handdator

Visa fullständig version : Tips för att gå upp i vikt


SethCohen
2009-09-09, 14:00
Som topic lyder så har jag väldigt svårt att gå upp i vikt.

Jag är 183cm och väger som mest 68kg innan toabesök, men anser mig inte vara smal utan snarare normal och vill gå upp främst i muskelmassa och ner i fett obv. Håller på att träna på gym och även löpa en del, dock kortare distanser. Aldrig längre än 5km.

Jag är väldigt liten i maten och de senaste två veckorna har jag verkligen försökt att äta mer än vad jag brukar, och då mycket kolhydrater och protein, främst kyckling/kött med pasta. Men det går bara inte. Jag försöker äta oftare med nötter och frukt emellan men då blir jag inte hungrig när det väl är lunch.

Jag är inte ute efter att blir stor utan bara vältränad och allmänt fitt.

Tränar 2-3ggr i veckan på gym, och minst ett löp-pass / spinning-pass per vecka. Vad finns det för möjligheter om man vill gå upp i muskler utan för mycket fett? Gainer? Whey? Bars? Jordnötter? Sylt?

Tacksam för tips!

EDIT: Möjligt det blev felpostat.

Alone_in_the_dark
2009-09-09, 14:09
Finns en väldigt bra artikel om detta:

http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/

1684_
2009-09-09, 19:51
Öka fettet oxå som inte gör något ont?

Fredrik_S
2009-09-09, 22:20
Feta såser till kyckling och pastan. Blir ofta både godare(så man kan äta mer) och energirikare(så man går upp i vikt)

SethCohen
2009-09-10, 09:31
Och sambon ska gå ner i vikt, kommer bli jobbiga middagar detta :)

johanar
2009-09-10, 09:51
Och sambon ska gå ner i vikt, kommer bli jobbiga middagar detta :)

Sätt honom/henne på LCHF. Säkert lättare att byta ut energifattiga grönsaker eller ngt mot de carbs du behöver än att laga hälften av maten med mycket fett och hälften utan :)

stålballe
2009-09-10, 10:47
Fruktos kan stimulera aptiten

hoikka poika
2009-09-10, 11:05
Själv så har jag jättesvårt att gå upp i vikt. Jag vet inte om det beror på hög förbränning, "välfungerande mättnadskänsla" eller något annat. Det är skitsvårt.

Mitt tips är att äta mat med hög energitäthet. Byt ut alla ingredienser mot högfettvarianten. Ös på med kolhydrater och släng in en rejäl fika varje dag.

SethCohen
2009-09-10, 13:09
Sätt honom/henne på LCHF. Säkert lättare att byta ut energifattiga grönsaker eller ngt mot de carbs du behöver än att laga hälften av maten med mycket fett och hälften utan :)

Det var något att tänka på :)

btw, henne :)

BengtZz
2009-09-10, 14:20
Drick mycket mat. Köp en mixer om du inte redan har.

GL HF

Petoria
2009-09-10, 14:46
Drick massa standardmjölk *flex*

Timme
2009-09-10, 14:51
dra i dig lite flytande grädde och också.

Annars är honungsrostade jordnötter ett vansinnigt hett tips. Eldorados är sjukt goda och billiga. Finns på Hemköp!

nmanradnävna
2009-09-10, 15:20
dra i dig lite flytande grädde och också.

Annars är honungsrostade jordnötter ett vansinnigt hett tips. Eldorados är sjukt goda och billiga. Finns på Hemköp!

Gick åt en hel del honungsrostade under förra bulken.
Helvete vad goda dom är *drool*

För övrigt så brukar jag köra med att mixxa lite skit i kylen när matintaget har varit uselt den dagen. Som nu t.ex, sitter och dricker:

250g kesella
lite yoghurt
0,5dl olivolja
1dl havregryn

Om jag hade haft banan och proteinpulver hade jag kört i det också. Kör dock bara råa ägg ibland i mixen. Enkelt sätt att få i sig runt 1000 kalorier beroende på hur mycket man blandar i.

Fredrik_S
2009-09-10, 15:41
Om jag hade haft banan och proteinpulver hade jag kört i det också. Kör dock bara råa ägg ibland i mixen. Enkelt sätt att få i sig runt 1000 kalorier beroende på hur mycket man blandar i.

Mycket dåligt tips dock
Dels för att man inte kan ta upp proteinet alls lika bra från råa ägg, dels för bakterierisken som finns i råa ägg.

Fredrik_S
2009-09-10, 15:45
Själv så har jag jättesvårt att gå upp i vikt. Jag vet inte om det beror på hög förbränning, "välfungerande mättnadskänsla" eller något annat. Det är skitsvårt.

Mitt tips är att äta mat med hög energitäthet. Byt ut alla ingredienser mot högfettvarianten. Ös på med kolhydrater och släng in en rejäl fika varje dag.

Skulle helst vilja att alla som har svårt att gå upp vikt formulerade meningen så här istället.

"Själv har jag jättesvårt att regelbundet äta så pass mycket som krävs för att jag ska gå upp i vikt"

Den stämmer bättre och gör att meningar som "kan inte gå upp för jag har för hög förbränning" eller "nått kanske är fel med min ämnesomsättning" osv försvinner.

SethCohen
2009-09-10, 16:11
Gick åt en hel del honungsrostade under förra bulken.
Helvete vad goda dom är *drool*

För övrigt så brukar jag köra med att mixxa lite skit i kylen när matintaget har varit uselt den dagen. Som nu t.ex, sitter och dricker:

250g kesella
lite yoghurt
0,5dl olivolja
1dl havregryn

Om jag hade haft banan och proteinpulver hade jag kört i det också. Kör dock bara råa ägg ibland i mixen. Enkelt sätt att få i sig runt 1000 kalorier beroende på hur mycket man blandar i.

Det låter ju bara vidrigt :)

Black Star Abyss
2009-09-10, 16:15
Om du är rädd för att bli fet ska du undvika gainer. För mig verkar det som att en större del av viktuppgången hamnar på magen när jag använt gainer dagligen jämfört med om jag inte har det.

SethCohen
2009-09-10, 16:20
Om du är rädd för att bli fet ska du undvika gainer. För mig verkar det som att en större del av viktuppgången hamnar på magen när jag använt gainer dagligen jämfört med om jag inte har det.

Absolut inte rädd för att bli fet, det är snarare bara mer positivt än smal för min del. Men vad använde du då istället för gainers? För det är just magen där som man gärna inte vill ska bli större utan snarare tvärt om.

Mixar ju även med konditionsträning framförallt spinning och löpning, det måste vara positivt för kroppsformen.

nmanradnävna
2009-09-10, 16:24
Det låter ju bara vidrigt :)

Nej då. Du kan lyxa till det med oboy eller frysta bär så smakar det skitbra. Häll i lite mjölk också, hade inte ens det hemma idag. Sedan så tar banan bort smaken från mycket så det ska du inte glömma. Oj såg nu att jag formulerat mig som om jag bara mixxar råa ägg och dricker i mitt förra inlägg. Så gör jag definitivt inte, om nu någon tror det hehe

Scorpionida
2009-09-10, 16:30
Vore inte ett enkelt tips att lägga till en stor måltid mellan lunch o middag? Då slippar man tänka så mycket på hur mycket eller vad man bör äta. Man lär ju inte misslyckas med det upplägget bara man inte börjar äta mindre resten av dygnet.

Black Star Abyss
2009-09-10, 16:37
Men vad använde du då istället för gainers?

Mat! Om du blir för mätt så kan du alltid prova grädde. 1000kcal i en förpackning.

Fredrik_S
2009-09-10, 16:40
Nej då. Du kan lyxa till det med oboy eller frysta bär så smakar det skitbra. Häll i lite mjölk också, hade inte ens det hemma idag. Sedan så tar banan bort smaken från mycket så det ska du inte glömma. Oj såg nu att jag formulerat mig som om jag bara mixxar råa ägg och dricker i mitt förra inlägg. Så gör jag definitivt inte, om nu någon tror det hehe

Det trodde jag inte. Men det spelar ingen roll om man häller i proteinpulver och mjölk bland de råa äggen. Det är lika dåligt att äta råa ägg hur man än blandar dom.

nmanradnävna
2009-09-10, 16:55
Det trodde jag inte. Men det spelar ingen roll om man häller i proteinpulver och mjölk bland de råa äggen. Det är lika dåligt att äta råa ägg hur man än blandar dom.

Jo jag vet, blandar bara i råa ägg när jag är sugen på lite extra protein även om jag vet att det inte så superbra. Jag skulle nog aldrig avfärda råa ägg någon gång ibland pga "bakterierisken" dock. Jag har svårt att tänka mig att man skulle förlora mer än hälften eller ens hälften av proteinet som man skulle fått i sig om man kokat äggen istället. Men det är sant det du säger.

Annars så gav fredrik_s ett bra tips som jag tycker du borde tänka på. Dvs ösa på med mer sås än vanligt de är ju ofta väldigt energirika och goda =)

Anton Fräs
2009-09-10, 17:06
Jo jag vet, blandar bara i råa ägg när jag är sugen på lite extra protein även om jag vet att det inte så superbra. Jag skulle nog aldrig avfärda råa ägg någon gång ibland pga "bakterierisken" dock. Jag har svårt att tänka mig att man skulle förlora mer än hälften eller ens hälften av proteinet som man skulle fått i sig om man kokat äggen istället. Men det är sant det du säger.

Annars så gav fredrik_s ett bra tips som jag tycker du borde tänka på. Dvs ösa på med mer sås än vanligt de är ju ofta väldigt energirika och goda =)

Råa ägg är värdelöst och en stor mängd av proteinet tas inte upp. Det handlar inte om "tro."

nmanradnävna
2009-09-10, 17:10
Råa ägg är värdelöst och en stor mängd av proteinet tas inte upp. Det handlar inte om "tro."

Hur menar du nu? Värdelöst? Om man äter råa ägg så tar kroppen inte hand om någonting? Låter högst osannolikt men du verkar veta din sak så man får väl anta att det är rätt kasst. Får söka fram en studie och se hur kasst det är. Jag har alltid vetat att det är mycket bättre att göra iordning äggen. Anledningen till att jag då och då blandar i råa ägg är nog helt enkelt för att jag gillar eller mår bra av tanken att det är ägg i på något sätt.

burtan
2009-09-10, 17:12
Om du är rädd för att bli fet ska du undvika gainer. För mig verkar det som att en större del av viktuppgången hamnar på magen när jag använt gainer dagligen jämfört med om jag inte har det.

Tvivlar på att gainern sätter sig på magen avsiktligt. Fettet sätter sig på dom ställen där dina gener säger att det ska sätta sig. Du kan med andra ord inte välja vart fettet ska sätta sig.

nmanradnävna
2009-09-10, 17:17
Verkar som att man tar upp 50% av proteinet när man käkar dem råa så det är inte fy skam även om det är helt onödigt att käka dem råa istället för att bara koka dem.

Läste nu att eddie vedder också tycker att råa ägg är värdelöst. För mig är dock något som är värdelöst, värdelöst Om jag fortfarande får i mig energi från något så är det aldrig värdelöst i mitt tycke men visst, jätteonödigt att äta dem råa istället för tillagade SOM SAGT.

För att hamna lite on topic så kan jag säga att jag har varit i din sits förr och du tror att du inte kan käka, du tror att du käkar så mycket du kan, du tror att du har käkat tillräckligt.. och allt sånt där men det gör du helt enkelt inte. Tog mig typ 2-3 år innan jag förstod hur man skulle äta och började göra det också. Kom väl i samma veva som att jag började räkna kalorier så det kan du ju börja med.

SethCohen
2009-09-11, 15:25
Tvivlar på att gainern sätter sig på magen avsiktligt. Fettet sätter sig på dom ställen där dina gener säger att det ska sätta sig. Du kan med andra ord inte välja vart fettet ska sätta sig.

Så min far valde inte att sätta allt fettet på magen då alltså? Märklig syn om man valt ena armen och ena benet..

Men iaf, verkar som jag häng på det hela. Nu gäller det bara att hitta en balans mellan fet mat och onyttig mat :)

EMNO
2009-09-11, 17:12
Det enda rådet jag fått vad gäller viktuppgång är att äta mycket och lyfta tungt, då kommer viktuppgången som ett brev på posten.

hoikka poika
2009-09-11, 23:42
Skulle helst vilja att alla som har svårt att gå upp vikt formulerade meningen så här istället.

"Själv har jag jättesvårt att regelbundet äta så pass mycket som krävs för att jag ska gå upp i vikt"

Den stämmer bättre och gör att meningar som "kan inte gå upp för jag har för hög förbränning" eller "nått kanske är fel med min ämnesomsättning" osv försvinner.

Du är en sådan som ger överviktiga tipset att "äta mindre och träna mer" och tycker att det ska räcka?

Och du menar att det inte kan vara så att jag har en "hög" förbränning, dock inom normalintervallet, och "svaga" hungerskänslor alt. "starka" mättnadskänslor även dessa inom normalintervallet. Allt detta bidrar ju till att jag har svårt att skapa det energiöverskott som krävs utan att det är "fel" på mig?

Eller var det bara språket du klagade på?

burtan
2009-09-12, 11:41
Så min far valde inte att sätta allt fettet på magen då alltså? Märklig syn om man valt ena armen och ena benet..

Men iaf, verkar som jag häng på det hela. Nu gäller det bara att hitta en balans mellan fet mat och onyttig mat :)

Vet inte riktigt vad du menar. Håller du med mig eller inte?

Frillan
2009-09-12, 13:20
Ät dig mättare och mättare för varje gång så kommer du stegvis klara av mer mat.

Enklast av allt tror jag det är.

SethCohen
2009-09-12, 13:44
Vet inte riktigt vad du menar. Håller du med mig eller inte?

Vet inte direkt vad jag ska hålla med om, men visst har du en poäng.

Eddie Vedder
2009-09-12, 13:47
Vet inte direkt vad jag ska hålla med om, men visst har du en poäng.

Han har inte bara en poäng. Han har ju helt enkelt rätt. Det finns inget stöd för att en gainer skulle placera fett på en viss plats och allt tyder på att ens fettdistribution primärt är genetiskt betingad.

Men ditt första svar är svårtolkat, det håller jag med burtan om.

Cloud
2009-09-13, 03:49
Råa ägg är värdelöst och en stor mängd av proteinet tas inte upp. Det handlar inte om "tro."

Folk här älskar att säga att något är värdelöst bara för att det inte är bäst!

Anton Fräs
2009-09-13, 08:53
Folk här älskar att säga att något är värdelöst bara för att det inte är bäst!

Märka ord ger ju väldigt mycket i en diskussion.. Råa ägg innebär att du utsätter dig för en fullständigt onödig risk och för vilken anledning? 50% mindre protein? Att äta råa ägg är inte bra ur någon synvinkel sett.