handdator

Visa fullständig version : Hur mycket pulver?


Trivia
2003-08-29, 12:54
Hej på er!
Nu har jag äntligen skaffat mig mitt första proteinpulver, och det blev en kilo Whey 80 med chokladsmak. Först hade jag främst tänkt använda det som smaksättare i stället för t.ex. Oboy... Jag tänkte att det kan vara ytterligare ett sätt att förbättra förutsättningarna att nå mitt mål.

För den som inte "hört": jag håller alltså på med ett "viktökningsprojekt" efter att blivit fri från mina ätstörningar. Kör nu tre gånger styrka i veckan utan aerobisk träning för att få vågen att börja visa omkring 8 kilo mer.

Tillbaka till min fråga. Nu har jag dock börjat tänka i lite andra banor med proteinpulvret också, och har tänkt börja ta en proteindrink genast efter träningen, men vet inte riktigt hur mycket pulver jag borde ta. Jag väger lite på 40 kg... Och ni vet ju allt här, så jag tänkte höra med er ;)

Linnet
2003-08-29, 13:03
30 gram tycker jag, Hoppas du lyckas vända allt, och gå upp. Lycka till:thumbup:

King Grub
2003-08-29, 13:19
30 gram låter bra, tycker jag också. Med tanke på din låga kroppsvikt blir det en rejäl dos för din muskler att gotta sig åt. Lycka till med planerna! :thumbup:

-GP-
2003-08-29, 13:47
Glöm inte att få i dig kolhydrater också efter träningen! Annars förbränns proteinet istället för att gå till musklerna.

Hoppas det går bra med viktökningen, det kommer du att må bra av! :thumbup:

Trivia
2003-09-03, 11:51
Hej igen alla experter!
Stort tack för alla svar. Tar nu omkring 30 g. Whey 80 i vatten genast jag kommer ut i omklädningsrummet efter att jag tränat klart. Hoppas mina muskler fattar att ta till sig av den dyrbara drycken ;)

Och jo, jag har nu lite fler frågor lite grann i anknytning till det tidigare...

1. Hur mycket kcal borde jag stoppa i mig per dag?
2. Vilka proportioner kollisar/protein/fett skulle vara optimala?

Stort tack på förhand/ Trivia

King Grub
2003-09-03, 12:07
1. Helt omöjligt att säga utan att veta din vikt, kroppssammansättning och energibehov. Ett ungefärligt värde kan du få fram på:

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html

2. Också individuellt och beroende på vad du gör, ditt energibehov. Men 50E% kolhydrater, 25 E% protein och fett fungerar för mig, men man kan tänka sig hundra andra kombinationer. Huvudsaken är att du får i dig de näringsämnen du behöver.

Gärna snabba kolhydrater till proteindrinken. Vitt bröd, russin, skumgodis, cornflakes, riskakor, dextropur eller liknande.

Trivia
2003-09-03, 14:46
Jodå, jag vet att det är individuellt. Och dum som jag var glömde jag att lägga med en länk till mitt tidigare inlägg, där jag förklarat min situation och uppgett just vikt och sånt... D'oh (citat Homer Simpson ;) ) Att man kan glömma det viktigaste... (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?threadid=12949)

Nåja, en kort resumé ändå:
Jag har lidit av ätstörningar vilket ledde till att vikten gick ned - what a surprise *ironi* I dag ligger jag på about 42 kg till mina 160 cm. Mitt första mål är att gå upp 6 kg för att därefter förhoppningsvis kunna öka ytterligare i takt med träningen.

Jag har ett stillasittande jobb framför dator, men promenerar/cyklar ca. 30 minuter varje dag. Jag styrketränar 3 ggr/vecka (sedan ca. 1½ månad) med uppdelat program. Träningen räcker ca. 45 minuter och innehåller minimalt med aerobisk träning (5 min uppvärmning och 2-3 min nedvarvning). Jag kör 3 set med tunga vikter, 6-8 reps. Har redan nu kunnat se resultat av träningen vad gäller vad jag orkar lyfta *skryt* Och visst, jag måste ha tålamod, jag vet, men det skulle vara kul att börja se resultat på vågen också!

Och mina undringar var alltså:
1. Hur mycket kcal borde jag stoppa i mig per dag?
2. Vilka proportioner kollisar/protein/fett skulle vara optimala?

Tack igen / Trivia

King Grub
2003-09-03, 15:02
Jag kan bara rekommendera att du använder länken jag postade i mitt förra inlägg och beräknar ditt ungefärliga energibehov med den uträknaren, baserat på din aktivitetsnivå. Det är bara att mata in siffror. Då får du fram en ungefärlig siffra som anger ditt energibehov för att hålla vikten stilla. För att öka sakta men säkert lägger du till ett par hundra kilokalorier per dag till den siffran, företrädesvis från protein, långsamma kolhydrater och bra fetter.

Med så relativt mycket träning tycker jag att ganska mycket kolhydrater kan behövas för att orka prestera, så de där 50/25/25 energiprocenten kolhydrater/protein/fett kanske inte vore helt fel att prova på, utifrån den kcal-siffra du får fram.

Trivia
2003-09-03, 15:12
Testade länken genast jag fick ditt tidigare svar, och det blev lite på 1790 kcal. Så, jag tänkte öka nu till ca. 2200 kcal för att gå upp. Skall testa ditt förslag med 50/25/25!

Du kan nog din sak du minsann! Tackar och niger ;)
Trivia

King Grub
2003-09-03, 15:21
Originally posted by Trivia
Testade länken genast jag fick ditt tidigare svar, och det blev lite på 1790 kcal. Så, jag tänkte öka nu till ca. 2200 kcal för att gå upp. Skall testa ditt förslag med 50/25/25!

Du kan nog din sak du minsann! Tackar och niger ;)
Trivia

Det låter bra det. Om cirka 1800 är vad du förbrukar under ett dygn, och du lägger dig på 400 kcal över det per dygn, går du upp runt 400 gram per vecka.

Trivia
2003-09-05, 09:47
På tal om snabba kolhydrater - är en myslistång bra att ta med proteindrinken efter träningen? Eftersom jag är allergisk mot nötter :( finns det inte så många energibars att välja bland... Jag har dock hittat Alpen myslibars med jordgubbssmak som inte innehåller nötter. Finns de månne i Sverige också? Hur som helst, här kommer näringsinnehållet för en stång (29 g):

Energi: 121 kcal
Protein: 1,7 g
Kolhydrat: 21,3 g
Fett: 3,2 g

Stången är överdragen med jogurt och innehåller bl.a. vete, ris, havre, glykossirap, socker, veg. olja, fruktjuice, laktos, dextros, jogurtpulver, torkad frukt...

Vad tror ni om en sådan efter träningen? /Trivia

King Grub
2003-09-05, 09:57
Originally posted by Trivia
På tal om snabba kolhydrater - är en myslistång bra att ta med proteindrinken efter träningen? Eftersom jag är allergisk mot nötter :( finns det inte så många energibars att välja bland... Jag har dock hittat Alpen myslibars med jordgubbssmak som inte innehåller nötter. Finns de månne i Sverige också? Hur som helst, här kommer näringsinnehållet för en stång (29 g):

Energi: 121 kcal
Protein: 1,7 g
Kolhydrat: 21,3 g
Fett: 3,2 g

Stången är överdragen med jogurt och innehåller bl.a. vete, ris, havre, glykossirap, socker, veg. olja, fruktjuice, laktos, dextros, jogurtpulver, torkad frukt...

Vad tror ni om en sådan efter träningen? /Trivia

Ser helt okej ut. Eftersom du bör sikta på 1 gram snabba per kilo kroppsvikt efter ett hårt pass kanske till och med 2 stycken vore lagom. Eller så kan du äta skumgodis, russin, vitt bröd, cornflakes, t ex.

-GP-
2003-09-05, 09:57
Det där bör vara rätt så snabba kolhydrater, och passar alltså bra efter träningspasset!! :thumbup:

Edit: Anade nästan att en viss person skulle hinna före... :D :thumbup:

Trivia
2003-09-05, 10:09
Originally posted by -GP-
Edit: Anade nästan att en viss person skulle hinna före... :D :thumbup: [/B]

Jepp, men ni var nog snabba bägge två! Tack än en gång... Ni är till ovärderlig hjälp! Snart är jag nog ingen fågelviktare längre ;)