handdator

Visa fullständig version : Maltodextrin


paulos
2009-09-08, 17:11
Hej hur är det med snabba kolhydrater så som malto innan passet kan det vara dåligt med snabba kolhydrater? har hört att malto innehåller mkt socker?

Jag brukar äta kolhydrater på morgonen och efterpasset , men nu kommer jag å jobba länge så det blir sent så jag kommer få träna direkt efter jobbet , tänkte att jag flyttar kolhydraterna från frukosten till innan träningen med proteindrinken och så äter jag ris o så efter gymmet också.

vicarious
2009-09-08, 17:29
Hej hur är det med snabba kolhydrater så som malto innan passet kan det vara dåligt med snabba kolhydrater? har hört att malto innehåller mkt socker?

Jag brukar äta kolhydrater på morgonen och efterpasset , men nu kommer jag å jobba länge så det blir sent så jag kommer få träna direkt efter jobbet , tänkte att jag flyttar kolhydraterna från frukosten till innan träningen med proteindrinken och så äter jag ris o så efter gymmet också.

Malto är snabba, rena kolhydrater. Äter du malto till frukost? :confused:

Om du vill kan du ta lite malto innan eller under passet för att få lite mer ork, ja.

Degpekka
2009-09-08, 17:42
Kcal in vs kcal ut. Vid diet är runt träningen ända gången som jag intar snabba kolhydrater, och det funkar bra. Smaksak.

Eddie Vedder
2009-09-08, 17:48
har hört att malto innehåller mkt socker?

Vad menar du med "socker" här? Om du syftar på det man i vanliga fall kallar "socker", dvs sackaros (strösocker som man har i godis t.ex.) så är det fel. Maltodextrin än kolhydratpulver, en sockerart men inte den typen av socker.

Men rena kolhydrater helt fritt från annan näring.

Jag brukar äta kolhydrater på morgonen och efterpasset , men nu kommer jag å jobba länge så det blir sent så jag kommer få träna direkt efter jobbet , tänkte att jag flyttar kolhydraterna från frukosten till innan träningen med proteindrinken och så äter jag ris o så efter gymmet också.

Visst kan du göra så m du vill, själv hade jag aldrig tagit malto överhuvudtaget. Varför inte låta de kolhydraterna du stoppar i dig komma från enbart mat?

paulos
2009-09-08, 18:33
Malto är snabba, rena kolhydrater. Äter du malto till frukost? :confused:

Om du vill kan du ta lite malto innan eller under passet för att få lite mer ork, ja.

Nej jag äter havregrynsgröt till frukost , men eftersom jag inte kommer hinna med att äta någon måltid så är jag tvungen å ta någon drink.

Vad menar du med "socker" här? Om du syftar på det man i vanliga fall kallar "socker", dvs sackaros (strösocker som man har i godis t.ex.) så är det fel. Maltodextrin än kolhydratpulver, en sockerart men inte den typen av socker.

Men rena kolhydrater helt fritt från annan näring.



Visst kan du göra så m du vill, själv hade jag aldrig tagit malto överhuvudtaget. Varför inte låta de kolhydraterna du stoppar i dig komma från enbart mat?

Aha okej jo jag undrade om det var socker så som i godis osv , men som sagt jag hinner inte å äta något , men måste ha kolhydrater i kroppen när jag tränar eftersom jag inte orkar annars, men snabba kolhydrater och långsamma kolhydrater vad är det för någon skillnad under diet? har hört att långsamma ska vara bättre har det något med mättnaden å göra att man blir mer mätt av långsamma kolhydrater?

Tack för svar iallafall!

Ola Wallengren
2009-09-08, 18:48
Långsamma kolhydrater innebär oftast vanlig mat, vilken innehåller mer näring och mättar bättre än maltodextrin. Maltodextrin mättar extremt dåligt i de flesta situationer och innehåller ingen annan näring än kolhydrater och får ses som en ren och snabb energikälla och kan ha sitt berättigande i vissa situationer.

paulos
2009-09-08, 20:14
Långsamma kolhydrater innebär oftast vanlig mat, vilken innehåller mer näring och mättar bättre än maltodextrin. Maltodextrin mättar extremt dåligt i de flesta situationer och innehåller ingen annan näring än kolhydrater och får ses som en ren och snabb energikälla och kan ha sitt berättigande i vissa situationer.

Aha okej tack ska du ha för svaret!

Någon som vet hur mycket gram kolhydrater som kan behövas efter ett styrkepass och som sista mål efter träningen? menar finns de nån speciell siffra man skulle kunna räkna genom? Äter runt 100 gram om dagen. tar just nu typ 70 gram efter träningen.

Eddie Vedder
2009-09-08, 20:20
Aha okej tack ska du ha för svaret!

Någon som vet hur mycket gram kolhydrater som kan behövas efter ett styrkepass och som sista mål efter träningen? menar finns de nån speciell siffra man skulle kunna räkna genom? Äter runt 100 gram om dagen. tar just nu typ 70 gram efter träningen.

Om du äter 100 gram per dag tyker jag du kan behålla det som du kör nu, dvs 70 gram efter träningen. Basera hela det på mat och skippa malton är mitt tips. Ta en proteindrink eller EAA efter passet.