handdator

Visa fullständig version : Stagnerande ökning i bröstmusklerna


Fredde00
2009-09-10, 00:03
Tja, jag har stannat av på 80kg bänkpress och jag kommer inte vidare därifrån.
Har tränat nu i 4 månader 3 dagar i veckan efter att jag haft ett upperhåll på 6-8 månader pga hjärtmuskelinflammation. Innan skadan så hade jag tränat i ungefär 2-2,5 år.

Jag är 180cm lång och väger 86kg (ngt överviktig) , jag har under all träning i princip bara kört med skivstång, men har nu ändrat till fria hantlar.
Jag kör enligt Max-OT principen och jag håller en schysst kost (5 måltider om dagen, gainer efter träning och en proteinshake under dagen).
Har även börjat med simning 3 dagar i veckan nu dels för att öka konditionen och dels för att det är så förbannat roligt.

Jag är förövrigt inne i en kreatincykel just nu som har pågått i en månad.

Nu kanske svaret på frågan är just att min kropp har vant sig för mycket vid skivstångsövningarna och då bör det inte vara något problem.

Men ni får gärna komma med tips om det kanske finns något annat som kan vara problemet.

Tack på förhand.

Trapper Buzz
2009-09-10, 00:18
Hjärtmuskelinflammation och kreatin, som binder vätska..
känns inte riktigt förenligt?
Kan inte tycka du är överviktig.. är det enligt dethär BMI-mumbojumbot?

Fredde00
2009-09-10, 00:39
jag förstår inte riktigt vad du menar med att det skulle vara förenligt?

Det är lite efter bmi jumbot men jag har lite valkar på kroppen, lite ölkagge.

Trapper Buzz
2009-09-10, 06:05
Simning torde i viss mån motverka dina övriga satsning.
Max två-tre pass i veckan på samma muskelgrupp.
Ett eller allrahelst två dygns återhämtning på önskad tillväxande muskel.

mini
2009-09-10, 08:32
Hur länge har du stått still? Hur tränar du bänk/bröst? Vad händer då du lägger på mer vikt?

enzodiac
2009-09-10, 09:22
Vikten lägger sig inte själv på stången. Se till att höja, när du inte kan höja mer börjar du om på lite lättare vikt och jobbar dig uppåt. Klarar du dig inte förbi 80kg då så gör du något annat fel i vardagen.

Turbo Rico
2009-09-10, 09:23
Har du sett över din teknik i bänk? Har du bytt ut ditt sätt att träna bänk och bröst på? Notera att bänkpress inte enbart tränar bröst utan väldigt mycket triceps lite beroende på hur man lyfter/vilken teknik man har. Knske dags att lägga till eller ta bort ett bänk/bröstpass i veckan? Byta antal reps och set? Finns mycket att göra med små medel som att gå fran det klassiska 8*3 till 5*5, 3*3 osv. Många tränignsprogram bygger ju på 12 veckor och sen ändrar man på nåt eller hela upplägget, det kanske är dags för en förändring med nya övnignar, nya vinklar osv?

Pjotor
2009-09-10, 10:21
Lite artiklar i ämnet:

http://www.bench-press.net/article/bench-press-plateau.html
http://www.criticalbench.com/Bench-Press-Plateau.htm
http://findarticles.com/p/articles/mi_m1608/is_6_21/ai_n14819570/

Fredde00
2009-09-10, 12:33
Har du sett över din teknik i bänk? Har du bytt ut ditt sätt att träna bänk och bröst på? Notera att bänkpress inte enbart tränar bröst utan väldigt mycket triceps lite beroende på hur man lyfter/vilken teknik man har. Knske dags att lägga till eller ta bort ett bänk/bröstpass i veckan? Byta antal reps och set? Finns mycket att göra med små medel som att gå fran det klassiska 8*3 till 5*5, 3*3 osv. Många tränignsprogram bygger ju på 12 veckor och sen ändrar man på nåt eller hela upplägget, det kanske är dags för en förändring med nya övnignar, nya vinklar osv?

Jo det var även så jag tänkte, att jag skulle byta till fria hantlar och köra lite omväxling i övningarna. Har ju kört med skivstång i 4 månader.