handdator

Visa fullständig version : Newsflash om bänkpress!


rainbow87
2009-09-09, 15:29
Har precis vart hos min naprapat ang min onda axel och hon säger att det är bröstmuskelns fel, men men...nu vill jag bara säga att jag fick reda på att bänkpress inte alls är en bra övning! :O iaf inte för axlarna och det är inte den effektivaste övningen heller, hantelpress är mycket bättre tydligen. fick berättat för mig att dte var nånting med kroppens anatomi att göra, förstod inte exakt, var i chocktillstånd...

zydar
2009-09-09, 15:34
Bänkpress äger, du kanske gör nåt fel?

Gäller att ha lite svank så tar det mindre på axeln right? upplever jag det som.

Pjotor
2009-09-09, 15:42
Problem kan uppstå om man tränar bänkpress för ensidigt, alltså utan att träna stångrodd eller något som förhindrar framåtrotation.

Jag har svårt att tänka mig att bänkpress skulle vara skadligt om man gör det rätt. Hantelpress ger större rörelselängd och kräver mer av stabiliserande muskler, så där kan hon ha en poäng. Men slutresultatet beror -- som vanligt -- på vem som tränar och hur.

944RS
2009-09-09, 15:42
Felaktig teknik i bänkpress har nog varit med och orsakat axelskador på många...

Trapper Buzz
2009-09-09, 15:48
Fråga eliten.
Hon är ute och cyklar.

mky
2009-09-09, 15:49
Är det inte så att bänkpress anses vara en "överkroppsövning", medans hantelpress är en renodlad bröstövning. Rätta mig om jag har fel.

Mapa
2009-09-09, 15:51
alla övningar är skadliga om man gör dem fel

BB1942
2009-09-09, 15:53
Ja, är inte det allmänt känt att bänk är dåligt för axlarna? Sedan om hantelpress är bättre låter jag vara osagt....

Trapper Buzz
2009-09-09, 15:59
Vinkelbänken är oerhört mycket farligare än vanliga bänken för axlarna.
Förnuftig bänkträning skadar inte axlar.
Jag kan nästan garantera dig, Rainbow, att du inte fått denna skada av renodlad bänk.

rainbow87
2009-09-09, 16:17
Vinkelbänken är oerhört mycket farligare än vanliga bänken för axlarna.
Förnuftig bänkträning skadar inte axlar.
Jag kan nästan garantera dig, Rainbow, att du inte fått denna skada av renodlad bänk.

Nej, det sa hon inte heller, att det berodde på bänken. Det är så att väldigt många tränar bröst alldeles för mycket vilket gör att det blir så att axlarna dras framåt, bröstmusklerna drar ihop sig. Man ska stretcha mycket också. Jag tror att en som är utbildad i hur kroppen fungerar vet vad den pratar om.
Bänk är vad jag förstått mest en övning för att visa hur stark man är, men som inte är så effektiv som man tror. Det där med för mycket tränade bröst plus att jag kört tungt hela tiden som gjort att jag fått ont i axeln. Det är bröstmuskeln som gjort att jag fått ont, den sträcker sig till axeln och är överansträngd. Man ska tydligen träna i perioder, t ex 6 veckor tungt och sen 4 veckor lättare för att chocka kroppen och få bättre resultat. Hade hört om det förut men trodde bara det var en träningsmetod som alla andra. men tydligen så är det bäst för kroppen och för att få så bra resultat som möjligt.

rainbow87
2009-09-09, 16:20
Hantelpress ger större rörelselängd och kräver mer av stabiliserande muskler, så där kan hon ha en poäng. Men slutresultatet beror -- som vanligt -- på vem som tränar och hur.

Du ska inte gå så långt ner i hantelpress bara för att du kan göra det, det är skadligt för axlarna. Du ska gå ungefär så långt ner som när du kör bänk, lite mindre t o m.

rQx
2009-09-09, 16:21
Hade ont i axeln pga handbollen. Ont när jag körde bänkpress. Frågade kolo och fick reda på exakt hur jag skulle utföra den och voila! Axeln gör inte ont längre.

bubbe
2009-09-09, 16:27
Aha, kanske bäst man slutar med bänk innan man skulle råka skada sig. Ska nog satsa på ridning istället.

rainbow87
2009-09-09, 16:27
Hade ont i axeln pga handbollen. Ont när jag körde bänkpress. Frågade kolo och fick reda på exakt hur jag skulle utföra den och voila! Axeln gör inte ont längre.

Lite skillnad på en hanbollsskada och en skada från styrketräning. Men jag tror säkert att den kan vara bra för bröst, men inte för axlarna. Jag älskar verkligen bänk, men man lär sig nått nytt varje dag. Igår lärde jag mig t ex att alla finnar har kniv!

rQx
2009-09-09, 16:48
Lite skillnad på en hanbollsskada och en skada från styrketräning. Men jag tror säkert att den kan vara bra för bröst, men inte för axlarna. Jag älskar verkligen bänk, men man lär sig nått nytt varje dag. Igår lärde jag mig t ex att alla finnar har kniv!

Om min axelskada gjorde ont innan när jag körde bänk, men sedan inte kändes när jag lärde mig rätt? .. Har det ingen betydelse? Det bevisar ju i alla fall att teknik är av yttersta vikt för att inte belasta axeln fel

Trapper Buzz
2009-09-09, 16:51
Självklart ska man variera i intensitet, tyngd och frekvens (dvs antalet träningar per vecka). Efter en axelskada av denhär typen ska du undvika bänk eller bara köra extremlätt på bänken, undvika allt över huvudet och allt bakom nacke. Börja undvika en vecka, testa igen; känns det inte bra då heller, låt det går någon vecka till. Men kör jättelätt ibland hellre än inte alls.
Givetvis ska du stretcha; det tror man ju som gammal uv att du, att alla redan
Alla välsortade gym har en rotatorcuff-maskin. Kör 15-20 set på LÄTT vikt i den innan VARJE pass. Kuffarna måste köras! Och lätt ska det vara. Följ instruktionerna på maskinen. Finns ingen sån maskin, kör hantel - lätt!
Lycka till och krya på dig!!!

Trapper Buzz
2009-09-09, 16:54
http://www.rotator-cuff-solutions.com/

Lillgrabben
2009-09-09, 16:54
Suck!!!

Alla övningar går att göra sig illa med. Alla övningar går även att köra utan att göra sig illa.

Finns så otroligt många kringfaktorer som spelar in om man gör sig illa att det är rent ansvarslöst att skriva "bänkpress är farligt", inte bra, etc, osv.'

Korrekt teknik, ett vettigt träningsupplägg & vettiga viktval är det man ska eftersträva...

rainbow87
2009-09-09, 16:55
Om min axelskada gjorde ont innan när jag körde bänk, men sedan inte kändes när jag lärde mig rätt? .. Har det ingen betydelse? Det bevisar ju i alla fall att teknik är av yttersta vikt för att inte belasta axeln fel

Good for you! Men det är inte samma sak som att nöta bänk som de flesta faktiskt gör. Du fick det av handboll, skadan kanske inte sitter på samma ställe som när man får det av bänk, axeln har om jag förstått det rätt fyra muskeldelar, andra får det av just bänk eller nån annan bröstövning. Det kanske blev bättre när du gjorde det på ett visst sätt men om du har ont av att köra så är det ju nått fel, oavsett om du inte har ont av en viss teknik. Du sa ju faktiskt att du hade ont innan du körde bänk..

rainbow87
2009-09-09, 16:56
Korrekt teknik, ett vettigt träningsupplägg & vettiga viktval är det man ska eftersträva...

I agree!

rainbow87
2009-09-09, 16:59
Självklart ska man variera i intensitet, tyngd och frekvens (dvs antalet träningar per vecka). Efter en axelskada av denhär typen ska du undvika bänk eller bara köra extremlätt på bänken, undvika allt över huvudet och allt bakom nacke. Börja undvika en vecka, testa igen; känns det inte bra då heller, låt det går någon vecka till. Men kör jättelätt ibland hellre än inte alls.
Givetvis ska du stretcha; det tror man ju som gammal uv att du, att alla redan
Alla välsortade gym har en rotatorcuff-maskin. Kör 15-20 set på LÄTT vikt i den innan VARJE pass. Kuffarna måste köras! Och lätt ska det vara. Följ instruktionerna på maskinen. Finns ingen sån maskin, kör hantel - lätt!
Lycka till och krya på dig!!!

Jag har läst att man ska värma upp rotatorcuffen och använder ett gummiband och kör typ 20 set, två övningar, innan jag kör överkropp, riktigt skönt! :)

Matsa
2009-09-09, 17:02
Jag anar ugglor som får kläder. *jorgen* Men bänkpress är en trevlig övning som inte alls behöver vara mer skadlig än någon annan.

Pepz
2009-09-09, 17:03
Nej, det sa hon inte heller, att det berodde på bänken. Det är så att väldigt många tränar bröst alldeles för mycket vilket gör att det blir så att axlarna dras framåt, bröstmusklerna drar ihop sig. Man ska stretcha mycket också.

Alltså var det inte bänk som var skadligt utan att du tränat för lite baksida?

Bänk är vad jag förstått mest en övning för att visa hur stark man är, men som inte är så effektiv som man tror.

klart den är effektiv, ju mer vikt du kan flytta ju mer inkopplade muskler och muskelfibrer..

Man ska tydligen träna i perioder, t ex 6 veckor tungt och sen 4 veckor lättare för att chocka kroppen och få bättre resultat. Hade hört om det förut men trodde bara det var en träningsmetod som alla andra. men tydligen så är det bäst för kroppen och för att få så bra resultat som möjligt.

Det är inte en sanning.....

Trapper Buzz
2009-09-09, 17:03
"Givetvis ska du stretcha; det tror man ju som gammal uv att du, att alla redan vet", tappade ett ord.
Bra att du kör kuffarna.
Häng dig i någon tvärslagen stång, kör lite chins när axeln är ok (brukar inte gå när
axeln är dålig). Undvik dips och pecdec när du har taskiga axlar också.

Du är väl ganska ung och då borde detta rätta till sig om du sköter dig!
Vi plusförtisnubbar ligger sämre till.. Kan ta flera år då att bli av med en axelskada.

BB1942
2009-09-09, 17:04
Lite skillnad på en hanbollsskada och en skada från styrketräning. Men jag tror säkert att den kan vara bra för bröst, men inte för axlarna. Jag älskar verkligen bänk, men man lär sig nått nytt varje dag. Igår lärde jag mig t ex att alla finnar har kniv!
Idag lärde jag mig att alla muslimer är terrorister...

EDIT* offtopic men kunde inte låta bli

rainbow87
2009-09-09, 17:07
Det är inte en sanning.....

Du tror inte att om du kör tungt, hela tiden så slter du på musklerna? Musklerna blir väl trötta och slina och om du då kör lättare så får de vila och återhämta sig och sedan PANG! så kör du hårt och chockar dem och får bättre resultat, jag tror dtenhårt på det!

rainbow87
2009-09-09, 17:08
Idag lärde jag mig att alla muslimer är terrorister...

EDIT* offtopic men kunde inte låta bli


HAHAHA!!!:laugh::laugh::laugh:

Lillgrabben
2009-09-09, 17:08
Tja, det där med att träna rotatorcuffen för att undvika skador är nog ganska så individuellt.

Själv tränar jag i princip aldrig övningar direkt för den & har aldrig varit axelskadad , trots många år av tämligen hård bänkpressträning.

Viktigaste är att lära sig bänkpressa, med fixerade axlar & en i övrigt vettig teknik.

Pepz
2009-09-09, 17:11
Du tror inte att om du kör tungt, hela tiden så slter du på musklerna? Musklerna blir väl trötta och slina och om du då kör lättare så får de vila och återhämta sig och sedan PANG! så kör du hårt och chockar dem och får bättre resultat, jag tror dtenhårt på det!

självklart ska du inte köra med samma intensitet hela tiden. men att säga att 6 veckor tungt 4 veckor lätt är det bästa är ett rent påhitt

Damien Thorne
2009-09-09, 17:16
Har precis vart hos min naprapat ang min onda axel och hon säger att det är bröstmuskelns fel, men men...nu vill jag bara säga att jag fick reda på att bänkpress inte alls är en bra övning! :O iaf inte för axlarna och det är inte den effektivaste övningen heller, hantelpress är mycket bättre tydligen. fick berättat för mig att dte var nånting med kroppens anatomi att göra, förstod inte exakt, var i chocktillstånd...

Jag tror att SL-bänkpress ej är skadligt för axlarna, däremot BB-bänkpress tror jag är skadligt.

Och man måste köra lika mycket baksida (rodd) som framsida (bänkpress) för att få balans i axeln, dvs för att undvika att axeln dras framåt.

SL-bänkpress (Styrkelyft-bänkpress) :
ca 45 graders vinken i armhålan.
Träffa nedre delen av bröstet med stången.
Svanka så att du pressar snett neråt.

BB-bänkpress (Bobybuilding-bänkpress) :
ca 90 grader i armhålan.
Träffa övre delen av bröstet med stången.
Ligg plant på bänken, så att du pressar rakt upp.

rainbow87
2009-09-09, 17:17
självklart ska du inte köra med samma intensitet hela tiden. men att säga att 6 veckor tungt 4 veckor lätt är det bästa är ett rent påhitt

Jamen det var bara ett exempel. tycker själv att typ 4 veckor lätt är lite mycket faktiskt. Vad skulle du säga är en bra dos, hur kör du?

rainbow87
2009-09-09, 17:19
Jag tror att SL-bänkpress ej är skadligt för axlarna, däremot BB-bänkpress tror jag är skadligt.

Och man måste köra lika mycket baksida (rodd) som framsida (bänkpress) för att få balans i axeln, dvs för att undvika att axeln dras framåt.

SL-bänkpress (Styrkelyft-bänkpress) :
ca 45 graders vinken i armhålan.
Träffa nedre delen av bröstet med stången.
Svanka så att du pressar snett neråt.

BB-bänkpress (Bobybuilding-bänkpress) :
ca 90 grader i armhålan.
Träffa övre delen av bröstet med stången.
Ligg plant på bänken, så att du pressar rakt upp.

Låter faktiskt vettigt! *flex*

Damien Thorne
2009-09-09, 17:19
Jamen det var bara ett exempel. tycker själv att typ 4 veckor lätt är lite mycket faktiskt. Vad skulle du säga är en bra dos, hur kör du?

Jag skulle föreslå 3 veckor tungt, 1 vecka lätt.

rainbow87
2009-09-09, 17:20
Tja, det där med att träna rotatorcuffen för att undvika skador är nog ganska så individuellt.

Själv tränar jag i princip aldrig övningar direkt för den & har aldrig varit axelskadad , trots många år av tämligen hård bänkpressträning.

Viktigaste är att lära sig bänkpressa, med fixerade axlar & en i övrigt vettig teknik.

Hur är den rätta tekiniken då? som Damien Thorne säger?

rainbow87
2009-09-09, 17:21
Jag skulle föreslå 3 veckor tungt, 1 vecka lätt.

Är det så du kör?

Damien Thorne
2009-09-09, 17:22
Låter faktiskt vettigt! *flex*

Tack :D

Damien Thorne
2009-09-09, 17:23
Är det så du kör?

Ibland.

Brukae bli 3-6 veckor tungt, sen 1 vecka lätt eller vila.

Jacksatan körde 3 veckor tungt, sen en vecka lätt.
Tyckte det lät vettigt.

Trapper Buzz
2009-09-09, 17:29
Jag tror inte Lillgrabben avråder från att köra kuffarna..
Tittar du på alla storfräsarna här så nog kör övervägande flesta kuffarna.
Jag har av och till kört i 32 år, det ger en viss erfarenhet.
Damien! Varifrån kommer uttrycken BB och SL-bänk..
Är det någonslags officiella begrepp?

Lillgrabben
2009-09-09, 17:38
Jag tror inte Lillgrabben avråder från att köra kuffarna..
Tittar du på alla storfräsarna här så nog kör övervägande flesta kuffarna.
Jag har av och till kört i 32 år, det ger en viss erfarenhet.
Damien! Varifrån kommer uttrycken BB och SL-bänk..
Är det någonslags officiella begrepp?

Precis, jag avråder inte alls från att träna dem.

Påpekar bara att alla troligen inte har behov av den träningen, även om många tycker den är nyttig för axelhälsan!

Själv är jag lite rädd att fixa sådant som inte är trasigt. Bänkpress lägger ju som bekant ganska så mkt stress på axel & bröstpartiet & ännu har jag inte haft ngn känning av smärta i den regionen. Då känns det lite "onödigt" att lägga till extra träning & än mer påfresta en redan ganska så belastad del av kroppen.

Black Star Abyss
2009-09-09, 17:51
Sänkta och ihopdragna skulderblad genom hela rörelsen har jag funnit vara nyckeln till bra bänkpress. Bröstmusklerna är till för att föra ihop armarna, inte föra dem framåt. Tänk på det.

chaffisen
2009-09-09, 18:10
Vet inte exakt vad hon sa till dig men de flesta sjukgymnaster skulle säkert hålla med om att hantelpress är snällare mot axlarna än bänkpress. Sök på bänkpress och användarnamn obesogen tex.

Trapper Buzz
2009-09-09, 18:17
Fast.. Lillgrabben.. (citerar : )
Då känns det lite "onödigt" att lägga till extra träning & än mer påfresta en redan ganska så belastad del av kroppen - - - Men, men:
Det handlar ju om uppvärmning, inte om belastning!
En viss åländsk världsmästare här på sajten t ex vill jag minnas hade
lägsta möjliga belastning sist jag såg han körde kuffsen.
I motsatsen till Chaffisen ovan anser jag att hantelpress är oändligt
mycket farligare än vanlig bänk pga den inbyggda instabiliteten i övningen.

Det kommer alltid vara så, att byggarna förordar hantlar och SL/bänkare bänk.

Men under läknings-, återhämtande-, och återuppbyggnadsfasen kommer trådskaparen här säkerligen att mest få förlita sig på kabelsortimentet mest.

rQx
2009-09-09, 18:27
Som lillgrabben säger, fixera axlarna..

rainbow87
2009-09-09, 18:29
Fast.. Lillgrabben.. (citerar : )
Då känns det lite "onödigt" att lägga till extra träning & än mer påfresta en redan ganska så belastad del av kroppen - - - Men, men:
Det handlar ju om uppvärmning, inte om belastning!
En viss åländsk världsmästare här på sajten t ex vill jag minnas hade
lägsta möjliga belastning sist jag såg han körde kuffsen.
I motsatsen till Chaffisen ovan anser jag att hantelpress är oändligt
mycket farligare än vanlig bänk pga den inbyggda instabiliteten i övningen.

Det kommer alltid vara så, att byggarna förordar hantlar och SL/bänkare bänk.

Men under läknings-, återhämtande-, och återuppbyggnadsfasen kommer trådskaparen här säkerligen att mest få förlita sig på kabelsortimentet mest.

Precis, kuffövningarna var mer som uppvärmning. Jag kommer med all säkerhet att köra bänk senare då jag älskar det, vill gärna ha lite tips om hur tekniken ska vara, kanske använt fel teknik? Sedan så kan jag ju säga att det var i hantelpress jag gjorde mig illa och jag värmde inte upp innan, dum som jag är...jag ska dit nästa torsdag igen och följa upp (ska stretcha brösten i tre vinklar 3x10 sek, så att de töjs ut) och då ska jag fråga lite mer specifikt om bänken, kommer ju sakna den om jag inte får köra..tror säkert att det går att köra den OM man använder rätt teknik

rainbow87
2009-09-09, 18:31
[QUOTE=Lillgrabben;3864985]
Själv är jag lite rädd att fixa sådant som inte är trasigt. Bänkpress lägger ju som bekant ganska så mkt stress på axel & bröstpartiet & ännu har jag inte haft ngn känning av smärta i den regionen.[QUOTE]

Då har du ju tränat rätt, grattis! ;) men hur är ditt upplägg, tränar du stenhårt hela tiden eller är det hårt nån vecka sen lätt?

bubbe
2009-09-09, 18:41
[QUOTE=Lillgrabben;3864985]
Själv är jag lite rädd att fixa sådant som inte är trasigt. Bänkpress lägger ju som bekant ganska så mkt stress på axel & bröstpartiet & ännu har jag inte haft ngn känning av smärta i den regionen.[QUOTE]

Då har du ju tränat rätt, grattis! ;) men hur är ditt upplägg, tränar du stenhårt hela tiden eller är det hårt nån vecka sen lätt?

Ska man klara av att bänkpressa 250+ (jag menar mer än 250kg). så kräver det rätt lång och tung bänkpressträning. Så jag skulle gissa lillgrabben menar TUNGT när han skriver det.

ARMSTARK
2009-09-09, 19:06
Basic info. Alla övningar är skadliga i längden om man inte kör antagonisterna! Basic info.

Lillgrabben
2009-09-09, 19:15
Fast.. Lillgrabben.. (citerar : )
Då känns det lite "onödigt" att lägga till extra träning & än mer påfresta en redan ganska så belastad del av kroppen - - - Men, men:
Det handlar ju om uppvärmning, inte om belastning!
En viss åländsk världsmästare här på sajten t ex vill jag minnas hade
lägsta möjliga belastning sist jag såg han körde kuffsen.
I motsatsen till Chaffisen ovan anser jag att hantelpress är oändligt
mycket farligare än vanlig bänk pga den inbyggda instabiliteten i övningen.

Det kommer alltid vara så, att byggarna förordar hantlar och SL/bänkare bänk.

Men under läknings-, återhämtande-, och återuppbyggnadsfasen kommer trådskaparen här säkerligen att mest få förlita sig på kabelsortimentet mest.

Mjo, jag säger som sagt inte att du har fel, men totala belastningen ökar ju mer man lägger till i programmet. Kanske ska förtydliga att då jag menar rotatorträning pratar jag om flera set med både inåt, utåtrotation samt även någon till övning. Givetvis kan man köra ett eller två förberedande set före man bänkar om man vill det.

Men; Hittills har jag under mina 15 år som både tränande & även tävlande på hygglig nivå i bänkpress inte haft behovet av övningen. Dock har jag inte varit på samma nivå som Sandvik eller om det är Lehto du menar, men ändock troligen något starkare än gemene man. Jag kan inte argumentera för att du skulle ha fel, då jag inte anser att du har det. Beskrev endast vad som funkat för mig!

jebu
2009-09-09, 19:29
Läs länken och kolla filmen, bänka på detta sätt samt träna sälrodd, dumbell retractions, rotatocuffar, rodd och andra bröstrygg övningar så skall du se att bänken inte är farlig samt bygger bra med massa på hela överkroppen.

Bench Press Technique | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald (http://www.bodyrecomposition.com/training/bench-press-technique.html)[/QUOTE]

DP3g-I9Sf9s

rainbow87
2009-09-09, 22:59
Läs länken och kolla filmen, bänka på detta sätt samt träna sälrodd, dumbell retractions, rotatocuffar, rodd och andra bröstrygg övningar så skall du se att bänken inte är farlig samt bygger bra med massa på hela överkroppen.

Bench Press Technique | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald (http://www.bodyrecomposition.com/training/bench-press-technique.html)

DP3g-I9Sf9s[/QUOTE]

Ser jäkligt bra ut! sådär ska jag pröva sen :) man ska alltså in med armbågarna istället för utåt med dem och trycka ihop skulderbladen? :)

jebu
2009-09-10, 00:43
Ser jäkligt bra ut! sådär ska jag pröva sen :) man ska alltså in med armbågarna istället för utåt med dem och trycka ihop skulderbladen? :)

Läs igenom länken ett par vändor också. Ja viktigast är att dra ihop skulderbladen så mycket du kan och brösta upp dig maximalt (brygga upp, "gräva ned" axlarna i bänken och hålla spänning genom kroppen med benen) sedan hålla kroppen spänd så under hela setet. Och för att inte belasta axlarna så mycket så håller man in armbågarna som Damien thorne tidigare nämnt i ungefär 45grader. Tar du ner stången i höjd med bröstvårtorna så brukar det bli bra.

jebu
2009-09-10, 01:00
Största "felen" man ser många göra är att de inte ligger stadigt på bänken och inte bryggar upp något. De tar ner stången för högt upp mot halsen med armbågarna rakt ut. De trycker upp axlarna (roterar fram dem) under hela pressen eller i slutet av pressrörelsen.

Vissa hävdar att de tränar på detta sätt för att träffa bröstmusklerna bättre, visst det kan vara så. Men de kan inte träna på samma vikter och skaderisken blir högre. Fördelarna då med en mer SL-orienterad bänkpress är att större vikter kan används, lägre skaderisk och hela överkroppen får mer träning, framförallt då bröstryggen.

Tolkia
2009-09-10, 06:43
Precis, jag avråder inte alls från att träna dem.

Påpekar bara att alla troligen inte har behov av den träningen, även om många tycker den är nyttig för axelhälsan!

Själv är jag lite rädd att fixa sådant som inte är trasigt. Bänkpress lägger ju som bekant ganska så mkt stress på axel & bröstpartiet & ännu har jag inte haft ngn känning av smärta i den regionen. Då känns det lite "onödigt" att lägga till extra träning & än mer påfresta en redan ganska så belastad del av kroppen.
Jag håller med Lillgrabben. En viktig sak, förutom rätt teknik, är att träna på ett sätt som man faktiskt orkar träna på, och inte på ett sätt som man skulle vilja att man orkade träna på. Min tanke är att det är så vanligt med rotatorcuffrelaterade problem för att man tränar ensidigt och/eller med vikter som man egentligen inte kan hantera. Vad man gör på dagarna när man inte tränar är inte heller oviktigt.

Ovanstående gäller ju inte bara för rotatorcuffövningar, utan även för trådens ämne bänkpress. Nu verkar det ju inte som om ts vårdgivare sagt det, utan som att hon sagt att ts själv tränar bänk på ett olämpligt sätt, men jag kan förstå om man som sjukgymnast, naprapat etc. ibland önskar att ingen tränade bänkpress. Inte baserat på hur bänkpress är som övning, utan på hur folk lyckas skada sig på den.

emi23j
2009-09-10, 07:43
Bänkpress är kungen av överkroppsövningar.

wird
2009-09-10, 08:10
Mycket bra video för tekniken

vUcjOIZc80c

melchiorsen
2009-09-10, 09:38
hah, så du menar att du ska sluta köra axelpress också? för det är ju nämligen inte heller så bra för axlarna. du ska - enligt min läkare - inte gå över 90 grader när du trycker uppåt, dvs hela den övningen går bort. Det är bara o köra på, man kan inte bli stor om man ska vara rädd för att pressa

rainbow87
2009-09-10, 11:11
hah, så du menar att du ska sluta köra axelpress också? för det är ju nämligen inte heller så bra för axlarna. du ska - enligt min läkare - inte gå över 90 grader när du trycker uppåt, dvs hela den övningen går bort. Det är bara o köra på, man kan inte bli stor om man ska vara rädd för att pressa


Jag ska köra sådär med 45 graders vinkel, har prövat lite smått med push-ups, det är en jäkla skillnad! axelpress ska jag mata sen, militär/hantelpress all the way

kopji
2009-09-10, 12:35
Läs länken och kolla filmen, bänka på detta sätt samt träna sälrodd, dumbell retractions, rotatocuffar, rodd och andra bröstrygg övningar så skall du se att bänken inte är farlig samt bygger bra med massa på hela överkroppen.

Bench Press Technique | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald (http://www.bodyrecomposition.com/training/bench-press-technique.html)

Bör man köra på samma sätt även om man kör med hantlar? Tar det mindre på bröstet av att köra på detta sätt? Vart tar det mer istället? Om man tränar för hypertrofi, fyller bänkpress fortfarande en funktion?

rainbow87
2009-09-10, 16:11
Mycket bra video för tekniken

vUcjOIZc80c

Måste man ha någon som passar? Jag tränar alltid själv och det finns inte alltid möjlighet att fråga om någon kan passa...

rainbow87
2009-09-10, 16:11
Bör man köra på samma sätt även om man kör med hantlar? Tar det mindre på bröstet av att köra på detta sätt? Vart tar det mer istället? Om man tränar för hypertrofi, fyller bänkpress fortfarande en funktion?

Det undrar jag också

130kg finsk sisu
2009-09-10, 16:57
Givetvis fyller bänkpress sin funktion även io muskeltillväxt syfte du bör bara ha i åtanke att bänkpress precis som t.ex knäböj,militärpress,marklyft,stångrodd aktiverar många muskelgrupper. Detta skall du dock se som positivt.

130kg finsk sisu
2009-09-10, 17:09
Nån frågade vilka muskler bänkpress tar på. Bröst,axlar och triceps är musklerna som du använder då du pressar stången. Med lite mer avacerad teknik arbetar även latsen.
Stödande och statiskt arbetande muskelgrupper är traps,biceps, underarmar, lats, axlar. Desto starkare du blir desto viktigare blir de stödande musklerna.

kopji
2009-09-10, 17:32
Givetvis fyller bänkpress sin funktion även io muskeltillväxt syfte du bör bara ha i åtanke att bänkpress precis som t.ex knäböj,militärpress,marklyft,stångrodd aktiverar många muskelgrupper. Detta skall du dock se som positivt.

Finns det någon mening för mig som tränar i hypertrofisyfte att inte köra enligt styrkelyfttekniken, som förklaras i filmen på sidan innan? Är motiveringen att man inte skulle köra så för att det blir mindre bröstspecifik träning? Det måste väl bara betyda att det tar lite mer på någonting annat istället, förslagsvis triceps eller framsida axlar (som man ju också kommer att träna senare ändå).

130kg finsk sisu
2009-09-10, 17:42
Jag kan/vill inte svara på din fråga eftersom det sträcker sig utanför mitt kunskapsområde samt att min åsikt är att specifikträna 1 muskelgrupp i taget och försöka isolera 1 muskelgrupp i en övning är rent ut sagt absurt löjligt i mina ögon.
Så jag passar vidare frågan till er som tränar på ovannämnda sätt.

NikoLei
2009-09-10, 18:05
Jag kan/vill inte svara på din fråga eftersom det sträcker sig utanför mitt kunskapsområde samt att min åsikt är att specifikträna 1 muskelgrupp i taget och försöka isolera 1 muskelgrupp i en övning är rent ut sagt absurt löjligt i mina ögon.
Så jag passar vidare frågan till er som tränar på ovannämnda sätt.

Av ren nyfikenhet: Varför tycker du att det är löjligt

130kg finsk sisu
2009-09-10, 18:10
Därför att det är omöjligt i de flesta övningar att isolera en muskel. Och att man försöker
träffa en muskel eller jobba primärt med en muskel köper jag inte.
Löjligt kanske är fel ord eftersom jag inte ser ner på människor som tränar på ovannämnda sätt men jag avfärdar det som löjligt i min träningslogik.

Roosen
2009-09-10, 18:48
Herregud.
1. Alla övningar kan vara skadliga om man utför dom fel.
2. Bänkpress är en omfattande övning som tar hårt, på hela överkroppen. Gör man fel, se ovanstående.
3. Jag är övertygad om att gym-bänk har en större skadefaktor än SL-bänk.
4. Att bänkpress bara är bra för att visa "hur stark man är" är rent skitsnack. Det är en förbannat bra övning att bygga både styrka, massa och balans i överkroppen.

Sjukgymnaster och PT's har haft fel förr och delvis så har din det denna gång.

kopji
2009-09-10, 19:44
Därför att det är omöjligt i de flesta övningar att isolera en muskel. Och att man försöker
träffa en muskel eller jobba primärt med en muskel köper jag inte.
Löjligt kanske är fel ord eftersom jag inte ser ner på människor som tränar på ovannämnda sätt men jag avfärdar det som löjligt i min träningslogik.

Kan man säga som så att vanlig "bodybuilder bänkpress" är klart skadlig för axlar och att om man ska köra bänkpress överhuvudtaget bör man köra SL-bänk? Vill förtydliga att jag inte tycker det är en dålig sak att bröstet kopplas ur lite grann i favör till andra muskler (var det framsida axlar och triceps som får jobba förhållandevis mer i SL-bänk?) så länge det är muskler jag ändå kommer att träna i samma pass.

130kg finsk sisu
2009-09-10, 19:50
SL-bänkpress kan vara till sin fördel för axlarna i.o.m
- Lite kortare ROM
- Bättre stöd av baksidan

Men "nackdelen" är att du kommer att lyfta tyngre.

zydar
2009-09-10, 23:05
Men "nackdelen" är att du kommer att lyfta tyngre.



Är det verkligen en nackdel?

dream_theater_
2009-09-10, 23:10
Är det verkligen en nackdel?

Undrar varför han skrev "nackdel"...

130kg finsk sisu
2009-09-11, 06:00
Det är en nackdel utifrån skadesynvinkel.
Hela tråden är dock ett skämt. Givetvis är bänkpress farligt, det är varje övning med fristång även om man utför den med bra teknik. Allra minst då man börjar bli starkare.

rainbow87
2009-09-11, 11:53
Det är en nackdel utifrån skadesynvinkel.
Hela tråden är dock ett skämt. Givetvis är bänkpress farligt, det är varje övning med fristång även om man utför den med bra teknik. Allra minst då man börjar bli starkare.

Jasså, är trådet ett skämt? alla kanske inte vet att det ligger till så att den är farlig och nu vet det, skulle säga att den är ganska bra isf. :smash:

Men som jag förstått så ska man köra bänk med 45 graders vinkel på armarna intil kroppen och dra ihop skulderbladen osv..som filmen visat..Jag har faktiskt kört så med hantelpress på snedbänk och det har varit hur skönt som helst!

Petoria
2009-09-11, 11:59
Är det inte ganska självklart att (nästan) alla övningar har en viss skaderisk? Speciellt om man använder tunga vikter *screwy*

Timme
2009-09-11, 12:15
Styrkelyfttekniken i bänkpress fungerar skitbra för att bygga armar, bröst och triceps.

Lando
2009-09-11, 12:59
Efterlyses: En bänkpressguide med bra tekniktips och förklaring av skillnader mellan SL och BB press. Tror många, som tex. jag har gjort, skadar axlarna när man börjar försöka köra bänkpress pga usel teknik. Om någon kunnig person har för mycket tid över tror jag det skulle hjälpa många.

elo_
2009-09-11, 13:05
Efterlyses: En bänkpressguide med bra tekniktips och förklaring av skillnader mellan SL och BB press. Tror många, som tex. jag har gjort, skadar axlarna när man börjar försöka köra bänkpress pga usel teknik. Om någon kunnig person har för mycket tid över tror jag det skulle hjälpa många.

Du kan börja läsa lite t.ex. i den här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126323)tråden där en av världens bästa SL-bänkare ger lite tekniktips, tills en jämförande guide är skriven. (kanske finns redan, orkar inte söka mer :P)

rainbow87
2009-09-11, 14:42
Är det inte ganska självklart att (nästan) alla övningar har en viss skaderisk? Speciellt om man använder tunga vikter *screwy*

Det är ju inte vikten som jag tänkte på när jag skapade tråden, mer hur själva utförandet med en stång sådär är skadlig, men nu har jag fått mitt svar om hur man ska utföra bänk utan att skada sig.

rainbow87
2009-09-11, 14:44
Du kan börja läsa lite t.ex. i den här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126323)tråden där en av världens bästa SL-bänkare ger lite tekniktips, tills en jämförande guide är skriven. (kanske finns redan, orkar inte söka mer :P)

Är det någon av snubbarna i filmklippen?

BB1942
2009-09-11, 17:06
nej, finsk sisu *slap*

rainbow87
2009-09-11, 17:48
nej, finsk sisu *slap*

Okej, och hur ska jag kunna veta det?:smash:

BB1942
2009-09-11, 18:14
Det kan du i och för sig inte så nu slappar jag mig själv istället :) men det blir en rätt stor uppståndelse varje gång finsk sisu kör ngt mästerskap så trodde alla visste det

rainbow87
2009-09-11, 18:41
Det kan du i och för sig inte så nu slappar jag mig själv istället :) men det blir en rätt stor uppståndelse varje gång finsk sisu kör ngt mästerskap så trodde alla visste det

Haha okej:) Ska lägga namnet på minnet ;)

jebu
2009-09-11, 21:11
Är det någon av snubbarna i filmklippen?

Nej inte i de tidigare klippen men om du kollar längst ned efter hans (Freddis) inlägg så är det en länk till hans youtube-filmer. Bara kika och förundras över de sjuka prestationerna.

Trapper Buzz
2009-09-11, 21:53
Om vi säger så här, världsmästare och pressar en rejält bra bit över 300 med grejor
och gör sjuka repsprestationer rå med en bra bit över 200.

elo_
2009-09-11, 22:05
Om vi säger så här, världsmästare och pressar en rejält bra bit över 300 med grejor
och gör sjuka repsprestationer rå med en bra bit över 200.

Vann FM, EM, VM och satte ett nytt FR i år... :bow: listan kan göras lång. :)

EkarN
2009-09-11, 22:38
Vann FM, EM, VM och satte ett nytt FR i år... :bow: listan kan göras lång. :)

He's the man:)

Lando
2009-09-11, 22:52
Du kan börja läsa lite t.ex. i den här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126323)tråden där en av världens bästa SL-bänkare ger lite tekniktips, tills en jämförande guide är skriven. (kanske finns redan, orkar inte söka mer :P)

Ok, det där var ju minst sagt en bra tråd, tack för det! :)

tsp
2009-09-11, 22:57
Nej, det sa hon inte heller, att det berodde på bänken. Det är så att väldigt många tränar bröst alldeles för mycket vilket gör att det blir så att axlarna dras framåt, bröstmusklerna drar ihop sig. Man ska stretcha mycket också. Jag tror att en som är utbildad i hur kroppen fungerar vet vad den pratar om.
Bänk är vad jag förstått mest en övning för att visa hur stark man är, men som inte är så effektiv som man tror. Det där med för mycket tränade bröst plus att jag kört tungt hela tiden som gjort att jag fått ont i axeln. Det är bröstmuskeln som gjort att jag fått ont, den sträcker sig till axeln och är överansträngd. Man ska tydligen träna i perioder, t ex 6 veckor tungt och sen 4 veckor lättare för att chocka kroppen och få bättre resultat. Hade hört om det förut men trodde bara det var en träningsmetod som alla andra. men tydligen så är det bäst för kroppen och för att få så bra resultat som möjligt.

Är du dum i huvudet på riktigt? Eller du kanske helt enkelt inte har en susning om vad du pratar om? Det låter jävligt korkat så fort du använder tangentbordet tyvärr.. Och jag skulle dessutom vilja upplysa dig om att det här på forumet finns människor som garanterat har både högre nivå av utbildning, kunskap och erfarenhet än den människan du gick på besök hos.

rainbow87
2009-09-12, 08:11
Är du dum i huvudet på riktigt? Eller du kanske helt enkelt inte har en susning om vad du pratar om? Det låter jävligt korkat så fort du använder tangentbordet tyvärr.. Och jag skulle dessutom vilja upplysa dig om att det här på forumet finns människor som garanterat har både högre nivå av utbildning, kunskap och erfarenhet än den människan du gick på besök hos.

Vem fan är du som kommer med massa jäkla påhopp? Hur fan vet du vem här som har högre utbildning än hon som jag var hos? Menar du att jag är dum i huvudet för att jag säger att bröstmuskeln sträcker sig till axeln vilket gjort att jag fått ont där?...gå och dra nånting gammalt över dig din lilla tomte

googla henne om du så vill se vad hon har utbildning i: "Naprapat Cia"

Raschmus
2009-09-12, 09:58
herregud.
1. Alla övningar kan vara skadliga om man utför dom fel.
2. Bänkpress är en omfattande övning som tar hårt, på hela överkroppen. Gör man fel, se ovanstående.
3. Jag är övertygad om att gym-bänk har en större skadefaktor än sl-bänk.
4. Att bänkpress bara är bra för att visa "hur stark man är" är rent skitsnack. Det är en förbannat bra övning att bygga både styrka, massa och balans i överkroppen.

Sjukgymnaster och pt's har haft fel förr och delvis så har din det denna gång.

+1!!

tsp
2009-09-12, 11:29
Vem fan är du som kommer med massa jäkla påhopp? Hur fan vet du vem här som har högre utbildning än hon som jag var hos? Menar du att jag är dum i huvudet för att jag säger att bröstmuskeln sträcker sig till axeln vilket gjort att jag fått ont där?...gå och dra nånting gammalt över dig din lilla tomte

googla henne om du så vill se vad hon har utbildning i: "Naprapat Cia"

T.ex. kallar du en oerhört väl fungerande basövning för "mest en övning att visa hur stark man är". Orkar inte diskutera med dig.

rainbow87
2009-09-12, 11:58
T.ex. kallar du en oerhört väl fungerande basövning för "mest en övning att visa hur stark man är". Orkar inte diskutera med dig.

HON sa att det var en övning där man visar hur stark man är, men JAG tycker att det verkar absurt. Tack vare de som kommit med råd i den här tråden och hjälp till hur man ska utföra bänk rätt utan att skada sig så tycker jag hon har fel och ska säga det när jag ska dit på torsdag. Och faktum är att väldigt många, vad jag har märkt av tråden, har utfört bänk på ett felaktigt sätt, men nu tack vare de som kommit med bra råd så vet man hur bänk ska utföras.

Petoria
2009-09-12, 12:01
"Bänk är vad jag förstått mest en övning för att visa hur stark man är, men som inte är så effektiv som man tror."

Jag uppfattade det inte som det var något hon sa... :)

mini
2009-09-12, 12:06
Är du dum i huvudet på riktigt? Eller du kanske helt enkelt inte har en susning om vad du pratar om? Det låter jävligt korkat så fort du använder tangentbordet tyvärr..

Skärp till tonen herr expert.

Timme
2009-09-12, 12:27
Du ska inte gå så långt ner i hantelpress bara för att du kan göra det, det är skadligt för axlarna. Du ska gå ungefär så långt ner som när du kör bänk, lite mindre t o m.

Detta stämmer helt enkelt inte alls. Du har helt fel.

Tvärt om så är det sämmre för axlarna att inte gå djupt i hantelpress eftersom det försämrar rörligheten. Tränar man alltid med full rörelselängd så kommer man att behälla rörligheten i muskler och leder.

tsp
2009-09-12, 12:47
Skärp till tonen herr expert.

Förlåt fröken

phrack
2009-09-12, 15:38
Detta stämmer helt enkelt inte alls. Du har helt fel.

Tvärt om så är det sämmre för axlarna att inte gå djupt i hantelpress eftersom det försämrar rörligheten. Tränar man alltid med full rörelselängd så kommer man att behälla rörligheten i muskler och leder.

Enligt dig är alltså armhävningar sämre för axlarna än traditionell bänkpress och i förlägningen är bänkpress sämre för axlarna än fulldjupa dips?

rainbow87
2009-09-12, 15:47
"Bänk är vad jag förstått mest en övning för att visa hur stark man är, men som inte är så effektiv som man tror."

Jag uppfattade det inte som det var något hon sa... :)

Men så sa hon iaf, men jag håller inte med henne. På mig tar den bra
:)

rainbow87
2009-09-12, 15:47
Detta stämmer helt enkelt inte alls. Du har helt fel.

Tvärt om så är det sämmre för axlarna att inte gå djupt i hantelpress eftersom det försämrar rörligheten. Tränar man alltid med full rörelselängd så kommer man att behälla rörligheten i muskler och leder.


Håller med phrack! kan du svara på den?

Allan
2009-09-12, 15:52
Snygga till er!

ARMSTARK
2009-09-13, 19:22
Enligt dig är alltså armhävningar sämre för axlarna än traditionell bänkpress och i förlägningen är bänkpress sämre för axlarna än fulldjupa dips?

Du kan ju inte blanda in tre olika övningar. Han jämförde korta hantelpressar med djupa hantelpressar.

Man ska köra övningar i hela dess längd.

rainbow87
2009-09-13, 22:16
Du kan ju inte blanda in tre olika övningar. Han jämförde korta hantelpressar med djupa hantelpressar.

Man ska köra övningar i hela dess längd.

Och riskera att skada axlarna?

Morty
2009-09-13, 22:19
Och riskera att skada axlarna?

"Korta" muskler (dålig rörlighet) till följd av dålig rom ökar skaderisken mycket mer än att köra full rom.

rainbow87
2009-09-13, 22:21
"Korta" muskler (dålig rörlighet) till följd av dålig rom ökar skaderisken mycket mer än att köra full rom.

Kanske är konstigt att fråga, men vad menad med "Rom"?

Morty
2009-09-13, 22:26
Kanske är konstigt att fråga, men vad menad med "Rom"?

Range om motion, eller rörelselängd (-omfång) på svenska.

Chaaarles
2009-09-13, 22:28
Range of motion.

rainbow87
2009-09-13, 23:01
Range om motion, eller rörelselängd (-omfång) på svenska.
tackar!

rainbow87
2009-09-13, 23:04
"Korta" muskler (dålig rörlighet) till följd av dålig rom ökar skaderisken mycket mer än att köra full rom.

så man ska köra med full rom om man har korta muskler? eller missuppfattar jag?

phrack
2009-09-14, 06:48
Du kan ju inte blanda in tre olika övningar. Han jämförde korta hantelpressar med djupa hantelpressar.

Man ska köra övningar i hela dess längd.

Vi talar fortfarande om en rörelse i axelled, där dips har absolut störst ROM. Därmed borde den alltså vara bättre för axlarna?

Klart jag kan blanda in fler övningar, när de rekryterar i princip samma muskler.

ARMSTARK
2009-09-14, 07:27
Vi talar fortfarande om en rörelse i axelled, där dips har absolut störst ROM. Därmed borde den alltså vara bättre för axlarna?

Klart jag kan blanda in fler övningar, när de rekryterar i princip samma muskler.


Inte för att vara taskig men nu är du helt ute och cyklar. Det är inte musklerna som är ojämförbara utan vinklarna.

Men som sagt, man ska alltid köra fullt ROM, även i dips.

rainbow87
2009-09-14, 08:33
Inte för att vara taskig men nu är du helt ute och cyklar. Det är inte musklerna som är ojämförbara utan vinklarna.

Men som sagt, man ska alltid köra fullt ROM, även i dips.

Alltså inte för att taskig mot dig, men det där med full rom går nog i skitan ändå. Kolla den här killen, han kör hantelpress för axlar utan att gå ner så mycket han kan, han stannar när armarna är i 90 grader. Och denna snubbe är läskigt fit!

http://www.youtube.com/watch?v=bT8A7Vc-2SI&feature=channel

Trapper Buzz
2009-09-14, 08:38
Många YT-byggare visar mot bättre vetande upp skadliga övningar,
alltför ofta med ej full utsträckning. jag har påtalat detta
genom privata meddelanden, och i normalfallet svarar dom alltid
att dom är byggare, så dom är inte ute efter styrka eller smidighet.

Dom här killarna på YT är invalider inom tio år
och dessutom, då många är anabolamissbrukare, så kommer
dom att vara inpotenta och hopskrumpna vid samma tid.

ARMSTARK
2009-09-14, 08:44
Alltså inte för att taskig mot dig, men det där med full rom går nog i skitan ändå. Kolla den här killen, han kör hantelpress för axlar utan att gå ner så mycket han kan, han stannar när armarna är i 90 grader. Och denna snubbe är läskigt fit!

http://www.youtube.com/watch?v=bT8A7Vc-2SI&feature=channel


Det är klart att man blir grymt fit om man tränar länge, men om man tränar seriöst så håller man längre. Förstår inte varför man ska fuska med utförandet. Det är så onödigt.

Trapper Buzz
2009-09-14, 08:49
impotenta, ursäkta stavningen.

rainbow87
2009-09-14, 08:57
Många YT-byggare visar mot bättre vetande upp skadliga övningar,
alltför ofta med ej full utsträckning. jag har påtalat detta
genom privata meddelanden, och i normalfallet svarar dom alltid
att dom är byggare, så dom är inte ute efter styrka eller smidighet.

Dom här killarna på YT är invalider inom tio år
och dessutom, då många är anabolamissbrukare, så kommer
dom att vara inpotenta och hopskrumpna vid samma tid.

YT-byggare? hur ska man träna för att inte bli invalid då? asså det finns ju så sjukt många sätt och rätt och fel så jag blir tokig!

Trapper Buzz
2009-09-14, 09:30
I huvudsak finns fel och rätt sätt.
Att träna för att avsiktligt förkorta musklerna gör dig till dörrvakt i bästa fall.

Trapper Buzz
2009-09-14, 09:30
YT = You Tube

rainbow87
2009-09-14, 09:45
YT = You Tube

Haha okej :D men hur får man korta muskler då? Det är väl genom att bara lyfta tungt, eller?

Trapper Buzz
2009-09-14, 09:50
Nej genom att inte fullfölja rörelsen t ex i bicep curl.

Petoria
2009-09-14, 09:51
Haha okej :D men hur får man korta muskler då? Det är väl genom att bara lyfta tungt, eller?

Nej... du kommer inte få "kortare" muskler bara för att du lyfter tungt... du kommer inte heller få smala, långa och slanka muskler av att köra högreps...

I love myter!

rainbow87
2009-09-14, 09:53
Nej... du kommer inte få "kortare" muskler bara för att du lyfter tungt... du kommer inte heller få smala, långa och slanka muskler av att köra högreps...

I love myter!

Ja, jag har för mig att det är en myt. Korta/långa muskler är ju genetiskt.

rainbow87
2009-09-14, 09:55
Nej genom att inte fullfölja rörelsen t ex i bicep curl.

Men det kan väl inte stämma? Om man inte går till utgångsläget i bicep curl så är den väl inte lika effektiv som om man hade gjort det, men man får väl inte korta muskler för det.

WorkOutBuddy
2009-09-14, 10:19
Jag trivs av att inte köra fullt ROM i vissa övningar. Tycker att kontakten blir mycket bättre, på andra måste det vara full ROM annars känns det skit.
Korta muskler, långa muskler? Va fan, finns bara små och stora muskler *flex*

Sniggel
2009-09-14, 11:28
Man behöver inte alltid köra fullt ROM. Men det kan vara bra att ha vissa övningar eller perioder där man gör det för att bibehålla rörligheten/flexibiliteten i musklerna hela vägen.
Musklerna blir inte kortare/längre egentligen, men deras förmåga att sträckas ut och samtidigt bibehålla deras funktion (att stabilisera en led t ex) är bättre om övningar utförs i full ROM.

rainbow87
2009-09-14, 11:53
Alltså det ska folk veta, styrketräning är inget lekstuga. Det krävs mycket kunskap innan man sätter sin fot på ett gym, annars är det bye bye efter någon månad...

jakke
2009-09-14, 11:54
Alltså det ska folk veta, styrketräning är inget lekstuga. Det krävs mycket kunskap innan man sätter sin fot på ett gym, annars är det bye bye efter någon månad...

lol

elo_
2009-09-14, 12:07
Alltså det ska folk veta, styrketräning är inget lekstuga. Det krävs mycket kunskap innan man sätter sin fot på ett gym, annars är det bye bye efter någon månad...

Jag tycker nu som så att man kan nog gå och lyfta lite skrot först och inte analysera så förbannat mycket... lite sunt bondförnuft får man ju ha med sig och skynda långsamt, känna efter lite nu som då om något är sönder eller inte.. Men va fan, det här är inte direkt rocket science. Eat some steaks, lift some weights.

rainbow87
2009-09-14, 12:14
Jag tycker nu som så att man kan nog gå och lyfta lite skrot först och inte analysera så förbannat mycket... lite sunt bondförnuft får man ju ha med sig och skynda långsamt, känna efter lite nu som då om något är sönder eller inte.. Men va fan, det här är inte direkt rocket science. Eat some steaks, lift some weights.


Det är lätt hänt att något går sönder när man börjar med tyngre vikter, om man utför övningar fel, vilket många gör. Man bör kolla pp hur man ska utföra övningar och så, tycker jag. Sen kan man köra, eat some steaks, lift some weights and go to sleep!

Gorilla
2009-09-14, 16:49
Alltså det ska folk veta, styrketräning är inget lekstuga. Det krävs mycket kunskap innan man sätter sin fot på ett gym, annars är det bye bye efter någon månad...

Eller så använder man sin logik och sitt sunda förnuft. Redan där har många tillräcklig kunskap för att kunna träna i flera år utan att skada sig. För att nå ytterligare en bit kan det krävas extra kunskap dock.

De flesta nybörjare skulle klara sig mycket bra utan någon större guidning, men då och då dyker det upp ett och annat stjärnskott som inte förstår saker ens efter förklaring.

Trapper Buzz
2009-09-14, 17:09
Men det kan väl inte stämma? Om man inte går till utgångsläget i bicep curl så är den väl inte lika effektiv som om man hade gjort det, men man får väl inte korta muskler för det.

Kolla någon byggarbiff träna någongång så får du se.
Finns många exempel på nätet också.

Petoria
2009-09-14, 17:11
Kolla någon byggarbiff träna någongång så får du se.
Finns många exempel på nätet också.

Exempel på vad?

rainbow87
2009-09-14, 17:16
Kolla någon byggarbiff träna någongång så får du se.
Finns många exempel på nätet också.

Vad finns det exempel på? lite otydligt där..

rainbow87
2009-09-14, 17:22
Eller så använder man sin logik och sitt sunda förnuft. Redan där har många tillräcklig kunskap för att kunna träna i flera år utan att skada sig. För att nå ytterligare en bit kan det krävas extra kunskap dock.

De flesta nybörjare skulle klara sig mycket bra utan någon större guidning, men då och då dyker det upp ett och annat stjärnskott som inte förstår saker ens efter förklaring.

Jag har sett massa folk som är nya som kör helt fel. Jag har också gjort fel, men det är fel som är så små att inte vem som helst skulle förstå det. Jag menar, om man kör bänk och bara släpper ner stången i världens fart på bröstet, gungar fram och tillbaka hastigt när man kör bicep curl, då gör man väl ändå fel och riskerar att skada sig. Men bara för att jag sett många göra fel där man kan skada sig och drar den slutsatsen att många nybörjare gör fel, så behöver inte du göra det. Min teori grundar sig på en induktion (samla fakta och skapa en teori) medans din teori är deduktiv (skapa en teori utan "bevis") du tror att nybörjare med sitt sunda förnuft kan träna rätt och inte skada sig, gå till gymmet och titta får du se.

Trapper Buzz
2009-09-14, 17:23
Vi pratade om att avsiktligt förkorta musklerna.
En snubbe jag tänker på är länkad tidigare i denhär tråden;
men jag orkar inte leta reda på honom nu. Han är solbränd/av afrikanskt ursprung.

Närmast alla strandgrabbar som börjar träna i maj och slutar i juli tränar så,
med om än ej avsiktligt så i vart fall med icke utsträckta armar/rörelser.

Om någon erfaren gymperson påstår att icke ha sett detta fenomen,
så är denne person blind eller ljuger.

rainbow87
2009-09-14, 17:32
Vi pratade om att avsiktligt förkorta musklerna.
En snubbe jag tänker på är länkad tidigare i denhär tråden;
men jag orkar inte leta reda på honom nu. Han är solbränd/av afrikanskt ursprung.

Närmast alla strandgrabbar som börjar träna i maj och slutar i juli tränar så,
med om än ej avsiktligt så i vart fall med icke utsträckta armar/rörelser.

Om någon erfaren gymperson påstår att icke ha sett detta fenomen,
så är denne person blind eller ljuger.


Har jag missat nått? "avsiktligt förkorta musklerna"? Pratade vi inte om
att om man får korta muskler av att träna med tunga vikter? vilket INTE stämmer.

Trapper Buzz
2009-09-14, 17:34
I rest my case. Jag orkar inte längre. Ett allra sista försök:
Icke utsträckta rörelser t ex bicep curl ger snabbare synliga muskler.
Det gör dig också stelare och osmidigare > du får det s k dörrvaktsutseendet.
Finns inget annat att säga om det.

rainbow87
2009-09-14, 17:43
I rest my case. Jag orkar inte längre. Ett allra sista försök:
Icke utsträckta rörelser t ex bicep curl ger snabbare synliga muskler.
Det gör dig också stelare och osmidigare > du får det s k dörrvaktsutseendet.
Finns inget annat att säga om det.

Jag förstår vad du menar, vill bara fråga, menar du att man får synliga muskler om man kör icke utsträckta?

Trapper Buzz
2009-09-14, 17:47
Ja och smidig som ett kylskåp blir man.
Somliga tränar styrka, åter andra på explosivitet och smidighet;
åter andra andra kör på utseende.
I optimala fall går det att förena det mesta.
Men att förkorta bicep curlen är ett säkert sätt att begränsa
dina möjligheter i framtiden. I helgen såg jag ett myller av kraftkarlar
mellan ca 42 och 65. Stenhårda grabbar. Mycket samlad erfarenhet
där på Veteran-SM i Styrkelyft. Gissa hur dom tränar?

rainbow87
2009-09-14, 19:02
Ja och smidig som ett kylskåp blir man.
Somliga tränar styrka, åter andra på explosivitet och smidighet;
åter andra andra kör på utseende.
I optimala fall går det att förena det mesta.
Men att förkorta bicep curlen är ett säkert sätt att begränsa
dina möjligheter i framtiden. I helgen såg jag ett myller av kraftkarlar
mellan ca 42 och 65. Stenhårda grabbar. Mycket samlad erfarenhet
där på Veteran-SM i Styrkelyft. Gissa hur dom tränar?

Korta bicep curlar antar jag? ;) så man ska inte gå ner helt utan stanna en bit innan och dra uppåt? ...för mig har det liksom funkat att köra hela rörelsen, men det är väl individuellt antar jag :)

elo_
2009-09-14, 19:07
tror inte så många kraftkarlar kör så mycket beeseps..

rainbow87
2009-09-14, 19:09
Korta bicep curlar antar jag? ;) så man ska inte gå ner helt utan stanna en bit innan och dra uppåt? ...för mig har det liksom funkat att köra hela rörelsen, men det är väl individuellt antar jag :)

Stryk det jag skrev, vart helt fel...Menar att jag har inte alltid kört hela rörelsen men började med det för 1,5-2 år sen och det funkar utomordentligt bra! :) Jag är mycket starkare i mina biceps och de är större nu och det tycker jag är goodellididdily! :)

rainbow87
2009-09-14, 19:10
tror inte så många kraftkarlar kör så mycket beeseps..


why not? det är ju en lika viktig muskel som alla andra :O

elo_
2009-09-14, 19:18
why not? det är ju en lika viktig muskel som alla andra :O

om man kollar hur mycket folk kör beeseps så tycks den ju vara viktigast.. egentligen tycker jag att det inte finns något större behov av att köra biceps specifikt, den brukar nog växa av dragövningar, fullt tillräckligt..

bertbert
2009-09-14, 19:30
Många YT-byggare visar mot bättre vetande upp skadliga övningar,
alltför ofta med ej full utsträckning. jag har påtalat detta
genom privata meddelanden, ...

Vilken tur att du upplyser dem med din ändlösa kunskap.

Dom här killarna på YT är invalider inom tio år
och dessutom, då många är anabolamissbrukare, så kommer
dom att vara inpotenta och hopskrumpna vid samma tid.

Invalider om 10 år?

Många är missbrukare?

Impotenta om 10 år - och ihopskrumpna?

Ursäkta att jag påpekar det, men du beter dig nu exakt på samma vis som "YT-byggarna" - du kommer med svepande generaliseringar utan något belägg för vad du säger.

(Givetvis förespråker jag att man tränar med full ROM i de flesta övningar. Men man blir f-n inte invalid av att låta bli)

EkarN
2009-09-14, 20:29
Om halva rörelser gjorde en till invalid skulle ju halva lyftarsverige inte kunna röra på sig, tänk på alla klossbänkar.

Trapper Buzz
2009-09-14, 20:43
Ibland måste man ta i för att driva en tes.
Kör själv klossbänk med den äran.

Trapper Buzz
2009-09-14, 20:47
Sen sa jag iofs alla övningar, men t ex bicep curl.
Körde den själv förkortat på sjuttitalet;
men nu har jag återfått normala armar igen.

Salus
2009-09-14, 20:47
Ibland måste man ta i för att driva en tes.
Kör själv klossbänk med den äran.

you make no sense, lol

Trapper Buzz
2009-09-14, 20:47
lol på dig själv du

WorkOutBuddy
2009-09-14, 21:44
Eller så använder man sin logik och sitt sunda förnuft. Redan där har många tillräcklig kunskap för att kunna träna i flera år utan att skada sig. För att nå ytterligare en bit kan det krävas extra kunskap dock.

De flesta nybörjare skulle klara sig mycket bra utan någon större guidning, men då och då dyker det upp ett och annat stjärnskott som inte förstår saker ens efter förklaring.


Hur kan en nybörjare klara sig bra i gymmet? Man måste fan läsa, fråga och förstå ganska mycket innan man vet vad fan man håller på med. Har sett många som tränar och äter en burk tonfisk efter träningen och hoppas på det bästa. Många nybörjare som "tror" att dom inte behöver hjälp tar hjälp av professionella bodybuilders och försöker härma dom med maten och träningen. Kör med helt sjuka splitts som bryter ner mer än bygger upp.
Det finns folk som har tränat hela sitt liv och kan inte allt om träningen. Inte allt för länge sedan var det någon i gymmet som tipsa mig på en övning. Han hade tydligen kört med fel teknik i flera år innan någon påpeka detta.
Jag tror att ingen klarar sig utan "guidning".

rainbow87
2009-09-14, 21:51
Hur kan en nybörjare klara sig bra i gymmet? Man måste fan läsa, fråga och förstå ganska mycket innan man vet vad fan man håller på med. Har sett många som tränar och äter en burk tonfisk efter träningen och hoppas på det bästa. Många nybörjare som "tror" att dom inte behöver hjälp tar hjälp av professionella bodybuilders och försöker härma dom med maten och träningen. Kör med helt sjuka splitts som bryter ner mer än bygger upp.
Det finns folk som har tränat hela sitt liv och kan inte allt om träningen. Inte allt för länge sedan var det någon i gymmet som tipsa mig på en övning. Han hade tydligen kört med fel teknik i flera år innan någon påpeka detta.
Jag tror att ingen klarar sig utan "guidning".


Tack för att någon här håller med mig i denna fråga:thumbup:

EkarN
2009-09-14, 22:00
Nybörjare som inte vet nåt ö.h.t när han går in i gymmet kan ju aldrig sluta bra. Så mycket har jag sett och jag har ffs tränat i bara runt 2 år själv.

johanar
2009-09-15, 06:54
När jag satte min första fot på ett gym (för läääänge sen) så trodde jag man tog en maskin som såg rolig ut, körde så många reps man orkade med någon vikt och sedan gick vidare till nästa maskin osv. :) Tur att vi har internet nu för tiden

phrack
2009-09-15, 06:55
Inte för att vara taskig men nu är du helt ute och cyklar. Det är inte musklerna som är ojämförbara utan vinklarna.

Är det sämre att brygga och "brösta" upp sig när man bänkpressar då? Detta leder ju till mindre ROM?

Vad jag vill komma till är att man nog måste skilja på rörlighet och överrörlighet. Det måste väl finnas en gräns för hur stor ROM det är nyttigt att jobba i? För många, inte alla, människor leder bänkpress till överrörlighet eller iallafall arbete i vinklar som helt enkelt är skadliga. Precis som dips. Skulle vara intressant om guddi eller Martin Löwgren kunde säga något.

bubbe
2009-09-15, 07:00
Är det sämre att brygga och "brösta" upp sig när man bänkpressar då? Detta leder ju till mindre ROM?

Vad jag vill komma till är att man nog måste skilja på rörlighet och överrörlighet. Det måste väl finnas en gräns för hur stor ROM det är nyttigt att jobba i? För många, inte alla, människor leder bänkpress till överrörlighet eller iallafall arbete i vinklar som helt enkelt är skadliga. Precis som dips. Skulle vara intressant om guddi eller Martin Löwgren kunde säga något.

Bänkpress leder inte till överrörlighet. Själva stången begränsar utrymmet bakåt och de raka armarna framåt. Det man möjligtvis kan tänka sig är att man översträcker armarna om man redan har överrörlighet i armbågarna men som sagt sunt förnuft kommer man långt med.

Trapper Buzz
2009-09-15, 08:54
Tack för att någon här håller med mig i denna fråga:thumbup:

Jag håller också med..

Men det är samtidigt en balansgång.. Vissa av ynglingarna här på forumet verkar
tro att det krävs en treårig utbildning i förväg.
Hemskt många unga män (och dito äldre också) har två problem:
dom vill lyfta tungt och dom är inte alltid så benägna att ta in goda
råd. Jag tror man skulle köra med fysiologiföreläsningar på gymmen
och ha "workshops".

rainbow87
2009-09-15, 09:17
Jag håller också med..

Men det är samtidigt en balansgång.. Vissa av ynglingarna här på forumet verkar
tro att det krävs en treårig utbildning i förväg.
Hemskt många unga män (och dito äldre också) har två problem:
dom vill lyfta tungt och dom är inte alltid så benägna att ta in goda
råd. Jag tror man skulle köra med fysiologiföreläsningar på gymmen
och ha "workshops".

Alltså du har rätt, men om man vill börja styrketräna på heltid så måste man kunna en hel del. Tycker inte att en treårig utbildning skulle sitta fel då ;) Fysiologiföreläsningar och workshops låter som en utmärkt idé, det blir gymmets förslagslåde direkt på den!:thumbup:

Morty
2009-09-15, 14:03
Nackdelen är att PT's med 3 veckors utbildning inte behöver vara så duktiga heller...

Man att exempelvis hyra in en naprapat och be denne föreläsa om styrketräning någon kväll per månad så att nybörjare får ett grepp och en kunskap som räcker för att hålla sig skadefri vore utmärkt!

Gorilla
2009-09-15, 18:26
Hur kan en nybörjare klara sig bra i gymmet? Man måste fan läsa, fråga och förstå ganska mycket innan man vet vad fan man håller på med. Har sett många som tränar och äter en burk tonfisk efter träningen och hoppas på det bästa. Många nybörjare som "tror" att dom inte behöver hjälp tar hjälp av professionella bodybuilders och försöker härma dom med maten och träningen. Kör med helt sjuka splitts som bryter ner mer än bygger upp.
Det finns folk som har tränat hela sitt liv och kan inte allt om träningen. Inte allt för länge sedan var det någon i gymmet som tipsa mig på en övning. Han hade tydligen kört med fel teknik i flera år innan någon påpeka detta.
Jag tror att ingen klarar sig utan "guidning".

Det är en väldig skillnad på att träna med liten skaderisk och att träna optimalt.

Ponera att man hade skickat in en helt vanlig Svensson utan någon som helst träningsbakgrund utöver det man får i högstadiet och gymnasiet så hade denna säkerligen gjort många misstag, men personen hade säkert sett till att hålla ryggen rak i marklyft, att inte svinga för mycket i curl-övningar osv. Det hade nog fan inte krävts en ambulans bara för att personen inte spenderar 3 timmar dagligen på Kollo i ett halvår innan han sätter foten på gymmet. Men sen finns det idioter till allt.

Hela poängen är: Det är inte det svåraste som finns att lista ut grunderna till säker träning. Det klarar de flesta normalbegåvade. Att komma förbi detta steget kräver dock information och kunskapsinhämtning.

EDIT: Sorry if I came on too strong, no offence.

WorkOutBuddy
2009-09-15, 19:13
Det är en väldig skillnad på att träna med liten skaderisk och att träna optimalt.

Ponera att man hade skickat in en helt vanlig Svensson utan någon som helst träningsbakgrund utöver det man får i högstadiet och gymnasiet så hade denna säkerligen gjort många misstag, men personen hade säkert sett till att hålla ryggen rak i marklyft, att inte svinga för mycket i curl-övningar osv. Det hade nog fan inte krävts en ambulans bara för att personen inte spenderar 3 timmar dagligen på Kollo i ett halvår innan han sätter foten på gymmet. Men sen finns det idioter till allt.

Hela poängen är: Det är inte det svåraste som finns att lista ut grunderna till säker träning. Det klarar de flesta normalbegåvade. Att komma förbi detta steget kräver dock information och kunskapsinhämtning.

EDIT: Sorry if I came on too strong, no offence.

Det finns många som tror att de har rak rygg under marklyften, men när de sedan filmar sig själva eller har med sig en kompis så får de reda på snabbt att så inte var fallet.
Såklart, jag säger inte att man behöver sitta framför datorn i ett halvår, tre timmar om dagen innan man sätter en fot inne i ett gym. Onödigt att försöka få fram vad du menar med ett sånt överdrivet exempel. En ambulans kommer inte behövas om man nu inte tappar vikterna på bröstet eller skallen. Vill man undvika skador i framtiden är det ju fan bäst att man vet vad man gör. Man behöver inte alltid kunna allt i början, man lär sig med tiden vad som känns rätt och fel. Men när man känner att det börjar ömma riktigt rejält i vissa delar av kroppen så att man inte kan fortsätta träna för att smärtan bara blir värre, ja då är det nog dags att titta igenom hur man tränar.

Normalbegåvade? Du menar de som redan kan lite om träning och kost? Hur tror du de fick den kunskapen? Föddes med det?

No offence taken.

Roosen
2009-09-15, 20:16
Normalbegåvade? Du menar de som redan kan lite om träning och kost? Hur tror du de fick den kunskapen? Föddes med det?


Troligtvis så har dom ett intresse för träning... Att sedan vara ödmjuk, fråga sig för och se & lära av folk som ser ut kunna en del. Det tror jag räcker långt.

:)

rainbow87
2009-09-15, 21:20
Troligtvis så har dom ett intresse för träning... Att sedan vara ödmjuk, fråga sig för och se & lära av folk som ser ut kunna en del. Det tror jag räcker långt.

:)

Jag håller med workoutbuddy, man föds inte med kunskapen, man får lära sig. Och om man ser på hur folk tränar så kan de likaväl träna fel och då har man lärt sig fel, för alla tränar ju inte rätt, eller hur? Tycker man ska läsa om träning innan man börjar lite mer seriöst, man vinner på det i längden.

Mr.Sjöborg
2009-09-15, 21:31
Normalbegåvade? Du menar de som redan kan lite om träning och kost? Hur tror du de fick den kunskapen? Föddes med det?



Men herregud folk har väll någelunda allmänbildning och suntförnuft så man känna själv när man gör något tokigt fel?

De flesta har ju faktiskt kunskap att börja träna och klara sig på de ett tag sen byggs ju oftast kunskapen på i takt med vikterna

rainbow87
2009-09-15, 21:36
Men herregud folk har väll någelunda allmänbildning och suntförnuft så man känna själv när man gör något tokigt fel?

De flesta har ju faktiskt kunskap att börja träna och klara sig på de ett tag sen byggs ju oftast kunskapen på i takt med vikterna


Jasså? om man kör hantellyft åt sidan med armarna i 90 grader så känner man inte så mycket att man gör fel, men axlarna tar sjukt mycket stryk. Ditt resonemang är ju inte det bästa precis...

Men jag håller med om att kunskapen byggs upp i takt med vikterna, för har man intresset så läser man ju om träning och lär sig

WorkOutBuddy
2009-09-15, 21:38
Men herregud folk har väll någelunda allmänbildning och suntförnuft så man känna själv när man gör något tokigt fel?

Absolut inte! :nono:

Mr.Sjöborg
2009-09-15, 21:41
Jasså? om man kör hantellyft åt sidan med armarna i 90 grader så känner man inte så mycket att man gör fel, men axlarna tar sjukt mycket stryk. Ditt resonemang är ju inte det bästa precis...



Jaså inte? själv känner jag att jag belastar axeln på något konstigt sätt när jag gör så, alltså kan jag lägga ihop 1+1 då och fatta att de kanske inte är de smartaste och kanske köra med rakare armar

Mr.Sjöborg
2009-09-15, 21:41
Absolut inte! :nono:

Givande post?:smash:

Utveckla gärna

WorkOutBuddy
2009-09-15, 21:43
Givande post?:smash:

Utveckla gärna

Absolut inte :nono: Är alldeles för trött nu. Lär dig multicitera också :)

Trapper Buzz
2009-09-15, 21:46
Trornte alla datorer klarar multicitering..

WorkOutBuddy
2009-09-15, 21:50
Varför skulle datorn inte klara av det? Man klickar ju bara på Multicitera precis under, på höger sida av inlägget.

Roosen
2009-09-15, 21:50
Jag håller med workoutbuddy, man föds inte med kunskapen, man får lära sig. Och om man ser på hur folk tränar så kan de likaväl träna fel och då har man lärt sig fel, för alla tränar ju inte rätt, eller hur? Tycker man ska läsa om träning innan man börjar lite mer seriöst, man vinner på det i längden.

Ingen föds men någon kunskap. Kunskap växer fram av lärdom - vilket ett intresse troligtvis ligger bakom.

Jag hade inte läst någon bok om BB innan jag började träna. Jag tillämpade det jag skrev till dig i min förra post, och för mig så har det gått bra måste jag säga.

Har ingen lust alls att svara på några fler frågor eller ta del av trådar du har skapat, efter att ha läst dina andra Svar. Tycker du ska släppa lite på din attityd och vara lite mer ödmjuk. Tack för mig.

Trapper Buzz
2009-09-15, 21:51
Minnes issues.. Jag kan knappt längre klistra in länkar.

Mr.Sjöborg
2009-09-15, 21:53
Absolut inte :nono: Är alldeles för trött nu. Lär dig multicitera också :)

Okej men skriv inte då om det ända du har att komma med är ett spydigt ''Absolut inte''.

Hur är mitt påstående felaktigt?
En ''normalbegåvad'' person borde ha allmänbildningen att fatta att man det nog inte är så bra att marka med bananrygg eller curl med hela kroppen eller att fortsätta köra en övning även fast de inte känns riktigt hundra i axeln när man kör

Förövrigt så såg jag din fjantiga post först när jag hade skrivit klart

WorkOutBuddy
2009-09-15, 21:53
Va?! Fan va sjukt, my bad då. Trodde alla kunde göra det :em:

Petoria
2009-09-15, 21:54
Va?! Fan va sjukt, my bad då. Trodde alla kunde göra det :em:

Haha hittade den nu, måste vara yr idag :D

WorkOutBuddy
2009-09-15, 21:57
Okej men skriv inte då om det ända du har att komma med är ett spydigt ''Absolut inte''.

Hur är mitt påstående felaktigt?
En ''normalbegåvad'' person borde ha allmänbildningen att fatta att man det nog inte är så bra att marka med bananrygg eller curl med hela kroppen eller att fortsätta köra en övning även fast de inte känns riktigt hundra i axeln när man kör

Förövrigt så såg jag din fjantiga post efter jag först när jag skrivit klart

Varför all denna ilska? Jag menar bara att man aldrig kommer vet allt om träningen, man kommer alltid kunna ta hjälp av någon med tips och liknande. Tror inte heller det finns någon som kan hoppa in i ett gym som nybörjare och börja köra på övningar och veta hur tekniken ska vara för att inte skada sig. Det är klart, det finns dom som kan köra med bra teknik men det har dom ju lärt och tränat upp sig själva för att kunna klara av. Jag har aldrig skrivit att någon inte kan klara av att köra rätt utan det jag menar är att för att kunna göra rätt så måste man veta vad som är fel och det är inte alltid alla vet :)
*popcorn*

Haha hittade den nu, måste vara yr idag :D

Haha men då! :laugh:

rainbow87
2009-09-15, 22:22
Jaså inte? själv känner jag att jag belastar axeln på något konstigt sätt när jag gör så, alltså kan jag lägga ihop 1+1 då och fatta att de kanske inte är de smartaste och kanske köra med rakare armar

Jag har sett nybörjare köra så och sedan fortsatt med det, alla är ju olika. Du kanske förstår att det gör ont för att du gör fel, men nybörjare kanske tror att det har att göra med att de är otränade.

rainbow87
2009-09-15, 22:29
Ingen föds men någon kunskap. Kunskap växer fram av lärdom - vilket ett intresse troligtvis ligger bakom.

Jag hade inte läst någon bok om BB innan jag började träna. Jag tillämpade det jag skrev till dig i min förra post, och för mig så har det gått bra måste jag säga.

Har ingen lust alls att svara på några fler frågor eller ta del av trådar du har skapat, efter att ha läst dina andra Svar. Tycker du ska släppa lite på din attityd och vara lite mer ödmjuk. Tack för mig.

Min attityd? Jag har drygat tillbaka mot de som drygat med mig. Har aldrig vräkt ur mig nått mot nån som betett sig schysst mot mig, men det var kul att prata. Tack för din medverkan i tråden.

Lando
2009-09-16, 09:46
Jag tror att många fel är väldigt svåra att känna i början speciellt på lägre vikter.
Hantellyft åt sidan är ett utmärkt exempel. På dom gym jag varit på (bara vanliga SATS, World Class etc) ser jag nästan alltid den övningen göras med 90 gradiga armar, det hade folk inte gjort om dom spontant känt att det varit slitsamt. Dessutom har två olika instruktörer och en PT vid olika tillfällen lärt mig den övningen på det sättet, så det är knappats common knowledge att det sliter på axeln. När jag själv är i gymmet så känner jag oftare efteråt om jag gjort något fel än under passet, vet inte om det är adrenalin eller vad som gör att jag liksom känner mindre smärta när jag väl gör övningen än efteråt?

Timme
2009-09-16, 10:03
Enligt dig är alltså armhävningar sämre för axlarna än traditionell bänkpress och i förlägningen är bänkpress sämre för axlarna än fulldjupa dips?

Fulldjupa dips är inte ett dugg dåligt för axlarna om man har rörlighet för det. Har man inte rörlighet för det så få man stretcha sig till den rörligheten. Jag kan göra fulldjupa dips.

Pushups är en helt annan övning som är väldigt bra för axlar och överkropp i allmänt och jag föredrar djupa pushups för att få mer sträck. DJupa pussups utförs med händerna på två upphöjningar så att man kan sänka ned kroppen djupt.

z_bumbi
2009-09-16, 10:13
Om alla som börjar träna skulle få en vettig genomgång av övningarna så skulle resultaten bli mycket bättre och antalet skador skulle också troligen minska. Det är nästan bara inom styrketräningen som en tränare/lärare anses vara överflödig av så många.
Iofs skulle inte heller så många nybörjare köra sidolyft och marklyft om de fick en vettig genomgång så de övningarna faller redan på det stadiet. :) Det är också frågan om även en ovettig genomgång är bättre än ingen genomgång alls. Så himla många är det inte som skadar sig och i många fall räcker det att säga att de i alla fall bör och/eller tvinga folk att begränsa vikterna första två/tre månaderna för att undvika många problem.

rainbow87
2009-09-16, 11:31
DJupa pussups

Det brukar jag köra med min flickvän ;)

inzie92
2009-09-16, 14:07
Om alla som börjar träna skulle få en vettig genomgång av övningarna så skulle resultaten bli mycket bättre och antalet skador skulle också troligen minska. Det är nästan bara inom styrketräningen som en tränare/lärare anses vara överflödig av så många.
Iofs skulle inte heller så många nybörjare köra sidolyft och marklyft om de fick en vettig genomgång så de övningarna faller redan på det stadiet. :) Det är också frågan om även en ovettig genomgång är bättre än ingen genomgång alls. Så himla många är det inte som skadar sig och i många fall räcker det att säga att de i alla fall bör och/eller tvinga folk att begränsa vikterna första två/tre månaderna för att undvika många problem.

Menar du att marklyft skulle vara en dålig övning? Då detta känns smått chokerande kan du gärna få utveckla. Eller menar du helt enkelt att många istruktörer ute på sveriges gym inte instruerar dessa korrekt/alls?

rainbow87
2009-09-16, 16:24
Menar du att marklyft skulle vara en dålig övning? Då detta känns smått chokerande kan du gärna få utveckla. Eller menar du helt enkelt att många istruktörer ute på sveriges gym inte instruerar dessa korrekt/alls?

Marklyft är ju en övning som kräver tokig teknik, som att balansera på ett rep, lite fel i tekniken så kan det knäcka till i ryggen. Finns bättre övningar som är skonsammare för ryggen, men den är ju grym. Tar ju på hela kroppen.

z_bumbi
2009-09-16, 17:18
Menar du att marklyft skulle vara en dålig övning? Då detta känns smått chokerande kan du gärna få utveckla. Eller menar du helt enkelt att många istruktörer ute på sveriges gym inte instruerar dessa korrekt/alls?

Det är en bra övning när kroppen är förberedd för den och om man har bra koll på vilka belastningar som används. Kör man med en bra tränare som är med varje pass/markpassen är det ingen fara att börja med den tidigt men om man tänker sig en vettig genomgång för en nybörjare a 4-6 tillfällen så är det ingen övning jag skulle plocka in som första val. Det räcker gott att stärka kroppen på andra sätt.
Efter en periods träning så kan nybörjaren sen få nya instruktioner och då kan marklyft mycket väl ingå för då har de flesta fått mer kroppskontroll och blivit lite allmänt starkare.

Action Fighter
2009-09-16, 17:48
Fulldjupa dips är inte ett dugg dåligt för axlarna om man har rörlighet för det. Har man inte rörlighet för det så få man stretcha sig till den rörligheten. Jag kan göra fulldjupa dips.

Pushups är en helt annan övning som är väldigt bra för axlar och överkropp i allmänt och jag föredrar djupa pushups för att få mer sträck. DJupa pussups utförs med händerna på två upphöjningar så att man kan sänka ned kroppen djupt.

Trodde det var självklart att man alltid gör dips med maximalt djup. Gör man 90 grader eller mindre räknar jag knappast det som godkända dips eftersom det blir så extremt mycket lättare.

Någon som vet hur godkända dips i tävling ser ut btw?

Matsa
2009-09-16, 18:23
Regler för styrkemomenten inom AF: http://sv.tinypic.com/view.php?pic=10cpxte&s=5

Action Fighter
2009-09-16, 20:51
Regler för styrkemomenten inom AF: http://sv.tinypic.com/view.php?pic=10cpxte&s=5

Tackar så mycket. :)

rainbow87
2009-09-17, 10:12
Ni vet anledningen till att jag startade denna tråd, nu har jag vart hos min naprapat och hon har förklarat mer om varför bänk inte är så bra. Den är bra i syfte att den tar bra på brösten, hela kroppen, men den är inte bra av den anledning att lederna i axlarna tar stryk. Det är så en naprapat ser på det hela sa hon. Och det finns vissa här som kan sånt här t ex Martin Löwgren, men andra som inte har utbildning tycker jag inte ska säga så mycket om de inte själva pratat med en naprapat eller liknande. Det är inte meningen att sista meningen (haha) ska vara som kritik eller en pik, bara det att man ska inte säga nått man "tror" eller så då det kan vara felaktigt :)

Morty
2009-09-17, 10:16
Ni vet anledningen till att jag startade denna tråd, nu har jag vart hos min naprapat och hon har förklarat mer om varför bänk inte är så bra. Den är bra i syfte att den tar bra på brösten, hela kroppen, men den är inte bra av den anledning att lederna i axlarna tar stryk. Det är så en naprapat ser på det hela sa hon. Och det finns vissa här som kan sånt här t ex Martin Löwgren, men andra som inte har utbildning tycker jag inte ska säga så mycket om de inte själva pratat med en naprapat eller liknande. Det är inte meningen att sista meningen (haha) ska vara som kritik eller en pik, bara det att man ska inte säga nått man "tror" eller så då det kan vara felaktigt :)

"Newsflash: Tung styrketräning påfrestar lederna."


Wow, vad hennes kunskap glänser! Jag tvekar inte på att hon är duktig, men klart att styrketräning är jobbigt för leder. Det är påfrestningen som gör dem starkare.

rainbow87
2009-09-17, 10:29
"Newsflash: Tung styrketräning påfrestar lederna."


Wow, vad hennes kunskap glänser! Jag tvekar inte på att hon är duktig, men klart att styrketräning är jobbigt för leder. Det är påfrestningen som gör dem starkare.


"Newsflash: Pressövningar påfrestar lederna!"

Dragövningar har inte samma effekt på lederna, vajre gång du pressar så trycker du in en muskel/led (kommer inte på vilken) och det är det som jag vill ha sagt.

Matsa
2009-09-17, 10:39
Hur kunnig är din naprapat om just bänkpress. Hur vet du att hon inte anser den skadlig på grund av att hon inte har fått lära sig hur den ska utföras på ett säkert sätt? De flesta sjukgymnaster är duktiga på rehabilitering men riktig styrketräning har de ofta ganska begränsade kunskaper om, detta vet jag av erfarenhet. Jag skulle gissa att det är ungefär likadant med naprapater. När de lär ut styrketräning vill de gärna ha den så idiotsäker som möjligt och bänkpress är en övning som kan vara skadlig om man gör fel.

Fetknoppen här på forumet är en sjukgymnast med lång yrkeserfarenhet. Han har även tävlat i styrkelyft på hög (internationell) nivå samt har mycket erfarenhet av att träna personer i styrkelyft. Han är alltså en av de (tyvärr) få sjukgymnaster som även är extremt kunnig inom styrketräning. Han verkar anse att korrekt utförd bänkpress är helt ok.

rainbow87
2009-09-17, 11:04
Hur kunnig är din naprapat om just bänkpress. Hur vet du att hon inte anser den skadlig på grund av att hon inte har fått lära sig hur den ska utföras på ett säkert sätt? De flesta sjukgymnaster är duktiga på rehabilitering men riktig styrketräning har de ofta ganska begränsade kunskaper om, detta vet jag av erfarenhet. Jag skulle gissa att det är ungefär likadant med naprapater. När de lär ut styrketräning vill de gärna ha den så idiotsäker som möjligt och bänkpress är en övning som kan vara skadlig om man gör fel.

Fetknoppen här på forumet är en sjukgymnast med lång yrkeserfarenhet. Han har även tävlat i styrkelyft på hög (internationell) nivå samt har mycket erfarenhet av att träna personer i styrkelyft. Han är alltså en av de (tyvärr) få sjukgymnaster som även är extremt kunnig inom styrketräning. Han verkar anse att korrekt utförd bänkpress är helt ok.

Det sa jag till henne också, att om man utför den på rätt sätt så är den ok, men det där med lederna vettu. Tror säkert att den är dålig för lederna, men alla skadar sig väl inte. Jag ska inte köra den på ett tag pga min axel men den jävlar! jag har ju lärt mig rätt teknik nu, sl-bänk!

bertbert
2009-09-17, 11:12
"Newsflash: Pressövningar påfrestar lederna!"

Dragövningar har inte samma effekt på lederna, vajre gång du pressar så trycker du in en muskel/led (kommer inte på vilken) och det är det som jag vill ha sagt.

Newsflash: alla övningar påfrestar lederna.

Newsflash 2: Det går att skada sig med vilken övning som helst. Givetvis finns det högriskövningar, men man ska samtidigt akta sig för att övergeneralisera.

Newsflash 3: Träna vettigt och lyssna på kroppen så kan du till och med köra snedbänk som har mycket högre belastning på axlarna än vanlig bänk!

Newsflash 4: Inget av det ovanstående är vare sig nytt eller raketforskning.

rainbow87
2009-09-17, 13:49
Newsflash: alla övningar påfrestar lederna.

Newsflash 2: Det går att skada sig med vilken övning som helst. Givetvis finns det högriskövningar, men man ska samtidigt akta sig för att övergeneralisera.

Newsflash 3: Träna vettigt och lyssna på kroppen så kan du till och med köra snedbänk som har mycket högre belastning på axlarna än vanlig bänk!

Newsflash 4: Inget av det ovanstående är vare sig nytt eller raketforskning.

Newsflash 5: Att skriva "Newsflash" är fr o m nu ute!:thumbup:

Jacksatan
2009-09-23, 08:14
Ibland.

Brukae bli 3-6 veckor tungt, sen 1 vecka lätt eller vila.

Jacksatan körde 3 veckor tungt, sen en vecka lätt.
Tyckte det lät vettigt.

Det var faktiskt en bra grej. Det gäller säkert inte för alla - men för mig fungerar det inte att köra ihjäl mig på alla pass.