handdator

Visa fullständig version : Jehovas vittnen var här nyss


Shakemynuts
2009-09-09, 10:45
Jag har lite frågor.

Vi pratade i ungefär 20 minuter. Jag klargjorde väldigt tydligt att jag inte tror på gud eller kommer göra det och att jag inte känner mig överdrivet insatt i bibeln och diverse saker som har med det att göra. Jag tror på vetenskapen och att vi faktiskt är här av en slump, vilket inte är speciellt konstigt egentligen.

Jag var öppen för det dom sa, lyssnade på vad de hade för förklaringar och anledningar till vissa saker. Dom visade texter ur bibeln som "förklarade" vissa saker.

Men sen när han "hade glömt bort en sak han skulle visa mig/förklara" så frågade han om han fick komma tillbaka någon annan gång och visa det. Då bröt jag det hela och sa att det hade varit intressant och roligt, men att det fick räcka så. Han sa att han kanske skulle komma ändå och knacka på, eftersom det var deras stil. Så garva han.

Men hur motbevisar man faktiskt bibeln för att inte vara guds ord när man diskuterar med en troende som är bergsäker på sin sak, men ändå öppen för andras åsikter?

jwzrd
2009-09-09, 10:47
Du kan inte bevisa någonting för någon som inte är intresserad av sanning, fakta eller rationalitet.

young_george
2009-09-09, 10:51
Tyvärr går det inte.

Denna logiken appliceras allt som oftast:
http://troll.godfags.com/wp-content/uploads/2009/05/1238738964-1238544137729-300x260.jpg

eternallord
2009-09-09, 10:51
Interviewer: There is no proof so therefore you've concluded that there isn't one?

Ayn Rand: That's right.

Interviewer: You can't prove there isn't.

Ayn Rand: You are never called upon to prove a negative. That's a law of logic.

Shakemynuts
2009-09-09, 10:52
Du kan inte bevisa någonting för någon som inte är intresserad av sanning, fakta eller rationalitet.

Okej, om jag omformulerar mig lite?

Hur ska jag lägga fram fakta för en person som inte är intresserad av sanning, fakta eller rationalitet? För lägga fram fakta kan man ju göra, änfast dom inte tar till sig den.

Vad ska jag läsa och vart för att faktiskt bli insatt i detta? För intressant är det.

young_george
2009-09-09, 10:53
Vad, lite mer exakt, är det du vill veta?

Fakta kring vad?

Shakemynuts
2009-09-09, 10:56
Vad, lite mer exakt, är det du vill veta?

Fakta kring vad?

Jag vill kunna komma med motargument när jag får bibeln slängd i ansiktet på mig. Men det verkar som att det inte går.

jwzrd
2009-09-09, 10:57
Okej, om jag omformulerar mig lite?

Hur ska jag lägga fram fakta för en person som inte är intresserad av sanning, fakta eller rationalitet? För lägga fram fakta kan man ju göra, änfast dom inte tar till sig den.

Vad ska jag läsa och vart för att faktiskt bli insatt i detta? För intressant är det.

Du ska inte tro att du, som jag uppfattar som någon som är helt ointresserad i övrigt av de här frågorna, kan googla fram lite fakta att äga dem med. Det Jehovas gör när kommer till din dörr är oerhört inövat och "felfritt".

Låt dem vara, be dem låta dig vara. Jag hade bett dem, som jag gjort, att aldrig någonsin försöka lura in mig i något sådant. Ungefär som när polare ringer med något pyramidlurendrejeri eller något annat skumrask.

Shakemynuts
2009-09-09, 10:58
Till exempel sa jag att jag tror på vetenskap och att vi är här av en slump, evolution liksom. Men det menade ena vittnet var samma sak som gud och bibeln. Att jag inte kan bevisa mitt ord mer än han kan bevisa sitt.

Men vad ska jag svara på en sån sak?

Shakemynuts
2009-09-09, 10:59
Du ska inte tro att du, som jag uppfattar som någon som är helt ointresserad i övrigt av de här frågorna, kan googla fram lite fakta att äga dem med. Det Jehovas gör när kommer till din dörr är oerhört inövat och "felfritt".

Låt dem vara, be dem låta dig vara. Jag hade bett dem, som jag gjort, att aldrig någonsin försöka lura in mig i något sådant. Ungefär som när polare ringer med något pyramidlurendrejeri eller något annat skumrask.

Men jag vill inte direkt äga dom. Jag vill kunna motargumentera dom och diskutera.

young_george
2009-09-09, 10:59
Jag vill kunna komma med motargument när jag får bibeln slängd i ansiktet på mig. Men det verkar som att det inte går.

Bibeln och dess historia är väldigt bred, så du får nog vara lite mer specifik om du inte vill läsa en hel kurs i religions- och bibelvetenskap.

Kwon
2009-09-09, 10:59
Om du vill undvika att de kommer tillbaka är det bara att säga att du är muslim.

130kg finsk sisu
2009-09-09, 11:01
Låt Jehovas tro det de vill och du det du vill. Jag tror knappast att ett JEhovas vittne skulle omvända sig till en helt vanligt supknullande svensk bara för att du kommer med lite evulutionsfakta. Tror du?

jwzrd
2009-09-09, 11:02
Men jag vill inte direkt äga dom. Jag vill kunna motargumentera dom och diskutera.

Men... det är antingen oerhört enkelt eller ohyggligt komplext. Precis allt från A till Ö som de tror på har sitt ursprung i Gud. Gud är alltings orsak. Du vet inte bättre än Gud för dem så även om du sätter dem med logik på pottkanten, så är svaret (typ): Gud gjorde / kommer att göra en abrovinkel - problem solved.

Det är ett val / ickeval de gjort som du inte gjort. Som sagt: låt dem vara. Be dem att inte komma tillbaka.

Basil
2009-09-09, 11:02
Men jag vill inte direkt äga dom. Jag vill kunna motargumentera dom och diskutera.

Du kan ju ta upp argumentet hur andra religioner är exakt lika bergsäkra på sin sak, och att om denne person blivit född i Saudiarabien hade antaglien även han varit lika säker på att Koranen är guds ord, som han är nu om Bibeln.

Tolkia
2009-09-09, 11:10
Välj: Antingen vill du ha dem springande, och då argumentera du (vilket är dödfött, eftersom tro är just TRO, är det liten chans att du kan "överbevisa" dem och omvända dem), eller så vill du slippa dem, och då säger du att du inte är intresserad (de kan nog komma tillbaka ändå, men antal gånger man inlåtit sig i diskussion korrelerar starkt med hur ofta de dyker upp). Det är nog att överskatta sig själv litegrann att tro att man skall kunna omvända Jehovas dörrknackare om man inte själv är säkrare på sin sak än att man måste be andra bidra med argumenten (det är nog att överskatta sig själv i vilket fall som helst, skulle jag tro).

Shakemynuts
2009-09-09, 11:12
Men jag har inte sagt att jag vill överbevisa dom eller omvända någon. Jag har sagt att jag vill ha motbevis för att åtminstone kunna inge mig i en diskussion med dom, istället för som idag, mest bara stå lyssna på vad dom sa. Vilket var en miss eftersom han bad om att få komma tillbaka, jag sa nej och han sa att han antagligen skulle komma ändå. :D

jwzrd
2009-09-09, 11:12
Välj: Antingen vill du ha dem springande, och då argumentera du (vilket är dödfött, eftersom tro är just TRO, är det liten chans att du kan "överbevisa" dem och omvända dem), eller så vill du slippa dem, och då säger du att du inte är intresserad (de kan nog komma tillbaka ändå, men antal gånger man inlåtit sig i diskussion korrelerar starkt med hur ofta de dyker upp). Det är nog att överskatta sig själv litegrann att tro att man skall kunna omvända Jehovas dörrknackare om man inte själv är säkrare på sin sak än att man måste be andra bidra med argumenten (det är nog att överskatta sig själv i vilket fall som helst, skulle jag tro).

Ja. Kan man inte föra sig i en helt vanlig debatt genom att se svagheter eller brister så att man kan fråga sig fram så är man körd. Som att läsa sig till hur man vinner en fotbollsmatch utan att ha sett en boll.

eternallord
2009-09-09, 11:14
Nästa gång han kommer förbi sätter du på en skräckfilm med högt skrikande tjejer i bakgrunden och öppnar dörren naken med en yxa i handen. Då lär det inte bli så mycket diskussion.

jwzrd
2009-09-09, 11:17
Nästa gång han kommer förbi sätter du på en skräckfilm med högt skrikande tjejer i bakgrunden och öppnar dörren naken med en yxa i handen. Då lär det inte bli så mycket diskussion.

Ja amagad ba. Låll!

shut teh face
2009-09-09, 11:24
Ja de kan vara ganska svåra. Men jag har haft besök av missionärer och jag antar att de är katoliker eller något, de har varit väldigt trevliga och respekterat min syn på vetenskapen och religion. De verkar inte vilja konvertera en, bara sprida sitt eget budskap så att folk ska vara medvetna om deras tro.

pragmatist
2009-09-09, 11:26
“The fundamentalists are funny enough, and the funniest thing about them is their name. For, whatever else the fundamentalist is, he is not fundamental. He is content with the bare letter of Scripture—the translation of a translation, coming down to him by the tradition of a tradition—without venturing to ask for its original authority.” - G.K. Chesterton

130kg finsk sisu
2009-09-09, 11:27
Ja de kan vara ganska svåra. Men jag har haft besök av missionärer och jag antar att de är katoliker eller något, de har varit väldigt trevliga och respekterat min syn på vetenskapen och religion. De verkar inte vilja konvertera en, bara sprida sitt eget budskap så att folk ska vara medvetna om deras tro.

Antar att du röstar på SD. Så här OT hur ser du på SDs värdekonservativa och kristna budskap? Tolkar utifrån din text att du inte är troende...

kalle_banan
2009-09-09, 11:30
Sladda in på www.drdino.com och kolla på hans seminarier, de ligger under media och är över en timma långa. Där får du ett hum om vad de kan tänkas säga och vilken typ av argumentation de använder sig av, du får säkert höra argument från den sidan som jehovas använder sig av också.

Sen rekommenderar jag the four horsemen (HD):
Del 1
http://www.youtube.com/watch?v=9DKhc1pcDFM
Del 2
http://www.youtube.com/watch?v=TaeJf-Yia3A

Det finns en hel del om du googlar, båder filmer, tv-serier och böcker.
Läs the god delusion av Richard Dawkins t.ex.

Sen kan du bjuda in dom och försöka presentera argument mot vanliga kristna argument och se vad dom säger, men som de andra sagt kommer de inte ge med sig och låta sig konverteras så förhoppningsvis lär du dig nånting och har kul.

shut teh face
2009-09-09, 11:31
Antar att du röstar på SD. Så här OT hur ser du på SDs värdekonservativa och kristna budskap? Tolkar utifrån din text att du inte är troende...
Min avatar är inte seriös :)

130kg finsk sisu
2009-09-09, 12:01
OK. Då föll hela min frågeställning. :)

Baan
2009-09-09, 12:04
Ett vinnande argument är att du säger "Nej" och sen stänger dörren. Optimalt på alla sätt.

Nitrometan
2009-09-09, 12:14
Du kan ju ta upp argumentet hur andra religioner är exakt lika bergsäkra på sin sak, och att om denne person blivit född i Saudiarabien hade antaglien även han varit lika säker på att Koranen är guds ord, som han är nu om Bibeln.
Men nu såg ju Gud till att han föddes här och med föräldrar av rätt tro. Gud är så vis att han såg till att han inte behövde bli muslim.

Basil
2009-09-09, 12:24
Men nu såg ju Gud till att han föddes här och med föräldrar av rätt tro. Gud är så vis att han såg till att han inte behövde bli muslim.

Exakt, det är (till stor del iaf) pga av att han föddes in i den miljö han gjorde som han har sin specifika tro. Kul att han håller med.

Nitrometan
2009-09-09, 12:27
Exakt, det är (till stor del iaf) pga av att han föddes in i den miljö han gjorde som han har sin specifika tro. Kul att han håller med.
Anledningen till att han föddes här är Gud, inte slump eller evolution eller Dawkins, Darwin eller pappa. Gud. Såklart.

Grahn
2009-09-09, 12:32
Ett vinnande argument är att du säger "Nej" och sen stänger dörren. Optimalt på alla sätt.

:thumbup:

Om man känner sig extra trevlig och social så kan man tom klämma till med "Nej, tack!" fast det kan anses vara i överkant.

Wille005
2009-09-09, 12:36
:thumbup:

Om man känner sig extra trevlig och social så kan man tom klämma till med "Nej, tack!" fast det kan anses vara i överkant.

"Ja, men nej." och dra igen dörren i e-dur är vad jag brukar köra på.

saab900
2009-09-09, 13:13
Föreläs om evolutionen, det hatar dom. De kan inte komma med några bra svar, och det vet dom. Du måste däremot kunna ge svar på tal snabbt, och ösa på med varför fåglar flyttar, hur det kommer sig att man med samma vetenskap som givit oss kärnkraft kan uppskatta jordens ålder till >10^6 ggr Bibelns ålder på jorden etc.

KSMB-Dörrterror :)

kem-PraYFZQ

stafh
2009-09-09, 13:18
Försök konvertera dem istället.

Tonto
2009-09-09, 13:22
Jag vill kunna komma med motargument när jag får bibeln slängd i ansiktet på mig. Men det verkar som att det inte går.

"Om Gud finns och är allmäktig som ni säger, varför utplånar han inte all ondska?"

sen kan du ju fråga om dom tror på virgin birth, en orm som pratar etcetc.

Sen stänger du dörren.

Shakemynuts
2009-09-09, 13:38
"Om Gud finns och är allmäktig som ni säger, varför utplånar han inte all ondska?"

sen kan du ju fråga om dom tror på virgin birth, en orm som pratar etcetc.

Sen stänger du dörren.

Jag förstod inte riktigt. Dom frågade mig om det, "tror du inte på Gud pga all ondska som finns i världen?"

Jag: "Nej, det handlar väl om att om Gud fanns, så får vi ändå ta hand om oss själva, om man säger så."

Jehovas: "Vi har en fri vilja, som att tro eller inte tro på Gud, men i bibeln står det att vi inte kan ta hand om oss själva."

Jag: "Men varför hjälper inte Gud till då?"

Fick inget svar på det.

stafh
2009-09-09, 14:38
Om de kommer och påstår att gud är god så är det inte så svårt att knäcka dem...

-"Om gud är god, varför finns det lidande?"
-"För att vi åt av äpplet och bla bla bla"
-"Varför lider djur till följd av naturkatastrofer?"
-"Omg"

tntballe
2009-09-09, 14:54
Om de kommer och påstår att gud är god så är det inte så svårt att knäcka dem...

-"Om gud är god, varför finns det lidande?"
-"För att vi åt av äpplet och bla bla bla"
-"Varför lider djur till följd av naturkatastrofer?"
-"Omg"

-"Guds vägar äro outgrundliga"
http://www.memedepot.com/uploads/500/789_CoolFace.jpg


stafh ägd

Nitrometan
2009-09-09, 15:03
"Det är inte meningen att vi människor ska förstå Gud och Hans handlingar"

stafh
2009-09-09, 15:11
-"Guds vägar äro outgrundliga"
http://www.memedepot.com/uploads/500/789_CoolFace.jpg


stafh ägd

Lidande är absolut, och inte beroende av den aktuella gudens avsikter.

"Det är inte meningen att vi människor ska förstå Gud och Hans handlingar"

Man behöver inte förstå det för att lida.

http://i29.tinypic.com/2ykzxud.jpg

skaparn
2009-09-09, 15:18
Jehovas är lite tråkiga. Mormoner dock, brukar ha betydligt mer att prata om och berätta. Det är unga människor som ändå gett 2 år av sitt liv, ofta i ett annat land, för att missionera. Bara en sån sak som att tillhöra "Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga". Respekt!

hugok
2009-09-09, 16:20
Jag har hört att man får skjuta mot jehovas vittnen som knackar på i Texas, bara påminn dom om det:P

Jajje
2009-09-09, 16:49
Den som påstår något är också den som har bevisbördan för sitt påstående - och de kan inte bevisa någonting. :)

Lillgrabben
2009-09-09, 17:01
Jag har hört att man får skjuta mot jehovas vittnen som knackar på i Texas, bara påminn dom om det:P

Fantastiskt vad roligt!!!111

lolliboll.....:thumbup:

Verbatim
2009-09-09, 17:11
Jag har hört att man får skjuta mot jehovas vittnen som knackar på i Texas, bara påminn dom om det:P

Ja, och kasta sedan bajs på dom också.

Bajs, kul.

Shakemynuts
2009-09-10, 01:05
Den som påstår något är också den som har bevisbördan för sitt påstående - och de kan inte bevisa någonting. :)

Men bibeln är ju sanningen, liksom.

CVN
2009-09-10, 05:59
Jag vill kunna komma med motargument när jag får bibeln slängd i ansiktet på mig. Men det verkar som att det inte går.

http://i25.tinypic.com/28aotpd.jpg

hgus
2009-09-10, 06:05
Men bibeln är ju sanningen, liksom.

Ja om man tror på påståendet att bibeln är sanningen, då är det inte lätt att diskutera med bibellärda Vittnen. Men om man som jag inte anser att bibeln är Sanningen, då kan man ifrågasätta alla bibelcitat och all självgod tvärsäkerhet.

Och vill man ha lite kul kan man alltid fråga vittnen om NÄR världen skall gå under. Deras första påstående var runt 1917, och sedan har den reviderats några gånger. Av något underligt skäl. :devil:

Nitrometan
2009-09-10, 07:28
Och vill man ha lite kul kan man alltid fråga vittnen om NÄR världen skall gå under. Deras första påstående var runt 1917, och sedan har den reviderats några gånger. Av något underligt skäl. :devil:
Varför skulle det vara roligt?

Hur vet du att världen inte gick under 1917?

hgus
2009-09-10, 07:40
Varför skulle det vara roligt?

Jag tycker det är kul att höra när domedagsprofeter skall förklara varför världen inte gick under när de sa att den skulle. Undanflykterna är...underhållande.

Hur vet du att världen inte gick under 1917?

Om världen gick under 1917 så måste det varit tidernas största antiklimax. ;)Men vad är din poäng?

Nitrometan
2009-09-10, 07:48
Om världen gick under 1917 så måste det varit tidernas största antiklimax. ;)Men vad är din poäng?

Jag har ingen poäng.

Världen kanske gick under 1917 och nu bara inbillar vi oss att vi finns här?

Detta kanske är skärselden?

hgus
2009-09-10, 08:25
Världen kanske gick under 1917 och nu bara inbillar vi oss att vi finns här?

Detta kanske är skärselden?

Om jag förstår det hela rätt så är syftet med skärselden att rena oss från våra synder. Och hur skall vi kunna göra det här, när vi hela tiden begår nya synder? Och om det här är skärselden vad händer när vi dör?

Nitrometan
2009-09-10, 08:29
Om jag förstår det hela rätt så är syftet med skärselden att rena oss från våra synder. Och hur skall vi kunna göra det här, när vi hela tiden begår nya synder? Och om det här är skärselden vad händer när vi dör?
Jag har ingen aning. Jag är inte insatt i kristen mytologi.

C.E.J.
2009-09-10, 08:45
http://www.ehow.com/how_2178915_talk-jehovahs-witness-christian.html

Dumleman
2009-09-10, 09:05
Argumentera med jehovas vittnen är som att argumentera med en gravt senildement person, mission impossible. Man kan bara acceptera läget och blir de för bökiga ger man dem lugnande. Det är inte lönt att diskutera med dem.

Om de kommer och påstår att gud är god så är det inte så svårt att knäcka dem...

-"Om gud är god, varför finns det lidande?"
-"För att vi åt av äpplet och bla bla bla"
-"Varför lider djur till följd av naturkatastrofer?"
-"Omg"
Epicurus säger det bra:
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?

johanar
2009-09-10, 09:30
Om de kommer och påstår att gud är god så är det inte så svårt att knäcka dem...

-"Om gud är god, varför finns det lidande?"
-"För att vi åt av äpplet och bla bla bla"
-"Varför lider djur till följd av naturkatastrofer?"
-"Omg"

Ifall ngn religiös knackar på här så ska jag försöka reda ut det där med äpplet...

Om jag sätter en tallrik lasagne på golvet och går ut ur rummet, så är det bara en tidsfråga innan min hund äter upp den trots att hon vet att hon inte får. Och om jag skulle slänga ut henne på gatan som straff så vore jag väl inte helt normalt funtad i huvudet.

Så om gud dessutom är allvetande borde han kunnat lista ut hur det skulle gå när han frestade människorna med frukten. Låter mer som han ville bli av med dem och bara behövde en ursäkt.


Men om du vill diskutera världen etc med religiösa personer kan det vara värt att läsa på om den vetenskapliga metoden (ifall de försöker jämställa sina religiösa teorier med vetenskapliga teorier eller om de menar att evolution "bara är en teori"). Eller se den här videon som sammanfattar det på ett lättförståeligt och roligt sätt :) (http://www.youtube.com/watch?v=zcavPAFiG14)

De flesta av oss som gått ut grundskolan har väl skaplig koll på evolutionsläran, men jehovas etc brukar ha valt ut någon bit och tagit den ur sitt sammanhang så för att kunna ge bra svar kan det väl vara bra att läsa på lite extra. Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution) kanske inte håller som en vetenskaplig källa, men de brukar hålla skolboksstandard om inte bättre iaf.


Försökte själv diskutera med en jehovas som ringde på. Från början verkade han väldigt öppen och intresserad av meningsutbyte, så han berättade vad han trodde och jag berättade om vad jag trodde. Fast ju oftare han kom tillbaka desto mindre var han intresserad av att låta mig prata och desto mer ville han läsa i bibeln. Till slut gav han upp när han insåg att han inte kunde omvända mig och jag undrar nog om han verkligen lyssnade på ngt jag sa, eller bara låtsades..

hgus
2009-09-10, 09:36
Argumentera med jehovas vittnen är som att argumentera med en gravt senildement person, mission impossible. Man kan bara acceptera läget och blir de för bökiga ger man dem lugnande. Det är inte lönt att diskutera med dem.

Nej man kan inte övertyga någon som låst sitt sinne. Det gäller alla fanatiker. De må gälla religion (eller antireligion), politik, kostråd eller nästan vad som helst. Vet man Sanningen med stort S, så kan den som inte håller med bara vara en av tre saker: okunnig, korkad eller illvillig. Dessutom så har fanatikerna oftast en fantastisk massa kunskap kring sitt ämne.

För att återkoppla till topic. Om man inte har genomgått bibelstudier kan man inte "vinna" en diskution med Vittnen genom bibelcitat. Vad man kan göra är att ifrågasätta deras fundament. Om man inte accepterar en bokstavstolkning av bibeln så faller hela deras argumentering.

Shakemynuts
2009-09-10, 09:39
Ja om man tror på påståendet att bibeln är sanningen, då är det inte lätt att diskutera med bibellärda Vittnen. Men om man som jag inte anser att bibeln är Sanningen, då kan man ifrågasätta alla bibelcitat och all självgod tvärsäkerhet.

Och vill man ha lite kul kan man alltid fråga vittnen om NÄR världen skall gå under. Deras första påstående var runt 1917, och sedan har den reviderats några gånger. Av något underligt skäl. :devil:

Det är ju det som är själva poängen, att dom helhjärtat tycker att bibeln är sanning och kan användas som faktakälla.

Det var några lirare som typ Moses eller nån gick till en by och predika för. Dom tog inte till sig guds ord, men dom forskade på egen hand och förstod att bibeln var sanning och då tog dom till sig allt.

Efter det stycket läst, tittade han på mig och hade den frommaste röst i världen och sa: "Förstår du nu?"

Eh.

Muskelbyggaren
2009-09-10, 15:23
En bra metod är väl att ta några väl valda och befängda påståenden istället för att "motbevisa" bibeln som helhet.

Exempelvis att jorden är runt 6-7000 år gammal. Det finns oerhört många angreppsvinklar på detta - radioaktivt sönderfall(kol-14), istiderna och övrig geologi, bakgrundsstrålningen, månens kratrar, jordens temperatur, vi kan se stjärnor som ligger mer än 6000 ljusår bort, etc.

Eller att människa och apa är två olika saker. Är häst och åsna samma sak? Chiuaua och rottweiler? Chimpans och gorilla? Tror han på cellens existens? I så fall, tror han på DNA? Trapped. Dissikera saker och ting för att få dem att peka på vad exakt det är som inte håller, bena ner det till enkla orimligheter och visa absurditeten av deras övertygelser. Man behöver inte sitta särskilt länge på Wikipedia för att ha mer än vad typisk Jehovas kan hosta upp ur sitt häfte.

De kommer alltid kunna använda motargumentet att gud skapade allt som det är idag, och då finns det inte mycket mer att säga. Föllkomligt dövdum övertygelse råder som redan nämns inget bot på.

jwzrd
2009-09-10, 15:26
En bra metod är väl att ta några väl valda och befängda påståenden istället för att "motbevisa" bibeln som helhet.

Exempelvis att jorden är runt 6-7000 år gammal. Det finns oerhört många angreppsvinklar på detta - radioaktivt sönderfall(kol-14), istiderna och övrig geologi, bakgrundsstrålningen, månens kratrar, jordens temperatur, vi kan se stjärnor som ligger mer än 6000 ljusår bort, etc.

Eller att människa och apa är två olika saker. Är häst och åsna samma sak? Chiuaua och rottweiler? Chimpans och gorilla? Tror han på cellens existens? I så fall, tror han på DNA? Trapped. Dissikera saker och ting för att få dem att peka på vad exakt det är som inte håller, bena ner det till enkla orimligheter och visa absurditeten av deras övertygelser. Man behöver inte sitta särskilt länge på Wikipedia för att ha mer än vad typisk Jehovas kan hosta upp ur sitt häfte.

De kommer alltid kunna använda motargumentet att gud skapade allt som det är idag, och då finns det inte mycket mer att säga. Föllkomligt dövdum övertygelse råder som redan nämns inget bot på.

Skulle du själv vilja redogöra för exakt hur cellernas diversifiering går till?

High1ander
2009-09-10, 15:33
Hela grejen med religion är ju "tro", tro handlar inte om att ha fakta eller bevis för "Gud", man ska känna honom "leap o faith" typ. Om Gud uppenbarade sig och det var självklart att han fanns för alla så skulle det inte handla om "tro" längre.

Därför är det lite roligt med alla "troende" som försöker få det till vetenskap då tro som sagt handlar om "tro utan bevis". Därmed blir också en debatt mellan ateist och troende ganska skitsamma om man går in med inställningen "jag ska bevisa".

ha:cl
2009-09-11, 18:17
well, bara det att jesus gick på vattnet (!) säger väl en hel del om bibeln i sig. Sen om gud nu finns och om jesus var guds son, det är en annan fråga. Men det finns gott om grejjer i bibeln man kan peka på. Typ, where the hell is all the dinosaurs? Läs lite evolutionsbiologi så har du en rad av motargument.

Men även om bibeln är konstig så kanske gud finns endå?

Angående Jehovas vittnen skulle jag köra i väg dom pronto om dom dök upp utanför min dörr. Äckliga jävlar!

Snobbe
2009-09-11, 18:23
Aldrig gillat jehovas, har ingen större koll på själva religionen sådär för jag antar att den är lite anorlunda än vanlig kristen lr kanske tom stor skillnad. Iaf gillar jag inte när folk försöker pracka på saker om vad dom tror på andra. Låt folk tro o leva hur dom vill bara det inte skadar andra människor vilket tyvärr vissa religioner har orsakat.

saab900
2009-09-11, 20:54
Mormonerna vill stämma träff nu igen :)
Dom har knackat på här som av en slump strax innan jag ska till jobbet. Man får nästan lite dåligt samvete. De är som Skaparn sa rätt kul att diskutera med då de har lite öppnare syn på vetenskap. Den ena av dom läser teknisk fysik t ex. Jag försöker få dom att tina upp angående evolutionen, men det går trögt. Det är bekvämt för dom att bara luta sig mot Bibeln trots att man överöser dom med hållbara bevis.
De godtar i alla fall den accepterade vetenskapliga åldern på Jorden, men förklaringen att Guds dagar är längre än människans och den tid jorden existerat i Bibeln är mätt i guds tid :)

tjabon
2009-09-11, 20:57
Jag vill kunna komma med motargument när jag får bibeln slängd i ansiktet på mig. Men det verkar som att det inte går.

Blev du inte frälst ????




:D

johanar
2009-09-11, 20:58
Mormonerna vill stämma träff nu igen :)
Dom har knackat på här som av en slump strax innan jag ska till jobbet. Man får nästan lite dåligt samvete. De är som Skaparn sa rätt kul att diskutera med då de har lite öppnare syn på vetenskap. Den ena av dom läser teknisk fysik t ex. Jag försöker få dom att tina upp angående evolutionen, men det går trögt. Det är bekvämt för dom att bara luta sig mot Bibeln trots att man överöser dom med hållbara bevis.
De godtar i alla fall den accepterade vetenskapliga åldern på Jorden, men förklaringen att Guds dagar är längre än människans och den tid jorden existerat i Bibeln är mätt i guds tid :)

Om du blir less på dem kan du alltid säga "Aw, jag tänkte ju bli mormon, men jehovas var här igår och de var så fruktansvärt övertygande. Lycka till nästa gång, och prisa gud!"

Tolkia
2009-09-11, 21:27
De godtar i alla fall den accepterade vetenskapliga åldern på Jorden, men förklaringen att Guds dagar är längre än människans och den tid jorden existerat i Bibeln är mätt i guds tid :)
Det är inte så :) ur bibeltolkningssynvinkel, då det ju går att stödja sig på "för gud är en dag såsom tusen år, och tusen år såsom en dag" och liknande. Om det är brännande debatt man söker, är skapelseberättelsen egentligen en ganska dålig utgångspunkt, försåvitt man inte diskuterar med absolut bokstavstroende.

kalle_banan
2009-09-14, 22:00
Dawkins snackar med en kreationist, intressant exempel på deras retorik.
http://www.youtube.com/watch?v=US8f1w1cYvs&feature=PlayList&p=334DB0EA11234FEC

erks
2009-09-14, 22:26
Dawkins snackar med en kreationist, intressant exempel på deras retorik.
http://www.youtube.com/watch?v=US8f1w1cYvs&feature=PlayList&p=334DB0EA11234FEC

Hahaha. Vilket psykfall.

saab900
2009-09-14, 23:22
Det är inte så :) ur bibeltolkningssynvinkel, då det ju går att stödja sig på "för gud är en dag såsom tusen år, och tusen år såsom en dag" och liknande. Om det är brännande debatt man söker, är skapelseberättelsen egentligen en ganska dålig utgångspunkt, försåvitt man inte diskuterar med absolut bokstavstroende.

Evolutionen kan man prata om i timtal med dom om man har tid och orkar. Vad man än presenterar köper dom det inte. Ingen har ju bevittnat den vetenskapliga förklaringen brukar det låta efter ett tag, men Gud har berättat för sina utvalda att allt som står i en bok som förvanskats i tusentals år är sant, alltså är det sant :)

Medan det finns massor av bevis runtomkring oss för att evolution är något som fortgår hela tiden. Just den delen av skapelseberättelsen står det klart 1-0 till vetenskapen i.

Shakemynuts
2009-09-15, 00:14
Dom har inte varit tillbaka än. :D
Men om dom gör så tänkte jag säga att jag är extremt upptagen och boka ny tid, så får en kompis till mig öppna dörren istället. Han blir extremt uppjagad av speciellt religion och ganska upprörd och han är en otroligt bra debattör också. Får se hur det går. :Virro