handdator

Visa fullständig version : lättlurade människor


mangs
2009-09-09, 11:04
Hur kommer det sig att vissa människor är mer lättlurade än andra?
Vissa däremot är väldigt svårlurade. Vilka faktorer är det som påverkar?

Är det så att en lättlurad person per automatik är "dum" eller handlar det mer om människosyn och hur man är som människa.

Om en person själv aldrig skojar/luras kanske han har svårare för att uppfatta när andra uppenbarligen gör det.

Om man är blåögd och alltid tror gott om alla finns det väl en viss risk att man tror att personen inte har för avsikt att luras.

Kan man på något sätt förändra detat beteende. man säger tat man lär av sina misstag men om den ligger i värderingar hos människan krävs det väl något exceptionellt för att man skall bli mer misstänksam.

Någon som har några åsikter i frågan?

eternallord
2009-09-09, 11:07
En kombination av lägre intelligens och stor tillit till sina medmänniskor.

Kwon
2009-09-09, 11:08
En sak är iaf säker, mangs har lyckats lura många koloiter genom åren, eller har han?

Alone_in_the_dark
2009-09-09, 11:23
....Kan man på något sätt förändra detat beteende. man säger tat man lär av sina misstag men om den ligger i värderingar hos människan krävs det väl något exceptionellt för att man skall bli mer misstänksam.

Låt mig gissa, du har lurat någon stackare och har dåligt samvete??:D

+1 på Kwon

TommyBoy
2009-09-09, 11:27
Tror inte att hög intelligens gör att man blir mindre mottaglig för lurendrejeri. Högintelligenta umgås i stor utstäckning med liknande människor och är vana vid ärlighet vilket troligtvis gör dem lättlurade i okända situationer.

Tillit till medmänniskan, dvs uppfostran och umgänge gör en nog lättlurad.

Mart|n
2009-09-09, 11:28
Apropå lättlurade... Jag lyckades lura en kille för många år sedan att med just dom här vikterna och denna stången så måste man skruva på vikterna. Det var eleiko vikter och eleiko SL stång, dvs inga gängor alls.

Det som var så roligt med det var ju att han svalde det helt och hållet haha :D

Grahn
2009-09-09, 11:30
Om en person inte har någon anledning att misstro det du säger så är det oftast lätt att lura denna. Jobbigt att gå runt och misstro allt och alla....

Osten80
2009-09-09, 11:32
Jag tror inte att det har speciellt mycket med intelligens att göra, såvida man inte är extremt dum, eller tex har aspbergers eller något liknande. (För?) stor tillit till andra människor känns som ett bättre svar.
Folk som aldrig har blivit svikna, har ju inte haft någon anledning att misstro andra personers avsikter.
Det enda som kan ändra en sådan person är nog ett stort svek av något slag, och det kan det nog bli rätt jobbigt när en hel världsbild raseras.
Jag önskar att jag hade varit mer tillitsfull. I stället är jag misstänksam och överanalytisk, och jag är nog inte speciellt lätt att lura.

martikainen
2009-09-09, 11:36
För stort tillit säger jag. Jag väljer att lita på människor jag känner, varför skulle del ljuga för mig (vilket medför att jag är rätt lättlurad). Men är det någon utomstående så är jag väldigt misstänksam mot det mesta och inte lika lätt att lura.

mangs
2009-09-09, 11:45
Tack för era svar.

Nej, denna gången har jag faktiskt inte lurat någon alls, jag bara funderade över detta då en i bekantskapen är väldigt godtrogen och mer eller mindre sväljer allt man matar honom med. Jag funderade vidare ang. bakomliggande orsaker.

Jag tror som många andra här at tdet beror mycket på vad personen varit utsatt för tidigare. är man inte van vid lur/skoj så är det nog svårare att identifiera och om personen i övrigt verkar reko, varför skulle han då lura mig?

Sedan finns det ju både bra och dåliga sätt att bli lurad på.

1. Lurad/skojad med ett konstigt påstående, "det är sant, jag lovar!"
2. lurad/ bedragen. En person drar nytta av en annan persons godtrogenhet.


1 är ju i regel bara kul.

2. Detta är inte kul. Likförbannat råkar vissa godtrogna personer hamna i sitsen där de blir utnyttjade, vad det gäller affärer och löften av olika slag. TV-shop är ju ett utmärkt och harmlöst exempel. Värre är det när det gäller fastighets- bil-, affärsmässiga- affärer.

Hur kan en person som ständigt råkar ut för detta undvika? Är det genom att utsätta sig för situationer och dra lärdom, se mönster i hur andra människor beter sig i olika situationer. Vara mer påläst?

ceejay
2009-09-09, 11:46
Osäkra personer

pragmatist
2009-09-09, 11:52
En viss godtrogenhet är väl snarare ett naturligt tillstånd och inget som behöver förklaras. Samarbete människor emellan skulle vara otroligt svårt att få igång om folk gick runt och misstrodde varandra hela tiden, så det är säkert tur att de flesta är ganska godtrogna.

mangs
2009-09-09, 12:06
Jag pratar inte godtrogen nu som i att man inte misstänker alla för att vara universums största skurkar utan en person som inte har "känslan" när något luktar död katt.

Jag är själv lite misstänksam i situationer när något låter för bra och jag har tack vare det klarat mig rätt bra. Had jag istället bludnat för mina intuitioner är jag ganska säker på att jag blivit lurad i någon av dessa affärer.

Vissa saknar dessa intuitioner och hamnar i situationer där deras godtrogenhet utnyttjas. Måste ju finnas något sätt att komma runt detta problem?

EDIT, kom på en ny frågeställning. Är en lättlurad person själv medveten om detta om inte någon påpekar det, elelr anser de sig bara haft otur och lever vidare för att återigen hamna i en liknande situation längre fram?

Heart
2009-09-09, 12:35
Tror inte att hög intelligens gör att man blir mindre mottaglig för lurendrejeri. Högintelligenta umgås i stor utstäckning med liknande människor och är vana vid ärlighet vilket troligtvis gör dem lättlurade i okända situationer.

Tillit till medmänniskan, dvs uppfostran och umgänge gör en nog lättlurad.

hur stor utsträckning rör sig det här om? Skulle vara intressant att få se lite siffror. Jag kan naturligtvis bara tala för mig själv men jag känner inte alls igen mig. Jag var med i mensa, dvs´jag har hög "intelligens" och jag umgås med allt från advokater och ingenjörer till krogvakter och truckförare (inte för att ens yrke säger något om en "intelligens"). Och menar du att "högintelligenta" skulle vara ärligare än andra? :confused:

Jag tror inte att lättlurade människor är mer korkade än andra (ta alla som blev lurade av Madoff till exempel, de skulle man nog kunna kategorisera som "mer intelligenta än genomsnittet"), däremot kan de nog uppfattas som det..

Finska Lejonet
2009-09-09, 13:54
Osäkra personer

Håller med, jag känner en riktig einstein men han är förbannat lätt att lura samt osäker(vilket jag naturligtvis ser till att utnyttja). :smash:

coxie
2009-09-09, 14:25
Förblir en person naiv och lättlurad efter en rejäl blåsning så tycker jag personen är rätt dum.

Finns ingen anledning till att lita fullt ut på någon och verkligen ingen anledning till att lita på en okänd eller ytligt bekant.

mangs
2009-09-09, 14:52
Finns ingen anledning till att lita fullt ut på någon och verkligen ingen anledning till att lita på en okänd eller ytligt bekant.


Speciellt inte när det är pengar involverade.

Ingen som har nägra tips på hur man skall få en lättlurad person mer uppmärksam på vad som är på gång att hända?

von huff
2009-09-09, 14:56
Dumhet i många fallmen ochså okunskap t.ex om Coleman står som reklamgubbe med en protteburk å säjjer "ät detta och se ut som jag" så finns det ju många som tror på det vilket ofta kan bero på okunskap.Samma gäller olika abtronic osv.

coxie
2009-09-09, 14:57
Speciellt inte när det är pengar involverade.

Ingen som har nägra tips på hur man skall få en lättlurad person mer uppmärksam på vad som är på gång att hända?

Jo jag syftade framförallt på pengar och materiella saker. När det kommer till förhållanden och liknande så är det förmodligen självklart för majoriteten att man litar på sin partner/vänner men jag själv väljer att inte lita fullt ut på någon.

Grisen
2009-09-09, 15:03
Jag tror inte det finns någon nära koppling mellan att vara lättlurad och intelligent, åtminstone inte när det gäller att bli lurad av andra människor. Det handlar mer om tillit och att läsa sociala signaler/koder samt erfarenhet av liknande situationer, och det har ingen direkt kopling till intelligens.

coxie
2009-09-09, 15:12
Jag syftar inte direkt på IQ när jag säger dum utan för mig är en dum person någon som gör om samma misstag istället för att lära sig av sina misstag.

Trance
2009-09-09, 15:14
Grisen.

Detta är något OT. Jag var inne på din blogg och läste inlägget om typsnitt, vilket var bra. Du valde dock att spara dina screenshots av text som .jpg, vilket är en synd i detta tillfället.

Välj då hellre t.ex. png så slipper du artifakterna (det suddiga runt texten).

Jag hoppas vi kan lämna detta bakom oss och gå vidare.

skaparn
2009-09-09, 15:16
Grisen.

Detta är något OT. Jag var inne på din blogg och läste inlägget om typsnitt, vilket var bra. Du valde dock att spara dina screenshots av text som .jpg, vilket är en synd i detta tillfället.

Välj då hellre t.ex. png så slipper du artifakterna (det suddiga runt texten).

Jag hoppas vi kan lämna detta bakom oss och gå vidare.

Nu blev jag lurad.

Klein
2009-09-09, 15:23
Det beror ganska mycket på hur man själv är som person. Är man ärlig så tror man andra om att vara ärliga. Är man falsk så tror man andra om att vara det. Verkligheten är en spegel. Spegeln kan ju spricka förstås, om erfarenheterna står nog mycket i konflikt med den. Men innerst inne tror jag att de flesta är välvilliga, godtrogna och naiva. Sen beror det ju på sammanhang förstås. Internet är en sak, livet utanför en annan.