handdator

Visa fullständig version : Kcal-överskott


Towele
2009-09-08, 20:55
Ungefär hur mycket bör mitt kcal-överskott vara om jag vill bygga muskler, men samtidigt ligga kvar på samma % kroppsfett?

Har tänkt att styrketräna 3 gånger i veckan. Jag väger 78kg, är 180cm och mitt kroppsfett är någonstans runt 15%.

Tack

mikaelj
2009-09-08, 20:58
Jag tipsar om en bra artikel i ämnet: http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/

Towele
2009-09-08, 21:08
Jag tipsar om en bra artikel i ämnet: http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/

tackar!

Elfsberg
2009-09-08, 22:08
Ät som folk de dagar du inte tränar, bortsett från proteinintaget som bör vara något högre.

Towele
2009-09-09, 16:35
Ok, men hur mycket av kcal-överskottet kommer gå till musklerna?

Elfsberg
2009-09-09, 16:44
Omöjligt att säga. Se till att bli stark utan att bli fet.

mikaelj
2009-09-09, 20:39
Försök att se öka vikterna på gymmet så mycket som möjligt utan att öka kroppsvikten.

BengtZz
2009-09-09, 22:40
Ju snabbare du lägger på dig fettvikt desto snabbare kommer du öka i LBM.
Definitionen av ett energiöverskott under en tillräckligt lång mätperiod är att du ökar i fettvikt.

Energibalansen är direkt korrelerat till nysyntetiserat muskelprotein.

Kan dock vara ofördelaktigt att ligga på +2000kcal eller liknande, blir extremt mycket fettbildning och du får således deffa längre om du inte vill bli oändligt fet, vilket också är negativt. Hur som helst, på en strategiskt lång sikt kan det vara mer negativt med ett för stort underskott i och med att du måste också deffa bort det.

Vad som är bäst är individuellt beroende på hur snabbt du väljer att deffa och andra individuella faktorer, ingen vet vad som är bäst för dig. I slutändan är det som alltid och du får välja själv hur du skall göra i vilket fall.

BengtZz
2009-09-09, 22:47
strategiskt lång sikt kan det vara mer negativt med ett för stort underskott i och med att du
Skall så överskott här, inte underskott. :smash: