handdator

Visa fullständig version : EAA-XX efter träningen?


Kei Landin
2009-09-09, 17:59
Hej jag köpte en burk Body Science EAA-XX idag som jag tänkte använda innan och sedan efter träningen. Men nu när jag kommit hem och läser produktbeskrivningen lite mer noggrant så ser jag att MM Sports beskriver drycken som en preworkout-dryck pga av att EAA-XX också innehåller citrullin malat, vitamin B6 och acetyl L-karnitin (ALC) utöver EAA.
Nu blev jag lite osäker ock funderar över om jag inte borde gå tillbaka och byta EAA-XX mot endast EAA?

Är det på något sätt negativt eller mindre bra att ta EAA-XX som även innehåller citrullin malat, vitamin B6 och acetyl L-karnitin (ALC) jämtemot att bara ta EAA efter träningen?

Tacksam för svar!
Marcus

King Grub
2009-09-09, 18:04
Nej då, det är inte negativt alls. Om något är det tänkt att förstärka effekten (och det skulle i så fall gälla vid andra tillfällen än före träning också). Huruvida det verkligen fungerar i praktiken tål att tänkas på, men negativt är det inte.

Pepz
2009-09-09, 18:04
ta före och efter. blir kanon

Kei Landin
2009-09-09, 18:21
Ok tack så mycket för svaren :) Ett till alternativ skulle ju vara att byta EAA-XX mot EAA-X som innehåller citrullin malat och vitamin B6 men inte acetyl L-karnitin (ALC).

Men blir nog jättebra!

Kei Landin
2009-09-09, 19:04
Nu vet jag inte hur mycket citrullin malat, vitamin B6 och acetyl L-karnitin (ALC) jämtemot EAA det är i EAA-XX. Men under träningsläger t.ex. då det inte är ovanligt att man tränar 3 pass på en dag, kan det vara negativt att ta låt oss säga 10 g EAA-XX innan och efter varje pass, dvs. 60 g EAA-XX under en dag?

Tränar 10-12 pass boxning per vecka vanligtvis, kan citrullin malat, vitamin B6 eller acetyl L-karnitin (ALC) påverka någonting negativt? Det är främst ALC:en som jag oroar mig för då det är det jag vet minst om.

För mig gäller det också att bli så stark/explosiv som möjligt i min vikt, men jag antar att det inte finns något kosttillskott som jag behöver oroa mig skulle ge musklerna volym eller något annat som för mig skulle vara negativt? Det är väl i slutändan hur jag tränar och inte vad jag tar för kosttillskott som bestämmer resultatet. Dvs om jag håller mig under 5 reps när det kommer till styrkeövningar så ska det inte vara några problem.
Kan runt 200 g EAA-XX/vecka vara negativt för mig på något sätt?


Ber om ursäkt för mina röriga frågor!
Marcus

johanar
2009-09-09, 19:06
Jag köpte EAA-XX för jag hörde att den smakade godare än EAA, fast tillsatserna tycker jag man hör så mkt negativt om (dvs att de är verkningslösa, inte farliga) så jag förväntar mig inget extra från dem. Har för mig det var 90% EAA i alla Body Science:s varianter ändå.

Kei Landin
2009-09-09, 19:22
Här är den senaste analys rapporten på EAA serien.
Det är dax att göra om etiketterna dessa är klart i underkant.

Så här ser aminosyreinnehållet ut i respektive EAA produkt:



Body Science EAA 95% Aminosyror

Body Science EAA X 96% aminosyror

Body Science EAA XX 97% aminosyror

Body Science EAA XXX 94,5% aminosyror

/Olle Sparringsjö

Citrullin malat är väl en aminosyra, men är "ALC" det?

Kei Landin
2009-09-09, 20:28
Jag köpte EAA-XX för jag hörde att den smakade godare än EAA, fast tillsatserna tycker jag man hör så mkt negativt om (dvs att de är verkningslösa, inte farliga) så jag förväntar mig inget extra från dem. Har för mig det var 90% EAA i alla Body Science:s varianter ändå.

frågan är hur verkningslösa de verkligen är? Läst lite mer om ALC nu och det tycks som det gör en hel del, b.la. även motvärka stress? Kosttillskott som "påverkar" psyket är jag skeptisk till -

Är ALC något jag borde vara rädd för? Jag kan inte hjälpa att vara paranoid eftersom jag är så pass lite påläst..

Jag kanske borde byta till EAA-X ändå? Eller kan någon upplysa mig om hur det verkligen ligger till med ALC eller EAA-XX? Både Pepz och Grubb gav ju tummen upp, men skiljer det sig när det gäller de doserna jag skrivit i ett inlägg efter deras svar?

läst mycket om ALC på olika hemsidor nu, men står att man har det till att behandla olika sjukdomar som parkinsons och demens b.la.?? Sånt här gör mig orolig :(


Tacksam om någon kan klargöra exakt vad ALC är

Godnatt!
Marcus

gymnissen
2009-09-10, 09:49
jag har länge funderat vad ALC är för något, som du beskriver så verkar ALC användas till allt möjligt- jag vet inte hur mycket ALC EAA-XX innehåller så jag vet inte om det kan vara negativt på något sätt i de doserna. Kanske någon annan kan klarlägga exakt vad ALC är och vad det gör??

johanar
2009-09-10, 10:09
L-carnitin verkar finnas naturligt i mat (främst kött) men tillverkas även i lever och njurar så det är nog inget att oroa sig för. Vågar dock inte uttala mig dem acetylerade varianten har ngn radikalt annorlunda effekt på kroppen.

gymnissen
2009-09-10, 11:01
L-carnitin verkar finnas naturligt i mat (främst kött) men tillverkas även i lever och njurar så det är nog inget att oroa sig för. Vågar dock inte uttala mig dem acetylerade varianten har ngn radikalt annorlunda effekt på kroppen.

det låter ju lovande men hur är det med de sakerna som Marcus nämner här?

frågan är hur verkningslösa de verkligen är? Läst lite mer om ALC nu och det tycks som det gör en hel del, b.la. även motvärka stress? Kosttillskott som "påverkar" psyket är jag skeptisk till -

Är ALC något jag borde vara rädd för? Jag kan inte hjälpa att vara paranoid eftersom jag är så pass lite påläst..

Jag kanske borde byta till EAA-X ändå? Eller kan någon upplysa mig om hur det verkligen ligger till med ALC eller EAA-XX? Både Pepz och Grubb gav ju tummen upp, men skiljer det sig när det gäller de doserna jag skrivit i ett inlägg efter deras svar?

läst mycket om ALC på olika hemsidor nu, men står att man har det till att behandla olika sjukdomar som parkinsons och demens b.la.?? Sånt här gör mig orolig :(


Tacksam om någon kan klargöra exakt vad ALC är

Godnatt!
Marcus


Ingen som vet?

Kei Landin
2009-09-10, 14:34
jag håller fast vid min EAA-XX :) tack för de som tagit sig tid o svarat på mina funderingar. ska träna nu! :D