handdator

Visa fullständig version : Marknadsundersökning: Drycker


EiseltUK
2003-08-29, 16:01
Vi håller på att titta på att ta fram lite drycker, främst:

1. Kolhydratdryck

2. Kalorifri dryck ("fat burner")

Tänkte fråga vad ni tycker om repsektive dryck. Vilken typ av kolhydrater och hur mycket i kolhydratdrycken. Ska den kalorifria drycken innehålla några "fettförbränningsämnen" och i så fall vilka?

Tacksam för alla förslag!

Mvh
Henrik

z_bumbi
2003-08-29, 16:14
1 Vilka ska använda den och till vad ?

2 Finns det några fatburners som är värda pengarna ?

Herkulez
2003-08-29, 16:17
Hade gärna sett att det kom en kolhydratdryck med lite långsammare kolisar så man kan göra sin egen måltidsersättnings dryck

nordland
2003-08-29, 16:22
kolhydrat dryck helt klart. Gärna även i pulverform typ Ultra Fuel.

EiseltUK
2003-08-29, 16:32
Originally posted by z_bumbi
1 Vilka ska använda den och till vad ?

2 Finns det några fatburners som är värda pengarna ?

1. Vi tänker oss en lite bredare marknad än bara byggare, kanske lite mer inriktade på halvseriösa motionärer. Men vi vill ju ändå inte komma ut med någon skitprodudukt.

2. De vanliga ämnena som används i drycker (karnitin, kolin, inositol etc) har ju knappast någon effekt, men tror kunderna det och är det därför de köäper dem eller är det för att det inte är några kalorier? Vad tror ni!?


/ Henrik

EiseltUK
2003-08-29, 16:34
Originally posted by nordland_biff
kolhydrat dryck helt klart. Gärna även i pulverform typ Ultra Fuel.

Detta gäller färdiga drycker.

Muaytudd
2003-08-29, 16:40
jag skulle vilja ha en flytande mrp med långsamt protte och långsamma kolisar. Som man kunde köpa flerpack av så att man kan använda den regelbundet.


Typ en platta med 10st (eller 20 :D)

Och då med en prislapp som är realistisk.


Det skulle jag köpa

EiseltUK
2003-08-29, 16:44
Vi jobbar på en 50:50-dryck också. Mjölkbaserad typ Gainomax ....fast bättre. :D Dock svårt att få ned priserna speciellt mycket. Enda sättet att få nned priserna är att lyckas få in produkterna på dagligvaruhandeln där marginalerna är betydligt lägre.

/ Henrik

Petrus
2003-08-29, 16:47
Min uppfattning är att man måste prioritera smaken eller innehållet till stor del när det gäller färdigblandade drycker. (Egen erfarenhet av de olika dryckerna jag smakat)

Frågan är om det finns ett så stort intresse i fler sådana här produkter... Multipower har ju redan sina Redkick och Fatburners som säljs nästan överallt. EAS hittar man lite överallt. Vet inte vad alla märken heter men det finns en uppsjö av dom och inte många som jag själv tycker är värda pengarna. Det beror kanske lite vad ni hade tänkt storleksmässigt... 200ml? 500ml?

Även om jag är lite partisk så är faktiskt ABB´s drycker de enda som jag gillar... Både innehållsmässigt och smak.

Men eftersom du själv skriver att ni vill marknadsföra dom till "svenssons" är frågan om kvalité/innehåll ska prioriteras framför effektiviteten på dryckerna. Att ta fram t ex "fatburner" med carnitine som enda aktiva ingrediens tycker jag inte om, även om "svenssons" lägger stora pengar på det.

Nu har jag sagt vad jag tycker för denna gången i alla fall...:smokin:

Vänligen,,,
Petrus

Herkulez
2003-08-29, 16:47
Men vad finns det för fatburners som fungerar och man kan tillsätta utan att lagens långa arm tar en?

Muaytudd
2003-08-29, 16:47
jag skulle köpa den om man kunde få ner priset så att den ligger som en dyr läsk (tror att det är ett bra riktmärke).

typ 15-22sek

och att man kan föpa flerpack.


Förpackningen kan va typ kartong eller det billigaste.

Grahn
2003-08-29, 16:49
Fatburner?
Enda som funkar skulle väl vara en lowcarb mrp med bra fett. ;)

Färdigblandade drycker måste in i dagligvarhandeln, håller med.

Kimo
2003-08-29, 16:59
Försök få till samma smak också, drack Gainomax för första gången idag och det smakade ljuvligt.

Originally posted by EiseltUK
Vi jobbar på en 50:50-dryck också. Mjölkbaserad typ Gainomax ....fast bättre. :D Dock svårt att få ned priserna speciellt mycket. Enda sättet att få nned priserna är att lyckas få in produkterna på dagligvaruhandeln där marginalerna är betydligt lägre.

/ Henrik

William
2003-08-29, 17:08
Det lär ju bli svårt att kombinera ihop en bra MRP med tanke på kolhydraterna. Antingen har du för långsamma eller för snabba.
Eventuellt kan ni ju försöka hitta en vattenlöslig amylosvariant som behåller sina långsamma egenskaper. Har dock svårt att tänka mig att det går och smaken kan jag inte ens föreställa mig:D

Man kanske skulle kunna tillsätta amylas- eller sackarashämmare beroende på kolhydrat, eller en blandning kanske? Då sänker man GI ngt i allafall.

Angående fatburners så är det enda vettiga jag kan komma på för tillfället är EGCG, eventuellt i kombination med koffein?

Mvh William

z_bumbi
2003-08-29, 17:10
Originally posted by EiseltUK


1. Vi tänker oss en lite bredare marknad än bara byggare, kanske lite mer inriktade på halvseriösa motionärer. Men vi vill ju ändå inte komma ut med någon skitprodudukt.

2. De vanliga ämnena som används i drycker (karnitin, kolin, inositol etc) har ju knappast någon effekt, men tror kunderna det och är det därför de köäper dem eller är det för att det inte är några kalorier? Vad tror ni!?


/ Henrik

1 Upprepar frågan vad ska de använda den till ? Återställare, sportdryck, mellanmål ?

2 Folk har ingen aning vad de betalar för så de tror det underlättar fettförbräningen, heter det fatburner eller liknande så gör det väl det ? :)

William
2003-08-29, 17:12
Originally posted by EiseltUK



2. De vanliga ämnena som används i drycker (karnitin, kolin, inositol etc) har ju knappast någon effekt, men tror kunderna det och är det därför de köper dem eller är det för att det inte är några kalorier? Vad tror ni!?


/ Henrik

Förresten Henrik, är du villig att sälja en produkt inte fungerar bara för att folk inte vet om det?;)

EiseltUK
2003-08-29, 17:13
Originally posted by Kimo
Försök få till samma smak också, drack Gainomax för första gången idag och det smakade ljuvligt.



Den kommer bli lik i smaken och konsistens. Förhoppningsvis bättre, menm smaken är ju alltid lite olika. Vi kommer ha mer protein och mindre kolhydrater.

/ Henrik

EiseltUK
2003-08-29, 17:18
Originally posted by z_bumbi


1 Upprepar frågan vad ska de använda den till ? Återställare, sportdryck, mellanmål ?

2 Folk har ingen aning vad de betalar för så de tror det underlättar fettförbräningen, heter det fatburner eller liknande så gör det väl det ? :)


1. Kolhydratdrycken kan nog användas både före träning (för de som känner att de behöver fylla på med energi) och efter träning för återhämtning. Dvs lite allround. Stärkelse går inte att ha i drycker pga av de inte löser sig i vätska.

2. Jag kan tänka mig att du har rätt. Det vore intressant att höra vad andra tror i just denna fråga. Varför köper folk fatburner-drycker?

/ Henrik

EiseltUK
2003-08-29, 17:19
Originally posted by Tinner
Min uppfattning är att man måste prioritera smaken eller innehållet till stor del när det gäller färdigblandade drycker. (Egen erfarenhet av de olika dryckerna jag smakat)

Frågan är om det finns ett så stort intresse i fler sådana här produkter... Multipower har ju redan sina Redkick och Fatburners som säljs nästan överallt. EAS hittar man lite överallt. Vet inte vad alla märken heter men det finns en uppsjö av dom och inte många som jag själv tycker är värda pengarna. Det beror kanske lite vad ni hade tänkt storleksmässigt... 200ml? 500ml?


Troligen är smaken viktigast, men vi bör inte kompromissa på innehållet där vi får göra en avvägning mellan innehåll och pris samt hur innehållet påverkar smaken.

Vi strävar efter en PET-flaska om 330 ml eftersom de oftast är snyggare än 500 ml flaskorna.

Intresset är stort för drycker, men marknaden är en soppa av diverse märken som bara finns kvar pga bristande konkurrens. Det enda märket, enligt min mening, som har potential är Natures Best eftersom deras förpackningar är snyggare än många andras.

/ Henrik

Petrus
2003-08-29, 17:24
Originally posted by EiseltUK


Troligen är smaken viktigast, men vi bör inte kompromissa på innehållet där vi får göra en avvägning mellan innehåll och pris samt hur innehållet påverkar smaken.

Vi strävar efter en PET-flaska om 330 ml eftersom de oftast är snyggare än 500 ml flaskorna.

Intresset är stort för drycker, men marknaden är en soppa av diverse märken som bara finns kvar pga bristande konkurrens. Det enda märket, enligt min mening, som har potential är Natures Best eftersom deras förpackningar är snyggare än många andras.

/ Henrik

Sant,,, designen på flaskorna är tyvärr mycket vitkig eftersom det är produkter som oftast handlas på impuls. Natures Beast :angel: är snygga för ögat, men de smakar inte bra. Tyvärr är smaken som :booty: så frågan är om man köper en produkt flera gånger pga en snygg flaska?

Vänligen,,,
Petrus

Muaytudd
2003-08-29, 17:27
jag är nyfiken på ad priserna kommer att ligga...



blir det ofatsiken ser ingen annan utväg än att punga ut surt mycket pengar, koomer inte äta på länge


eller

weeeee köper för hela månaden och har alltid två o kylskåpet på jobbet.

Petrus
2003-08-29, 17:29
http://www.naturesbest.com/images/catalog/03335.jpg http://www.optimumnutrition.com/multimedia/images/62025.jpg

Utseende som riktar sig till två olika typer av kunder... Viktigare än man tror men andra ord!

Vänligen,,,
Petrus

Grahn
2003-08-29, 17:31
Tja jag gillade dendär drycken ni hade tidigare iofs, ser ingen större mening med dessa produkter.
Den förra var ju som en nyttig pucko. :)
Problemet med den var att den funkar illa med "postorder" som vanliga tillskott och den måste ut i butik.
Skulle ni dessutom göra den med mindre kolhydrater och mer fett så skulle den rocka.

Fatburner...vadå...som redbull sockerfri då eller?
Kolhydratsdryck...vad....fruktos eller en blanding...typ...socker?
Känns mest som "bluff" preparat, fattar inte grejjen riktigt.

z_bumbi
2003-08-29, 17:36
Originally posted by EiseltUK



1. Kolhydratdrycken kan nog användas både före träning (för de som känner att de behöver fylla på med energi) och efter träning för återhämtning. Dvs lite allround. Stärkelse går inte att ha i drycker pga av de inte löser sig i vätska.

/ Henrik

Sammansättning: Ungefär 50 % succrose och 50 % maltodextrin eller fruktos. Med andra ord bör du väl bestämma vad den ska fungera som mer exakt om det ska ge någon trovärdighet hos mer insatta.
För allmänheten och för ICA, COOP mm är det ju bara att förpacka saft i flashiga flaskor och hoppas du kan konkurera med alla redan befintliga produkter...

EiseltUK
2003-08-29, 17:38
Originally posted by Tinner


Sant,,, designen på flaskorna är tyvärr mycket vitkig eftersom det är produkter som oftast handlas på impuls. Natures Beast :angel: är snygga för ögat, men de smakar inte bra. Tyvärr är smaken som :booty: så frågan är om man köper en produkt flera gånger pga en snygg flaska?

Vänligen,,,
Petrus

Måste erkänna att jag inte smakat Natures Best. :em: Om man ska köpa dem igen så är smaken viktigast. Första gången tar gör man ju alltid en chansning.

/ Henrik

EiseltUK
2003-08-29, 17:43
Originally posted by Grahn
Tja jag gillade dendär drycken ni hade tidigare iofs, ser ingen större mening med dessa produkter.
Den förra var ju som en nyttig pucko. :)
Problemet med den var att den funkar illa med "postorder" som vanliga tillskott och den måste ut i butik.
Skulle ni dessutom göra den med mindre kolhydrater och mer fett så skulle den rocka.

Fatburner...vadå...som redbull sockerfri då eller?
Kolhydratsdryck...vad....fruktos eller en blanding...typ...socker?
Känns mest som "bluff" preparat, fattar inte grejjen riktigt.

Jag tyckte ProShake var lite för söt och det är opraktiskt med glasflaska under transport.

Fatburnen går hos oss under projektnamn "törstsläckare" men vi funderar på om vi gör lägga in något "fettförbrännande" för att hotta upp den lite.

Kolhydratdrycken bör nog innehålla snabbare kolhydrater, 50-100 gram per flaska.

Grejen är att folk vill ha impulsvaror när de känner sig impulsiva!

/ Henrik

EiseltUK
2003-08-29, 17:47
Originally posted by z_bumbi


Sammansättning: Ungefär 50 % succrose och 50 % maltodextrin eller fruktos. Med andra ord bör du väl bestämma vad den ska fungera som mer exakt om det ska ge någon trovärdighet hos mer insatta.
För allmänheten och för ICA, COOP mm är det ju bara att förpacka saft i flashiga flaskor och hoppas du kan konkurera med alla redan befintliga produkter...

Tror du man ska köra på fruktos...? Jag tror i o f på det, men det är så många som är inriktade på snabba kolisar. Vi har en prototyp bestående av 40 % dextros, 30 % maltodextrin, 30 % sackaros. Vad tror du om det?

/ Henrik

EiseltUK
2003-08-29, 17:49
Originally posted by Tinner
http://www.naturesbest.com/images/catalog/03335.jpg http://www.optimumnutrition.com/multimedia/images/62025.jpg

Utseende som riktar sig till två olika typer av kunder... Viktigare än man tror men andra ord!

Vänligen,,,
Petrus


Ja helt klart olika kundgrupper. Frågan är om byggar-gruppen köper drycker för att de är bra eller för att de är törstiga och sugna?

/ Henrik

Petrus
2003-08-29, 17:56
Om vi snackar om "Byggar-Jens" som kommer ut från gymet och ser färdigblandande drycker TROR jag att han först kollar på utseendet (oundvikligt)... Tar fram flaskar och kollar på innehållet..: Gillar han det så köper han det...:cheers:
Det är trots allt inte mycket som inte lockar ögat som köps på impuls,,, Det MÅSTE se lockande ut!

Helt omöjligt att säga vilket som ska prioriteras om något av de andra aspekterna ska lida för det...

4 saker MÅSTE man trots allt ha i åtanke:

- smak
- utseende
- innehåll
- pris
Hur de prioriteras är avgörande för försäljningen...
Den som lyckas kombinera detta bäst, säljer mest!

Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2003-08-29, 17:58
Originally posted by EiseltUK



Ja helt klart olika kundgrupper. Frågan är om byggar-gruppen köper drycker för att de är bra eller för att de är törstiga och sugna?

/ Henrik

Frågan är om det ska säljas på SATS eller "Micke´s hardcoregym"....:D

Vänligen,,,
petrus

EiseltUK
2003-08-29, 18:06
Dryckerna ska vara riktade till anläggningar som är kvalitetsmedvetna och måna om sin seriösa image. Typ såna som inte vill ha med kroppsbyggning och tillskott att göra.

Utseende = Första intrycket är alltid viktigt.
Pris = Om den är för dyr blir man avskräckt.
Innehåll = Halvviktigt.... beror på priset.
Smak = Viktigt för merköp.

/ Henrik

z_bumbi
2003-08-29, 18:18
Originally posted by EiseltUK


Tror du man ska köra på fruktos...? Jag tror i o f på det, men det är så många som är inriktade på snabba kolisar. Vi har en prototyp bestående av 40 % dextros, 30 % maltodextrin, 30 % sackaros. Vad tror du om det?

/ Henrik

Fruktos är ju bra i rätt sammanhang så det går väl inte att säga att det är bra rakt av. För en vardagsmotionär innan passet är det ju kanske bra, för en elitcyklist under ett lopp så är det bra men just efter träningen så är de 75 % jag föreslog antagligen för mycket i förhållande till vad kroppen vill ha.

Ska ni ha hundra gram kolhydrater så blir det ju antagligen för mycket med 75 % fruktos oavsett när man ska ta det.

Din blandning är ju sportdryck ungefär som vilket "flaska som helst" och ska du slå dig in på den marknaden så hoppas jag du har resurser för marknadsföring långt över vad du lägger ner idag. Se bara på VM i friidrott då varje löpare får en sån där grön eller blå flaska med något "saft" i.

Att använda ungefär 60-80 g kolhydrater kan vara lämpligt då det ju är ungefär max vad en löpare/cyklist mm kan tillgodogöra sig under ett pass och då duger det som kolhydratkälla under ett spinningpass eller dyligt utan att kunden mår illa av kolhydraterna. Räknar du med att många tjejer ska köpa det så får du ju sänka dosen något. Jag gissar att du redan tänkt i dessa banor..

Finns det någon anledning att du blandar maltodextrin och dextros ? Utom smakmässigt då..

Tinner: Får man sälja några som helst sådana här produkter på ett hardcoregym ? De flesta som tränar där har väl bättre koll på kosten än att lita till nappflaskor :D

Petrus
2003-08-29, 18:25
Originally posted by z_bumbi
Tinner: Får man sälja några som helst sådana här produkter på ett hardcoregym ? De flesta som tränar där har väl bättre koll på kosten än att lita till nappflaskor :D

Det var inte bokstavligt menat,,, utan mer som en jämförelse. Du fattar vad jag menar...;)

Sen finns det alltid en liten skara som köper färdigblandade drycker hela tiden för bekvämlighetens skull.

Vänligen,,,
Petrus

EiseltUK
2003-08-29, 18:34
Originally posted by z_bumbi

Att använda ungefär 60-80 g kolhydrater kan vara lämpligt då det ju är ungefär max vad en löpare/cyklist mm kan tillgodogöra sig under ett pass och då duger det som kolhydratkälla under ett spinningpass eller dyligt utan att kunden mår illa av kolhydraterna. Räknar du med att många tjejer ska köpa det så får du ju sänka dosen något. Jag gissar att du redan tänkt i dessa banor..

Finns det någon anledning att du blandar maltodextrin och dextros ? Utom smakmässigt då..

Löpare och cyklister är inte målgruppen, utan främst gymtränande. Tjejer ska definitivt kunna köpa dem, men det handlar mer om semiotik än innehållet (smaken är givetvis också viktig).

Med maltodoxtrin opch dextros är tanken mer att den ska vara bra (och säljande) direkt efter träningen eller under träningen. De exakta procentsatserna av repsektiva ingrediens måste givetvis justeras så att smaken blir bra.

/ Henrik

z_bumbi
2003-08-29, 18:53
EiseltUK: Du får först bestämma dig om du ska ha produkten på seriösa gym eller sådana som inte vill byggare och tillskott där. Det är ju två helt skilda saker.

Jag tog ju bara upp löpare och cyklister då man ju måste tänka på spinning, aerobics och annat kul, det påminner ju om varandra vad gäller energisystem och ansträning och då måste man väl ta hänsyn till maxmängder kolhydrater om man räknar med att de ska använda drycken under ett pass. Är det en bra produkt så får man ju kanske med sig de som faktiskt lämnar gymet och ger sig ut och springer eller cyklar utomhus.

Att anpassa mängden från de utprovade som gäller för en 75-80 kg man så att de även passar tjejer är väl ett krav om de inte ska må illa. Att någon mår illa av drycken under ett pass kan inte vara bra reklam.

Tinner: Jo jag förstog vad du menade och synpunkten att man måste ange målgrupp var ju bra :)

EiseltUK
2003-08-29, 19:45
Det krångliga är osmolaliteten om den ska användas under träning. Då kan maninte använda tillräckligt hög koncentration, så jag tror att vi får se det mer som en laddare/återfyllare efter träning.

Vi skulle gärna köra på amylopektin (som har låg osmolalitet) men det går inte att lösa i vatten och det är därmed svårt att få en stabil bladning.

/ Henrik

-GP-
2003-08-30, 11:05
Originally posted by EiseltUK

Löpare och cyklister är inte målgruppen, utan främst gymtränande. Tjejer ska definitivt kunna köpa dem, men det handlar mer om semiotik än innehållet (smaken är givetvis också viktig).

Med maltodoxtrin opch dextros är tanken mer att den ska vara bra (och säljande) direkt efter träningen eller under träningen. De exakta procentsatserna av repsektiva ingrediens måste givetvis justeras så att smaken blir bra.

/ Henrik
Maltodextrin passar nog bäst som grund, då det inte är äckelsött och ger bra konsistens! Och osmolaliteten blir hyfsat låg också. Lite dextros (och/eller fruktos) kan behövas för att få det lagom sött.
Lyckas ni få till en lika god produkt som Gainomax till rimligt pris, så är iaf jag en potentiell kund!

obbe
2003-08-30, 11:36
Går det att göra en produkt som är "Nästan" lika billig som ett pulver? Vad är det som skiljer mer än förpackningen och vätskan?

michael
2003-08-30, 12:33
Styr upp en kolhydratsdryck, släng i lite goda smaktillsatser, häftiga färgtillsatser och kolsyra den. Skriv sedan kontrakt med ICA eller Konsum eller liknande och ge dig på läskedrycksmarknaden, kör med nån "hälsosam läskedryck" eller "läskedrycken för dig som tränar" slogan..

-GP-
2003-08-30, 12:34
Originally posted by obbe
Går det att göra en produkt som är "Nästan" lika billig som ett pulver? Vad är det som skiljer mer än förpackningen och vätskan?
Nu är jag kanske inte rätt person att svara, men dels lär det vara förpackningen och dels distributionen som kostar mer. Att transportera nåt som är mest består av vatten kostar pengar då det blir stora volymer. Henrik kanske har nån bättre förklaring...

EiseltUK
2003-08-30, 12:48
Originally posted by obbe
Går det att göra en produkt som är "Nästan" lika billig som ett pulver? Vad är det som skiljer mer än förpackningen och vätskan?


Det är främst att man säljer drycker portionsvis som pressar upp priserna lite onödigt. Skulle man sälja dem endast kartvis skulle priset troligen gå ned med kanske 20 %.

En bidragande orsak är också att förpackningen blir betydligt dyrare, själva beredningsformen är dyrare (kräver fler processer än pulver) och frakterna blir dyrare pga vikten. Det kostar minst dubbelt så mycket att ta fram en dryck med 30 gram protein som ett 30 gram pulver.

Fördelen med drycken är ju att det är superenkelt och smidigt, men det får man betala för.

/ Henrik

spas
2003-08-30, 13:06
Originally posted by William


Förresten Henrik, är du villig att sälja en produkt inte fungerar bara för att folk inte vet om det?;)

Intressant fråga.



Angående produten så önskar jag att det fanns något gainomax liknande i litersförpackning som inte kostade 10 spänn per decilter

EiseltUK
2003-08-30, 13:19
Originally posted by spas


Intressant fråga.



Angående produten så önskar jag att det fanns något gainomax liknande i litersförpackning som inte kostade 10 spänn per decilter

Det var en ren kommerciell undran.... Varför köper man fatburner-drycker? Det måste vara många här på forumet som ibland köper en sådan men känner till det faktum att man knappast kan förvänta sig någon fettförbrännande effekt. Är men mer ute efter en kalorifri drink kanske? Och tar de där s k lipotroperna på köpet.

Problemet med en literförpackning är att det då inte längre är en impulsvara och du kan säkert lika gärna blanda ihop en egen proteindrink när du får tillfälle under dagen. Men det skulle helt klart bli billigare med en storförpackning. Kanske någon som kan vara aktuellt om något år.

Kanske kommer vi ta fram en transportkartong som kan säljas som den är, med typ 20 x 250 ml. Denna borde återförsäljarna kunna sälja lite billigare.

/ Henrik

obbe
2003-08-30, 14:49
Eiselt: Vad hade du själv tänkt dig för marknad? "Bara" Gym o hälsocenter eller kanske också i livsmedelsbutikerna!

Visst det blir kanske inget impulsköp direkt i en matvaruaffär men en karta med kanske 20st till ett reducerat pris hade i alla fall jag nappat på, för att ha hemma i kylen!:thumbup:

EiseltUK
2003-08-30, 15:52
Originally posted by obbe
Eiselt: Vad hade du själv tänkt dig för marknad? "Bara" Gym o hälsocenter eller kanske också i livsmedelsbutikerna!

Visst det blir kanske inget impulsköp direkt i en matvaruaffär men en karta med kanske 20st till ett reducerat pris hade i alla fall jag nappat på, för att ha hemma i kylen!:thumbup:

Den potentiella marknaden avgörs mestadels av förpackningsdesignen. Vi har inte för avsikt att "låsa" oss för att bara gå ut på gym, utan vill kunna gå ut via dagligvaruhandeln om vi får chansen. Vi har några partners som idag jobbar mot daglivgaruhandeln och förhoppningsvis kan vi göra en "deal" för att komma ut där. Det vore kul. I första hand kommer vi rikta in oss på större träningsanläggninar och eventuellt via sporthandelskedjor.

Sortimentet kommer till en början bestå av:

Carbo Cooler = kolhydratdryck

Diet Cooler = Kalorifri törstsläckare

Reload = mjölkbaserad proteindryck

Samtliga drycker ska komma i två smaker. Därefter får vi se hur det snurrar på. Funkar det så tar vi fram en energydryck med koffein och kanske en hypoton dryck.

Parallellt med dessa drycker tar vi fram bars. De första är
Probars (http://www.eiselt.se/produkter/Probar.htm) som kommer in om ganska precis en månad.

/ Henrik

Muaytudd
2003-08-30, 15:57
vad kostar förpackningen med 25 st?

EiseltUK
2003-08-30, 16:07
Originally posted by Muaytudd
vad kostar förpackningen med 25 st?

Menar du barsen? Vi har inget exakt pris ännu. Vi säljer dem till återförsäljare i 25-pack och sedan kommer det vara upp till dem om de vill ge ett paketpris på en hel display. Jag tror nog att de flesta lämnar någon form av rabatt.

/ Henrik

-GP-
2003-08-30, 17:39
Bars utan härdat fett = :thumbup:

obbe
2003-08-30, 19:05
ProBars:thumbup:
Reload:thumbup:
Carbo Cooler:)
Diet Cooler:laugh:

EiseltUK
2003-08-30, 19:07
Originally posted by obbe
Carbo Cooler:)
Diet Cooler:laugh:

Vad var det för fel med det??? :insane:

obbe
2003-08-30, 19:18
Originally posted by EiseltUK


Vad var det för fel med det???


aaa för fjolligt! Men ok, jag gör så här
ProBars :thumbup: :thumbup:
Reload :thumbup: :thumbup:
Carbo Cooler=ok
Diet Cooler=nja, jag menar vill man ha en kalorifri dryck så finns ju vatten...

EiseltUK
2003-08-30, 19:31
Originally posted by obbe



aaa för fjolligt! Men ok, jag gör så här
ProBars :thumbup: :thumbup:
Reload :thumbup: :thumbup:
Carbo Cooler=ok
Diet Cooler=nja, jag menar vill man ha en kalorifri dryck så finns ju vatten...

Ok, men du tycker namnen är ok? Du måste tänka på att produkterna ska kunna köpas av både värsting byggare-Arne till feta-Greta. Vi vill ha neutrala namn, inte någon som är för maskulint (typ Anabolic Aminos, Nitro Shooter....).

Diet Cooler skulle ju kunna vara vatten med citrussmak för att ge den lite mer törstsläckande egenskaper. Eventuellt att vi kanske blandar i EGCG (grönt téextrakt) eller något annat.

Om man resonerade som du att man kan ta vatten om man vill slippa kalorierna så skulle ju inte Diet Coke existera! ;)

William
2003-08-30, 19:36
Originally posted by EiseltUK


Eventuellt att vi kanske blandar i EGCG (grönt téextrakt) eller något annat.



About time! Thank U!:thumbup:

obbe
2003-08-30, 19:41
Originally posted by EiseltUK


Ok, men du tycker namnen är ok? Du måste tänka på att produkterna ska kunna köpas av både värsting byggare-Arne till feta-Greta. Vi vill ha neutrala namn, inte någon som är för maskulint (typ Anabolic Aminos, Nitro Shooter....).

Diet Cooler skulle ju kunna vara vatten med citrussmak för att ge den lite mer törstsläckande egenskaper. Eventuellt att vi kanske blandar i EGCG (grönt téextrakt) eller något annat.

Om man resonerade som du att man kan ta vatten om man vill slippa kalorierna så skulle ju inte Diet Coke existera! ;)


Tycker faktiskt att namnen är jävligt bra :thumbup: !

Sen kan man ju inte riktigt jämföra Diet Coke med en "slabbig" kalorifri törstsläckare efter träning! Diet Coke ser jag som en , JA, god kolsyrad läskedryck! De diet drycker som jag smakat, jämför jag ju inte riktigt med Diet Coke i smaken :angel:

EiseltUK
2003-08-30, 20:00
Originally posted by obbe



Tycker faktiskt att namnen är jävligt bra :thumbup: !

Sen kan man ju inte riktigt jämföra Diet Coke med en "slabbig" kalorifri törstsläckare efter träning! Diet Coke ser jag som en , JA, god kolsyrad läskedryck! De diet drycker som jag smakat, jämför jag ju inte riktigt med Diet Coke i smaken :angel:

De produkter vi tar fram kommer andas mer "mass market" utan att de för den delan är skit. Smaken är a och o. Det ska vara fräscha smaker och inte något sötsliskigt skit så man måste dricka vatten efteråt. Vi får se om vi lyckas ta fra mnågot som smakar bra.

/ Henrik

obbe
2003-08-30, 20:08
Originally posted by EiseltUK


De produkter vi tar fram kommer andas mer "mass market" utan att de för den delan är skit. Smaken är a och o. Det ska vara fräscha smaker och inte något sötsliskigt skit så man måste dricka vatten efteråt. Vi får se om vi lyckas ta fra mnågot som smakar bra.

/ Henrik


Önskar er verkligen lycka till, inte för att jag tror att ni kommer att misslyckas utan för att jag personligen har ett gott tycke till er och jag hoppas verkligen att ni inte gör bort er och skadar er kvalitet! :)

EiseltUK
2003-08-30, 20:38
Tackar. Vi kör på så det ryker. :smokin:

Peter
2003-08-31, 08:59
Den erfarenhet jag har av färdigblandade drycker är att:

1 Gainomax säljer fruktansvärt bra med rätt marknadsföring, tack vare att det är en produkt som har bred målgrupp och bra smak. Många köper en gainmax efter träningen trots att de inte tränat speciellt hårt eller bryr sig om kosten övriga 23,5 timmarna om dygnet. En del mer seriösa köper gärna två gainomax trots att det blir dyrt för att slippa krångla. Man har alltså en väldigt bred målgrupp. Frågan är om en produkt med 50:50 koncentration kan konkurera ut gainomax vad gäller pris och smak?

2 Ren kolhydratdryck säljer rätt dåligt bland vanliga motionärer. Då säljer Red Bull betydligt bättre. Kanske beror det på att stället jag har koll på bara har 50 cl flaskor.

3 Burners säljer helt värdelöst. (Jag kanske är för dålig på att ljuga för att få folk att tro på dess effekt)

4 De företag som säljer färdigblandade drycker brukar ha två varianter en med ca 7% och en med 20% kolhydrat. Av någon anledning kostar de lika mycket vilket gör att man känner sig lurad om man köper den med 7%. Natures Best CarboPower (20%) är lättdrucken och god både ren och om man spär ut den för att få lägre konc. Det uppstår ju däremot ytterligare ett problem för den vanliga motionären när han/hon ska köpa 50cl dryck färdigblandad i en flaska med skruvkork för att sen hälla över det i omgångar i en annan flaska för att få lagom sportdryckskoncentration.

5 Slutligen tror jag stenhårt på 33cl flaskor

Peter

Megatuttarna
2003-08-31, 09:53
Skulle jag vilja köpa en fat-burner dryck så skulle jag vilja ha massa koffein, te-extrakt och guarana, då får man ett komplement till Red Bull fast utan socker, smakar det dessutom gott så kanske folk börjar använda det som groggvirke, trots att syftet inte var det.

Tomten
2003-08-31, 10:39
Det skulle också vara en fördel om priset var överkommligt. :D

EiseltUK
2003-08-31, 10:51
Tackar för era kommentarer.


1. Vi kommer troligen lägga oss på 25 gram protte så priset blir inte så mycket högre. Jag är ganska säker på att kommer ligga på samma prisnivå som Gainomax Det är en av grundförutsättningarna samt att smaken ska vara lika bra.

2. Det känns lite som att en 6-8 %-blanding är samma sak som läsk... Den prototyp vi har jobbat på ligger på ca 18.5 %, med en kombination av glukos, maltos, olikasackarider och polysackarider. Vad tror du om en sådan, som en bred produkt?

3. Man får nog se Burners som törstsläckare i första hand.

Megatuttarna: Gröntte extrakt finns standariserat på EGCG, koffein och teofyllin. Använder vi bara tillräckligt mycket så bör vi kunna få fram en bra produkt, men utan socker. Helst vill vi inte göra ännu en kopia på Red Bull, utan heller komma med något eget.

/ Henrik

Tomten
2003-08-31, 11:54
Originally posted by EiseltUK
Tackar för era kommentarer.


1. Vi kommer troligen lägga oss på 25 gram protte så priset blir inte så mycket högre. Jag är ganska säker på att kommer ligga på samma prisnivå som Gainomax Det är en av grundförutsättningarna samt att smaken ska vara lika bra.

2. Det känns lite som att en 6-8 %-blanding är samma sak som läsk... Den prototyp vi har jobbat på ligger på ca 18.5 %, med en kombination av glukos, maltos, olikasackarider och polysackarider. Vad tror du om en sådan, som en bred produkt?

3. Man får nog se Burners som törstsläckare i första hand.

Megatuttarna: Gröntte extrakt finns standariserat på EGCG, koffein och teofyllin. Använder vi bara tillräckligt mycket så bör vi kunna få fram en bra produkt, men utan socker. Helst vill vi inte göra ännu en kopia på Red Bull, utan heller komma med något eget.

/ Henrik

Om ni ska konkurera med gainomax så måste ni nog lägga er lite under deras pris. Det är ju en etablerad produkt, så att komma upp och slåss med dom lär bli tufft, såvida ni inte kan komma med ett bra pris och en riktigt bra produkt!

Peter
2003-08-31, 11:55
Originally posted by EiseltUK
Tackar för era kommentarer.

2. Det känns lite som att en 6-8 %-blanding är samma sak som läsk... Den prototyp vi har jobbat på ligger på ca 18.5 %, med en kombination av glukos, maltos, olikasackarider och polysackarider. Vad tror du om en sådan, som en bred produkt?

/ Henrik

Skulle det vara 33 eller 50 cl? Tyvärr är dagens produkter för dyra. 20-25 kr för en dricka med kolhydrater är inte hållbart tycker jag (räknar på på ett styckepris ur en kyl på gymmet).

Dagens drycker som ger 100 gram kolhydrat per flaska är nog i mesta laget för motionärer, även om jag tycker det är bra efter ett pass när jag glömt druvsockret hemma. Men som sportdryck är ju 18,5% för mycket, vilket kräver att man späder i en ny flaska. Krångligt helt enkelt. Men skulle det bli nästan precis lika dyrt med en svagare koncentration på grund av priset på flaskan, ettikett, frakt mm så är det ju inte mycket att göra åt.

Berry
2003-08-31, 12:10
Originally posted by Tomten


Om ni ska konkurera med gainomax så måste ni nog lägga er lite under deras pris. Det är ju en etablerad produkt, så att komma upp och slåss med dom lär bli tufft, såvida ni inte kan komma med ett bra pris och en riktigt bra produkt!

Det viktigaste är nog priset, och möjligen en snygg förpackning, eftersom "den stora massan" troligen knappt vet vad som är i - bara att man blir biffig om man dricker skiten.
Btw, skriv nått i stil med "hyper new mega super muscle building formula" så går det säkert hem :)

EiseltUK
2003-08-31, 12:41
Peter: Vi satsar på 33cl eftersom det känns mer lagom att dricka och dessutom ser såna flaskor snyggare ut än det där vanliga standard PET-flaskorna på 50cl.

Målsättningen är att priset ska ligga på 15 kr, men vi får se hur kalkylerna ser ut när vi fått fram alla priser. Det som kostar är mest de fasta kostnaderna kring pprodukten. Innehållet kostar inte speciellt mycket.

33 cl med 18.5 % kolisar ger ca 61 gram kolhydrater som jag tror kan vara ganska lagom för de flesta... inte löjligt lite och inte överdrivet mycket.

Vilka kolhydrater skulle du ha i en sådan dryck?

Som ren sportdryck kanske den inte blir perfekt eftersom den blir för koncentrerad, men jag tror att många som tränar på glad amatör nivå inte bryr sig så mycket om osmolalitet. Frågan är hum många som styrketränar som tänker på det och ifall det spelar någon större roll då?

Berry: Vi har planerat namnet Carbo Cooler. Vi vill inte har ett för mycket byggar-namn eftersom vi då låser oss vi att sälja den främst till dem som vil bygga muskler. Vi måste nå ut bredare för att få upp volymerna och på så sätt kunna få ned priserna.

Tomten: Samma pris fast med mer protein är nog inte så dumt. Jag tycker personligen av vårt namn RELOAD är ballare än Gainomax och dessutom är det inte så byggar-aktigt. Ett namn som funkar till alla! Visst blir det tufft att konkurrera med Gainomax men vi kommer erbjuda ett bredare sortiment av olika drycker och bars. Det är Gainomaxens svagaste punkt. Men jag tror att vi kan arbeta i harmoni med dem. Vi ska inte tjäna pengar på deras bekostnad i första hand, utan sträva efter att komma med något nytt som tillför hela marknaden något.

/ Henrik

Peter
2003-08-31, 12:59
Originally posted by EiseltUK

33 cl med 18.5 % kolisar ger ca 61 gram kolhydrater som jag tror kan vara ganska lagom för de flesta... inte löjligt lite och inte överdrivet mycket.

Vilka kolhydrater skulle du ha i en sådan dryck?

Som ren sportdryck kanske den inte blir perfekt eftersom den blir för koncentrerad, men jag tror att många som tränar på glad amatör nivå inte bryr sig så mycket om osmolalitet. Frågan är hum många som styrketränar som tänker på det och ifall det spelar någon större roll då?

/ Henrik

Vet många som tränar spinning som köper någon kolhydratdryck eller red bull och sedan blandar 50:50 med vatten i större flaska. Det för att man under ett sånt pass ofta blir törstig så att man vill dricka runt en liter. De fattar nog inte något av osmolaritet utan tänker bara på pris/vätska.

Kolhydraterna på den här nivån ska väl främst göra att det smakar bra och gärna är lite större så osmotiska trycket hålls nere. Så länge man inte blir illamående spelar nog osmolariteten inte någon roll. Antar att snabba kolhydrater är bäst så det funkar både under och efter aktivitet.

EiseltUK
2003-08-31, 13:05
Originally posted by Peter


Vet många som tränar spinning som köper någon kolhydratdryck eller red bull och sedan blandar 50:50 med vatten i större flaska. Det för att man under ett sånt pass ofta blir törstig så att man vill dricka runt en liter. De fattar nog inte något av osmolaritet utan tänker bara på pris/vätska.

Kolhydraterna på den här nivån ska väl främst göra att det smakar bra och gärna är lite större så osmotiska trycket hålls nere. Så länge man inte blir illamående spelar nog osmolariteten inte någon roll. Antar att snabba kolhydrater är bäst så det funkar både under och efter aktivitet.

En bas på maltodextin vore kanske lämpligast vad jag tror. Större molekyler funkar inte, men kanske kan man ta en maltodextrin med låg DE. Ska försöka kolla upp molekylvikten på olika maltodextrinprodukter. Troligen måste man komplettera med dextros/glukossirap för att få en viss sötma, men en sån här dryck ska helst vara fräsch i smaken och kanske inte smaka saft.

Vi riktar in oss på två smaker: Apelsin och Citrus. Det är tydligen dessa smaker som säljs mest. Kanske kan man göra någon smakblandnign som gör dem lite roligare.

/ Henrik

Laan
2003-08-31, 17:52
Jag skulle vara ruskigt sugen på en dricka som skulle bestå av tex en blandnig av protec och fairings sloowcarbs.. som man kan ta när man inte hinner/kan äta å helst hitta i närmaste ica affär..

Min dröm iaf.. :em:

z_bumbi
2003-08-31, 18:07
Laan: Det finns redan och heter yoghurt. Kassein, vassle och mestadels långsamma kolhydrater. :D

obbe
2003-08-31, 18:11
Tycker att Apelsin och Citrus låter väldigt bra! :thumbup:

Vilka smaker planeras till Relosd? (Jordgubb):D

obbe
2003-08-31, 18:13
oops! Reload menar jag :em: :D

EiseltUK
2003-08-31, 18:29
Jordgubb och Choklad till en början.

obbe
2003-08-31, 20:36
Perfekt :naughty:
Längtar...

Laan
2003-09-01, 19:20
Originally posted by z_bumbi
Laan: Det finns redan och heter yoghurt. Kassein, vassle och mestadels långsamma kolhydrater. :D

Tack!!! det stämmer ju faktiskt.. (kanske lite lite protein då) har jag inte tänkt på..

Hermes
2003-09-01, 20:39
Gainomax har ju också fördelen att det är norrmejeriet som tillverkar det, tar ju direkt bort alla misstankar att det minsann kan finnas anabola steroider i det. Mina föräldrar vill t.ex. inte att jag käkar vanliga kosttilskott men de har inge problem med att köpa några gainomax då dom handlar.

EiseltUK
2003-09-01, 20:52
Originally posted by hermes
Gainomax har ju också fördelen att det är norrmejeriet som tillverkar det, tar ju direkt bort alla misstankar att det minsann kan finnas anabola steroider i det. Mina föräldrar vill t.ex. inte att jag käkar vanliga kosttilskott men de har inge problem med att köpa några gainomax då dom handlar.


Våra drycker kommer att tillverkas av en större tillverkare än Norrmejerier. :)

Hälsa din mamma att Eiselt dopingtestar alla produkter! ;)

/ Henrik

Hermes
2003-09-01, 20:58
Jojo, de är inte riktigt så nojjiga, men det finns folk som är det

Berry
2003-09-02, 07:32
Kollade för första gången närmare på en Gainomax igår.. den verkade inte innehålla nått vassle? Proteinkällorna verkade vara vanlig mjölk samt lite (12%) "mjölkprotein", antagligen kasein. Förövrigt skulle man ju behöva dricka 2-3 sådana för att få tillräcklig mängd av näringsämnena.

muskelbyggarn
2003-09-02, 09:14
Gainomax, bättre och köpa en liter färdigblandad mjölkdryck ex. Mu-Mjölk. Billigare och mer protein/kolhydrater.

Vänl,,,
Tobbe

EiseltUK
2003-09-02, 10:02
Det har jag missat att berätta. Vi kör på vassleprotein, men med minimjölk som bas.

/ Henrik