handdator

Visa fullständig version : Idol 2009


Sidor : [1] 2 3 4 5 6

mini
2009-09-08, 18:49
Snart börjar det!

Diskutera.

rooz
2009-09-08, 18:52
Fyfan, ännu mer idioter som överskattar sin talang och vägrar inse det*spy*

Pejij
2009-09-08, 18:53
Tack för påminnelsen! Ska definitivt se det. Jag brukar se uttagningarna, sedan blir det tråkigt...

Roosen
2009-09-08, 18:55
Snart börjar det!

Diskutera.

Tycker att uttagningen är det ända sevärda i hela programserien. Underhållning på mycket hög nivå. :D
(Laila är het) :thumbup:

Poxeman
2009-09-08, 18:57
Tack för påminnelsen!
En klasskompis lillasyrra kom tydligen vidare från Göteborg så jag kommer inte bara koncentrera mig på miffona...

ispåse
2009-09-08, 19:05
Den där jävla programledaren, ser ut som en påse skridskor och pratar som en idiot.

ispåse
2009-09-08, 19:05
En schpottschonalist...

Ignatius72
2009-09-08, 19:06
Jag är redan trött på Pekka Jihde

forslund
2009-09-08, 19:08
Jag är redan trött på Idol-snacket.

omnibus
2009-09-08, 19:12
Ruggigt skön röst hon hade den första.

David Brent
2009-09-08, 19:14
Jag tycker inte det är lika roligt längre då många verkligen gått in för att driva med programmet. Första säsongen kändes det mer "äkta" att det var folk som var riktigt kassa som trodde att dom var riktigt bra.

mikaelj
2009-09-08, 19:15
Ruggigt skön röst hon hade den första.

Ja, hoppsan! Hon var riktigt duktig. Inte alls vad jag förväntade mig av en sån fnittrig öhbahorkajaliksom-tjej! Positiv överraskning.

hahavaffan
2009-09-08, 19:15
Fyfan för Jihde. Uttagningarna är annars kul, resten not so much.

robertcop
2009-09-08, 19:16
Jag tycker inte det är lika roligt längre då många verkligen gått in för att driva med programmet. Första säsongen kändes det mer "äkta" att det var folk som var riktigt kassa som trodde att dom var riktigt bra.


Det finns nog sådana kvar!

frambogir
2009-09-08, 19:25
Cabaret-tjejen kan man säkert tänka sig att se på kareokekvällar på Etage här i Uppsala :D

ceejay
2009-09-08, 19:26
vill se den där finnen igen som var med förra året :D

Typ Petri eller vad han hette, asskön röst och lirade gura

frambogir
2009-09-08, 19:26
Ja hårdrockaren! :D

LoTiX
2009-09-08, 19:59
Jon is grym.

Pejij
2009-09-08, 20:00
Jon is grym.
Verkligen! Han kommer gå långt!

Carolinew
2009-09-08, 20:02
Jon var jätteduktig, och riktigt bra låt för att ha gjort den på egen hand!

Sen fattar jag inte det här med att det verkar vara "inne" att hata Jihde? Är väl inget fel med honom? *slap*

GurraGo
2009-09-08, 20:02
Haha, kul att andra i likhet med mig reagerat över Jihde. Funderade på hur gammal han var med tanke på bland annat klädstil och det visar sig ju att han är född -71!

Bara jag som fick intrycket av att han är "in it for the girls"? :D

Raschmus
2009-09-08, 20:05
Jon ftw.

KalleBalik
2009-09-08, 20:10
Jon var bra, trots att han såg ut som en seriemördare.

burre
2009-09-08, 20:12
Jon var bra, trots att han såg ut som en seriemördare.

http://www.influks.com/upload/previews/1923.jpg

hahavaffan
2009-09-08, 20:13
Jon för teh vinsten! Resten kunde ha sluppit biljett imho.

KalleBalik
2009-09-08, 20:13
http://www.influks.com/upload/previews/1923.jpg

Haha, precis vad jag tänkte på faktiskt :D

CrazyJoeDavola
2009-09-08, 20:59
Jon var jätteduktig, och riktigt bra låt för att ha gjort den på egen hand!

Sen fattar jag inte det här med att det verkar vara "inne" att hata Jihde? Är väl inget fel med honom? *slap*


Kanske inte, MEN hans bror *gah!*

Apjavel
2009-09-08, 21:59
Älskar Jihde och Idol

Elfsberg
2009-09-08, 22:02
Idol är så jävla bra. Det är väl ett av de få vettiga kommersiella tv-program som finns kvar.

Synd att man stampat sönder sin TV-box-modul-grej, det vart svårt att få in några kanaler när man för första gången på två år bestämde sig för att frivilligt se på TV i hemmet.

burre
2009-09-08, 23:47
Typ idol i england. Herrejävlar vad bra de är!!

KCAJdq1UpK4

lcBJoMoNcnM

Tricce
2009-09-09, 00:48
Typ idol i england. Herrejävlar vad bra de är!!

KCAJdq1UpK4



Herre min gud så jävla toksnygg jurybruden är!!

Snobbe
2009-09-09, 01:50
Typ idol i england. Herrejävlar vad bra de är!!

lcBJoMoNcnM

Jävlar vad bra han va.

Chaan
2009-09-09, 04:33
Undrar hur sjuka grejer man kan göra och de ändå sänder det.

Nitrometan
2009-09-09, 08:05
Undrar hur sjuka grejer man kan göra och de ändå sänder det.
Testa.

Chaan
2009-09-09, 08:22
Testa.

Jag har för dålig fantasi :(

Det enda jag kan komma på (som vore kul att göra) är subversiv poesi men det är ju inte ens i närheten av programidén.

kaer
2009-09-09, 09:27
heeeeelveeete vad bra Jamie Archer var.

Skönt att idol är igång igen, som många andra kollar jag bara så länge det är auditions =)
Jon var riktigt bra igår, hans egna låt var skön med, men jag tror nog inte han går så jättelångt.

omnibus
2009-09-09, 10:24
Jamie Archer, vilken härlig röst och inlevelse, skulle lätt köpa hans album.

Pirko
2009-09-09, 11:27
Undrar hur sjuka grejer man kan göra och de ändå sänder det.

Hade en bekant som sökte till Idol förut. Det är inte bara "den kända" juryn som röstar fram folk. Det finna flera jurys, tror dom sållar ut folk hos dom före dom skickas till den kända juryn. Sen väljer dom nog puckon och fån med flit, bara för att skapa lite roligare show för oss i soffan. Men en random person, som varken är rolig eller bra, utan bara tråkigt dålig, han får inte komma till den vanliga juryn alls.

Scratch89
2009-09-09, 17:16
Typ idol i england. Herrejävlar vad bra de är!!

KCAJdq1UpK4

lcBJoMoNcnM

Jag bölade som en idiot åt både videorna. Jag vet inte vem jag gillar bäst. Jag älskar Sex On Fire, så jag tror nog att den var bäst. Hade goose bumps över hela kroppen efteråt.

tobbo
2009-09-09, 17:20
Typ idol i england. Herrejävlar vad bra de är!!



Det är därför man knappt ser på idol längre för när man jämför med större länder(ok, engelsktalande kanske har en viss fördel) så framställs de svenska deltagarna som ett skämt.

PowPow
2009-09-09, 17:52
Huh? Sex on fire-killen var ju inte spännande någonstans?

MasterChief
2009-09-09, 18:21
herre min gud så jävla toksnygg jurybruden är!!

+100000^100^100

frambogir
2009-09-09, 20:09
Kom igen nu Britt-Marie, kör för fan!

spange
2009-09-09, 20:35
oj. dom där två som var inne nyss, han som blev ledsen och sprang in i dörren..jag höll faktiskt på att skratta ihjäl mig. elakt men sant.

frambogir
2009-09-09, 20:39
Uppenbart skämt dock, GH-gitarr och en Stephen Lynch-låt :P

snej
2009-09-09, 20:42
oj. dom där två som var inne nyss, han som blev ledsen och sprang in i dörren..jag höll faktiskt på att skratta ihjäl mig. elakt men sant.

Såg du inte fortsättningen? (rätt så uppenbart dock)

spange
2009-09-09, 20:48
Såg du inte fortsättningen? (rätt så uppenbart dock)

noepp såg inte, jag höll på att steka(bränna) ägg så jag sprang mellan köket och tv:n.

snej
2009-09-09, 20:53
noepp såg inte, jag höll på att steka(bränna) ägg så jag sprang mellan köket och tv:n.

Dom kom iaf tillbaks in och avslöjade bluffen. Jävligt bra skådespeleri får jag säga :)

spange
2009-09-09, 20:58
Dom kom iaf tillbaks in och avslöjade bluffen. Jävligt bra skådespeleri får jag säga :)

hahaha, vilka små jäklar:D ja det var bra skådisar, jag köpte då det rakt av i min enfald.

Halldin
2009-09-09, 21:02
Bojkott på rubbet, de blir tillfälliga "kändisar" för att de sjunger karaoke i TV och låter som alla andra och deras mormödrar.

Riktig musik hamnar i skymundan p.g.a den här smörjan.

Granatgiraffen
2009-09-09, 21:02
Herre min gud så jävla toksnygg jurybruden är!!

Vet inte vad jag quotar men jag lyssnade på hon som sjöng I will always love you och tyckte hon var grym! Sen lyssnade jag på Whitney Houston och hajar att ingen liten brutta förutom Whitney är värd att ens sjunga den där sången.

Jorpa
2009-09-09, 21:03
Sättet han sprang in i dörren på var too obvious, men annars var dom hur sköna som helst :)

Killen som sjöng LEENDE GULDBRUNA ÖÖÖGON måste väl ändå ha toppat listan på mest sköna, shit vad låten har fastnat i hjärnan, han va ju kung. Sedan hans egna "dam di dam di da di damm" Han är min idol iaf!

Nordström
2009-09-09, 21:09
Bojkott på rubbet, de blir tillfälliga "kändisar" för att de sjunger karaoke i TV och låter som alla andra och deras mormödrar.

Riktig musik hamnar i skymundan p.g.a den här smörjan.

Definera "riktig" musik.

erks
2009-09-09, 21:11
Definera "riktig" musik.

Tror han syftar på "bra" musik.

shadowfire
2009-09-09, 21:12
Jag har nog åkt på svininfluensan. Jag såg på idol(!). Frivilligt(!).
Ångesten är ett faktum.

Halldin
2009-09-09, 21:21
Definera "riktig" musik.
Även om jag må ha tagit i när jag skrev "riktig musik", så syftade jag på musik som - trots att den är bra, är gjord av duktiga musiker osv. - aldrig får en chans och aldrig kommer upp till ytan eftersom de stora skivbolagen i mångt och mycket främjar artister som låter väldigt lika varandra, och det är det i synnerhet tal om i Idol. Varför ska man bli känd för att man försöker härma någon annan?

Jag tycker inte det handlar om att ge folk vad de vill ha heller, spelar man samma låtar på radio om och om igen så blir det mer som hjärntvättning. Hellre att man anstränger sig och försöker ge folk något de inte visste att de ville ha istället.

Bryr sig någon överhuvudtaget om tidigare årens vinnare eller runnerups, förresten?

Scratch89
2009-09-09, 22:25
Även om jag må ha tagit i när jag skrev "riktig musik", så syftade jag på musik som - trots att den är bra, är gjord av duktiga musiker osv. - aldrig får en chans och aldrig kommer upp till ytan eftersom de stora skivbolagen i mångt och mycket främjar artister som låter väldigt lika varandra, och det är det i synnerhet tal om i Idol. Varför ska man bli känd för att man försöker härma någon annan?

Jag tycker inte det handlar om att ge folk vad de vill ha heller, spelar man samma låtar på radio om och om igen så blir det mer som hjärntvättning. Hellre att man anstränger sig och försöker ge folk något de inte visste att de ville ha istället.

Bryr sig någon överhuvudtaget om tidigare årens vinnare eller runnerups, förresten?

Vilka är det som härmar och försöker låta som andra?

jwzrd
2009-09-09, 22:26
Halldin: +1

Mer av samma. Mycket mer. Passar alla som också bara är mer av samma.

hahavaffan
2009-09-09, 22:51
Har det ens kommit en enda bra låt ur Idol-apparaten btw?

erks
2009-09-09, 23:00
Varför ska det behöva lukta unket varje gång jag sätter igång radion?

erks
2009-09-09, 23:12
Det finns otaliga musikgenres och man väljer att spela RnB, rutten hiphop, Nickeltakidacreed och allmän smörja. Varför finns det inte utrymme för annat än detta? Det är de smaklösa, de som nöjer sig med vad de får serverat av NRJ, som har makten/slavar över/under utbudet. Känns inte som om det någonsin kommer förändras heller.

Chaan
2009-09-10, 06:44
Har det ens kommit en enda bra låt ur Idol-apparaten btw?

Ingen av "vinnarlåtarna" har väl varit direkt bra - vilket kräver en förklaring. Sverige är i stort sett bäst i världen på att skriva ren hit-pop.

Popen kommer från England och det är de som fortfarande är de bästa popartisterna - hos artister måste det ingå genuin känsla.. Normalt kommer de två största banden inom pop och "mjuk" rock från England. Stones+Beatles, Pulp+Oasis, och nu Placebo+Coldplay (och den rättvisa internethypen Arctic Monkeys). Oslagbara inom dynamiskt sväng (och bra, eller makalöst bra, live) - MEN när det gäller lite mer mainstream-riff, enklare melodier, chatchigt stuff (men som kan ifrågasättas för bristande feeling) då är fan Sverige vassare. Mycket melodi på lite tid och snyggt men simpelt arrangerad (dvs radioanpassad musik) - ABBA, Ted Gärdestad, Jag känner En Båt (som låg etta i just England), Per Gessle. Där var de svenska hitartisterna. MEN svenska LÅTSKRIVARE är bäst också (på just samma sak, enkel radiopop). Helt enkelt. I kombination med utåtriktade artister från USA har detta blivit själva definitionen för modern radiohit (särskilt här naturligtvis men globala försäljningssiffror talar också). Varför Idol-gänget inte klarar av att få fram något vettigt vet jag inte, men är anledningen att jag tycker det är ganska ointressant vem som vinner tävlingen. Man skulle ju kunna förklara det med att det inte finns någon topp-bredd (som vi, eller eg. Anders Gärderud pratade om angående Finnkampen.) Sverige har några av världens absolut bästa låtskrivare men efter den lilla lilla klicken finns bara godkända rena låtskrivare (dvs utanför artistcirkusen) som litegrann rider på det svenska ryktet, den svenska traditionen.

Några hyfsat framgångsrika låtar skrivna av svenskar.

k5uPxVenIT0

3fBdgZUtpBg

0ECltoVwi2s



Hade en bekant som sökte till Idol förut. Det är inte bara "den kända" juryn som röstar fram folk. Det finna flera jurys, tror dom sållar ut folk hos dom före dom skickas till den kända juryn. Sen väljer dom nog puckon och fån med flit, bara för att skapa lite roligare show för oss i soffan. Men en random person, som varken är rolig eller bra, utan bara tråkigt dålig, han får inte komma till den vanliga juryn alls.

Man skulle köra något från den antikapitalistiska tiden. Det blir så fel så det blir rätt, inget att flabba åt men istället skulle det ge en tankeställare vilket Idol-juryn och resten av TV4 behöver.

wh5KhYfJWeo

Alfred Nobel
2009-09-10, 06:59
Nästa vecka när det är auditions i STHLM kommer en grabb som heter Rasmus Ingdahl att sjunga. Håll tummarna för honom, det är en barndomsvän till mig!

Pepparkakssmurfen
2009-09-10, 07:05
Årets idol 2009:

:hbang::hbang:

s7KZB9TSfTQ

Nordström
2009-09-10, 07:10
Även om jag må ha tagit i när jag skrev "riktig musik", så syftade jag på musik som - trots att den är bra, är gjord av duktiga musiker osv. - aldrig får en chans och aldrig kommer upp till ytan eftersom de stora skivbolagen i mångt och mycket främjar artister som låter väldigt lika varandra, och det är det i synnerhet tal om i Idol. Varför ska man bli känd för att man försöker härma någon annan?

Idol går inte ut på härma andra. Man blir känd för att man har något nytt att tillföra även om det sällan är revolutionerande.

Jag tycker inte det handlar om att ge folk vad de vill ha heller, spelar man samma låtar på radio om och om igen så blir det mer som hjärntvättning. Hellre att man anstränger sig och försöker ge folk något de inte visste att de ville ha istället.

Jag tycker inte att radion har något ansvar att lära folk lyssna på "annorlunda" musik. Gillar man det inte så finns det andra alternativ.

Chaan
2009-09-10, 07:12
Årets idol 2009:
]

Lol på den!

Mer SID-chips åt folket!

NHQFbyOzwBc

Sebbe_H
2009-09-10, 13:10
Nästa vecka när det är auditions i STHLM kommer en grabb som heter Rasmus Ingdahl att sjunga. Håll tummarna för honom, det är en barndomsvän till mig!

Har inte han vart med tidigare?

kaer
2009-09-10, 17:45
Allvarligt talat så har jag blivit helt fixerad vid det där Jamie Archers-klippet. Fy fan vad bra han är. Tv när det är som bäst.
När han håller upp micken mot publiken, när hans polare fattar att det här går vägen, och när jurytjejerna fattar hur mycket han rockar...
Jag blir lite tårögd :em:

Halldin
2009-09-10, 17:59
Vilka är det som härmar och försöker låta som andra?
Programidén är i princip att diverse artister - som till största del låter och sjunger som alla andra - ska komma och sjunga karaoke i TV. Det var det jag syftade på.

Idol går inte ut på härma andra. Man blir känd för att man har något nytt att tillföra även om det sällan är revolutionerande.



Jag tycker inte att radion har något ansvar att lära folk lyssna på "annorlunda" musik. Gillar man det inte så finns det andra alternativ.
Vad för något nytt har Idol frambringat, och vilka har kvar något signifikant kändisvärde? Att härma andra handlar det ju om i högsta grad, man sjunger ju i princip undantagslöst andra artisters låtar, d.v.s karaoke.

Jag har inte påstått att radion har något ansvar, de får ju bara betalt av skivbolagen för att slanga ut deras låtar i sändning femtioelva timmar om dygnet. Vad jag menar är att den delen av befolkningen som har ett lite mer utvecklat musiksinne och uppskattar musik på ett djupare plan än Barbie Girl med Aqua får skit i näven för att många artister som förtjänar att upplyftas inte får någon publicitet för att man vill sälja en image, någon tvålfager grabb/flicka/något band (som inte nödvändigtvis ens behöver kunna sjunga, bara dom ser bra ut/gör folk kåta etc. och därmed kan sälja produkter) som sjunger samma BS som man har hört tusen gånger förut. Sen läggs artisten/bandet ner efter några år ändå, när nyhetens behag har lagt sig.

En bra indikator på hur branschen och sättet att sälja musik har utvecklats tycker jag man får om man jämför MTV under 80, 90- och 00-talet. Artister med en kärlek för musik, som i sin egen rätt är bra låtskrivare och originella och inte enbart är ute efter att bli kändisar, bada i hoez n' diamonds etc. är i väldigt hög grad frånvarande numera.

Att man ens har ork att roida över det här är för att bra musik tar skada av det.

shut teh face
2009-09-10, 18:43
tv4s webbtv är ju så jävla hitler att jag lackar. Man kan inte spola när det är reklam eller sänka ljudet. Alltså fyfan.... och de undrar varför man använder piratebay.

burre
2009-09-10, 22:16
En till duktig tjej:

Dvx0PaPKq3g

tp_88
2009-09-10, 22:21
Jag gillade den där tjejen som hade sjungit hemma hos Bagge för 10år sedan, och sista killen som sjöng Walking in Memphis. Mikket bra båda två.

tp_88
2009-09-10, 22:32
Sick.

thLNdufBFow


http://www.myspace.com/maryjet

Doctor Snuggles
2009-09-10, 22:50
Sick.

thLNdufBFow


http://www.myspace.com/maryjet

Brukar inte kolla på skiten, men shit vilken klassskillnad. Där har vi en riktig musiker och sångerska av absolut högsta rang. För bra för idolskräpet.

Jpn
2009-09-10, 23:00
Jag gillade den där tjejen som hade sjungit hemma hos Bagge för 10år sedan, och sista killen som sjöng Walking in Memphis. Mikket bra båda två.

Jag kan inte annat än att hålla med dig min gode tp_88 :)

Nordenator
2009-09-10, 23:06
Det finns otaliga musikgenres och man väljer att spela RnB, rutten hiphop, Nickeltakidacreed och allmän smörja. Varför finns det inte utrymme för annat än detta? Det är de smaklösa, de som nöjer sig med vad de får serverat av NRJ, som har makten/slavar över/under utbudet. Känns inte som om det någonsin kommer förändras heller.

Det är vansinnigt bekvämt om inte annat. Lyssnar du på radiomusik behöver du aldrig söka efter ny musik då någon gör det åt dig hur som helst. Du behöver aldrig besvära dig med fildelning - musiken finns ju alltid på dumburken eller på radio. Alla andra känner också till artisterna, så det finns ingen risk att du är utanför så länge du lyssnat någon timme den senaste månaden. Du har minst en TV-kanal som alltid visar dina favoritlåtar. Då du går på krogen spelar de din låt. List goes on.

Sen är det ju inte riktigt min kopp te. Jag lever som under en sten då det gäller populärmusik med tanke på att jag varken lyssnar på radio eller ser på TV. Jag har nog samlat på mig mer musik än de flesta i alla fall, så jag är inte ledsen över att jag inte lyssnade på Britney Spears fjärde comeback.

erks
2009-09-10, 23:30
Det är vansinnigt bekvämt om inte annat. Lyssnar du på radiomusik behöver du aldrig söka efter ny musik då någon gör det åt dig hur som helst. Du behöver aldrig besvära dig med fildelning - musiken finns ju alltid på dumburken eller på radio. Alla andra känner också till artisterna, så det finns ingen risk att du är utanför så länge du lyssnat någon timme den senaste månaden. Du har minst en TV-kanal som alltid visar dina favoritlåtar. Då du går på krogen spelar de din låt. List goes on.

Sen är det ju inte riktigt min kopp te. Jag lever som under en sten då det gäller populärmusik med tanke på att jag varken lyssnar på radio eller ser på TV. Jag har nog samlat på mig mer musik än de flesta i alla fall, så jag är inte ledsen över att jag inte lyssnade på Britney Spears fjärde comeback.

Huvudet på spiken där. Det är lite synd att dessa personer inte inser vad de missar. Mig veterligen finns det duktiga musiker inom alla* genrer.

*Undantaget är givetvis emo/screamo, pretentiösare dödfödd skit får man leta efter. Flame on, darkboii_91. :)

Nordenator
2009-09-10, 23:49
Huvudet på spiken där. Det är lite synd att dessa personer inte inser vad de missar. Mig veterligen finns det duktiga musiker inom alla* genrer.

*Undantaget är givetvis emo/screamo, pretentiösare dödfödd skit får man leta efter. Flame on, darkboii_91. :)

Helt klart. Samtidigt kan man inte förvänta sig att alla brinner för musik på samma vis som en själv. Jag spenderar nog större delen av min vakna tid med musik spelandes från någon form av enhet. Det är rätt mycket tid att lägga ned på ett intresse, oavsett om man kan göra något annat samtidigt.

Verbatim
2009-09-11, 00:50
Det finns otaliga musikgenres och man väljer att spela RnB, rutten hiphop, Nickeltakidacreed och allmän smörja. Varför finns det inte utrymme för annat än detta? Det är de smaklösa, de som nöjer sig med vad de får serverat av NRJ, som har makten/slavar över/under utbudet. Känns inte som om det någonsin kommer förändras heller.

Haha ja, vi kan inte alla vara rebelliska individer som lyssnar på Takida.

erks
2009-09-11, 00:54
Haha ja, vi kan inte alla vara rebelliska individer som lyssnar på Takida.

Hur tänker du nu?

Verbatim
2009-09-11, 00:55
Hur tänker du nu?

Nu är det iofs möjligt att din avatartext är ett skämt, men man har ingen rätt att klanka ner på mainstream när man lyssnar på Takida.

erks
2009-09-11, 00:57
Nu är det iofs möjligt att din avatartext är ett skämt, men man har ingen rätt att klanka ner på mainstream när man lyssnar på Takida, Takida är mainstream.

Endast mods som kan sätta avatartexterna. Jag blir helt enkelt antastad.

Verbatim
2009-09-11, 00:59
Man har kunnat sätta dom under diverse högtider.

Förövrigt är det väldigt töntigt att klanka ner på diverse musikstiler, väldigt.

erks
2009-09-11, 01:10
Man har kunnat sätta dom under diverse högtider.

Förövrigt är det väldigt töntigt att klanka ner på diverse musikstiler, väldigt.

Aww. Blev du ledsen för att din diss sket sig?

Ja, det är otroligt töntigt.

<Mike>
2009-09-11, 01:24
Vilka är det som härmar och försöker låta som andra?

Eftersom du (antagligen?) inte är musiker så är det kanske svårt att förstå sig på musikvärlden och hur det egentligen går till när nya låtar skrivs som sänds över radio. Sanningen är den att det är pengar och idoler som styr popmusiken. Om du ska skriva en låt som ska bli en radiohit så måste den fylla i bl.a dessa kriterier: Den ska vara kort, inte längre än 3 och en halv minut. Den ska ha en trallvänlig refräng och refrängen ska vara återkommande. Helst ska låten bestå av: intro - vers - refräng - vers - refräng - mellanspel - refräng - outro. Ackordrundorna ska vara simpla och lätta att förstå. Skulle du börja titta närmare på det så skulle du märka att det finns många återkommande ackordrundor som används om och om igen med små variationer där i princip det enda som ändrats är sångmelodierna. Detta är viktigt för då känner (den "vanliga") lyssnaren igen sig och kan uppskatta låten på en gång.

Så var kommer då pengar in? Jo, för att dom allra flesta som skriver pop (för det antar jag att du vet; Britney Spears har aldrig skrivit nån låt själv) gör det för att tjäna pengar och när det handlar om pengar så kan folk göra vad som helst, i det här fallet plagierar dom helt enkelt varandra utan att försöka vara originella eller låta eget.
Och att det har med idoler att göra är för att många lyssnare lyssnar på själva artisten, inte musiken som idolen framför.

Nu är det självklart inte alltid så här då det finns många exempel på bra och originella popband som har klarat sig bra till exempel Coldplay, Keane, Muse etc.
Så vad Halldin menar är att det finns många artister som väljer att skriva det dom verkligen känner för vilket inte alltid är lätt att komma in i men som fortfarande kan vara helt sjukt bra om man försöker. Dessa artister är ofta mycket mer musikaliska och skickliga på sitt instrument än de kända popartisterna men dom får inte en bråkdel av pengarna. Ett exempel på detta är ett av mina favoritband "Gazpacho" från Norge som knappt klarar sig på sin musik även fast den i mina öron är helt fantastisk.

Hoppas det klarnade :D

mangs
2009-09-11, 01:56
Ett litet exempel:
VTnuGkZgaMc

Alfred Nobel
2009-09-11, 05:43
Har inte han vart med tidigare?

Han var med förra året och kom hela vägen fast åkte ut först när folket fick rösta. Han valde inte rätt låt helt enkelt :) Han kör på i år igen och nu har han valt rätt låtar iaf!

Alfred Nobel
2009-09-11, 05:50
Rasmus från förra året

wJDNP0FF5cw

Honom ska ni hejja hejja hejja på!

Nordström
2009-09-11, 07:29
[QUOTE=<Mike>;3867692]Eftersom du (antagligen?) inte är musiker så är det kanske svårt att förstå sig på musikvärlden och hur det egentligen går till när nya låtar skrivs som sänds över radio. Sanningen är den att det är pengar och idoler som styr popmusiken. Om du ska skriva en låt som ska bli en radiohit så måste den fylla i bl.a dessa kriterier: Den ska vara kort, inte längre än 3 och en halv minut. Den ska ha en trallvänlig refräng och refrängen ska vara återkommande. Helst ska låten bestå av: intro - vers - refräng - vers - refräng - mellanspel - refräng - outro. Ackordrundorna ska vara simpla och lätta att förstå. Skulle du börja titta närmare på det så skulle du märka att det finns många återkommande ackordrundor som används om och om igen med små variationer där i princip det enda som ändrats är sångmelodierna. Detta är viktigt för då känner (den "vanliga") lyssnaren igen sig och kan uppskatta låten på en gång.

Vad vill du ha sagt med här? Det finns färdiga former och återkommande ackordprogressioner i alla musikstilar

Så var kommer då pengar in? Jo, för att dom allra flesta som skriver pop (för det antar jag att du vet; Britney Spears har aldrig skrivit nån låt själv) gör det för att tjäna pengar och när det handlar om pengar så kan folk göra vad som helst, i det här fallet plagierar dom helt enkelt varandra utan att försöka vara originella eller låta eget.

Vem plagierade Britney Spears?

Och att det har med idoler att göra är för att många lyssnare lyssnar på själva artisten, inte musiken som idolen framför.

Kan man lyssna på artisten utan att höra musiken?

Så vad Halldin menar är att det finns många artister som väljer att skriva det dom verkligen känner för vilket inte alltid är lätt att komma in i men som fortfarande kan vara helt sjukt bra om man försöker.

Vad tror de kända artisterna gjorde innan de vart känd? De skrev förmodligen musik de "kände" för innan någon producent/låtskrivare/skivbolag fick upp ögonen för dem.

Dessa artister är ofta mycket mer musikaliska och skickliga på sitt instrument än de kända popartisterna men dom får inte en bråkdel av pengarna.

Nej de är dem inte, vad grundar du på det?

Scratch89
2009-09-11, 08:43
Eftersom du (antagligen?) inte är musiker så är det kanske svårt att förstå sig på musikvärlden och hur det egentligen går till när nya låtar skrivs som sänds över radio. Sanningen är den att det är pengar och idoler som styr popmusiken. Om du ska skriva en låt som ska bli en radiohit så måste den fylla i bl.a dessa kriterier: Den ska vara kort, inte längre än 3 och en halv minut. Den ska ha en trallvänlig refräng och refrängen ska vara återkommande. Helst ska låten bestå av: intro - vers - refräng - vers - refräng - mellanspel - refräng - outro. Ackordrundorna ska vara simpla och lätta att förstå. Skulle du börja titta närmare på det så skulle du märka att det finns många återkommande ackordrundor som används om och om igen med små variationer där i princip det enda som ändrats är sångmelodierna. Detta är viktigt för då känner (den "vanliga") lyssnaren igen sig och kan uppskatta låten på en gång.

Så var kommer då pengar in? Jo, för att dom allra flesta som skriver pop (för det antar jag att du vet; Britney Spears har aldrig skrivit nån låt själv) gör det för att tjäna pengar och när det handlar om pengar så kan folk göra vad som helst, i det här fallet plagierar dom helt enkelt varandra utan att försöka vara originella eller låta eget.
Och att det har med idoler att göra är för att många lyssnare lyssnar på själva artisten, inte musiken som idolen framför.

Nu är det självklart inte alltid så här då det finns många exempel på bra och originella popband som har klarat sig bra till exempel Coldplay, Keane, Muse etc.
Så vad Halldin menar är att det finns många artister som väljer att skriva det dom verkligen känner för vilket inte alltid är lätt att komma in i men som fortfarande kan vara helt sjukt bra om man försöker. Dessa artister är ofta mycket mer musikaliska och skickliga på sitt instrument än de kända popartisterna men dom får inte en bråkdel av pengarna. Ett exempel på detta är ett av mina favoritband "Gazpacho" från Norge som knappt klarar sig på sin musik även fast den i mina öron är helt fantastisk.

Hoppas det klarnade :D

Jag har spelat i band sen jag var 15 och har spelat in ett par demos och spelat live inför några hundra människor. Sen om jag är musiker eller ej får väl någon annan bestämma... ;)

Nu har Nordström redan svarat en hel del bra saker, så jag ska bara göra några tillägg.

Vad är motsatsen till det du kallar mainstreammusik? Jag vet inte någon genre av musik som inte har återkommande slingor eller ackordföljder.

Det som räknas som hyfsat rebelliskt, dvs vanlig klassisk punk(-rock), har i princip två (eller tre, beror på hur man räknar) klassiska ackordföljder som kan återfinnas i princip alla låtar. Dessa låtar är lika fyrackordssvettiga som Per Gessle, t.ex A-B-C-D, C-G-F-G eller E-B-C#-A.

Sen förstår jag inte heller varför de skickligaste musikerna ska få mest pengar. Självklart tjänar mainstreamartisterna mer pengar om de når ut till målgruppen som konsumerar mest. Jag tycker det är löjligt när metalheads ska försvara sin originalitet genom att säga att det bara handlar om pengar, när deras favoritband bombhotar Napster, säljer sina skivor för 200 kr styck och har miljardbelopp i sitt band som även agerar företag.

Halldin
2009-09-11, 08:50
Varför undviker ni båda (speciellt Nordström) att bemöta mitt inlägg?

Jag tycker iofs jag har sagt allt som behöver sägas om varför Idol är skräp.

jwzrd
2009-09-11, 08:57
Det som saknas, Scratch89, är något som inte bara är samma som släpptes förra månaden av samma bolag. Det som irriterar är att allt man hör i de vanliga kanalerna är ... bara samma. Störtlöjligt effektiv marknadsföring och de är oerhört framgångsrika. På att producera bajs.

Det är som med mat detta. Har man inga smaklökar så duger det att leva på pasta och ketchup.

Nordström
2009-09-11, 09:11
Varför undviker ni båda (speciellt Nordström) att bemöta mitt inlägg?

Jag tycker iofs jag har sagt allt som behöver sägas om varför Idol är skräp.

Jag på gång....

Nordström
2009-09-11, 10:33
[QUOTE=Halldin;3867005]
och vilka har kvar något signifikant kändisvärde?

Det vet jag inte, artister är "slit och släng" produkter som man mjölkar ur maximalt under några år/ månader. Det verkar som att en artistkarriär blir kortare och kortare.

Att härma andra handlar det ju om i högsta grad, man sjunger ju i princip undantagslöst andra artisters låtar, d.v.s karaoke.

Att man sjunger andras låtar gör man för att det är roligare för tittarna att höra låtar man känner ige samt att det blir enklare att bedöma då man har något att jämföra med. Det handlar inte om att härma då målet med framträdandet är att göra sin egen version av en känd låt, ju bättre man är på det desto större chans att vinna. Blanda inte ihop Idol och sikta mot stjärnorna.


Jag har inte påstått att radion har något ansvar, de får ju bara betalt av skivbolagen för att slanga ut deras låtar i sändning femtioelva timmar om dygnet. Vad jag menar är att den delen av befolkningen som har ett lite mer utvecklat musiksinne och uppskattar musik på ett djupare plan än Barbie Girl med Aqua får skit i näven för att många artister som förtjänar att upplyftas inte får någon publicitet

Förtjänar enligt vilka kriterier?


En bra indikator på hur branschen och sättet att sälja musik har utvecklats tycker jag man får om man jämför MTV under 80, 90- och 00-talet. Artister med en kärlek för musik, som i sin egen rätt är bra låtskrivare och originella och inte enbart är ute efter att bli kändisar, bada i hoez n' diamonds etc. är i väldigt hög grad frånvarande numera.

Spekulation.

Chaan
2009-09-11, 11:09
Sen förstår jag inte heller varför de skickligaste musikerna ska få mest pengar.

Därför.

http://www.rcarter.netmx.co.uk/oldfield/images/omminstruments.jpg

Muskelbyggaren
2009-09-11, 12:17
Brukar inte kolla på skiten, men shit vilken klassskillnad. Där har vi en riktig musiker och sångerska av absolut högsta rang. För bra för idolskräpet.
Sannerligen. Minns när jag såg hon Amanda Jensen sjunga It's alright med härlig originalitet och inlevelse. Men för varje framträdande därefter försvann denna och till slut var hon inget annat än en i mängden som inte längre berörde mig det minsta. De steriliserar ju bara musiken istället för att utveckla den och det blir bara en tävling i att göra samma typ av annorlunda saker.(Crawford?)

Plocka 15 sekunder ur något av Chopins intensivare pianostycken, eller nån av Beethovens symfonier och man har nog med musik för att göra en hel poplåt. Men musik behöver såklart inte vara komplex för att vara bra, se på band som Ramones och The Misfits som spelar dösimpel musik som ändå sticker ut mer än Madonnas mest finpolerade bit just därför att de har något eget och vågar följa den vägen.

Chaan
2009-09-11, 12:43
Sannerligen. Minns när jag såg hon Amanda Jensen sjunga It's alright med härlig originalitet och inlevelse. Men för varje framträdande därefter försvann denna och till slut var hon inget annat än en i mängden som inte längre berörde mig det minsta. De steriliserar ju bara musiken istället för att utveckla den och det blir bara en tävling i att göra samma typ av annorlunda saker.(Crawford?)

Plocka 15 sekunder ur något av Chopins intensivare pianostycken, eller nån av Beethovens symfonier och man har nog med musik för att göra en hel poplåt. Men musik behöver såklart inte vara komplex för att vara bra, se på band som Ramones och The Misfits som spelar dösimpel musik som ändå sticker ut mer än Madonnas mest finpolerade bit just därför att de har något eget och vågar följa den vägen.

Nej - Amanda Jensen är en av de mer originella popartisterna punkt slut.

Punkrock som sticker ut mer än "Madonnas mest finpolerade bit"? Nuuu tog du väl i ändå?
http://munfitnessblog.com/wp-content/uploads/2007/09/power-deadlift.jpg

m6SDMCLN5oM

LoTiX
2009-09-11, 12:50
Sick.

thLNdufBFow


http://www.myspace.com/maryjet

Vilken underbar kvinna.

tp_88
2009-09-11, 12:54
Vilken underbar kvinna.
Indeed.

Det verkar som att fler har fått upp ögonen för henne. :)

"Bandwidth Limit Exceeded
The server is temporarily unable to service your request due to the site owner reaching his/her bandwidth limit. Please try again later."

http://www.maryjet.com/

Scratch89
2009-09-11, 13:12
Det som saknas, Scratch89, är något som inte bara är samma som släpptes förra månaden av samma bolag. Det som irriterar är att allt man hör i de vanliga kanalerna är ... bara samma. Störtlöjligt effektiv marknadsföring och de är oerhört framgångsrika. På att producera bajs.

Det är som med mat detta. Har man inga smaklökar så duger det att leva på pasta och ketchup.

Jag håller med dig. Fast jag tycker fortfarande inte att man ska kalla mainstreammusik för bajs, och på så sätt dumförklara folk som faktiskt tycker att det är bra. Jag tycker att det nästan är värre inom vissa andra genrer. Bara för att det är just popmusiken som spelas på radion och det är den musiken folk tröttnar på behöver det inte vara den jobbigaste och klyshigaste (klishéigaste? lol wut.). Se 80-talet med alla pudelband och virveltrummor som ekade, eller 90-talet med alla grungeband med collegetröjor och långt hår. De var inte mainstream, men de var rätt så mycket plagiat av varandra.

Larsson85
2009-09-11, 13:39
Jag tycker årets idol är ganska tråkigt. För mig har det alltid handlat om att det är kul att se talanglösa människor utan självinsikt, och det är i princip inga bråka detta året.

Här är en klassiker

M-QbTGRuwmw

DickPitt
2009-09-11, 13:50
Hahaha. :laugh::D:laugh:

MenSnällaÅke
2009-09-11, 13:55
Men när ska folk fatta att Idol är ett tv-program och inget annat. Det handlar bara om underhållning och tittarsiffror. Inte om att hitta en ny artist.

Jag tycker Idol är underhållande men väldigt skrattretande. När en deltagare inte uppträder "som man ska när man är artist" så får de kritik för det. "Du måste vara dig själv och visa vem DU är". Och när de väl gör det, ja då är det inte heller bra. Då är det för flummigt och kommer inte funka kommersiellt.

Angående diskussionen om vad som är bra musik. Det är ju bara att inse att alla har olika smak och lyssnar på musik på olika sätt. De allra flesta nöjer sig med Absolute Music. Men man kan ju inte dömma dom för det. Vissa verkar tro att musik med "kvalitet" måste vara avancerad. Men ofta är det låtarna som innehåller tre ackord jäkligt bra. Sen verkar många som är väldigt musikintresserade bli allergiska så fort något är mainstream. Det är bara så jäkla snobbigt. Har aldrig fattat det där. De kanske känner sig skitspeciella om de lyssnar på musik som ingen annan känner till..... Känns rätt så pretto.

Och som sagt. Definiera bra musik. Fråga vilken kritiker som helt. Alla skulle hävda att Ace of Bace är skit. Men de låg etta på listorna och sålde som fan. Jag såg nåt tv-program som handlade om just detta och om jag inte mins fel så är Ace of Bace's debutalbum det debutalbum som såld bäst i världen. Någonsin.

Börje H
2009-09-11, 13:59
Indeed.


Utan att bli alltför långrandig och rota mer i debatten så hoppas jag verkligen att hon inte vinner Idol. Skulle garanterat förstöra det som gör henne speciell. Bagge hajar kanske, men smilfinken och Laila har ingen aning om vad de skulle göra med en en sådan här artist. Tänk er henne skråla på med EMD-låtar eller Kevin Borg inspirerade dängor. Oooooh, jag mår dåligt bara jag tänker på det *spy*

Jag tycker Idol är underhållande men väldigt skrattretande. När en deltagare inte uppträder "som man ska när man är artist" så får de kritik för det. "Du måste vara dig själv och visa vem DU är". Och när de väl gör det, ja då är det inte heller bra. Då är det för flummigt och kommer inte funka kommersiellt.

Precis.

Chaan
2009-09-11, 14:02
Här är en klassiker
]

http://chaan.se/musik/pop/clas%20as%20geijerstam%20gillar%20inte%20anna%20ri ng%20ring.JPG

mini
2009-09-11, 14:02
Hon var ju störtskön!

KalleBalik
2009-09-11, 14:09
Jag blev fan lite småkär i rastatjejen.

Muskelbyggaren
2009-09-11, 14:50
m6SDMCLN5oM
Jag gillar Madonna och låten är bra, men om jag är på en fest och hör ovanstående låt(lämpligen i disco-verre dårå) reagerar jag inte utan tänker bara "jaha trist, ännu en james blunt/agnes/lady gaga/whatever", för de är alla precis likadana.

Jag tror inte att människor överlag har så snäv musiksmak som radio vill ge sken av genom att säga att de spelar det folket vill höra.

jwzrd
2009-09-11, 14:53
Jag gillar Madonna och låten är bra, men om jag är på en fest och hör ovanstående låt(lämpligen i disco-verre dårå) reagerar jag inte utan tänker bara "jaha trist, ännu en james blunt/agnes/lady gaga/whatever", för de är alla precis likadana.

Jag tror inte att människor överlag har så snäv musiksmak som radio vill ge sken av genom att säga att de spelar det folket vill höra.

Det är inte fråga om att människor överlag har snäv musiksmak. De har helt enkelt _ingen_ musiksmak. Med det menar jag inte att deras smak är dålig utan... att de inte har någon.

tp_88
2009-09-11, 15:31
Utan att bli alltför långrandig och rota mer i debatten så hoppas jag verkligen att hon inte vinner Idol. Skulle garanterat förstöra det som gör henne speciell. Bagge hajar kanske, men smilfinken och Laila har ingen aning om vad de skulle göra med en en sådan här artist. Tänk er henne skråla på med EMD-låtar eller Kevin Borg inspirerade dängor. Oooooh, jag mår dåligt bara jag tänker på det *spy*
Du har helt klart en poäng. :)

Efter att jag såg henne igår så googlade jag lite och hon har tydligen redan släppt en skiva osv, så förhoppningsvis kan hon få en massa publicitet, kontakter och lära sig en del för att sedan fortsätta sin karriär.

thatice
2009-09-11, 15:38
http://www.youtube.com/watch?v=BGL_y3pGkT8&feature=PlayList&p=34E7BE5487890860&playnext=1&playnext_from=PL&index=32

Det här är för folk med musiksmak.

mini
2009-09-11, 19:12
Baan var just på Idol!

GurraGo
2009-09-11, 21:31
Känns som att det krävs lite positiva inslag i tråden krävs

Herre min gud så jävla toksnygg jurybruden är!!

+100000^100^100


Kan bara instämma - Cheryl Cole är brutalsnygg. Då blev hon också vald till Världens sexigast kvinna 2009. Några smakprov:

http://www.topnews.in/light/files/cheryl-cole.jpg

http://celebrityandworld.files.wordpress.com/2009/06/cheryl-cole.jpg

http://www.vybzmagazine.com/wp-content/gallery/cheryl_cole_leaving_the_x_factor/97616_Cheryl_Cole_leaving_the_X_Factor_live_auditi ons_in_London_812_122_455lo.jpg

stafh
2009-09-11, 21:37
Bara jag som tyckte att hon i flätorna var lik Obama?

mini
2009-09-11, 21:38
Kan vi inte hålla flåsbilderna på brudar i snyggaste tjejer-tråden?

clinteastwood
2009-09-11, 22:56
Bäst i idol hittills....



oWZjn_DnXb8

Viktor_Balck
2009-09-12, 02:04
Baan var just på Idol!

Var det den här snubben du tänkte på? grym hursom

6gcKIMeYSls

Halldin
2009-09-12, 09:33
Det vet jag inte, artister är "slit och släng" produkter som man mjölkar ur maximalt under några år/ månader. Det verkar som att en artistkarriär blir kortare och kortare.


Att man sjunger andras låtar gör man för att det är roligare för tittarna att höra låtar man känner ige samt att det blir enklare att bedöma då man har något att jämföra med. Det handlar inte om att härma då målet med framträdandet är att göra sin egen version av en känd låt, ju bättre man är på det desto större chans att vinna. Blanda inte ihop Idol och sikta mot stjärnorna.




Förtjänar enligt vilka kriterier?




Spekulation.
Och hur vettig är den utvecklingen då?

Javisst, folk hör låtar dom känner igen och blir sentimentala. Men det är knappast "idolens" förtjänst att detta fungerar. Att hävda att det som gör att man vinner är att dom är bra på att göra egna, originella versioner känns löjligt med tanke på hur resultatet blir.

Det finns så mycket bra musik som glöms av, för att den inte säljer en produkt. Om du inte kan sälja tillräckligt med hårfärg, finnmedel, kläder eller vad det nu må vara, så passar du inte in i den här nya branschen.

Det är mycket svårare att nå en stor publik nuförtiden om du inte håller dig inom den här snäva ramen för vad som är OK att göra.

De här "artisterna" får i jämförelse med andra musiker en räkmacka serverad, utan hårt arbete får du inget som håller någon längre tid eller har något av värde, och inget som har kommit ur Idol har hållt någon längre tid eller bidragit med någonting vettigt.

Och nej, det är ett verkligt problem och inte elitism som någon ville ha det till.

Chaan
2009-09-12, 11:08
Angående radiodebatten som varit i den här tråden. Jag lånar en fundering från en annan post jag nyligen skrev: Hela 1900-talet präglades av enkelriktad massmedia styrd av stora institutioner. Kort sagt propaganda. Detta ledde bland annat till det blodigaste århundradet någonsin [källa saknas]. Men det ledde också till passivisering utan motsvarighet [källa behövs igen]. Det stora flertalet har låtit MTV stå på, eller varför inte Idol, utan att byta kanal när det kommer en dålig låt. Eftersom man är "nöjd med det som finns" i jantelagsländerna har reklamfinansierade (eller public service) strömmade musikkanaler kunnat fortgå helt ohejdat här. I de stora kapitalistiska länderna har det istället varit att välja mellan olika distributörer av i stort sett samma sak - vilket vi iofs fått här nu med (flera musikkanaler i tv, reklamradio).

Passiviteten är en av de sakerna som mänskligheten gör upp med nu till förmån för det fria valet. På arbetsplatser har det t.ex. varit mycket P3 som gällt men det borde ge med sig på en tio års sikt ungefär. Att välja mellan olika tv- och radiokanaler är knappast ett fritt val som kapitalister påstått, det är ett högst begränsat val.

Även i fortsättningen kommer det finnas mediemoguler som väljer musik åt en men parallellt med det kommer det även finnas massor av möjligheter att göra "egna radio/tvkanaler".

Därmed inte sagt att Idol inte varit en bra grej. Det har varit smart produktion genom åren med framförallt väldigt bra låtval mellan framförandena.

Raschmus
2009-09-12, 12:03
Årets idol 2009:

:hbang::hbang:

s7KZB9TSfTQ

Haha lol. Grabben går på min skola. Riktigt wierd dude. Finns massa shit att säg om honom.

Han är iallafall jätteglad av all uppmärksamhet han fått av alla emos på skolan nu. Jag är glad för honom :)

Raschmus
2009-09-12, 12:05
Bilf på brädan har legat Agnes från Malmö som Andreas gillade som fick sjunga en gång till. :laugh:


Hahaha, visste jag kände igen henne

Nordström
2009-09-12, 12:28
[QUOTE]Javisst, folk hör låtar dom känner igen och blir sentimentala. Men det är knappast "idolens" förtjänst att detta fungerar.

Det är det väl? Om de inte kunde framföra låtarna på ett proffessionellt sätt skulle inte programmet öht inte existera.

Att hävda att det som gör att man vinner är att dom är bra på att göra egna, originella versioner känns löjligt med tanke på hur resultatet blir.

Både Kevin och Agnes var duktig på att hitta på variationer på originalmelodin och båda vann. Jag tror dock att ytterst få lyssnare (tittare) uppfattade det.

Det finns så mycket bra musik som glöms av, för att den inte säljer en produkt. Om du inte kan sälja tillräckligt med hårfärg, finnmedel, kläder eller vad det nu må vara, så passar du inte in i den här nya branschen.

Nu hänger jag inte med. :confused:


De här "artisterna" får i jämförelse med andra musiker en räkmacka serverad,

Knappast, de flesta som går vidare har ägnat större delen av sitt liv åt musik och jobbat lika hårt som vilken musiker som helst.

[QUOTE]utan hårt arbete får du inget som håller någon längre tid eller har något av värde,

Nej det är möjligt. Relevans?

och inget som har kommit ur Idol har hållt någon längre tid eller bidragit med någonting vettigt.

Har inte bidragit med något vettigt för dig möjligtvis.

Halldin
2009-09-12, 12:32
Att du inte hänger med tycker jag att du visar med all önskvärd tydlighet i dina inlägg. :)

mini
2009-09-12, 12:42
Äh, det här är ju bara samma finkultur v/s populärkulturdebatt som pågått länge. Nu är det inte klassisk musik mot pop utan olika popstilar, annars är det samma trötta diskussion.

Nordström
2009-09-12, 12:51
Att du inte hänger med tycker jag att du visar med all önskvärd tydlighet i dina inlägg. :)

Möjligt, jag tycker du skriver mest goja, har du någon erfarenhet av musikbranschen överhuvudtaget?

<Mike>
2009-09-13, 00:42
Som vanligt tolkar folk allt jag skriver som en attack och måste kontra (ibland onödigt löjligt) på saker som dom vet mycket väl vad jag menar med. Men ok jag ska svara :D För att förtydliga så svarade jag på Scratch fråga om vilka som kopierade andra och försökte visa att väldigt många kopierar andra, speciellt inom pop för att helt enkelt klara sig och få pengar. Det finns inga två åsikter om den saker, så är det bara helt enkelt.

[QUOTE]

1 Vad vill du ha sagt med här? Det finns färdiga former och återkommande ackordprogressioner i alla musikstilar.

2 Vem plagierade Britney Spears?

3 Kan man lyssna på artisten utan att höra musiken?

4 Vad tror de kända artisterna gjorde innan de vart känd? De skrev förmodligen musik de "kände" för innan någon producent/låtskrivare/skivbolag fick upp ögonen för dem.

5 Nej de är dem inte, vad grundar du på det?

1. Det är klart att det finns återkommande ackordrundor i varje musikstil och oavsett stil så finns det alltid de som plagierar och de som försöker eller helt enkelt är mer originella. Något annat sa jag inte. Men det finns inga tvivel om att det förekommer mest inom popvärlden.* Det är det som är grejen, avviker man för mycket så känner lyssnarna inte igen det och uppskattar det inte direkt. Det måste vara enkelt. Väldigt många radiolyssnare lyssnar på radio bara för att lyssna på radio och att hålla sig uppdaterad på vad som är inne just nu.

*Det finns många vanliga återkommande rundor i till exempel blues men i såna stilar anser många att det är texten som gör skillnaden mer så än musiken. Med det sagt hatar jag blues.

2. Jag sa inte att någon kopierade Britney Spears, bara att hon inte gjorde musiken själv.

3. Vilken dum fråga, du förstår mycket väl vad jag menar. Tror du på allvar att dom som lyssnar på idoljohan gör det för musiken? Idolamanda? Darin? Lyssnarna tycker om artisten och lyssnar på vad artisten framför. Hade samma låt spelats av en annan artist hade dom inte höjt ögonbrynen antagligen.
Visst, det är aldrig alltid, men du förstår vart jag vill komma.

4. Som sagt, aldrig alltid, men du tror kanske att det är så det fungerar. Först skriver man det man tycker om, sedan blir man upptäckt, sen anpassar man sig. Så funkar det inte riktigt. Popartisterna som blir upptäckta i pop blir ofta det genom talangshower eller musikhögskolor och dom skriver sällan musiken själv. För dom som skriver musik finns det många, många musikhögskolor som inriktar sig på just popmusik där man får lära sig hur man lättast skriver sånt som folk gillar snabbt. I dom skolorna formas man för att anpassa sig. Sedan finns det självklart andra musikhögskolor för dom som gillar annat, det finns något för alla.

5. Du verkar vara väldigt säker på din sak så jag får väl kontra med att fråga vad som gör dig så säker? Jag sa inte att studiomusikerna som spelar in artisternas cd var dåliga eller att kompositörerna var det, jag sa att artisterna var det och det står jag fast vid. Om någon svensk popartist skulle ta mig i en gitarrduell skulle jag bli sjukt förvånad. Inte för att jag är stört bra på gitarr utan helt enkelt för att andra gör deras musik, spelar in deras cd skivor, publicerar deras musik, bokar in spelningar, allt.

Jag har spelat i band sen jag var 15 och har spelat in ett par demos och spelat live inför några hundra människor. Sen om jag är musiker eller ej får väl någon annan bestämma... ;)

Nu har Nordström redan svarat en hel del bra saker, så jag ska bara göra några tillägg.

1 Vad är motsatsen till det du kallar mainstreammusik? Jag vet inte någon genre av musik som inte har återkommande slingor eller ackordföljder.

2 Det som räknas som hyfsat rebelliskt, dvs vanlig klassisk punk(-rock), har i princip två (eller tre, beror på hur man räknar) klassiska ackordföljder som kan återfinnas i princip alla låtar. Dessa låtar är lika fyrackordssvettiga som Per Gessle, t.ex A-B-C-D, C-G-F-G eller E-B-C#-A.

3 Sen förstår jag inte heller varför de skickligaste musikerna ska få mest pengar. Självklart tjänar mainstreamartisterna mer pengar om de når ut till målgruppen som konsumerar mest. Jag tycker det är löjligt när metalheads ska försvara sin originalitet genom att säga att det bara handlar om pengar, när deras favoritband bombhotar Napster, säljer sina skivor för 200 kr styck och har miljardbelopp i sitt band som även agerar företag.

1 Det ena svarade jag på längre upp. Vad är motsatsen till mainstreammusik? Musik som inte är mainstream helt enkelt. Folk som lyssnar på mainstream består till stor del av folk som helt enkelt bara sätter på radion och inte har något speciellt musikintresse. Folk som lyssnar på vad som inte klassas mainstream har ofta något slags musikintresse.
Jag säger inte att det ena är bättre än det andra. Faktum kvarstår dock: Mainstreamlyssnare bryr sig oftast inte om originalitet så länge som det går att lyssna på det utan att tänka. Folk som bryr sig mer om vad dom lyssnar på uppskattar originalitet och tycker inte om musik som låter lika dant som det dom hört miljoner gånger förut.

2. Yes. Så är det. Något annat har jag som sagt inte sagt. Sen om du tycker att det berättigar The Fray från att stjäla från Lene Marlins "Sitting down here" och göra "How to save a life" att tjäna multum på, det är upp till dig.

3. För det första har jag inte sagt något om att dom skickligaste musikerna borde få mest pengar så jag förstår inte varför du ens nämner det. Sen är jag inget metalhead och försvarar inte originalitet. Jag skiter i vilket om du lyssnar på Takida eller Iron Maiden, jag bryr mig bara om vad jag själv lyssnar på. Det är bara sorgligt att många väldigt musikaliska människor får kämpa för att klara sig på sin musik medan andra tjänar miljoner på något dom inte ens har gjort.

Men så är det. Det kommer aldrig ändras.'

/Fred ut

vicarious
2009-09-13, 09:35
Väl talat Mike, +1.

Chaan
2009-09-13, 11:43
Slog på reprisen..

"Västkusten har tydligen lämnat trotsåldern bakom sig" :laugh:

Lade märke till att det var en progglåt med redan (vilket jag efterfrågade). En kungens man skriven av Björn Afzelius och på den tiden framförd av Monica Törnell, var med.

vicarious
2009-09-13, 11:48
Slog på reprisen..

"Västkusten har tydligen lämnat trotsåldern bakom sig" :laugh:

Lade märke till att det var en progglåt med redan (vilket jag efterfrågade). En kungens man skriven av Björn Afzelius och på den tiden framförd av Monica Törnell, var med.

Har du aldrig hört den låten eller? Klassiker.

Chaan
2009-09-13, 12:01
Har du aldrig hört den låten eller? Klassiker.

Jag hade inte sett programmet förrän nu :smash:

vicarious
2009-09-13, 12:02
Jag hade inte sett programmet förrän nu :smash:

Jag menade om du inte hade hört den i andra sammanhang bara. Det är en ganska känd, och bra låt :)

Chaan
2009-09-13, 12:10
Jag menade om du inte hade hört den i andra sammanhang bara. Det är en ganska känd, och bra låt :)

Jag har själv en proggig sida :em:

En av mina bästa poplåtar är ganska proggig. Fast, också lite black acoustic :devil:

Japp jag har sjungit En kungens man (men inte på scen).

erikkarlsson
2009-09-13, 12:22
Är det ingen här som har sökt?

jwzrd
2009-09-13, 12:29
Scratch89: Vad eller vilka är det du försvarar och varför?

Chaan
2009-09-13, 12:41
Jag börjar gilla henne :em:
N_MdlD5P3Fg

Nordström
2009-09-13, 15:26
Som vanligt tolkar folk allt jag skriver som en attack och måste kontra (ibland onödigt löjligt) på saker som dom vet mycket väl vad jag menar med. Men ok jag ska svara :D För att förtydliga så svarade jag på Scratch fråga om vilka som kopierade andra och försökte visa att väldigt många kopierar andra, speciellt inom pop för att helt enkelt klara sig och få pengar. Det finns inga två åsikter om den saker, så är det bara helt enkelt.

Du har fel.

1. Det är klart att det finns återkommande ackordrundor i varje musikstil och oavsett stil så finns det alltid de som plagierar och de som försöker eller helt enkelt är mer originella.

Originalitet har ytterst lite med ackordprogression att göra, vilka ackord man än sätter ihop så kan man räkna med att tusentals artister/musiker har använt dem innan.

Något annat sa jag inte. Men det finns inga tvivel om att det förekommer mest inom popvärlden.

Du har fel, igen. Oavsett muskstil (pop, rock, psalmer, folkmusik, etc) så är det samma återkommande ackordprogressioner.


* Det är det som är grejen, avviker man för mycket så känner lyssnarna inte igen det och uppskattar det inte direkt. Det måste vara enkelt.

Det gäller inom alla musikstilar, band som försöker göra något annorlunda blir ofta hatade i vissa kretsar.


Jag sa inte att någon kopierade Britney Spears, bara att hon inte gjorde musiken själv.

Och? Hennes jobb är att framföra musik inte skriva den.

4. Som sagt, aldrig alltid, men du tror kanske att det är så det fungerar. Först skriver man det man tycker om, sedan blir man upptäckt, sen anpassar man sig. Så funkar det inte riktigt. Popartisterna som blir upptäckta i pop blir ofta det genom talangshower eller musikhögskolor och dom skriver sällan musiken själv.

De flesta artister skriver eller har skrivit egna låter dock är det sällan dessa låtar dem är känd för.


5. Du verkar vara väldigt säker på din sak så jag får väl kontra med att fråga vad som gör dig så säker?

Jag har spelat med en del begåvade och utbildade musiker och jag kan säga att det är en enorm skillnad jämfört med att spela med självlärda musiker, därmed inte sagt att självlärda musiker nödvändigtvis är dåliga. Poängen är att kända artister är minst lika bra eller bättre.

Jag sa inte att studiomusikerna som spelar in artisternas cd var dåliga eller att kompositörerna var det, jag sa att artisterna var det och det står jag fast vid. Om någon svensk popartist skulle ta mig i en gitarrduell skulle jag bli sjukt förvånad.

Det här inlägget bevisar hur okunnig du är, för det första så är man sångare om man är popartist och jag kan försäkra dig om att de allra flesta är tekniskt skickligare på deras instrument dvs sången än vad du är på gitarr.
Sedan säger teknik inte så mycket, man kan vara snabb och tekniskt skicklig utan att vara en speciellt bra musiker.

Inte för att jag är stört bra på gitarr utan helt enkelt för att andra gör deras musik, spelar in deras cd skivor, publicerar deras musik, bokar in spelningar, allt.

Det är stämmer inte alltid det finns många artister som är skriver eget material. Vara låtskrivare och artist är två olika yrken och det är ytterst få som lyckats bemästra dem båda. Det är väl bara Michael Jackson som lyckats?

Chaan
2009-09-13, 16:07
vilka ackord man än sätter ihop så kan man räkna med att tusentals artister/musiker har använt dem innan.


Nej



Sedan säger teknik inte så mycket, man kan vara snabb och tekniskt skicklig utan att vara en speciellt bra musiker.


Det beror helt enkelt på vad man menar med bra musiker.




Det är väl bara Michael Jackson som lyckats?

:smash:

jwzrd
2009-09-13, 16:09
Får väl fråga dig också då Nordström: Vad eller vem är det du försvarar och varför?

Scratch89
2009-09-13, 16:48
Scratch89: Vad eller vilka är det du försvarar och varför?

Jag försvarar ingen/inget speciellt, jag undrar mest bara vad det är som gör popmusiken så rolig att hata, och varför folk tycker att bara för att man gillar popmusik så har man ingen (eller en dålig) musiksmak. Hur tycker du, och varför?

jwzrd
2009-09-13, 17:00
Jag försvarar ingen/inget speciellt, jag undrar mest bara vad det är som gör popmusiken så rolig att hata, och varför folk tycker att bara för att man gillar popmusik så har man ingen (eller en dålig) musiksmak. Hur tycker du, och varför?

Då har du inte förstått någonting trots att flera olika försökt förklara. Du ska få en numrerad lista:

1) det handlar inte om att en musiksmak är överlägsen en annan
2) det är ingen som hatar popmusik för att den är för enkel (icke-svår)
3) det är ingen som hatar folk som gillar och odlar en smak för popmusik

Vad det handlar om är att precis allting som vi dränks i från de vanligaste kanalerna är just easy listening / mellanmjölk. Och precis samma hela tiden också. Detta för att så många inte har någon musiksmak över huvud taget och alla dessa vill genom sitt icke-val ha just detta. Allas ickeval tränger undan alla som odlat sig en musiksmak.

Så för att upprepa: Detta handlar inte om att min musik(smak) är bättre än din. Utan om att musiksmak är bättre än ingen.

Scratch89
2009-09-13, 17:03
Jahopp. Är inte pop en musiksmak? Om det, hypotetiskt, hade spelats hårdrock på radion, hade det också varit ett ickeval?

jwzrd
2009-09-13, 17:06
Jahopp. Är inte pop en musiksmak? Om det, hypotetiskt, hade spelats hårdrock på radion, hade det också varit ett ickeval?

Läs punktlistan igen så ser du svaren på dina frågor där.

Breadboy
2009-09-13, 17:29
Jag tror att det har att göra med att musik inte är ett så stort intresse för alla. En del tycker bara om att lyssna på något när de städar, åker bil eller lagar mat. Ungefär som att det finns människor som läser det senaste av Stieg Larsson (utan att veta vad de tycker om med genren) för att det är lättillgängligt trots att det finns författare som J.M.G Le Clézio, Aravind Adiga och Junot Dìaz på hyllan bredvid.

Scratch89
2009-09-13, 17:38
Läs punktlistan igen så ser du svaren på dina frågor där.

Nej, det gör jag inte alls det. Oavsett, så kommer vi nog vara oense här, även fast varken du eller jag lyssnar på radiopopmusik.

stafh
2009-09-13, 18:00
jag tror att det har att göra med att musik inte är ett så stort intresse för alla. En del tycker bara om att lyssna på något när de städar, åker bil eller lagar mat. Ungefär som att det finns människor som läser det senaste av stieg larsson (utan att veta vad de tycker om med genren) för att det är lättillgängligt trots att det finns författare som j.m.g le clézio, aravind adiga och junot dìaz på hyllan bredvid.

+1

jwzrd
2009-09-13, 19:10
Nej, det gör jag inte alls det. Oavsett, så kommer vi nog vara oense här, även fast varken du eller jag lyssnar på radiopopmusik.

Det du skrev i inlägget besvaras i mitt inlägg men just eftersom du verkar ha surnat ihop så:

1) Jag påstår ingenstans att pop inte är en musiksmak. Det ser du och alla andra.

2) Driver du med mig eller förstår du verkligen på riktigt inte vad det är jag säger? Det är inte direkt så att jag lämnar någon tolkningsmån eller är vag...

Jag förstår inte varför jag ska behöva upprepa mig för dig eller varför du tror att du kan angripa mig (eller hur du nu resonerar) genom att blanda in den tydligt avskärmade och definierade genren Hårdrock.

Förstår du inte att det är JUST den typen av generalisering och trams som ligger till grund för problemet? Man toksänder samma extremt lättillgängliga musik i precis varenda medium. Färdigtuggad loudnessdopad mainstream-Gorby's piroger-musik - för den som bara fått lära sig skvalande radio / microvågsugn och matvaror / musik i sin mest förenklade och lättillgängliggjorda form för att göra ickeväljande till den konstform det är.

Om du nu inte är en av alla som saknar (musik)smak så förstår jag inte varför du väljer att försvara den enorma rörelse som primärt missgynnar just dig.

Nordström
2009-09-13, 20:52
Får väl fråga dig också då Nordström: Vad eller vem är det du försvarar och varför?

Jag försvarar inte heller någon/något speciell. Jag tycker bara det är dumt att anta att en artist är en dålig/sämre musiker för att den möjligen inte har skrivit sina låtar, m.m.

Pqman
2009-09-13, 21:30
Om du nu inte är en av alla som saknar (musik)smak så förstår jag inte varför du väljer att försvara den enorma rörelse som primärt missgynnar just dig.Saknar musiksmak? :D

WorkOutBuddy
2009-09-13, 21:39
Älskar idol auditions :D

Rockhard
2009-09-13, 21:41
Jag hade musiksmak, just nu är jag toktrött på musik. Det går lite i vågor. Så just nu föredrar jag det som jwzrd kallar mainstream-gorby's-musik. Den är ganska optimal som tystnadsutfyllning.

Scratch89
2009-09-13, 22:28
Det du skrev i inlägget besvaras i mitt inlägg men just eftersom du verkar ha surnat ihop så:

1) Jag påstår ingenstans att pop inte är en musiksmak. Det ser du och alla andra.

2) Driver du med mig eller förstår du verkligen på riktigt inte vad det är jag säger? Det är inte direkt så att jag lämnar någon tolkningsmån eller är vag...

Jag förstår inte varför jag ska behöva upprepa mig för dig eller varför du tror att du kan angripa mig (eller hur du nu resonerar) genom att blanda in den tydligt avskärmade och definierade genren Hårdrock.

Förstår du inte att det är JUST den typen av generalisering och trams som ligger till grund för problemet? Man toksänder samma extremt lättillgängliga musik i precis varenda medium. Färdigtuggad loudnessdopad mainstream-Gorby's piroger-musik - för den som bara fått lära sig skvalande radio / microvågsugn och matvaror / musik i sin mest förenklade och lättillgängliggjorda form för att göra ickeväljande till den konstform det är.

Om du nu inte är en av alla som saknar (musik)smak så förstår jag inte varför du väljer att försvara den enorma rörelse som primärt missgynnar just dig.
Jag har inte surnat ihop, jag vill bara försöka förstå problemet. :)

Jag tror precis som mini att det här egentligen bara är en diskussion om fin- vs fulkonst, fast i en rätt så dålig maskering. Vad var det vi ens diskuterade från början?

Oavsett tycker jag inte att radiomusik förtjänar all skäll den får här i tråden. Vad är det som kvalificerar musik att få skäll? Att den är lättillgänglig? Att det är en stor pengainsustri?

Jag sitter inte bara och trollar nu, utan jag undrar faktiskt varför det här är en grej att störa sig på.

shut teh face
2009-09-13, 22:34
Jag sitter inte bara och trollar nu, utan jag undrar faktiskt varför det här är en grej att störa sig på.
Att musiken helt enkelt är så jävla dålig och det borde lagstiftas att man inte får tycka om det.*cupid*

jwzrd
2009-09-13, 22:36
Jag har inte surnat ihop, jag vill bara försöka förstå problemet. :)

Jag tror precis som mini att det här egentligen bara är en diskussion om fin- vs fulkonst, fast i en rätt så dålig maskering. Vad var det vi ens diskuterade från början?

Oavsett tycker jag inte att radiomusik förtjänar all skäll den får här i tråden. Vad är det som kvalificerar musik att få skäll? Att den är lättillgänglig? Att det är en stor pengainsustri?

Jag sitter inte bara och trollar nu, utan jag undrar faktiskt varför det här är en grej att störa sig på.

Det här är, som redan sagts flera gånger, inte fråga om att svår musik är bättre bara för att den är svår. Det handlar snarare om att köpa speltid och att göra det i en rent löjlig utsträckning. Nu förstår jag ju mekanismen bakom det och har inget emot den mekanismen eftersom det ju handlar om helt vanliga företag som tjänar pengar på bästa möjliga vis. Inga konstigheter.

Men samtidigt verkar tre fjärdedelar av befolkningen helt ointresserade av att ens ratta in en annan radiokanal. Så länge det inte är tyst så är allting perfekt.

Du gör det här enkelt och verkar välja en plattform att dissa från som ändå inte på något vis representerar ditt eget konsumtionsmönster. Det gör att jag undrar vad du har för motiv här. Är det att du tycker dig kunna plocka lätta poäng av mig eller andra? Om jag förstår dig lätt så ser det nästan ut som att du vill sätta mig i snobbfacket. Och... det får du gäran göra; jag är snobb på tusen och ett sätt men det tar faktiskt inte bort något från poängerna som finns att göra här.

Scratch89
2009-09-13, 23:05
Det här är, som redan sagts flera gånger, inte fråga om att svår musik är bättre bara för att den är svår. Det handlar snarare om att köpa speltid och att göra det i en rent löjlig utsträckning. Nu förstår jag ju mekanismen bakom det och har inget emot den mekanismen eftersom det ju handlar om helt vanliga företag som tjänar pengar på bästa möjliga vis. Inga konstigheter.
Nej precis. Jag ser inte heller det dåliga i det.

Men samtidigt verkar tre fjärdedelar av befolkningen helt ointresserade av att ens ratta in en annan radiokanal. Så länge det inte är tyst så är allting perfekt.
Ja, och det är väl också bra? Hypotetisk fråga (igen); om det var något annat än popmusik som spelades på radion, hade det varit skillnad då? Om det var bra (TM) musik?

Du gör det här enkelt och verkar välja en plattform att dissa från som ändå inte på något vis representerar ditt eget konsumtionsmönster. Det gör att jag undrar vad du har för motiv här. Är det att du tycker dig kunna plocka lätta poäng av mig eller andra? Om jag förstår dig lätt så ser det nästan ut som att du vill sätta mig i snobbfacket. Och... det får du gäran göra; jag är snobb på tusen och ett sätt men det tar faktiskt inte bort något från poängerna som finns att göra här.
Jag dissar absolut inte. Vad har mitt konsumtionsmönster med saken att göra? Jag skulle lika gärna kunna lyssna på pop som Children Of Bodom, jag tycker att frågan är intressant, och det går att applicera på andra saker än bara radioskvalmusik.

Mitt motiv är att förstå varför folk dissar en slags musik som de inte ens behöver bli påverkade av.

jwzrd
2009-09-13, 23:10
Nej precis. Jag ser inte heller det dåliga i det.


Ja, och det är väl också bra? Hypotetisk fråga (igen); om det var något annat än popmusik som spelades på radion, hade det varit skillnad då? Om det var bra (TM) musik?


Jag dissar absolut inte. Vad har mitt konsumtionsmönster med saken att göra? Jag skulle lika gärna kunna lyssna på pop som Children Of Bodom, jag tycker att frågan är intressant, och det går att applicera på andra saker än bara radioskvalmusik.

Mitt motiv är att förstå varför folk dissar en slags musik som de inte ens behöver bli påverkade av.

Du har fastnat vid att detta handlar om min musiksmak. Det handlar inte om min musiksmak. Det handlar om smak vs. ingen smak. De flesta köper sannolikt att någon som lever på Gorby's inte har någon smak vad gäller mat. Varför är klivet dig övermäktigt när det handlar om skvalande radiomusik?

Jag ger dig en chans att sudda ditt "som de inte ens blir påverkade av"; jag låter det passera. INGEN är så dum.

Scratch89
2009-09-13, 23:15
Du har fastnat vid att detta handlar om min musiksmak. Det handlar inte om min musiksmak. Det handlar om smak vs. ingen smak. De flesta köper sannolikt att någon som lever på Gorby's inte har någon smak vad gäller mat. Varför är klivet dig övermäktigt när det handlar om skvalande radiomusik?

Jag ger dig en chans att sudda ditt "som de inte ens blir påverkade av"; jag låter det passera. INGEN är så dum.

Jag har inte pratat om din musiksmak. Det är du som vill prata om dig själv och om att vara en eventuell snobb. Varken din eller min musiksmak är egentligen relevant för diskussionen.

Det handlar om vad som krävs för att musiken ska plats på "ingen smak"-listan. Och då, motsatt, vad krävs för att musiken ska uppskattas av folk med "smak"? Jag har inte fått något ordentligt svar på det. Inte heller min hypotetiska fråga.

Sen skrev jag förövrigt "behöver" bli påverkade av.

jwzrd
2009-09-13, 23:20
Jag har inte pratat om din musiksmak. Det är du som vill prata om dig själv och om att vara en eventuell snobb. Varken din eller min musiksmak är egentligen relevant för diskussionen.

Det handlar om vad som krävs för att musiken ska plats på "ingen smak"-listan. Och då, motsatt, vad krävs för att musiken ska uppskattas av folk med "smak"? Jag har inte fått något ordentligt svar på det. Inte heller min hypotetiska fråga.

Sen skrev jag förövrigt "behöver" bli påverkade av.

Det som skvalar precis överallt så att alla hör den hela tiden. Vill du ha en mer detaljerad definition så vänder du dig enklast till t ex Sony BMG eller motsvarande mainstream-pump.

Det är inte alls jag som vill blanda in din eller min musiksmak; det är du som talar om just exakt pop och t ex Hårdrock (med Children of Bodom som typexempel). Jag talar om hur musiken kommer till dig och mig, i vilka mängder och varför. Orsaken är att hela horden av smakbefriade ickeväljer för att slippa höra sin egen tystnad nu, imorgon och nästa vecka. Det betyder att du och jag också "måste" höra deras icketystnad; dessutom "slipper" vi få höra ny och varierad musik som horden KANSKE skulle kunna stå ut med.

erks
2009-09-13, 23:22
Jag tror inte att du ska sätta ett likhetstecken mellan "ingen smak" och "dålig smak" i den här diskussionen, Scratch89.

jwzrd
2009-09-13, 23:24
Jag tror inte att du ska sätta ett likhetstecken mellan "ingen smak" och "dålig smak" i den här diskussionen, Scratch89.

Exakt. Jag sitter inte och bestämmer att de som verkligen odlat fram en smak men en som skiljer sig från min, har fel eller dålig smak. (Även om de borde tänka om - vem fan spisar Screamo t ex?!)

Scratch89
2009-09-13, 23:25
Det som skvalar precis överallt så att alla hör den hela tiden. Vill du ha en mer detaljerad definition så vänder du dig enklast till t ex Sony BMG eller motsvarande mainstream-pump.
Återigen; om någon annan musikgenre skulle skvala överallt, skulle det också bli mainstream då?

Det är inte alls jag som vill blanda in din eller min musiksmak; det är du som talar om just exakt pop och t ex Hårdrock (med Children of Bodom som typexempel).
Ja, tråden handlar ju om pop, därför nämns det. Hårdrock nämnde jag som ett exempel, lika brett som pop, som motpol till pop. Children of Bodom är ett band som hamnar inom den väldigt breda genren hårdrock. Jag har inte pratat om varken din eller min musiksmak; om du lyssnar på genren och/eller bandet i fråga var det inte meningen och jag får be allra ödmjukast om ursäkt.

Jag talar om hur musiken kommer till dig och mig, i vilka mängder och varför. Orsaken är att hela horden av smakbefriade ickeväljer för att slippa höra sin egen tystnad nu, imorgon och nästa vecka. Det betyder att du och jag också "måste" höra deras icketystnad; dessutom "slipper" vi få höra ny och varierad musik som horden KANSKE skulle kunna stå ut med.
Stäng av radion och slå inte på MTV så kan du nog slippa undan det allra mesta. Det är inte svårt att hitta musik efter eget tycke, varken på radiokanaler utanför Rix FM eller på Spotify.

jwzrd
2009-09-13, 23:27
Scratch: Tråden handlar om Idol 2009. Om du argumenterar emot något av det jag säger så underlättar det att faktiskt läsa lite av det så att du skjuter mot rätt mål.

För oltionde gången: Jag har ingenting ALLS emot pop. Jag spisar det själv!

Varför quotade du ens mitt inlägg när du inte bemöter en sekund av det? Troll89 nu...

Scratch89
2009-09-13, 23:29
Scratch: Tråden handlar om Idol 2009. Om du argumenterar emot något av det jag säger så underlättar det att faktiskt läsa lite av det så att du skjuter mot rätt mål.

För oltionde gången: Jag har ingenting ALLS emot pop. Jag spisar det själv!


Konstigt, jag skulle just säga det samma till dig...

jwzrd
2009-09-13, 23:33
Men Scratch, jag har bemött det du säger och hur många gånger som helst - läs själv för verifikation; jag har förklarat för dig att det inte handlar om exakt musikstil. Eller hur? Alla som läser tråden ser detta. Men du fortsätter fråga mig om pop vs hårdrock av någon dum jävla anledning.

Radion spelar inte bara pop, Scratch. Eller tja, det beror väl på hur man ser det. Takida, Nickelback, Creed etc är alla populärmusik, lättsmält och jäkligt ofta spelad sådan dessutom så... det är popmusik.

Så visst, du kan säga samma sak till mig om du vill men det vore kanske inte det mest brillianta av de alternativ du har tillgängliga.

Pqman
2009-09-13, 23:57
Radion spelar inte bara pop, Scratch. Eller tja, det beror väl på hur man ser det. Takida, Nickelback, Creed etc är alla populärmusik, lättsmält och jäkligt ofta spelad sådan dessutom så... det är popmusik. Pop är en musikstil och har ingenting att göra med popularitet. Populärmusik däremot innefattar alla sorters genrer som varit populära genom tiderna exempelvis blues, rock, hårdrock, dansband etc..

Så vad är det du kritiserar egentligen? Popmusik eller musik som är populär?

<Mike>
2009-09-14, 00:37
*text*

Först säger du att jag har fel när jag säger att många låtskrivare plagierar andras låtar och sedan följer du upp det med att säga att samma ackordprogressioner upprepas oavsett musikstil vilket säger emot det du först stod fast vid. Tänker du ens efter innan du skriver? Eller menar du helt enkelt att alla som skriver musik som låter som att det är stulet från någon annan låt (och det finns miljoner såna låtar) helt enkelt omedvetet plagierar eftersom dom är oförmögna att komma på något nytt? Då vill jag kalla dig naiv.

När du kallar mig okunnig förstår du inte poängen med vad jag har försökt säga hela tiden, att popmusik är simpel och lätt för "den vanliga lyssnaren" att lyssna på eftersom den låter som det som innan spelats på radio. Jag säger hela tiden att det aldrig är alltid men du försöker ändå sätta dit mig som om jag menar att det hela tiden är på samma sätt. Nämnde jag inte Coldplay, Keane och Muse som framgångsrika popband med originellt sound? Sedan finns det massor av popartister som skriver sin egen musik, Robbie Williams till exempel, så försök inte dumförklara mig.

Antagligen kommer du försöka hitta svagheter i mitt inlägg som du kan attackera för att fortsätta en meningslös diskussion men jag kan ge dig en uppgift istället; Kolla på "Axis of awesome - the four chord song" för att höra några av de kända poplåtarna som använder just dom fyra ackorden och sedan försöker du hitta ett band som Dream Theater (bandet som John Petrucci, mannen i din avatarbild, spelar i) har plagierat någon av sina låtar från. Om du sedan tycker att Dream Theater är lika originella som ett vanligt popband... Ja, då ger jag upp.

maaherra
2009-09-14, 06:30
Men Scratch, jag har bemött det du säger och hur många gånger som helst - läs själv för verifikation; jag har förklarat för dig att det inte handlar om exakt musikstil. Eller hur? Alla som läser tråden ser detta. Men du fortsätter fråga mig om pop vs hårdrock av någon dum jävla anledning.


...man bör alltså börja lyssna på "riktig" musik istället för det som spelas på radion för att då han man en.. icke-"icke-musiksmak"? Eller?

Det är faktiskt rätt luddigt det du skriver :)

Chaan
2009-09-14, 07:55
-Vad ska jag göra med min fucking hårdrock?
-Ta're lugnt, vi sa att det skulle komma en allmän musikdiskussion, ni sa ok :)

Ja om hårdrocken spelades i radio? Det skulle vara delvis som nu... det som är nu är att man i produktionen överanvänder kompressor och arrangerar låtar för att det inte ska bli några tysta partier. I både tv och radio (nu snackar vi inte webbradio, där vet jag inte) klipps dessutom oftast intron och outron bort (i radio snackar dock programledaren ofta under outrot).

Alla dessa 3 faktorer ger att musiken går mot ett jämnt flöde, man skulle kunna säga radioförpackad musik helt enkelt.

Ett exempel på musik som passar dåligt i radio då det faktiskt blir helt tyst mitt i låten. Radio är gjort för att man INTE ska lyssna på det utan för att man ska jobba effektivt till det. Annars hade inte arbetsgivarna varit så glada.

Detta är föredömligt arrangerad musik och just därför tror jag inte man får höra den i radio. Den här låten, som har årets hittils starkaste melodi (ihop med Prodigy), har sedan den lades upp visats 10 gånger om dagen så den har knappast gått i något enkelriktat media.
8AAQH8t7GiY

Det finns en massa mainstream-hårdrock - fast den är inte så mainstream som radiopop. Nu tror jag inte gamla tanter skulle bli så glada om den hårdrocken gick i radio men i princip förhåller sig den hårdrocken till övrig hårdrock såsom indiepop förhåller sig till övrig pop.

Detta är vad jag föredrar att kalla metalcore, vad andra kallar modern amerikansk hårdrock. Att jag kallar det metalcore är bland annat för att det funkar bättre att namnge stilen i andra länder, där banden har lite annorlunda stil. Jag kallar tex In Flames och Sonic Syndicate för Göteborgs-metalcore. Med det här synsättet finns det även Göteborgs-metalcore på andra ställen, tex Stockholm.

Man skulle kunna tänka sig att kalla det metal bara men det finns många sorters metal. Det finns inte kvar så mycket från det ursprungliga metalcore men andan finns där. Det stötiga. Detta är musik utan alltför mycket dynamik, och skulle därför kunna passa i radio. Jag skulle tippa att det finns mycket halvsmå amerikanska radiostationer som sänder det.

Jag har fått 300-400 nätverksförfrågningar från sådana amerikanska "metalcore"band de senaste åren. Ingen överdrift. Några i veckan i 3 år. Så man kan lugnt snacka om en mainstreamvåg.

Att Idol handlar om pop i första hand är inte så konstigt. Det är lagom "klassiskt" - bygger på melodier - men inte FÖR klassiskt (musiknörderi).

Halldin
2009-09-14, 07:57
Pop är en musikstil och har ingenting att göra med popularitet. Populärmusik däremot innefattar alla sorters genrer som varit populära genom tiderna exempelvis blues, rock, hårdrock, dansband etc..

Så vad är det du kritiserar egentligen? Popmusik eller musik som är populär?
Varför göra det krångligare än det är, ursprungsargumentet var att bra (=originell, unik, annorlunda etc. och inte bara plagierad mer-av-samma) musik tar skada av hur exploaterad branschen är, och Idol var ett typexempel på detta. Möjligheterna för en talangfull musiker (i t.ex USA) som inte gör precis vad alla andra gör att slå igenom idag jämfört med 80-talet är kraftigt decimerade.

Och det här är inget hittepå, det är bara att kolla på musiken som finns där och på banden som glöms av eller inte har någon möjlighet alls att bryta sig in i den marknaden, för att de inte är vackra, har en viss attityd eller stil, och därför inte kan sälja produkter.

Bryr man sig inte om musik lever man väl kanske lyckligt ovetande, för oss andra innebär det betydligt mindre kvalitet och variation på sakerna som kommer ut nuförtiden.

jwzrd
2009-09-14, 08:06
Pop är en musikstil och har ingenting att göra med popularitet. Populärmusik däremot innefattar alla sorters genrer som varit populära genom tiderna exempelvis blues, rock, hårdrock, dansband etc..

Så vad är det du kritiserar egentligen? Popmusik eller musik som är populär?

Folks brist på smak.

...man bör alltså börja lyssna på "riktig" musik istället för det som spelas på radion för att då han man en.. icke-"icke-musiksmak"? Eller?

Det är faktiskt rätt luddigt det du skriver :)

Man bör lyssna på musik helt enkelt. Då skulle vi alla få höra saker vi sannolikt gillar mer. Nu hör alla det som världens yngre tonåringar gillar att spela sönder.

Pqman
2009-09-14, 08:27
Först säger du att jag har fel när jag säger att många låtskrivare plagierar andras låtar och sedan följer du upp det med att säga att samma ackordprogressioner upprepas oavsett musikstil vilket säger emot det du först stod fast vid. Tänker du ens efter innan du skriver? Eller menar du helt enkelt att alla som skriver musik som låter som att det är stulet från någon annan låt (och det finns miljoner såna låtar) helt enkelt omedvetet plagierar eftersom dom är oförmögna att komma på något nytt? Då vill jag kalla dig naiv. Vet du om att det endast finns sju tersstaplade treklanger i en diatonisk skala? SJÄLVKLART repeteras samma ackordföljder om och om igen.. det gör dom inom ALLA genrer.

Det finns INGA originella ackordföljder. Inte ens om du sätter dig vid ett piano och bara bankar helt slumpmässigt på tangenterna kommer det vara originellt. Liknande dissonanser har garanterat spelats en miljard ggr innan av andra pianister.

Originalitet har mycket lite med vilka melodier och harmonier låten innehåller. Har du hört ABBA? Enbart simpla melodier och ackordföljder, dock fullständigt banbrytande.


Antagligen kommer du försöka hitta svagheter i mitt inlägg som du kan attackera för att fortsätta en meningslös diskussion men jag kan ge dig en uppgift istället; Kolla på "Axis of awesome - the four chord song" för att höra några av de kända poplåtarna som använder just dom fyra ackorden och sedan försöker du hitta ett band som Dream Theater (bandet som John Petrucci, mannen i din avatarbild, spelar i) har plagierat någon av sina låtar från. Om du sedan tycker att Dream Theater är lika originella som ett vanligt popband... Ja, då ger jag upp.Dream theater har inte plagierat något band men självklart finns många av deras melodier och ackordföljder samlat i en miljard andra låtar. Det är så det fungerar.

Pqman
2009-09-14, 08:48
Varför göra det krångligare än det är, ursprungsargumentet var att bra (=originell, unik, annorlunda etc. och inte bara plagierad mer-av-samma) musik tar skada av hur exploaterad branschen är, och Idol var ett typexempel på detta. Möjligheterna för en talangfull musiker (i t.ex USA) som inte gör precis vad alla andra gör att slå igenom idag jämfört med 80-talet är kraftigt decimerade.Att skivbolagen sedan 80-talet kraftigt minskat satsningen på nya originella artister har ju sin simpla förklaring, fildelning.
Med dagens marknadsförhållanden finns det inte uttrymme att satsa på annat än det man vet ger avkastning.

Och det här är inget hittepå, det är bara att kolla på musiken som finns där och på banden som glöms av eller inte har någon möjlighet alls att bryta sig in i den marknaden, för att de inte är vackra, har en viss attityd eller stil, och därför inte kan sälja produkter. De flesta "hypade" band som aldrig når radion gör inte det för att dom är annorlunda utan för att dom helt enkelt suger dase. Det är knappast bara "mainstream-radiomusik" som suger dase idag.

Bryr man sig inte om musik lever man väl kanske lyckligt ovetande, för oss andra innebär det betydligt mindre kvalitet och variation på sakerna som kommer ut nuförtiden.Att människor lyssnar på det som slängs i ansiktet på dom är knappast den största orsaken till det urvattnade utbud av kvalitetslös sörja som erbjuds idag(då snackar jag inte bara mainstrem-musiken). Det är simpelt, försvinner pengarna ur branschen försvinner talangen.

Scratch89
2009-09-14, 09:06
-Vad ska jag göra med min fucking hårdrock?
-Ta're lugnt, vi sa att det skulle komma en allmän musikdiskussion, ni sa ok :)

Ja om hårdrocken spelades i radio? Det skulle vara delvis som nu... det som är nu är att man i produktionen överanvänder kompressor och arrangerar låtar för att det inte ska bli några tysta partier. I både tv och radio (nu snackar vi inte webbradio, där vet jag inte) klipps dessutom oftast intron och outron bort (i radio snackar dock programledaren ofta under outrot).

Alla dessa 3 faktorer ger att musiken går mot ett jämnt flöde, man skulle kunna säga radioförpackad musik helt enkelt.

Ett exempel på musik som passar dåligt i radio då det faktiskt blir helt tyst mitt i låten. Radio är gjort för att man INTE ska lyssna på det utan för att man ska jobba effektivt till det. Annars hade inte arbetsgivarna varit så glada.

Detta är föredömligt arrangerad musik och just därför tror jag inte man får höra den i radio. Den här låten, som har årets hittils starkaste melodi (ihop med Prodigy), har sedan den lades upp visats 10 gånger om dagen så den har knappast gått i något enkelriktat media.
8AAQH8t7GiY

Det finns en massa mainstream-hårdrock - fast den är inte så mainstream som radiopop. Nu tror jag inte gamla tanter skulle bli så glada om den hårdrocken gick i radio men i princip förhåller sig den hårdrocken till övrig hårdrock såsom indiepop förhåller sig till övrig pop.

Detta är vad jag föredrar att kalla metalcore, vad andra kallar modern amerikansk hårdrock. Att jag kallar det metalcore är bland annat för att det funkar bättre att namnge stilen i andra länder, där banden har lite annorlunda stil. Jag kallar tex In Flames och Sonic Syndicate för Göteborgs-metalcore. Med det här synsättet finns det även Göteborgs-metalcore på andra ställen, tex Stockholm.

Man skulle kunna tänka sig att kalla det metal bara men det finns många sorters metal. Det finns inte kvar så mycket från det ursprungliga metalcore men andan finns där. Det stötiga. Detta är musik utan alltför mycket dynamik, och skulle därför kunna passa i radio. Jag skulle tippa att det finns mycket halvsmå amerikanska radiostationer som sänder det.

Jag har fått 300-400 nätverksförfrågningar från sådana amerikanska "metalcore"band de senaste åren. Ingen överdrift. Några i veckan i 3 år. Så man kan lugnt snacka om en mainstreamvåg.

Att Idol handlar om pop i första hand är inte så konstigt. Det är lagom "klassiskt" - bygger på melodier - men inte FÖR klassiskt (musiknörderi).

Tack för ett jättebra inlägg! Det känns bra att diskutera med någon som inte skriver kryptiskt.

jwzrd
2009-09-14, 09:16
Tack för ett jättebra inlägg! Det känns bra att diskutera med någon som inte skriver kryptiskt.

Haha, så lamt. Njut av dagens Gorby's :)

Halldin
2009-09-14, 09:16
Att skivbolagen sedan 80-talet kraftigt minskat satsningen på nya originella artister har ju sin simpla förklaring, fildelning.
Med dagens marknadsförhållanden finns det inte uttrymme att satsa på annat än det man vet ger avkastning.
De flesta "hypade" band som aldrig når radion gör inte det för att dom är annorlunda utan för att dom helt enkelt suger dase. Det är knappast bara "mainstream-radiomusik" som suger dase idag.
Att människor lyssnar på det som slängs i ansiktet på dom är knappast den största orsaken till det urvattnade utbud av kvalitetslös sörja som erbjuds idag(då snackar jag inte bara mainstrem-musiken). Det är simpelt, försvinner pengarna ur branschen försvinner talangen.
Jag tror det är att ta en väldigt lätt utväg att skylla på fildelning. Jag skulle snarare säga att folk fildelar för att musiken inte är värd att köpa eftersom den ändå låter som allt annat och banden läggs ner efter några år.

Jag talar varken om hypade band eller band som nödvändigtvis ska nå just radiomediet här (varför det är just radio som dyker upp hela tiden i konversationen vet jag icke), men poängen kvarstår att det är svårare att slå igenom med något nytt nu än förr.

Scratch89
2009-09-14, 09:18
Haha, så lamt. Njut av dagens Gorby's :)

:)

frambogir
2009-09-14, 09:18
Jag tycker att Idol är underhållande.

Nordström
2009-09-14, 12:22
Först säger du att jag har fel när jag säger att många låtskrivare plagierar andras låtar och sedan följer du upp det med att säga att samma ackordprogressioner upprepas oavsett musikstil vilket säger emot det du först stod fast vid.

Nej det gör det inte. Originalitet har mycket lite med ackordföljden att göra, som jag skrev.

Då vill jag kalla dig naiv.

Det är du som naiv som tror att originalitet ligger i ackordföljden. Originalitet ligger i sången, melodin, instrumentation, arrangering, rytmisk variation, synkopering, osv.


När du kallar mig okunnig förstår du inte poängen med vad jag har försökt säga hela tiden, att popmusik är simpel och lätt för "den vanliga lyssnaren" att lyssna på eftersom den låter som det som innan spelats på radio.

Ja det jag väl. De flesta band går i någon annans fotspår både vad det gäller image och musik oavsett musikstil. Och förövrigt så är dem vanligaste musikstilarna simpla.

Antagligen kommer du försöka hitta svagheter i mitt inlägg som du kan attackera för att fortsätta en meningslös diskussion men jag kan ge dig en uppgift istället; Kolla på "Axis of awesome - the four chord song" för att höra några av de kända poplåtarna som använder just dom fyra ackorden och sedan försöker du hitta ett band som Dream Theater (bandet som John Petrucci, mannen i din avatarbild, spelar i) har plagierat någon av sina låtar från. Om du sedan tycker att Dream Theater är lika originella som ett vanligt popband... Ja, då ger jag upp.

http://www.youtube.com/watch?v=WmwleBwba8c Den här låten låter ju rätt standard t.ex. Inga nya ackordföljder direkt. Dream theater tycker jag inte har något med den här tråden att göra, dem kan vi diskutera i någon annan tråd.

<Mike>
2009-09-14, 13:40
Pqman, det är klart att just ackordföljder återkommer och det har jag inte sagt något annat om någonstans men de ändlösa möjligheterna som finns med hur man sätter ihop en låt är helt enkelt ändlösa, det finns miljoner nya sätt att skriva låtar som låter egna och inte stulna från någon annan. Det är som med konstnärer, bara för att dom kanske använder samma redskap blir inte tavlan mindre originell, förutsatt att man inte sitter och målar av någon annan.
Så om du försöker säga att det inte finns något band med originell musik för att det inte finns nog med skalor att täcka upp det, då vet du tyvärr inte vad du pratar om. Sedan säger du att originalitet har lite med melodier att göra och följer upp det med att säga att ABBA hade banbrytande melodier. Originella antar jag att du menar? Eller oj, originalitet hade inte något att göra med melodier.
Du säger emot dig själv. Originalitet i musik har massor att göra med melodier, melodier och harmonier är ju vad musik består av!

Vad är då originalitet i musik? Det är inte när man skriver något som inte liknar något som nånsin gjorts tidigare för det är helt enkelt omöjligt. Originalitet är något som till stor del skiljer sig från resten. Och dom flesta låtarna man hör på radion passar inte in på den beskrivningen.

Och Nordström, inte någonstans har jag sagt att originalitet bara ligger i ackordföljderna, ännu en gång kontrar du helt enkelt bara för att kontra. Det förstår väl vem som helst att det finns så mycket mer i musik än bara ackordföljder.

Vad jag har sagt hela tiden, och nu säger jag det igen, är att väldigt många musiker stjäl från andra och dom gör det medvetet. Det förekommer såklart överallt men till störst del inom dagens populärmusik helt enkelt för att musiken är enkel och det finns mycket pengar i branschen.

sascha
2009-09-14, 14:06
6VAkOhXIsI0

snej
2009-09-15, 19:42
Alexander eller vad han hette, med kepsen och som skrivit låten själv han sjöng, han var fan riktigt jävla bra. Jihde copycaten var helt ok med :)

Lellan
2009-09-15, 19:44
Alexander eller vad han hette, med kepsen och som skrivit låten själv han sjöng, han var fan riktigt jävla bra. Jihde copycaten var helt ok med :)

Gillade också kepskillen med vibratot! :thumbup:Kan bli kul att följa.. Jihdecopycaten dög, inte mer.

Jpn
2009-09-15, 19:46
Plus ett på Lellan :thumbup:

mattilainen
2009-09-15, 19:46
vad hette den där låten som spelades i bakgrunden när dom visade när någon hade gått vidare. gick något med

Why.... take so long time to find. Eller något i den stilen. Någon som vet? Den är känd

mojoo
2009-09-15, 20:20
Gillade också kepskillen med vibratot! :thumbup:Kan bli kul att följa.. Jihdecopycaten dög, inte mer.

+1

Grym kille. Han vinner :)

Matsa
2009-09-15, 20:22
...man bör alltså börja lyssna på "riktig" musik istället för det som spelas på radion för att då han man en.. icke-"icke-musiksmak"? Eller?

Det är faktiskt rätt luddigt det du skriver :)

Det jwzrd säger förstår jag som att folk får lyssna på vad fan som helst så länge de faktiskt lyssnar på det. Det handlar om att ta ställning till det man lyssnar på, då har man en smak och om det sen är en bra eller dålig smak spelar mindre roll. Har jag förstått det rätt då?

För övrigt så fick den här diskussionen mig att tänka på en viss scen i Yrrol... Men du lyssnar ju inte! Men du hör ju inte!! Lyckades tyvärr inte hitta den på youtube annars hade jag lagt in den. :/

Pudzianovski
2009-09-18, 19:44
Killen som körde Skid Row "18 and life"....grym som fan! Bara låtvalet borde göra att han får en bonus på 50 000 kr. Dessutom sjöng ju riktigt jävla bra också så han borde få ytterligare 50 000 kr i bonus där med.

snej
2009-09-18, 19:46
Killen som körde Skid Row "18 and life"....grym som fan! Bara låtvalet borde göra att han får en bonus på 50 000 kr. Dessutom sjöng ju riktigt jävla bra också så han borde få ytterligare 50 000 kr i bonus där med.

PMa så får du hans kontonr!

Pudzianovski
2009-09-18, 19:46
PMa så får du hans kontonr!

Har du hans telefonnummer också? så jag kan ringa och skrika att du var bäst i år.

snej
2009-09-18, 19:50
Har du hans telefonnummer också? så jag kan ringa och skrika att du var bäst i år.

Haha fan va sjukt, typ 30 sek efter jag postade tidigare inlägg så damp ett PM ner. Jag tänkte du kanske nappade :D

Nää PMet var orelevant :)

Pudzianovski
2009-09-18, 20:00
Erik heter han visst: http://www.tv4.se/1.1216341/2009/09/18/jag_skulle_ge_min_arm_for_din_rost_erik

kålman
2009-09-18, 20:00
Sautan va bra killen som gick vidare pÅ sista chansen Är!

stafh
2009-09-18, 20:14
Sautan va bra killen som gick vidare pÅ sista chansen Är!

+1. Han och operakillen från lund är lätt mina favoriter i år.

oath5
2009-09-19, 09:53
Sautan va bra killen som gick vidare pÅ sista chansen Är!

+1 fick gåshud över hela ryggen när han börja sjunga

Scratch89
2009-09-19, 10:04
Jag såg på ett par av veckans avsnitt nu, då jag hade missat dem. Nicole Walles som kom vidare i Gävle hade en riktigt, riktigt snygg kropp. Dansare och vig var hon också. :D

http://video.aol.co.uk/video-detail/nicole-walles-idol-2009/100170217

EDIT: Ja just ja. Hon sjöng väl bra också...

shut teh face
2009-09-19, 12:24
Jag tycker det finns ett par bra är bra. Han Erik till exempel. Den enda tjejen jag tycker är bra är hon med rastaflätor.

Hank
2009-09-20, 21:04
Det är ju en vansinnig skillnad på årets deltagare jämfört med förra.

Årets är alltså grymt mycket bättre.

stevebc
2009-09-20, 21:22
Åh! Idol är en av dom saker jag saknar mest från Sverige för tillfället. Tur att det sänds på TV4:s hemsida. Hade inte en aning om att det hade börjat.

stevebc
2009-09-20, 21:28
Typ idol i england. Herrejävlar vad bra de är!!

lcBJoMoNcnMFy helvete. Rös när låten satte igång i början. Han gör det verkligen med energi och en jävla glöd, en av detta milleniums bästa låtar. Inte den bästa rösten för att sätta tonerna som han ska, men den är perfekt för den här låten. Fan vad grym.

Scratch89
2009-09-20, 22:07
Det som förstörde Jamie Archers uppträdande lite, tycker jag är hans "yeah!" och "come on!" osv som han måste slänga in mellan textraderna som någon jäkla hiphoppare. Riktigt bra oavsett, dock.

CVN
2009-09-20, 22:49
Håller med övriga, Erik var riktigt jävla grym. Hoppas han vinner idol, kommer i alla fall sitta och hålla på han.

Dreas
2009-09-20, 23:00
Håller med övriga, Erik var riktigt jävla grym. Hoppas han vinner idol, kommer i alla fall sitta och hålla på han.Jävlar vad bra han gjorde Daughtrylåten!

erks
2009-09-20, 23:12
Jag tyckte att Erik var totalt ointressant.

stevebc
2009-09-20, 23:13
Han hade en skön Doughtry-röst (stavning). Personligen skiter jag i hans personlighet. Använder han sin röst till bra låtar istället för skit som Doughtry (som han gjorde på audition) så blir jag nöjd. Det var samma med Kevin Borg som förra säsongen förvånade mig med att sjunga bra låtar ofta, istället för att smöra ner sig totalt. Men visst var han ointressant och smörig ändå.

clinteastwood
2009-09-20, 23:17
Killen som sjöng scorpions- still loving you, verkar rätt så intressant....

erks
2009-09-20, 23:24
Han hade en skön Doughtry-röst (stavning). Personligen skiter jag i hans personlighet. Använder han sin röst till bra låtar istället för skit som Doughtry (som han gjorde på audition) så blir jag nöjd. Det var samma med Kevin Borg som förra säsongen förvånade mig med att sjunga bra låtar ofta, istället för att smöra ner sig totalt. Men visst var han ointressant och smörig ändå.

Nu vet jag inte om du svarade mig.

Jag syftade inte på hans personlighet utan på rösten. Sjukt tråkig helt enkelt.

stevebc
2009-09-20, 23:26
Nu vet jag inte om du svarade mig.

Jag syftade inte på hans personlighet utan på rösten. Sjukt tråkig helt enkelt.Ah okej. Håller med om att den typen av röst ofta (över)används när det kommer till den värdelösa genren post-grunge och Doughtry-skit och att den där blir tråkig. Men i en bra låt, där den också passar, tycker jag den är grym.

Scratch89
2009-09-21, 07:47
Om Erik lär sig sjunga med dynamik kan det bli asbra. Det värsta som finns är när en sådan röst går på max hela tiden, t.ex Nickelback.

Fatalist
2009-09-21, 08:31
Haha jag har slagit polacken som gick vidare från Malmö-auditionen på käften under min värnplikt.

Pirko
2009-09-21, 10:21
Haha jag har slagit polacken som gick vidare från Malmö-auditionen på käften under min värnplikt.

Varför?

Tonto
2009-09-21, 10:36
Haha jag har slagit polacken som gick vidare från Malmö-auditionen på käften under min värnplikt.

0wXxCSwnjlk


?

gz.

ryss
2009-09-21, 13:24
Fy helvete. Rös när låten satte igång i början. Han gör det verkligen med energi och en jävla glöd, en av detta milleniums bästa låtar. Inte den bästa rösten för att sätta tonerna som han ska, men den är perfekt för den här låten. Fan vad grym.

exakt samma hos mig, jäädrar rös genom hela videon

slimbo
2009-09-21, 14:07
Haha jag har slagit polacken som gick vidare från Malmö-auditionen på käften under min värnplikt.

du e iallafall min nya IDOL

LindaS
2009-09-29, 19:39
Hoppas Mariette går vidare! Hon har grym potential, hoppas hon visar "allt" snart. Kände inte igen henne först, men har sett henne live både i folkpark och på rockscen.

Timme
2009-09-29, 20:07
Jag tycker Erica är fin och bra men min favorit är Tova *cupid*

stevebc
2009-09-29, 20:31
Gaah!!! Kan inte kolla på TV4:s hemsida för jag är i fel land :(

Får bli youtube för mig. Länka gärna in de klipp ni gillar!

Rockhard
2009-09-29, 20:37
Idol blir sämre för varje år. Jag antar att dom som är nåt redan varit med. Den som har varit bäst är ju Darin och det var i första säsongen...

mini
2009-09-29, 20:41
Idol blir sämre för varje år. Jag antar att dom som är nåt redan varit med. Den som har varit bäst är ju Darin och det var i första säsongen...

Jag tänkte precis tvärt om idag. Många bra.

Rockhard
2009-09-29, 20:42
Jag tänkte precis tvärt om idag. Många bra.

Jaha. Jag har inte tittat på det i år. Tänkte mera på de senaste årens program.

Scratch89
2009-09-29, 21:02
Jaha. Jag har inte tittat på det i år. Tänkte mera på de senaste årens program.

Jahaja. I år är det dock betydligt bättre än vanligt, och juryn har sågat rätt så hårt bland folk som inte har något speciellt att bjuda på.

clork
2009-09-29, 21:17
Juryn är betydligt bättre än förra IMO.

stevebc
2009-09-29, 21:34
Jag tänkte precis tvärt om idag. Många bra.+1

Juryn gör betydligt bättre val nu. Innan med den förra skitjuryn som var taskiga på ett dåligt sätt (pinsamma rip-offs av Simon Cowell m fl på svengelska) så valdes riktiga smöriga grabbar och tjejer. Nu kommer det iaf in lite sköna människor, som i förra säsongen med han lille killen (Johan?) samt singer/songwritern från Lund. Ej att förglömma heller hårdrockar-Petri som faktiskt gick vidare men försvann.

Årets säsong har jag inte så mkt koll på men dels var det hon grymma tjejen från Falkenberg(?) och killen som sjöng 18 and life.

Nordström
2009-09-29, 21:52
Idol blir sämre för varje år. Jag antar att dom som är nåt redan varit med. Den som har varit bäst är ju Darin och det var i första säsongen...

Du har fel. Darin gjorde ganska många svaga framträdanden iaf mot slutet av tävlingen och Daniel eller vad han hette är den sämsta idolvinnaren så här långt.

Scratch89
2009-09-29, 22:27
Jag tycker Erica är fin och bra men min favorit är Tova *cupid*

Hon är bedårande söt!

LindaS
2009-09-29, 22:28
+1
Årets säsong har jag inte så mkt koll på men dels var det hon grymma tjejen från Falkenberg(?) och killen som sjöng 18 and life.Harplinge/Halmstad

stafh
2009-09-30, 19:11
Patrik sög :/

KlopFer
2009-09-30, 19:14
Jovars, men tyckte ändå han var hyfsad :)

Frantic
2009-09-30, 19:24
Rasmus är riktigt dålig.

KlopFer
2009-09-30, 19:25
pungspark

stafh
2009-09-30, 19:31
rasmus är riktigt dålig.

+1

KlopFer
2009-09-30, 19:31
Carl var bättre skit!

frambogir
2009-09-30, 19:41
Usch vad bra Rabih är!

snej
2009-09-30, 19:42
Calle o Zlatan bäst hittils. Men än har inte hårdrockarn sjungt :)

Tonto
2009-09-30, 19:42
shit va rabih chocka mig, tyckt han varit skit genom hela tävlingen nu. Nu vände han på steken (hehe fany if u know what he wörk with)

Nible
2009-09-30, 19:47
Carl sög. Rabih har varit bäst hittills idag, men Erik kommer toppa det strax.

snej
2009-09-30, 19:56
OK, Erik pwnade alla totalt. Vilken jefla röst!

Nordström
2009-09-30, 19:56
Erik var grym, klart bästa framträdandet så här långt.

Scratch89
2009-09-30, 19:59
Erik hör inte hemma i den här tävlingen. Han ska stå på en stor scen i något episkt band.

Rasmus är jättebra, men han förstörde låten som fasen. Varför låter det som om han bryter av stavelserna mitt i?

Rabih sjunger bra, men är rätt tråkig och spelade rätt safe.

Carl, ptja, fel låtval.

Patrik var inget vidare alls.

Det blir Erik och Carl som går vidare, tror jag.

KlopFer
2009-09-30, 19:59
Man borde förbjuda äckliga fjortisar som har en skrikröst över 120dB! helvete vad irriterande.

Pirko
2009-09-30, 20:00
Vi kan väl lika gärna vara ärliga. Erik är bäst i hela tävlingen. Röst, uppträdande och stil. Dom kan lika gärna ge han skivkontraktet. Han äter ju resten till frukost.

snej
2009-09-30, 20:02
Erik hör inte hemma i den här tävlingen. Han ska stå på en stor scen i något episkt band.

Rasmus är jättebra, men han förstörde låten som fasen. Varför låter det som om han bryter av stavelserna mitt i?

Rabih sjunger bra, men är rätt tråkig och spelade rätt safe.

Carl, ptja, fel låtval.

Patrik var inget vidare alls.

Det blir Erik och Carl som går vidare, tror jag.

Var det inte hans konstanta wajlande (grym stavning) som juryn klagade på som sabbade? De 10 sek han fick efter uppträdandet lät ju betydligt mycket bättre.

Frantic
2009-09-30, 20:04
Erik är den bästa svenska idoldeltagaren genom alla säsonger. Nu tycker jag iofs inte att de som har varit med i Idol hittills har varit så jättebra men Erik är grym.

Marcüs
2009-09-30, 20:08
Den blonda killen som hade lite raspig röst hade bra röst med sjöng otroligt falskt. Det är ju ett skämt att juryn berömmer honom..

tommie-92
2009-09-30, 20:12
Erik är helt fenomenal, grymt!

Scratch89
2009-09-30, 20:15
Var det inte hans konstanta wajlande (grym stavning) som juryn klagade på som sabbade? De 10 sek han fick efter uppträdandet lät ju betydligt mycket bättre.
Jo, fast wailandet i sig handlar om att man får upp ett ordentligt vibrato, inte att man bryter av orden mitt i. Det lät som om han inte kunde texten.

Den blonda killen som hade lite raspig röst hade bra röst med sjöng otroligt falskt. Det är ju ett skämt att juryn berömmer honom..
Eh...

KalleBalik
2009-09-30, 20:23
Den blonda killen som hade lite raspig röst hade bra röst med sjöng otroligt falskt. Det är ju ett skämt att juryn berömmer honom..

Jag tror att du är tondöv.

stafh
2009-09-30, 20:23
Han svajade faktiskt på ett par toner men överlag var det knappast "falskt". Har man en sån röst så är det ok att inte sätta allt helt 100%.

stevebc
2009-09-30, 20:47
Menar ni jag-sjunger-18-and-life-bättre-än-originalet-Erik? Isf kommer jag nog hålla med er :)

snej
2009-09-30, 20:49
Menar ni jag-sjunger-18-and-life-bättre-än-originalet-Erik? Isf kommer jag nog hålla med er :)

Ja han är stört bra. Han kommer vinna hela skiten.

stevebc
2009-09-30, 21:02
kuzj4tm4LNw

Grymve! Fast låten var skitkass.

Halldin
2009-09-30, 21:04
Menar ni jag-sjunger-18-and-life-bättre-än-originalet-Erik? Isf kommer jag nog hålla med er :)
Lul, han sjunger ju inte bättre än originalet.