en full vecka på 36 timmar är tillräckligt, jobbar man över och man själv bestämmer det är det självklart skönt. Hatar beordrad övertid..

Honn
2009-09-10, 22:12
Skulle jag få minst 1000kr/h så skulle jag jobba 100h/vecka. Fast bara ett tag.

Imni
2009-09-10, 22:30
Skulle jag få minst 1000kr/h så skulle jag jobba 100h/vecka. Fast bara ett tag.

Räknar du med den skatt som kommer på dem 1000 kr/tim? När man gör det blir det inte lika bra längre.

En sak som jag skulle se som en bonus vore den kunskap som man besitter angående placering av ens egna pengar om man skulle jobba på IB. Där finns det bra med pengar att håva in, nästintill gratis.

EkarN
2009-09-10, 22:31
Hinner man inte/orkar man inte lyfta pga jobbet är det inte värt det. Man kan få 10 miljoner om året, spelar ingen roll. Tycker jag alltså.

Doctor Snuggles
2009-09-10, 22:42
Massor? Det tror jag inte.

Inom IT-branchen är det nog fortfarande rätt vanligt, även om det inte är lika hysteriskt som det var under den värsta haussen. Vet många som sov på jobbet i perioder.

Trance
2009-09-10, 22:48
Inom IT-branchen är det nog fortfarande rätt vanligt, även om det inte är lika hysteriskt som det var under den värsta haussen. Vet många som sov på jobbet i perioder.

Klart de inte orkar gå hem om de sitter och spelar quake hela nätterna.

Degpekka
2009-09-11, 02:27
Har svårt att se ett jobb som skulle ge mig så pass mkt tillbaka att det skulle kännas värt det. Visst skulle man kunna göra det under en kortare tid om det lönade sig i längden(tex nystart av företag etc.).
Ett sådant jobb skulle ju förmodligen ha något med ens intresse/fritid att göra ändå, vilket hade underlättat.

Scratch89
2009-09-11, 06:45
Jag värderar verkligen min fritid högt. Och vadå "om det bara är TV-spel och filmtittande som försakas..."? Det är ju det som är livet!

maaherra
2009-09-11, 06:55
Jag skulle tänka mig 100h/vecka under en kortare period i mitt liv och ifall jag känner att jobbet är såpass givande/roligt.

mangs
2009-09-11, 09:35
Nu handlar det mycket om extremt krävande jobb i denna tråden och jag antar att det egentligen bara är ett fåtal av oss som vecka efter vecka kommer knega 100h för vår arbetsgivare. I perioder innan jag hade familj har jag jobbat mer eller mindre dygnet runt men det har varit vid speciella event och det kommer alltid en period för återhämtning efteråt. Jag tror inte det är speciellt sunt att lägga all sin vakna tid på att jobba, kroppen och knoppen måste ha tid att koppla av.

En situation som många är i eller kommer hamna i är att man jobbar heltid eller mer, har ett gäng ungar att sköta och kanske ett hus med trädgård att ta hand om, därtill alla vanliga hushållssysslor. Dvs ett ganska normalt liv för många men i vissa perioder räcker inte tiden till och då är det ju den egna tiden och sömnen som får ta stryk. Småbarnsåren med alla sjukdomar och sömnlösa nätter är jobbiga. Dessutom förväntas man fungera normalt på både jobb och fritid.

Har man varken familj eller boende att ta om frigör man direkt många timmar varje vecka som man kan lägga antingen på egen fritid eller jobba. De flesta som skaffar familj får andra prioriteringar och då inser man oftast att jobbet inte är det viktigaste vi har.

För att svara på frågan, Jag uppskattar fritid och egen tid väldigt mycket. De få timmar jag varje vecka har för mig själv vårdas ömt, å andra sidan blir man grymt effektiv för att verkiligen se till att man har någon ledig tid alls.

jwzrd
2009-09-11, 10:01
Inom IT-branchen är det nog fortfarande rätt vanligt, även om det inte är lika hysteriskt som det var under den värsta haussen. Vet många som sov på jobbet i perioder.

Det är fortfarande så att många jobbar i princip alla vakna timmar.

z_bumbi
2009-09-11, 10:19
Räknar du med den skatt som kommer på dem 1000 kr/tim? När man gör det blir det inte lika bra längre.

100 k i veckan brutto bör lämna en hel del kvar att leva på, även om man mot förmodan kör det som vanlig lön, så frågan är vad man ser som bra?

Däremot skulle jag ha väldigt svårt att hitta ett jobb där jag oavsett lön skulle klara av att jobba 100 h/vecka och att tycka det är värt att göra det under ett år är väldigt avlägset.

skaparn
2009-09-11, 10:46
tlFk6NIqHK0

Diggler
2009-09-11, 10:51
Jag värderar min fritid högt, men jag kanske skulle tänkt om om jag tjänade bra. Jag får ut 17-18k efter skatt, och 100k/månad är rena fantasisummor för mig. För 100k i månaden hade jag lätt jobbat ihjäl mig och efterlämnat ett fett arv.

Börje H
2009-09-11, 10:55
Givet att du blir erbjuden ett högkvalificerat högstatusjobb, som kräver av dig att du jobbar uppemot 100 timmar i veckan, hur mycket skulle du kräva att få betalt? Hur högt värderar du din fritid?

Skulle aldrig falla mig in att ta en sådant jobb. De pengarna finns inte. Jobbar nu 100% och utöver detta läggs säkerligen >20 timmar/veckan på lyftningsrelaterad verksamhet. Sedan måste man ju hinna umgås med sambo, vänner och släkt också. Har istället planer på att reducera mitt arbete till 75% under våren för att möjliggöra mer tid utanför arbetet.

renad
2009-09-11, 13:37
I den livssituation jag befinner mig nu dvs. singel och inga barn, kan jag tänka mig att slita 100h/veckan men ser det isf inte som en långvarig situation men förstår givetvis att det kan vara svårt att ta sig loss ifrån det om man gjort det ett tag och stigit på karriär stegen.

edit: självklart endast om det ger en fördelaktig lön alternativt andra fördelar, som brant karriärstege osv.

agazza
2009-09-11, 13:59
Jag snittar runt 60-90 timmar i veckan, har gjort det nu i snart 1½ år. Jag flyttade ifrån familj och vänner, jag har offrat all träning och tid som är över, endast för att slita ihop ett startkapital, som jag nu försöker investera varenda krona i aktier nu medan marknaden ser ut som den gör.

Jag tänker såhär, att den lilla fritid som går åt jämfört med vad jag kommer få igen senare är värt uppoffringen.
Jag känner massor av människor som har börjat plugga till Civ. Ing. och dom har i stort sätt gjort samma uppoffringar som jag, skillnaden är att dom står med ett stort studielån hängandes över deras huvuden om 5 år. Medan jag, (förhoppningsvis) inte behöver jobba mer vid det laget.

Bättre att slita nu medan jag är ung och klarar det.

Börje H
2009-09-11, 14:08
Jag har offrat all träning och tid som är över, endast för att slita ihop ett startkapital, som jag nu försöker investera varenda krona i aktier nu medan marknaden ser ut som den gör.

Jag känner massor av människor som har börjat plugga till Civ. Ing. och dom har i stort sätt gjort samma uppoffringar som jag, skillnaden är att dom står med ett stort studielån hängandes över deras huvuden om 5 år. Medan jag, (förhoppningsvis) inte behöver jobba mer vid det laget.


Man är ju verkligen olika. Har som mål att sluta jobba om 5 år? Vad är det för mål? Träffa kollegor, gå på utbildningar och utveckla sin kompetens och känna att man bidrar med nått kan vara väl så stor belöning. Och du flyttat ifrån din familj och gett upp träning bara för att mata ihop ett "startkapital".

Nåja, lycka till :)

Snafu
2009-09-11, 14:48
Never ever. Jag blir sliten om jag snittar 50h/vecka! Fifan. Jag känner alldeles för många som bränt ut sig. Det enda de hade gemensamt var att de alla älskade sitt jobb.

Jag halvhatar att jobba.

agazza
2009-09-12, 12:51
Man är ju verkligen olika. Har som mål att sluta jobba om 5 år? Vad är det för mål? Träffa kollegor, gå på utbildningar och utveckla sin kompetens och känna att man bidrar med nått kan vara väl så stor belöning. Och du flyttat ifrån din familj och gett upp träning bara för att mata ihop ett "startkapital".

Nåja, lycka till :)


Sluta jobba kanske är fel att säga. Jag vill ha tillräckligt med pengar för att kunna säga upp mig när jag vill, jag vill kunna jobba med vad jag än känner för, hur dålig lönen än är. Eller inte jobba alls.

Jag håller på jobba ihop frihet.

Efter det ska jag nog bli snickare. Efter det blir det nog stenläggare, eller kanske mekaniker. osv osv.

Jag ser inte 5 år som någon vidare uppoffring jämfört med att vara tvungen att jobba tills man går i pension.

Nordenator
2009-09-12, 13:16
Jag värderar verkligen min fritid högt. Och vadå "om det bara är TV-spel och filmtittande som försakas..."? Det är ju det som är livet!

Amen :D

jwzrd
2009-09-12, 13:33
De flesta som har jobb av administrativ typ eller IT-orienterat på annat vis jobbar från och till alla vakna timmar. Men många överdriver så klart en satans massa om hur mycket de jobbar. Särskilt smågrabbar som gillar större siffror mer än små.

Börje H
2009-09-12, 14:03
Jag ser inte 5 år som någon vidare uppoffring jämfört med att vara tvungen att jobba tills man går i pension.

Här är skillnaden mellan oss iaf. Jag ser inte jobbet som en "uppoffring". Jag vill gärna kunna vara yrkesverksam till pensionen. Gärna längre. Jag har träffat flera personer som i 20-25 årsåldern har klara ambitioner om att bli ekonomiskt oberoende. En del av dem har nu lyckats, i 30-35 års åldern, men inte fasiken jobbar de mindre för det. De jobbar mer.

Att skaffa ett jobb som man trivs hyfsat ok med och en lön som är såpass hög att man klara av att göra de flesta saker man vill tror jag absolut är mer trivsamt i längden. Att jobba röven av sig för att skaffa statusprylar och glassa omkring känns en aning meningslöst och vad skall man då ha för drivkraft?

EkarN
2009-09-12, 14:14
Jag vet folk härikring som snittar 60-70 h i veckan för 12-15 tusen i månaden(inte alltid de får så mycket heller). Egna företagare då alltså. De personerna har också ofta familjer, fyfan.

agazza
2009-09-12, 14:31
Här är skillnaden mellan oss iaf. Jag ser inte jobbet som en "uppoffring". Jag vill gärna kunna vara yrkesverksam till pensionen. Gärna längre. Jag har träffat flera personer som i 20-25 årsåldern har klara ambitioner om att bli ekonomiskt oberoende. En del av dem har nu lyckats, i 30-35 års åldern, men inte fasiken jobbar de mindre för det. De jobbar mer.

Att skaffa ett jobb som man trivs hyfsat ok med och en lön som är såpass hög att man klara av att göra de flesta saker man vill tror jag absolut är mer trivsamt i längden. Att jobba röven av sig för att skaffa statusprylar och glassa omkring känns en aning meningslöst och vad skall man då ha för drivkraft?


Vi får se hur framtiden kommer se ut för mig. Just nu vill jag ha en känsla av frihet och en framtid utan en massa måsten, det är viktigast för mig just nu iaf.:)

von huff
2009-09-12, 17:02
Jag jobbar för att kunna ha en roligare fritid, har ingen nytta av en massa fritid utan pengar så man kan göra ett sorts diagram och se var pengarna och tiden korsar varandra.Men om jag hade möjlighet att tjäna STORa pengar så hade jag jobbat mer men ser ingen nytta med ett par övertidstimmar med min lön då kan jag lika bra spara in på nåt annat istället

C.E.J.
2009-09-12, 17:16
En mycket viktig poäng som många missar. Jag själv skulle inte ge upp speciellt mycket vettig fritid. Det jag kommer dra ner på om jag jobbar i snitt 15-16h om dagen är datorspel, film, nöjesåkning med bil/hoj och sprit på helgerna.

Att kombinera hundåren inom IB med familj är inte realistiskt men hur många karriärsinriktade personer har en familj innan 30?

Vad exakt inom IB är det som kräver 100h arbetsveckor? Jag vet förvisso inget om vad det finns för positioner inom IB eller vad de positionerna innebär, men man ser ju överallt att "amagad IB kräver 100h fattary!" så man blir ju lite nyfiken, vad är det som tar tid?

Torwald
2009-09-12, 18:26
Vad exakt inom IB är det som kräver 100h arbetsveckor? Jag vet förvisso inget om vad det finns för positioner inom IB eller vad de positionerna innebär, men man ser ju överallt att "amagad IB kräver 100h fattary!" så man blir ju lite nyfiken, vad är det som tar tid?

Ärligt talat är det svårt att fatta varför det ser ut som det gör. Det vore nog smartare att anställa ett gäng sekreterare som pillar med powerpointsen så att brainacsen kan jobba lite mer koncentrerat lite färre timmar per dygn. Jag har ju svårt att se någon prestera på topp 100h per vecka...

C.E.J.
2009-09-13, 13:53
Ärligt talat är det svårt att fatta varför det ser ut som det gör. Det vore nog smartare att anställa ett gäng sekreterare som pillar med powerpointsen så att brainacsen kan jobba lite mer koncentrerat lite färre timmar per dygn. Jag har ju svårt att se någon prestera på topp 100h per vecka...

Right, men vad för sysslor är det dessa 100h spenderas på?

Aimbert
2009-09-13, 14:26
Right, men vad för sysslor är det dessa 100h spenderas på?

IB är såklart ett brett begrepp, men mycket tid går åt till excel. Massa, massa input, antaganden och formler blir en företagsvärdering. Man skriver, och läser, rapporter och analyser ("Vad händer med företag X, om marknaden gör Y?) osvosv. Här kan man skriva hundratals sidor, men om marknaden istället gör Z är analysen helt värdelös.

CrazyJoeDavola
2009-09-13, 19:29
Om jag var arbetsgivare skulle jag aldrig låta någon arbeta 100h/vecka.

Aimbert
2009-09-13, 20:05
Om jag var arbetsgivare skulle jag aldrig låta någon arbeta 100h/vecka.

Oberoende av huruvida månadslönen är fast eller inte, och arbetsuppgifter?