handdator

Visa fullständig version : Övningar, knep och schema?


Mineur
2009-09-09, 18:54
Hej!


Har nu börjat med lite mer strukturerat schema när jag tränar men vill gärna bla ha synpunkter och tips på det:

Mån: Bröst/triceps
Tis: Ben/mage
Ons: Rygg/biceps
Tors: Vila
Fre: Axlar/bål
Lör: Vila
Sön: vila


Sen till den stora anledningen varför jag postar den här tråden. Några här som har lite bra tips på bra övningar elr "knep"? Har en hel del men kul och testa nytt och finns säkert flera bra jag inte vet om, om ni förstår. (:

*edit* Eftersom det är olika med olika maskiner på gym i urvalet och ja redan använder de flesta så skulle jag då vilja ha hjälp med övningar till fria vikter och kabeln.

Tack på förhand i alla fall för hjälp!

Pjotor
2009-09-10, 10:02
Mina favoriter med kabel och fria vikter:

Bröst: bänkpress, sned bänkpress, hantelflyes
Triceps: smal bänkpress, dips, liggande tricepsextensions med stång, tricepspulldown
Rygg: marklyft, stångrodd, latsdrag
Ben: knäböj
Biceps: hantelcurl, kabelcurl
Axlar: militärpress, hantellyft åt sidan, liggande hantellyft åt sidan
Bål: kabelcrunches, rygglyft

Mineur
2009-09-10, 14:46
Tack! :)


2 Frågor till:

Trapezius ska jag köra den på rygg elr axlar dagen? Tkr det är lite oklart där :<


Och när ska jag köra handleder och främre delen av armarna? Biceps elr triceps dagen?

Pjotor
2009-09-11, 12:21
Jag tränar inte trapezius specifikt. Militärpress och marklyft räcker utmärkt i mina program. Annars skulle jag lägga den på axeldagen, men jag tror att det kan funka lika bra på ryggdagen. Det beror lite på hur ditt program ser ut i detalj. Prova en variant och byt om det blir otillräcklig återhämtning.

Om jag skulle träna underarmar och handleder skulle jag göra det på axeldagen av den enkla anledningen att det blir vila hela helgen före nästa. Eftersom jag spelar olika stränginstrument och vill vara rörlig hellre än stark i fingrar och händer så har jag dock aldrig tränat underarmar och handleder specifikt och kommer inte heller att göra det.