handdator

Visa fullständig version : 8månader gammal nybörjare!


Strand
2009-09-10, 00:47
Tjena folket på Kolozzeum. =)

Micke heter jag, 20 år, Tränat på gym "regelbundet" nu sen ungefär årsskiftet..

Har tränat några månader våren 2008 och några veckor hösten 2008.

Men drog igång i Vintras igen och har tränat "regelbundet" sen dess.
Med "regelbundet" så hade jag en paus i April månad. Fick ett jobb där jag jobbade som "däckmontör" så jag jobbade mycket med ben, rygg, armar, axlar... ja allt, och så jobbade jag c:a 5 mil hemifrån - så när jag väl sluta jobba satt jag still i en bil i nästan 35-45minuter och blev så trött o hade ingen ork när jag kom hem. Oftast var det hem, äta, duscha, slå på tv'n och sen somnade jag.

Men strunt nu i det.

Jag tänkte fråga hur mitt "schema" jag använder, hur pass bra eller kasst det är!

Jag går o tränar c:a 3 dagar i veckan, ibland 4(händer ibland när jag går o tränar att jag är trött så istället för o slappa igenom de sista passet, så att säga, så tar jag det en annan dag)

Men jag brukar gå Måndagar, Onsdagar och Fredagar.

Måndagar tränar jag Bröst & Mage.. (brukar inte köra hårt på magen, vet ej varför...)

Onsdag är Biceps och Rygg.

Fredag är axlarna och benen..

Jag vet att jag missar Triceps.. men jag vet inte vilken dag jag ska köra det på, har haft att jag brukar ta det på Fredagar "om jag orkar", vilket aldrig händer..

Så jag måste ändra på schemat lite grann ju, men tänkte istället för att jag kanske gör nått dumt kan ni kanske hjälpa mig?

Jag *vill* bli större, jag vill inte bli nån bodybuilder va, jag är c:a 194cm lång och relativt smal ändå men vill ändå liksom bli lite bredare - för att se lite mer skrämmande ut liksom ;) (låter kanske dumt, men har blivit rätt mobbad i mina dagar för mitt utseende så det är lite det som driver mig framåt.. Att förändras!)



Tänkte jag kunde berätta vad jag brukar köra också, sen kan ni få säga om jag bör ändra på något...
Jag har ingen koll på vad maskiner och övningar heter, men jag kollar http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071, har även bytat ut 2-3 utav mina gamla övningar till några därifrån. :)


Dag 1, Måndag.
Bröst:
"Bänkpress lutande" (läs nedan)
"Bänkpress liggande" (läs nedan)
"Cabel cross over" Lätt 1*10 , 3*10 tungt
"Uppåtlutande Cabel cross over" 3*10 tungt
"Peckdeck"(fast maskinen på gymmet jag går till har man raka lätt böjda armar) 1*10 lätt, 3*10 tungt
"Bröstdips" 2*10 (finns en maskin man kan använda om man inte orkar lyfta sin egen vikt, så jag använder den och sänker så jag klarar mig precis..)

Angående bänkpress så kör jag ibland med den lösa stången, ibland med hantlar, och ibland i maskin http://www.precor.com/images/equipment/315/pl540_1.png
Så ser den ut, finns i både liggandes och lutande.
Oftast kör jag lösa hantlar, men jag ska försöka gå över till "maskinen" istället, för jag tror jag har min vänster arm fel för jag får en enorm mjölksyra i axlen! men inget i höger..


Mage:
finns en Station med ryggstöd o armstöd som man liksom kan "hänga" sig på och sen brukar jag köra 20 benlyft, 10 raka och 10 böjda. så kör jag den * 3.
"Bålrotator" 1lätt och 2 "lagom" tunga *15 - per sida.
"Magpress"(?) http://www.usedgymequipment.com/precor/Abdominal712.jpg (som sittande situps) Kör jag tungt. Brukar skippa denna maskinen ibland för den används flitigt av alla - och tyvärr finns bara en. Men jag sätter vikten på max och kör 3*30.
Sen finns det en liggande situps maskin, kör relativt tungt.. 3*15

Sen kör jag inte mer Mage... Tycker jag är relativt stark i den och musklerna syns inte ändå... (har en liten tjockis mage så ;))




Dag 2, Onsdag:

Börjar med Biceps:
"Scottcurl" heter den jag kör först, en uppvärmning och sen 3 tunga * 10
Sitter kvar vid maskinen fast använder en hantel och kör 3 * 10 per arm.
"Hantelcurl", sittandes(gungar så mycket annars att jag är rädd för jag fuskar med att gunga istället för o använda enbart musklerna i armarna) börjar med en lätt *10, följt av 3 * 10 tung. (10 per arm då!)
"Stångcurl", 3*10 tungt
"Cabelcurl" 1*10 lätt, 3*10 tungt
"Singel cabelcurl" (en arm för sig), 3*10 tungt.

Rygg:
"Latsdrag till bröstet", 3*10 Lagom (förklarar varför sen)
"Sittande rodd", 3*10 Tungt
Sen har gymmet en Maskin som heter C-curve(tror jag) hittar ingen bild eller nått på den, men det är lite som "Latsdrag bakom nacken", kör 3*10 lagom.
"Hyperextension's"(typ), 3*10 utan vikt.

Har en övning till, men den låg tydligen under axlar... Det var http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/LVRearLateralRaise.html Jag kör så tungt på den jag kan iallafall, 3*10

Varför jag kör lagom på 2 utav dom är för när jag lyfter mina armar över huvudet så hoppar mitt vänstra nyckelben ur sitt läge, in mot halsen liksom.
Och jag kan träna hårt, jag har provat.. Men eftersom det hoppar ur led och jag drar så blir det liksom spänningar och min arm hamnar lite fel - sen hoppar nyckelbenet tillbaka på plats och hela armen liksom smäller till och hamnar rätt.
Det är inget som gör ont, men det är väldigt jobbigt o träna på det viset!
Jag har frågat på gymmet - dom hade inte sett nått liknande.
Jag gick till doktorn, hon hade heller aldrig sett nått liknande. Men hon skulle ta reda på om det gick o göra något åt det iallafall. Vilket hon hörde av sig ett par veckor senare o sa att det gick, men det skulle vara att man kortade ner nyckelbenet och bla bla bla vad de nu än var. Men hon rekomenderade mig inte o göra det, för varje gång jag lyfter upp armen hoppar det ur led, varje gång jag tar ner armen igen hoppar det tillbaka på rätt plats. Alltså är det inte värt o operera. För det blev aldrig 100% bra, den operationen va för folk vars nyckelben kunde hoppa ur led ibland och inte kom tillbaka på plats igen.


Dag 3, Fredag!

Börjar med axlar:
En maskin som påminner väldigt mycket som när man står upp o håller hantlar med armarna böjda 90grader och lyfter från sidan.( http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/DBLateralRaise.html fast 90 graders vinkel på armarna) 1*10 lätt, 3*10 tungt.
"Kabellyft till sidan", med kabeln bakom mig. 3*10 tungt
"Axelpress"(http://www.precor.com/images/equipment/315/pl550_1.png) 3*10 tungt.
"Hantelshrugs", 10 varv och 10 lyft, så 3*20 tungt.
(inget megabra pass detta, det vet jag om. Så jag sitter o spanar på vad jag ska göra för nått nytt)


Ben.
"Benpress", 3*10 lagom. (har haft mycket problem med min rygg en gång i tiden och jag hittar absolut ingen bekväm o bra ställning i benpress maskinen, varje gång jag ska böja benen så lyfter rumpan från stödet, så trycker jag med ryggen också och får extremt ont!) så jag kör bara 3*10 på 100kg.
"SuperSquat"(i maskin) 1*15 lätt, 3*10 tungt.
"Benspark", 1*10 lätt, 3*10 tungt.
"Sittande Lårcurl", 3*10 tungt
"Sittande vadpress", börjar på 20kg 1*20. Går upp till 35kg, 1*20. sen brukar jag köra 2*20 på 45kg.




Nu vill jag ha synpunkter!
Ska jag ta bort något, ska jag lägga till något.. Ja ni förstår :D

Kan även berätta att jag sen 1 månad tillbaka har tagit Kreatin och Gainer pro.
Varför jag gör det är för jag vill märka något resultat, för många utav grejerna har jag inte ökat i styrka på, och vissa har jag ökat lite grann.


Jag kan säga rakt ut att jag äter INTE rätt! det är jag medveten om.
Jag äter skräpmat ibland, ibland kanske inte på 2 veckor, ibland 3 ggr i veckan. Och ungefär en gång var 14'e dag kränger jag en chipspåse bara för det är så gott!

Men jag är medveten om detta, och därför bryr jag mig inte särskilt mycket om mitt fett på kroppen, för jag har inte råd att äta "rätt", så jag får vad mina föräldrar ger mig.

Jag äter inte ofta heller. Är arbetslös så jag brukar gå o träna strax innan middag(runt 11-tiden), på fastande mage(bör det ändras? har hört det är bra om man vill förbränna fett så därför har jag gjort så). Efter träning kör jag hem, blandar en Gainer pro drink, sveper den och känner mig mätt. Sen brukar jag inte äta nått förräns vi äter middag, vid 17-tiden.
Och vissa kvällar äter jag kvällsmat.
Relativt säker på att jag borde äta mer, men jag har svårt för det eftersom jag velat gå ner i vikt(och har lyckats!) så därför sitter det en mental block som säger "nä, inte äta".. (jag vägde 98kg förut, och gick ner till 83kg på en månad när jag bestämde mig för att jag åt förmycket! så åt enbart 1 rejäl portion mat om dagen i en månad och det blev mitt resultat.)



Så ge gärna synpunkter på mitt träningsschema, och om det går så kom gärna med nått bra billigt förslag på att ändra min kost. Om jag t.ex. bör äta frukost(nått bra förslag), kvällsmat.. ja ni vet, och som sagt. Gärna nått billigt o bra...
(hatar o vara född i en fattig familj :()





Jag är som sagt ny här, och har inte läst så många andra trådar så vet inte vad folk brukar skriva o berätta för er.
Men bara ställ en fråga så svarar jag!
Hoppas jag inte skrivet förmycket bara!


MVH: Micke!