handdator

Visa fullständig version : Axlar/triceps tar över bröstövningarna


Absalom^
2009-09-09, 16:00
Det verkar som att axlar och triceps tar över mer och mer varje gång jag har ett bröstpass. Framförallt kör jag hantelpress och har efter att jag märkt detta mönster experimenterat med olika vinklar, vikter, svank osv men framsidan av axlarna tar nästan allt av vikten och på andra plats triceps. Jag testade övningen där man drar en vikt över huvudet likt ett fotbollsinkast och för första gången på länge fick jag kontakt och pump i bröstet. Ni som har erfarenhet av detta, hur löste ni det? Vill inte gå över till att enbart köra ovan nämnda övning.

(Har även experimenterat med bänkpress o dyl)

Edit: Jag tränar inte ens framsida axlar separat.

130kg finsk sisu
2009-09-09, 16:40
Tycker du skall se bänkpress och även hantelpress som en övning för hela överkroppen. Att börja jobba med vinklar är onödigt i denna övning.

Absalom^
2009-09-09, 17:11
Jo, men man vill ju att bröstet ska vara en del av denna "överkroppsträning". :D

doommessiah
2009-09-09, 17:53
Hur vet du att axlar och triceps "tar över"?
Kan det vara så att brösten får en rejäl genomkörare utan att det känns som fan?

TommyBoy
2009-09-09, 17:58
Edit: Jag tränar inte ens framsida axlar separat.

Kan problemet ligga här? Svaga axlar gör att de tar slut före bröstet.

Absalom^
2009-09-09, 19:08
Ptja, det känns som att bröstmusklerna bara tagit det lugnt, inget pump, dålig kontakt, har växt dåligt det senaste. Axlar och triceps har däremot fått sig en ordentlig omgång, och växer också snabbare.
Jag har uteslutit att det beror svaga axlar, för då borde väl bröstmusklerna ta över där axlarna sviker och få än ännu bättre omgång? Eller är jag ute och cyklar...?

mjeuuu
2009-09-09, 19:30
Jag har uteslutit att det beror svaga axlar, för då borde väl bröstmusklerna ta över där axlarna sviker och få än ännu bättre omgång? Eller är jag ute och cyklar...?
Svaga axlar -> känner trötthet i axlarna först i t.ex. bänkpress -> man kan inbilda sig att man har tagit i mer med axlarna

Jag tror inte att bröst kan "ta över" axlarnas uppgift i bänkpress eller i andra övningar. Möjligtvis till viss (väldigt begränsad) del, men det är nog ändå som TommyBoy säger, dvs att axlarna blir trötta före brösten vilket leder till mindre trötthet/pump i bröst.

Fortsätt köra som vanligt så kommer nog axlarna ikapp så småningom tror jag.

I hantelpress kan man ju påverka lite mer vilka muskler som får jobba, men jag tror inte att det är någon idé att försöka förklara något sånt i text, det är väl något man känner av och lär sig själv med tiden antar jag.

PS: Jag är lite i samma situation som dig förresten. Framsida axlar ligger efter lite i utveckligen (inga extrema marginaler) och det känns i bänkpressen framförallt.

-Englund
2009-09-09, 19:46
Dips och flyes. fast flyes kanske bara tar på biceps istället?;)

pragmatist
2009-09-09, 20:19
Att det beror på att du skulle vara svag i axlarna tror jag inte alls på. Snarare att kroppen primärt skiftar belastningen (omedvetet) till de muskelgrupper som är starkast. Man kan ibland se folk med helt platta bröst men hyfsade axlar bänkpressa ganska imponerande vikter, och det torde bero på att de är "deltapressare" och låter axlarna göra en väldigt stor del av jobbet.

Morty
2009-09-09, 21:26
"giljotinpress" tycker jag är otroligt bra om man har svårt att få kontakt i tuttarna.