handdator

Visa fullständig version : hjälpa syster med att gå ner


YNWA
2009-09-08, 16:20
tjena

nu har jag lovat att försöka hjälpa syrran med att gå ner i vikt.
hon är inte nöjd med sin kropp, men tyvärr alldeles för lat för att göra något åt det. är en riktig soffpotatis för tillfället.

hon har ingen träningsbakgrund alls. men hon lovade om jag gjorde ett schema med mat och träning att hon skulle följa det.

mått och vikt: 170 cm, 86 kg.

vi har en crosstrainer hemma, är väl det ända som hon någon gång tränat på.

vad ska jag börja med tycker ni ?

några tips vad gäller maten och träningen ?

jag har tränat hela livet och tränar fotboll ca 5 ggr i veckan, så en del kan man väl om träning :).

men skulle bli tacksam för hjälp att komma igång med det här lilla projektet.

kelk
2009-09-08, 16:37
Sätt henne på en VLCD. Verkar vara kul att se resultat fort till en början. Efter ett par veckor kan du väl introducera lite riktig och bra mat.

Onigiri
2009-09-08, 16:38
Crosstrainer @ 30 min 4 gånger i veckan vore en fin start, samt en promenad varje dag när det passar bäst i 30-60 min. Dra ner på pasta och bröd i första hand skulle jag gjort eftersom det mättar dåligt enligt mig och är väldigt enkelt att överäta. Börja äta mera kyckling/magert kött och fisk kan kanske vara något? Hur är det med godis/dricka/annat snask?

Fru_Flisa
2009-09-08, 16:44
Det räcker med att ställa om matvanorna. Om du ska ge henne ett kostschema så lär du ju ha koll på vad som är bättre mat och vad hon bör hoppa över för viktminskning.

All aktivitet utöver det är bara +, så länge hon inte kompenserar träning eller motion med att äta över energibehovet.

trollduva
2009-09-08, 16:59
Försök hitta någon träningsform som hon tycker är kul. Det är den hon kommer att fortsätta med, det är ingen idé att tvinga sig själv till något som man inte tycker om "bara" för att komma i form.

TehSaxo
2009-09-08, 17:56
Börja med att ta bort allt godis/chips/läsk :)

Fredrik_S
2009-09-08, 18:14
Var väldigt försiktig med att utforma ett kostschema. Det tar lång tid och kräver ständig dialog er emellan.
Det måste vara något hon kan tänkas göra vecka ut och vecka in. Inte bara under de stunder hon känner att "nu ska jag hålla mig" "nu lovar jag" osv osv.
Du måste hela tiden lyssna på hur hon känner hur hon mår, vad hon upplever som jobbigt med kostshemat, vad som får henne att falla utanför när hon gör det osv osv...
Berätta för henne att det i princip är omöjligt att inte känna sig sugen och hungrig när man äter mindre än man är van vid, hur "nyttigt" man än gör det.
Ett kaloriunderskott skapar nästan alltid ett måtligt till kraftigt nedsatt humör.

Det räcker inte att vara bestämd och disiplinerad 23h och 55 minuter per dygn om 5 minuter går åt till att sätta i sig godis och liknande.

oath5
2009-09-08, 18:16
Var väldigt försiktig med att utforma ett kostschema. Det tar lång tid och kräver ständig dialog er emellan.
Det måste vara något hon kan tänkas göra vecka ut och vecka in. Inte bara under de stunder hon känner att "nu ska jag hålla mig" "nu lovar jag" osv osv.
Du måste hela tiden lyssna på hur hon känner hur hon mår, vad hon upplever som jobbigt med kostshemat, vad som får henne att falla utanför när hon gör det osv osv...

Det räcker inte att vara bestämd och disiplinerad 23h och 55 minuter per dygn om 5 minuter går åt till att sätta i sig godis och liknande.

Jävligt bra svar! :thumbup:

Fredrik_S
2009-09-08, 18:18
Vad gäller träningen så måste du också försöka hitta något hon kommer fortsätta med regelbundet.
Det är bättre med 20 minuter promenad varje dag än 60 minuters joggning 1 dag och sen aldrig mer.

För långa pass för någon som aldrig tränar eller har minsta intresse för träning kommer väldigt ofta leda till inga pass.

patrikjo
2009-09-08, 18:29
För att få henne att behålla motivationen tror jag det gäller att hon ser resultat.
Få henne att ta lite mått på sig själv, gärna några bilder också. Ta nya mått och bilder efter en månad och se om det har hänt något.

Dessutom tycker jag du ska lära henne lite om kost och träning. Se till att hon förstår vad hon behöver äta, kaloribalans, osv. Se till att hon inte behöver vara beroende av att du helspikar ett schema åt henne, utan låt henne göra som hon trivs bäst.

Lycka till!

YNWA
2009-09-08, 19:33
tack så hemskt myket för alla svar :). mycket utförliga och bra svar

känns redan nu som att man blev lite klokare på hur man ska börja.

återkommer senare!

TehSaxo
2009-09-08, 20:19
Var väldigt försiktig med att utforma ett kostschema. Det tar lång tid och kräver ständig dialog er emellan.
Det måste vara något hon kan tänkas göra vecka ut och vecka in. Inte bara under de stunder hon känner att "nu ska jag hålla mig" "nu lovar jag" osv osv.
Du måste hela tiden lyssna på hur hon känner hur hon mår, vad hon upplever som jobbigt med kostshemat, vad som får henne att falla utanför när hon gör det osv osv...
Berätta för henne att det i princip är omöjligt att inte känna sig sugen och hungrig när man äter mindre än man är van vid, hur "nyttigt" man än gör det.
Ett kaloriunderskott skapar nästan alltid ett måtligt till kraftigt nedsatt humör.

Det räcker inte att vara bestämd och disiplinerad 23h och 55 minuter per dygn om 5 minuter går åt till att sätta i sig godis och liknande.

Fredrik S for President!

Quint
2009-09-10, 13:39
Snarare än att utforma ett helt kostschema åt henne så kanske det kan vara en ide att försöka få reda på, så exakt som möjligt, vad hon stoppar i sig en genomsnitts-dag, kanske genom att hon för logg över allt hon äter & dricker i en vecka.

Med den informationen kan du sedan, med lite tur, hitta ställen där du kan åstakomma stora resultat med små förändringar, så att det inte blir så jobbig omställning för henne.

För att ta mig själv som exempel, när jag bestämde mig för att gå ner i vikt så insåg jag att jag verkligen hällde i mig löjliga mängder kalorier varje dag då jag drack 2-3 liter mjölk / dag, så i mitt fall kunde jag lätt skapa ett stort kalori-underskott genom att byta ut större delen av mjölken mot vatten och kunde då ändå fylla på med lite frukt och/eller bröd på kvällen så att jag inte blev för hungrig. Så jag åt faktiskt mer än tidigare, men hällde i mig färre flytande kalorier.

Givetvis kan man inte alltid hoppas på att hitta så lätta förändringar, men det är ändå bra att börja leta efter de små ändringarna som får så stor effekt som möjligt, då känns det inte så överväldigande att börja ändra sin livsstil. När man sedan kommer igång och ser resultat så är det lättare att motivera sig till fler förändringar.

johanhej
2009-09-10, 13:59
Bästa tipset jag kan ge är att sluta HELT med godis, läsk, chips, kakor och allt sånt smarrigt.

Detta kommer vara svårt i början men när hon väl kommit över "barriären" så kommer det inte vara några problem alls. All annan mat kommer smaka så otroligt mycket bättre.

Blomstrande
2009-09-10, 14:37
Det räcker med att ställa om matvanorna. Om du ska ge henne ett kostschema så lär du ju ha koll på vad som är bättre mat och vad hon bör hoppa över för viktminskning.

All aktivitet utöver det är bara +, så länge hon inte kompenserar träning eller motion med att äta över energibehovet.

+1

Ändra/minska på energiintaget är nummer ett.
Då kommer hon gå ner i vikt även utan träning :)

Lika bra att hon börjar nu innan vikten har skenat iväg. Lycka till!!

YNWA
2009-09-18, 23:32
tack för alla svar, verkligen uppskattat!

syrran har kommit igång med träningen på ett bra sätt.

det har i alla funkat hyfsat nu första veckan, hon kör crosstrainer 3-4 ggr i veckan/30 min.

något kostschema har jag inte satt ihop till henne. utan där ska hon bara försöka minska på kolhydraterna och fettet. och självklart inte äta något "skräp".

Fredrik_S
2009-09-19, 10:08
tack för alla svar, verkligen uppskattat!

syrran har kommit igång med träningen på ett bra sätt.

det har i alla funkat hyfsat nu första veckan, hon kör crosstrainer 3-4 ggr i veckan/30 min.

något kostschema har jag inte satt ihop till henne. utan där ska hon bara försöka minska på kolhydraterna och fettet. och självklart inte äta något "skräp".

Gå inte för fort fram med kosten bara.
Om det är så att hon tidigare ätit mycket godis och sånt så blir det för mycket om man även ger sig på kohydrater och fett från den vanliga maten.

Det är bättre att bara plocka bort skräpet först för att inte riskera att det blir totalkrash och ändå massa skärp.
Det jag menar är att om man tar bort skräp och samtidigt skär ner på måltiderna så är risken att det i stället blir ännu mer skräp pga måltiderna ger för lite....