handdator

Visa fullständig version : Insulin


Frillan
2009-09-09, 20:36
Jag kan inte allt :(

500 Kcal från fett, respektive 500 kcal från kolhydrater kommer inte göra någon skillnad på inlagringen av kroppsfett? (Förutsatt att det är överskottsenergi)

Så som jag förstått det är insulin fettinlagrande och utsöndras om man förtär kolhydrater. Utsöndras inte insulin när man äter fett? Kommer den *fettinlagrande* effekten av insulin göra någon skillnad om kalorimängden är den samma från fett eller kolhydrater, även vassle? :)

Hörde att mrs dahlqvist pratade om att insulinet skall bort för att det är fettinlagrande....typ. :smash:

Apos78
2009-09-09, 20:39
Insulinet främjar fettinlagring ja men vad gäller vikt kommer totala energibalansen att vara avgörande i långa loppet. Mrs Dahlqvist får svårt att plocka bort insulinet helt och hållet då även protein leder till en viss insulinutsöndring. Sen har hon helt enkelt fel i att insulinet ensamt har en så avgörande roll för viktregleringen.

mikaelj
2009-09-09, 20:41
Jag ser insulinets främsta "problem" som lipolyshämmande. Fettet lagras alltid in när du äter det (om jag förstått det rätt? kan fett användas som energi utan att lagras in i fettcellerna?), men om du håller insulinnivån på basnivåer kan det hoppa ut igen.

Eddie Vedder
2009-09-09, 20:51
Hörde att mrs dahlqvist pratade om att insulinet skall bort för att det är fettinlagrande....typ. :smash:

Ja insulin lagrar in fett i cellerna och undertrycker kraftigt fettförbränningen. Dessutom sänker det blodsockret. Mindre insulin från kosten kommer alltså innebära en effektiviserad fettoxidation och troligtvis mindre blodsockervariationer.

För vissa individer är det uppenbarligen ett bra sätt att lättare hålla vikten och diabetiker beskriver att de skurit ner på medicinering o.s.v.

Men det är fortfarande en fråga om energibalans och ingen kan trycka i sig obegränsat med fett bara för att kosten är fri från kolhydrater. LCHF är inte baserat på "lögner" men överdrivs in absurdum av dess starkaste förespråkare.

Folk som mår bra men som inte kan nöja sig med det utan måste hitta ovetenskapliga förklaringar för dess mirakulösa effekter.

C.E.J.
2009-09-09, 21:15
Jag ser insulinets främsta "problem" som lipolyshämmande. Fettet lagras alltid in när du äter det (om jag förstått det rätt? kan fett användas som energi utan att lagras in i fettcellerna?), men om du håller insulinnivån på basnivåer kan det hoppa ut igen.

Kan man inte lika gärna vända på det då? Kolhydraterna hämmar lipolysen men om man begränsar fettintaget finns det inte så mycket fett som kan "hoppa in". Eller nåt ;)

mikaelj
2009-09-09, 21:22
Kan man inte lika gärna vända på det då? Kolhydraterna hämmar lipolysen men om man begränsar fettintaget finns det inte så mycket fett som kan "hoppa in". Eller nåt ;)

Javisst. Om du är psykiskt stark nog. Jag kan inte hålla mig mätt på en fettsnål kosthållning, överäter något enormt. Dessutom är många viktiga vitaminer fettlösliga, så jag väljer hellre att hålla fettintaget högt.

Scratch89
2009-09-09, 22:15
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3831252&postcount=8

A.Steinbach
2009-09-10, 05:56
Jag ser insulinets främsta "problem" som lipolyshämmande. Fettet lagras alltid in när du äter det (om jag förstått det rätt? kan fett användas som energi utan att lagras in i fettcellerna?), men om du håller insulinnivån på basnivåer kan det hoppa ut igen.

Oavsett vad du äter så hämmas lipolysen. Även när du äter fett så kommer detta att ske trots liten påverkan på insulinnivån.

Intracellular lipolysis, as shown by the calculated rate of HSL action, was suppressed almost completely with both oral and intravenous fat load (Fig. 8). Insulin is a major regulator of HSL activity, yet this showed only a slight increase after the oral lipid load and a gradual decrease during and after the intravenous load. It seems that suppression of HSL activity can occur without insulin.
Effects of an oral and intravenous fat load on adipose tissue and forearm lipid metabolism
Am. J. Physiol. 276 (Endocrinol. Metab. 39): E241–E248, 1999.

Sverker
2009-09-10, 06:06
Vad som inte kommer fram är att det finns perioder med mat och perioder utan mat.

Vi äter en måltid och kommer in i en fas med inlagring. Några timmar senare är näringsämnena fett, protein och kolhydrat fördelade i kroppen. Kroppen tvingas börja tömma sina förråd.
I sin extrema form har vi periodisk fasta där man äter en dag och fastar nästa. För de flesta äter man en måltid för att därefter göra någonting annat under några timma.Sedan kommer en absorptiv fas ( man äter )igen.


Tydligen verkar alla tro att insulinet snurrar runt i kroppen hela dagar och glukagon och adrenalin bara är hormon i teorin. Intressant för stressforskare men inte vanligt folk.

snarlik
2009-09-10, 09:22
Frisläpps insulin bara i anslutning till att man äter eller får man ett insulinpåslag även när glykogen lagrat i levern frisläpps i blodet?

Siamand
2009-09-10, 09:29
Å en till fråga. Finns det någon anledning i att ta R ALA vid en LCHF diet med avseende på insulinet och blodsockret?

A.Steinbach
2009-09-10, 10:33
Frisläpps insulin bara i anslutning till att man äter eller får man ett insulinpåslag även när glykogen lagrat i levern frisläpps i blodet?

Insulin finns alltid närvarande i blodet även vid fasta/svält och insulinnivån kan variera något pga glukos som frisätts från levern via glukoneogenesen och glykogenolysen.

A.Steinbach
2009-09-10, 15:55
Insulin finns alltid närvarande i blodet även vid fasta/svält och insulinnivån kan variera något pga glukos som frisätts från levern via glukoneogenesen och glykogenolysen.

In summary, it appears that during fasting a low but finely regulated concentration of insulin may modulate substrate delivery to the liver and thus indirectly the concentration of glucose in circulating fluids. The significant correlation coefficients and the linear regression of glucose and insulin concentrations support this hypothesis. Simply, a fall in blood glucose due to utilization by glucose-dependent tissues would be associated with a decrease in insulin, and this, in turn, would result in release of free fatty acid from adipose tissue and perhaps amino acid from muscle. Increased gluconeogenesis by liver would result, followed by replenishment of blood glucose and then an increase in insulin. Finally, the decrease in insulin would shut off the release of fuel from the peripheral depots, and the feedback loop would thus be completed.
Hormone-Fuel Interrelationships during Fasting
Journal of Clinical Investigation Vol. 45, No. 11, 1966

Guddi
2009-09-10, 20:37
Javisst. Om du är psykiskt stark nog. Jag kan inte hålla mig mätt på en fettsnål kosthållning, överäter något enormt.Vilket under att du lyckades hålla vikten innan du började äta lågkolhydratskost. :)

Gick du runt hungrig hela tiden då eller?

the Wire
2009-09-13, 18:52
Visst, insulin minskar fettförbränningen och ökar upptaget av socker i muskler, lever och fettvävnad. Men det minskar också den nedbrytning av proteiner som hel tiden sker vid fasta och startar proteinsyntesen dvs muskeluppbyggnaden. Därför är det alltid en bra idé att få i sig en glukoskälla tillsammans med sitt protein direkt efter träning så att proteinet kan tas upp och användas till muskeluppbyggnad istället för proteinmetabilism.

Och insulin reglerar blodsockret bla. genom att minska nedbrytningen av glykogen och glukoneogenesis och öka inlagringen av glukos som glykogen så att levern tar upp mer glukos än den frisätter efter en måltid, dvs när insulinhalterna i blodet är högre.

Dessutom leder insulinfrisättning till att leptin, som är en mättnadssignal, frisätts. Så oavsett vad vissa GI gurus rekomenderar tror jag inte att insulinfrisättning vid rätt tillfälle och i rimliga mängder är något man behöver vara rädd för om man tränar som man skall.

King Grub
2009-09-13, 19:09
Därför är det alltid en bra idé att få i sig en glukoskälla tillsammans med sitt protein direkt efter träning så att proteinet kan tas upp och användas till muskeluppbyggnad istället för proteinmetabilism.

Proteinsyntesen, muskeluppbyggnaden, stimuleras maximalt av bara aminosyror, utan kolhydrat, med insulinnivåer på fastenivå.

In conclusion, using AA-tRNA as the precursor pool, it is demonstrated that, in healthy humans in the postabsorptive state, insulin does not stimulate muscle protein synthesis

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2006 Oct;291(4):E729-36.

The amino acid simulation of anabolism is not dependent on the presence of insulin, IGF-1 (insulin-like growth factor-1) or growth hormone.

Biochem Soc Trans. 2007 Nov;35(Pt 5):1302-5.

if amino acids in amounts capable of causing a maximal response in protein synthesis are given, adding further insulin has no further stimulatory effect on protein synthesis.

Exp Physiol. 2005 Jul;90(4):427-36.

no rise in insulin availability is necessary for amino acids to stimulate leg (probably muscle) protein synthesis,

Rennie et al, University of Nottingham (2004) J Physiol 558P, C10

There appears to be a requirement for a minimal concentration of plasma insulin to stimulate muscle protein synthesis in response to resistance exercise and AA ingestion.

Eur J Appl Physiol. 2005 May;94(1-2):1-10. Regulation of mTOR by amino acids and resistance exercise in skeletal muscle.

At insulin of <5 muU/mL, AAs appear to stimulate MPS without increasing mTOR signaling. Further increasing availability of insulin to postprandial values increases signaling activity, but has no further effect on MPS.

J Nutr. 2006 Jan;136(1):264S-8S.[/QUOTE]

Morty
2009-09-13, 19:38
Vilket under att du lyckades hålla vikten innan du började äta lågkolhydratskost. :)

Gick du runt hungrig hela tiden då eller?

Nä, däremot gick mikaelj upp 8 kilo när han gick över *rolleyes*

mikaelj
2009-09-13, 23:04
Vilket under att du lyckades hålla vikten innan du började äta lågkolhydratskost. :)

Precis, det var det jag inte gjorde.

Gick du runt hungrig hela tiden då eller?

Ja. Komplettering med konditionsträning som dämpar hunger och ökar energiuttaget.

Nä, däremot gick mikaelj upp 8 kilo när han gick över *rolleyes*

Mitt resonemang kanske är svårt att förstå eftersom jag gick upp i vikt. Men för all del. Skillnaden är att jag gick från att halvsvälta hela tiden till att äta så mycket jag ville, och troligtvis överåt ett tag och fick mer muskelmassa.

För mig handlar det om att behöva gå omkring hungrig eller inte.

Guddi
2009-09-14, 05:27
Ja. Komplettering med konditionsträning som dämpar hunger och ökar energiuttaget.Imponerande med tanke på att du kände en större hunger efter träning förr. Du måste verkligen har gått runt och svält dig själv...

Mikael Jansson 5/9-2009:
Ytterligare en skillnad från tidigare är att jag inte längre var hungrig efter träningspasset, jämfört med tidigare.http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3856905&postcount=2
21/5-2009:
Lite halvt relaterat här: utsöndras det lika mycket kortisol på en lågkolhydratkost? Glukosbehovet är lägre (men tillgängligheten lägre, heh), och jag märker att jag blir mindre hungrig efter träning nu än innan kostomläggningen.
Jag vet bara, som jag sade, att träning inte gör mig lika hungrig längre, nära inpå.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3681713

18/4-2009
Det är ju jag! (8 månader har gått se'n start)....
+ Inte hungrig efter träning

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3611157#post3611157

C.E.J.
2009-09-14, 05:50
Imponerande med tanke på att du kände en större hunger efter träning förr. Du måste verkligen har gått runt och svält dig själv...

Mikael Jansson 5/9-2009:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3856905&postcount=2
21/5-2009:


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3681713

18/4-2009

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3611157#post3611157

Bra minne, eller sparar du alla mikaelj:s inlägg?

mikaelj
2009-09-14, 08:48
Jag tror minsann att jag har en hemlig beundrare!

Men vi kanske inte skall fortsätta diskutera mina uttalanden i den här tråden. Jag föreslår att du startar en ny tråd, "mikaelj är inkonsekvent", där du kan samla på dig alla (upplevda) motsägelser du hittar...

jwzrd
2009-09-14, 08:56
mikaelj> kan du inte kommentera det han säger då istället?

mikaelj
2009-09-14, 09:06
mikaelj> kan du inte kommentera det han säger då istället?

Ja, vad finns det att säga? Träning är hungerdämpande, men jag blir ändå mindre hungrig efter träning nu än innan. Jag gick omkring hungrig ofta för att inte gå upp i plufsvikt. Sedan jag ändrade kosthållning går jag inte omkring hungrig, och viktuppgången var till största delen kvalitativ. Struntade i att försöka hålla igen, och eftersom jag gått runt och varit småhungrig länge var min aptit ur spel. Sedan i våras har vikten dessutom gått ned lite.

Men... Jag förstår inte vad det är för poäng Guddi försöker få fram.

WHITEFOLKS
2009-09-14, 11:32
Blir det inte lite konstigt att jämföra "inte vara hungrig" (och gå upp i vikt) med att vara "småhungrig" (och inte gå upp)?

Om du hade gått upp i vikt på din gamla kost, hade du fortfarande varit hungrig då?

Sniggel
2009-09-14, 11:58
Om du hade gått upp i vikt på din gamla kost, hade du fortfarande varit hungrig då?

Bra fråga.
Men jag tror det största fördelen han känner av är att han har lättare för att hålla sig mätt på sin nya kost. Det kanske han hade kunnat göra på sina gamla ksotvanor också om han hade tillåtit sig att äta mer (eller snarare, oftare) men det kanske inte är kul att behöva äta så ofta, för jag misstänker att det i mikaelj:s fall hade blivit så. Men jag är också nyfiken på om du hade fortsatt vara hungrig om du tillåtit dig gå upp i vikt på din gamla kost.

WHITEFOLKS
2009-09-14, 12:05
Jag är inte anti-mikaelj på nåt sätt, tyckte bara att det behövdes slängas ut för betänkande (vilket ju också ger honom en chans att bemöta det).

mikaelj
2009-09-14, 12:07
Det är förstås omöjligt att svara på, men det tror jag. Framförallt var den tidigare viktuppgången inte kvalitativ.

Sniggel: jag åt ofta även då, vilket inte gjorde någon skillnad eftersom jag baserade mitt energiintag kring pasta, bröd och gröt + protein- och fettkällor. Typisk "nyttig" mat med fullkorn, lättprodukter, osv. Hungern spårar ur fullständigt av det, och att överäta kolhydrater ger inte tillnärmelsevis lika bra viktuppgång jämfört med dito på fett och protein.

Finns det överhuvudtaget någon anledning för mig att ljuga om att mitt liv fungerar bättre med lite kolhydrater snarare än mer? Jag känner att jag inte kan uttrycka mig så att ni godtar mina svar.

the Wire
2009-09-14, 13:04
Proteinsyntesen, muskeluppbyggnaden, stimuleras maximalt av bara aminosyror, utan kolhydrat, med insulinnivåer på fastenivå.

Må så vara men insulin verkar ju i alla fall minska den nedbrytning av muskelprotein som träning startar.

The improved net balance in CHO was due primarily to a progressive decrease in muscle protein breakdown. We conclude that ingestion of carbohydrates improved net leg protein balance after resistance exercise
J Appl Physiol. 2004 Feb;96(2):674-8. Epub 2003 Oct 31

Tripling AA availability at 5 mU/l insulin doubled incorporation of [1-(13)C]leucine [i.e., muscle protein synthesis (MPS), P < 0.01] without affecting the rate of leg protein breakdown (LPB; appearance of d(5)-phenylalanine). While keeping AA availability constant, increasing insulin to 30 mU/l halved LPB (P < 0.05)
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2008 Sep;295(3):E595-604

insulin infusion after exercise significantly decreased the rate of protein degradation (52+/-9 nmol x min(-1) x 100 ml(-1) leg volume)
Diabetes. 1999 May;48(5):949-57

Och vissa hävdar att insulin påverkar den totala proteinsyntesen possitivt genom att påverka blodflöde och tillgängligheten av aminosyror

Effect of insulin on human skeletal muscle protein synthesis is modulated by insulin-induced changes in muscle blood flow and amino acid availability
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2006 Oct;291(4):E745-54

Jag tycker det verkar som om insulinpåslag efter träning har en possitiv effekt. Om inte annat så behövs det ju för att öka glykogensyntesen och fylla på glukogendepåerna i musklerna.

mikaelj
2009-09-14, 13:18
Jag tycker det verkar som om insulinpåslag efter träning har en possitiv effekt.

Mer än vad du får av protein i sig, menar du?

Om inte annat så behövs det ju för att öka glykogensyntesen och fylla på glukogendepåerna i musklerna.

Gjorde du slut på några hundra gram glykogen under ditt styrkepass, och tänker du springa en mil lite senare på dagen?

Rickard
2009-09-14, 14:52
att överäta kolhydrater ger inte tillnärmelsevis lika bra viktuppgång jämfört med dito på fett och protein.
Hur menar du här?
Menar du precis som du skriver?
För i så fall är det ju inte jättekonstigt att fett och protein ger en mer kvalitativ uppgång en enbart kolhydrat, men om inte undrar jag hur du kommer fram till att fett och protein skulle ge en bättre kvalitet utav viktuppgången än kolhydrat med protein?

mikaelj
2009-09-14, 15:01
Hur menar du här?
Menar du precis som du skriver?
För i så fall är det ju inte jättekonstigt att fett och protein ger en mer kvalitativ uppgång en enbart kolhydrat, men om inte undrar jag hur du kommer fram till att fett och protein skulle ge en bättre kvalitet utav viktuppgången än kolhydrat med protein?

Nu förstår jag inte vad du syftar på. Så jag skall försöka förtydliga: viktuppgång av kolhydrater + protein (där en hel del inte är fullvärdigt eftersom det kommer från spannmål), ihop med en för fettsnål kost (som ger lägre nivåer av testosteron) ger sämre förutsättning för muskelbygge jämfört med fett (för hormonnivåer) och [fullvärdigt] protein.

Visst kan du komplettera icke-fullvärdigt protein, men för nybildning av muskelmassa (till skillnad från förhindra förlust eller användas som aminosyror för andra funktioner, typ sköldkörteln) tror jag inte att det ger lika bra effekt helt enkelt.

Jag tittar mig i spegeln och utgår från den teorin. Där stämmer den.

Rickard
2009-09-14, 15:04
Nu förstår jag inte vad du syftar på. Så jag skall försöka förtydliga: viktuppgång av kolhydrater + protein (där en hel del inte är fullvärdigt eftersom det kommer från spannmål), ihop med en för fettsnål kost (som ger lägre nivåer av testosteron) ger sämre förutsättning för muskelbygge jämfört med fett (för hormonnivåer) och [fullvärdigt] protein.

Visst kan du komplettera icke-fullvärdigt protein, men för nybildning av muskelmassa (till skillnad från förhindra förlust eller användas som aminosyror för andra funktioner, typ sköldkörteln) tror jag inte att det ger lika bra effekt helt enkelt.

Jag tittar mig i spegeln och utgår från den teorin. Där stämmer den.
Jag var bara ute efter ett förtydligande.

Apos78
2009-09-14, 15:22
Nu förstår jag inte vad du syftar på. Så jag skall försöka förtydliga: viktuppgång av kolhydrater + protein (där en hel del inte är fullvärdigt eftersom det kommer från spannmål), ihop med en för fettsnål kost (som ger lägre nivåer av testosteron) ger sämre förutsättning för muskelbygge jämfört med fett (för hormonnivåer) och [fullvärdigt] protein.

Dock är det inget som säger att kosten innehållande KH automatiskt har en generellt sett sämre proteinkvalitet. Mängden högkvalitativa proteiner blir säkerligen större vid en kost rikare på kött etc. men därmed inte sagt att kolhydratkostens proteiner inte ger lika god stimulering för ex muskeltillväxt. Mer är inte alltid bättre. Inte alls nödvändigtvis sämre heller.

Vad är definitionen av en fettsnål kost? Gäller denna för alla kostupplägg innehållande kolhydrater?

Jag tittar mig i spegeln på en kost innehållande en hel del kolhydrater. Fungerar där också.

the Wire
2009-09-14, 15:37
Mer än vad du får av protein i sig, menar du?

Nej, men jag tror att den possitiva effekten på den totala proteinsyntesen som man får av att ta en återhämtningsdryck med bara proteiner är mindre än den man får av prot + carb. Jag är verkligen ingen kolhydrat junkie men är det någon gång kroppen kan hantera mycket kolhydrater så är det efter träning.

Gjorde du slut på några hundra gram glykogen under ditt styrkepass, och tänker du springa en mil lite senare på dagen?

Explosiv träning kräver att man mobiliserar det glykogen som finns i musklerna, typ II muskel fibrer förbränner mer glykogen än vad typ I gör (Hultman E. Proc Nutr Soc. 1995 Mar;54(1):107-21) Gör man detta i 90 min använder man upp en del av skelettmuskulaturens glykogendepåer. Då är det en bra idé att fylla på dem, om man skall löpa en mil eller inte.

Däremot finns det studier som visar att high fat diet kan leda till insulinresistens, speciellt tillsammans med BCAA. Är det någon annan som läst detta? Vad tror ni?

Metabolomic profiling of obese versus lean humans reveals a branched-chain amino acid (BCAA)-related metabolite signature that is suggestive of increased catabolism of BCAA and correlated with insulin resistance.(...) Our findings show that in the context of a dietary pattern that includes high fat consumption, BCAA contributes to development of obesity-associated insulin resistance.

Cell Metab. 2009 Apr;9(4):311-26

In addition to the well-recognized risks for insulin resistance, elevated concentrations of large, neutral amino acids were independently associated with insulin resistance. Fatty acids were inversely related to the pancreatic response to glucose

Diabetes Care. 2009 Sep;32(9):1678-83. Epub 2009 Jun 5

William
2009-09-14, 15:41
Nej, men jag tror att den possitiva effekten på den totala proteinsyntesen som man får av att ta en återhämtningsdryck med bara proteiner är mindre än den man får av prot + carb. Jag är verkligen ingen kolhydrat junkie men är det någon gång kroppen kan hantera mycket kolhydrater så är det efter träning.



Explosiv träning kräver att man mobiliserar det glykogen som finns i musklerna, typ II muskel fibrer förbränner mer glykogen än vad typ I gör (Hultman E. Proc Nutr Soc. 1995 Mar;54(1):107-21) Gör man detta i 90 min använder man upp en del av skelettmuskulaturens glykogendepåer. Då är det en bra idé att fylla på dem, om man skall löpa en mil eller inte.

Däremot finns det studier som visar att high fat diet kan leda till insulinresistens, speciellt tillsammans med BCAA. Är det någon annan som läst detta? Vad tror ni?



Cell Metab. 2009 Apr;9(4):311-26



Diabetes Care. 2009 Sep;32(9):1678-83. Epub 2009 Jun 5

Jag har läst på flera ställen att höga nivåer av aminosyror i blodet är kopplat till insulinresistens men jag har inte kollat vidare i ämnet. Men som sagt, det finns litteratur där det nämns so your not alone :)

mikaelj
2009-09-14, 15:56
Dock är det inget som säger att kosten innehållande KH automatiskt har en generellt sett sämre proteinkvalitet. Mängden högkvalitativa proteiner blir säkerligen större vid en kost rikare på kött etc. men därmed inte sagt att kolhydratkostens proteiner inte ger lika god stimulering för ex muskeltillväxt. Mer är inte alltid bättre. Inte alls nödvändigtvis sämre heller.

Vad är definitionen av en fettsnål kost? Gäller denna för alla kostupplägg innehållande kolhydrater?

Jag tittar mig i spegeln på en kost innehållande en hel del kolhydrater. Fungerar där också.

Jaha?

Jag implicerar ingenting om hur andra äter och deras resultat. Jättebra om det funkar fint att äta mycket kolhydrater och ha god fysik, grattis.

Men nu var det någon som undrade över mina kostvanor, favoritfilm & skostorlek, så jag svarade.

Däremot finns det studier som visar att high fat diet kan leda till insulinresistens, speciellt tillsammans med BCAA. Är det någon annan som läst detta? Vad tror ni?

Bra att jämföra obese vs. lean people och försöka härleda slutsatsen att BCAA leder till insulinresistens hos slanka baklänges från såna som redan är feta.

King Grub
2009-09-14, 16:10
Our findings show that in the context of a dietary pattern that includes high fat consumption, BCAA contributes to development of obesity-associated insulin resistance.

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=MImg&_imagekey=B7MFH-4W15K0S-5-K&_cdi=23259&_user=10&_orig=browse&_coverDate=04%2F08%2F2009&_sk=999909995&view=c&wchp=dGLbVlz-zSkzk&md5=107dc7bb7916c544ca55d23f5ef4393e&ie=/sdarticle.pdf

Sverker
2009-09-14, 18:12
Hmm...jag är en dj-l i att kombinera vegetabiliska protein med animaliska protein för att få fullvärdig proteinkvalité på hela måltiden. Ändå är jag bara en simpel nybörjare jämnfört med t e x YTS.

Apos78
2009-09-14, 20:05
Jaha?

Jag implicerar ingenting om hur andra äter och deras resultat. Jättebra om det funkar fint att äta mycket kolhydrater och ha god fysik, grattis.

Men nu var det någon som undrade över mina kostvanor, favoritfilm & skostorlek, så jag svarade.

Ah. Tog det som ett generellt uttalande och inte din personliga kost. My bad.

Guddi
2009-09-14, 20:54
Bra minne, eller sparar du alla mikaelj:s inlägg?
Bra minne :)

Men... Jag förstår inte vad det är för poäng Guddi försöker få fram.Min poäng är att du överdriver och drar allting till sin spets alldeles för ofta. Du gillar dessutom att jämföra LCHF med den allmänna kosten hos personer som är överviktiga och inte vet vad de gör...

Du ger bra exempel på det här i tråden. Visst, du påstår att uttalandena bara gällde din egna erfarenhet, men du ger inte direkt några ledtrådar till det förrän någon ifrågasätter. Ska vi dessutom anta att du gjorde mätningar på dina teso-nivåer och att du vid tidigare tillfälle gått upp 8kg med kolhydrater och fick mycket sämre resultat då så att du verkligen har något att jämföra med? För om du aldrig gått upp i vikt med kolhydratskost så kan du ju inte uttala dig om att det går bättre nu väl?

Hungern spårar ur fullständigt av det, och att överäta kolhydrater ger inte tillnärmelsevis lika bra viktuppgång jämfört med dito på fett och protein.

viktuppgång av kolhydrater + protein (där en hel del inte är fullvärdigt eftersom det kommer från spannmål), ihop med en för fettsnål kost (som ger lägre nivåer av testosteron) ger sämre förutsättning för muskelbygge jämfört med fett (för hormonnivåer) och [fullvärdigt] protein.

Visst kan du komplettera icke-fullvärdigt protein, men för nybildning av muskelmassa (till skillnad från förhindra förlust eller användas som aminosyror för andra funktioner, typ sköldkörteln) tror jag inte att det ger lika bra effekt helt enkelt.

mikaelj
2009-09-14, 21:01
men du ger inte direkt några ledtrådar till det förrän någon ifrågasätter.

Det trodde jag framgick. Tydligen inte.

För om du aldrig gått upp i vikt med kolhydratskost så kan du ju inte uttala dig om att det går bättre nu väl?

Har du verkligen inget bättre för dig? :-)

Jag. Mår. Bättre. Med. Mindre. Kolhydrater. Och. Mer. Fett.

Kan vi nöja oss där nu? Det börjar bli tjatigt.

Guddi
2009-09-15, 05:22
Det trodde jag framgick. Tydligen inte.Självklart inte, det förstår även du när du läser inläggen jag citerade.
Har du verkligen inget bättre för dig? :-)Inlägget tog max 2 minuter att skriva ihop. Underskatta inte google :)

Jag. Mår. Bättre. Med. Mindre. Kolhydrater. Och. Mer. Fett.

Kan vi nöja oss där nu? Det börjar bli tjatigt.Självklart kan vi det. Problemet är att du aldrig verkar nöja dig med det utan ska uttrycka dig i generella termer och skriva en massa tveksamma saker som om de vore självklara hela tiden...

the Wire
2009-09-15, 11:52
Bra att jämföra obese vs. lean people och försöka härleda slutsatsen att BCAA leder till insulinresistens hos slanka baklänges från såna som redan är feta.

Jo men det intressanta är ju att de sedan lyckades reproducera sina fynd i en djurmodell där de smala djuren som ätit High fat + BCAA var lika insulinresistenta som de överviktiga djuren. Det är ganska nytt så det är inte så många som tittat på det än, men klart intressant...

mikaelj
2009-09-15, 12:02
Jo men det intressanta är ju att de sedan lyckades reproducera sina fynd i en djurmodell där de smala djuren som ätit High fat + BCAA var lika insulinresistenta som de överviktiga djuren. Det är ganska nytt så det är inte så många som tittat på det än, men klart intressant...

Tillfällig insulinresistens på lågkolhydrat/högfettkost är per-design för att spara glukos till hjärnan.

Får människor typ 2-diabetes av att äta fet ost? Märkligt att överviktiga personers fasteinsulinnivåer går ner på LCHF. Det borde ju vara tvärtom som du resonerar.

Apos78
2009-09-15, 12:28
Märkligt att överviktiga personers fasteinsulinnivåer går ner på LCHF. Det borde ju vara tvärtom som du resonerar.

Kanske skulle nivåerna blivit ännu lägre om personen ifråga inte varit överviktig. Att nivåerna går ner då KH utesluts är inte förvånande men till hur stor grad sjunker fasteinsulinet hos en överviktig respektive smal person som gör över till LCHF?

mikaelj
2009-09-15, 12:39
Kanske skulle nivåerna blivit ännu lägre om personen ifråga inte varit överviktig. Att nivåerna går ner då KH utesluts är inte förvånande men till hur stor grad sjunker fasteinsulinet hos en överviktig respektive smal person som gör över till LCHF?

Inte en aning, och eftersom vi inte är råttor... (se den andra tråden)

Apos78
2009-09-15, 12:55
Inte en aning, och eftersom vi inte är råttor... (se den andra tråden)

Var inte ute efter ett svar. Mer att peka på att det finns flera faktorer att ta hänsyn till. Varav övervikt eller inte med största sannolikhet är en.

mikaelj
2009-09-15, 13:00
Var inte ute efter ett svar.

Ah, frågetecknet lurade mig...

Ja, det finns alltid många faktorer till allt möjligt. Men om man nu går ned i vikt (utan att ha kunnat göra det innan), och fasteinsulinnivåerna minskar, så måste man ju göra något rätt. Eller?

the Wire
2009-09-15, 13:06
Tillfällig insulinresistens på lågkolhydrat/högfettkost är per-design för att spara glukos till hjärnan.

Får människor typ 2-diabetes av att äta fet ost? Märkligt att överviktiga personers fasteinsulinnivåer går ner på LCHF. Det borde ju vara tvärtom som du resonerar.

Tillfällig insulinresistens? Insulinresistens uppmättes i djuren efter 15 veckor på kosten.

Och fasteinsulinnivåer är inte det samma som brist på insulinresistans. Det vanligaste sättet att mäta insulinsesistens i studier på människor är HOMA (HOMA = (fasting insulin in mU/mL * fasting glucose in mM) / 22.5.) men det exaktaste anses väl vara euglycemic clamp. Man kan vara perifert insulinresistent utan att det syns på fasteinsulinnivåerna.

This analysis indicates that hyperinsulinaemia and insulin resistance identify partially different subgroups of individuals in a non-diabetic population

Ferrannini E, et al. Diabet Med. 2002 Sep;19(9):724-9

Some clinicians measure serum insulin concentrations in the mistaken belief that they can be used to diagnose insulin resistance. Serum insulin levels are poor measures of insulin resistance.

Samaras K et al. Med J Aust. 2006 Aug 7;185(3):159-61

mikaelj
2009-09-15, 13:09
Among the participants with diabetes, the decrease in HOMA-IR at 24 months was significantly greater in those assigned to the Mediterranean diet than in those assigned to the low-fat diet.

Again, in the text, the researchers do not note if there were changes in HOMA-IR in the low-carb group. There was - over the 24-month period, the HOMA-IR in those with diabetes, following the low-carb diet, declined by 1.0; in those with diabetes following the low-fat diet the decline was 0.3; and in those with diabetes following the Mediterranean diet the decline was 2.3.

The last item reported in the section was the HbA1C levels. Among the participants with diabetes, the proportion of glycated hemoglobin at 24 months decreased by:

0.4 ±1.3% in the low-fat group
0.5 ±1.1% in the Mediterranean-diet group
0.9 ±0.8% in the low-carbohydrate group

http://weightoftheevidence.blogspot.com/2008/07/two-year-dietary-trial-results-low-carb.html

Apos78
2009-09-15, 13:29
Ah, frågetecknet lurade mig...

Jag är lurig.

Ja, det finns alltid många faktorer till allt möjligt. Men om man nu går ned i vikt (utan att ha kunnat göra det innan), och fasteinsulinnivåerna minskar, så måste man ju göra något rätt. Eller?

Absolut.

the Wire
2009-09-15, 14:37
http://weightoftheevidence.blogspot.com/2008/07/two-year-dietary-trial-results-low-carb.html

Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med den här studien. Till att börja med är "a low-carb diet, loosely based upon the Atkins diet, no calorie restriction" inte en särskilt exakt angivelse av vad deltagarna faktikst ätit med tanke på %E, etc.

Och att insulinresistensen avläst som HOMA har miskat efter 24 mån är väl inte så förvånande med tanke på viktnedgången och skedde i samtliga grupper.

Slutligen är HbA1C ett mått på hur ditt blodsocker legat under en längre tid och att det går ned när man går ned i vikt och äter en kolhydratfattig kost är väl inget som överraskar någon.

Den här studien visar väl att "a low-carb diet, loosely based upon the Atkins diet, no calorie restriction" kan hjälpa dig att gå ned i vikt. Men jag har lite svårt att se hur dessa resultat motsäger någon av de publikationer som jag postade tidigare. (Newgard et al.)

Plus, vad har du emot råttor egenmtligen? Enl. Harkness JE, Wagner JE. "The Biology and Medicine of Rabbits and Rodents" så behöver de 20-27% prot i sin kost jämfört med männsikans dryga 10%. Råttor är allätare, precis som mäniskor, och björnar för den delen.

mikaelj
2009-09-15, 14:47
Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med den här studien. Till att börja med är "a low-carb diet, loosely based upon the Atkins diet, no calorie restriction" inte en särskilt exakt angivelse av vad deltagarna faktikst ätit med tanke på %E, etc.

Ditt drag. Leta fram en studie som visar att HOMA-IR har ökat efter en längre tid på lågkolhydrat-/högfettkost. Naturligtvis på människor.