handdator

Visa fullständig version : "Vi har PRECIS inte 37! ...vi har 23."


anso
2009-09-08, 13:34
Ett nytt försök till att föra dagbok. Wish me luck.

Född: -88
Idrottsliga intressen: Friidrott, parkour (http://upkf.se), dans
Skador: Kronisk smärta & yrsel i huvud/nacke, förmodat hopparknä
Aktuell träning: Rehabilitering, allmän träning, parkour
Förhoppningar: Att kunna hoppa stavhopp igen
Mål: Att må bättre

Nitrometan
2009-09-08, 13:55
Förhoppningar: Att kunna hoppa stavhopp igen

Stavhopp?

Passa sig. Det är livsfarligt.

http://www.dn.se/sport/stavhoppare-avled-efter-fall-1.946922

Leon Roach, en 19-årig stavhoppare i USA, avled efter att ha missat landningsmattan.

Olyckan inträffade när han tränade med sitt univesitetslag vid University of California, San Diego (UCSD). Roachs huvud ska enligt sjukhusuppgifter ha slagit i ett betongunderlag bredvid landsningsmattan.

anso
2009-09-08, 21:34
Jag var klantig förra veckan och slog knät i muren på Heartbreak när jag skulle sätta mig på den, jag träffade så olyckligt att ett blodkärl brast mitt på knät och det svällde upp rejält. Nu är svullnaden hyfsat nere och jag kan röra mig igen, men har dock ont precis ovanför knäskålen så benet envisas med att vika sig om jag belastar för mycket. Det är lite smått obehagligt eftersom det är samma knä som jag redan har problem med.

Tisdag 8/9
*Pk: Pop-vault & katt på Heartbreak, vaults & balans i Döbeln (lätt träning)
*Pk: Tjejträning (mestadels coaching)
*Rehab: Postural terapi

anso
2009-09-08, 21:37
Stavhopp?

Passa sig. Det är livsfarligt.

http://www.dn.se/sport/stavhoppare-avled-efter-fall-1.946922

Tragiskt.. Dock är det ytterst liten chans att man missar mattan, man känner oftast när något inte stämmer och då avbryter man hoppet och landar kontrollerat.

anso
2009-09-09, 18:23
Inatt sov jag två timmar. Somnade vid 3 och vaknade strax efter 5, sen kunde jag inte somna om pga värken, men jag vilade i några timmar iaf. Var trots allt peppad på träning, så jag svalde en voltaren och tog mig ut i det fina (med blåsiga) vädret på eftermiddagen.

Onsdag 9/9
*Pk: Vaults, under-bar & precision på Hinderbanan (i20) - Jag klarade monkey från steg! (Vilket jag alltid haft en spärr mot pga både knä och nacke.) Det roliga är att jag gjorde det av en slump och det tog ett tag innan jag uppmärksammade att jag faktiskt hade gjort det. :Virro
*Rehab: Postural terapi

Petoria
2009-09-09, 19:11
Ett nytt försök till att föra dagbok. Wish me luck.

Född: -88
Idrottsliga intressen: Friidrott, parkour (http://upkf.se), dans
Skador: Kronisk smärta & yrsel i huvud/nacke, förmodat hopparknä
Aktuell träning: Rehabilitering, allmän träning, parkour
Förhoppningar: Att kunna hoppa stavhopp igen
Mål: Att må bättre

Coolt med parkour, upp med lite vids! :hbang:

anso
2009-09-10, 21:19
Torsdag 10/9
*Pk: Ledare; Sport Camp - Har varit i Vännäs på Sports Camp hela dagen och lärt ut parkour till sammanlagt ~70st mellanstadie- och högstadiebarn. Så det blev i princip bara väldigt simpel "träning"/lek i byggställningen med enkla vaults, höll dock på mellan kl 8-15 så det känns ändå en del i kroppen.

Jag är dålig och orkar inte göra rehab idag, tror inte jag kommer kunna koncentrera mig på rätt utförande och då är det ganska meningslöst. Kanske gör någon av övningarna, ska iaf sätta mig på golvet nu och stretcha medan jag plinkar på gitarren lite.

anso
2009-09-10, 22:30
GRATTIS FREDDAN!! 353kg i bänk!! *yourock* Så jävla grymt. *stolt Svensson*

<Mike>
2009-09-11, 00:50
Roligt att du spelar gitarr! Det är bland det bästa som finns :cool:

Måste dock säga att jag verkligen inte förstår något av ditt parkoursnack men parkour är väldigt coolt! Jag +1'ar Petoria på att se något klipp! :D

Lycka till!

anso
2009-09-11, 10:21
Haha.. Nej, jag vet att ingen förmodligen fattar något av det jag skriver om parkour! Men det blir gym sen när det börjar bli för kallt och blött för att träna ute, så då kommer ni iaf förstå någonting.
Angående videoklipp(!) så har jag bara tränat i drygt ett år och är inte så duktig än, har inte mycket filmat... Men jag har en bekant från Parkour Generations (http://www.parkourgenerations.com/) i London som filmade när jag poppade över en 3m mur där i sommar (man springer mot muren, tar ett steg på murens vägg och tar tag i kanten och drar upp sig), har dock inte fått tag på det klippet än. Har dock ett när jag gör en pop-vault också som finns hos en kompis, kan kanske publicera den snart när jag har den.
Men det kanske blir en film innan årsslutet ändå! Vi (Umeå Parkourförening) ska filma 19-20sept och eftersom vi vill ha en så jämn fördelning som möjligt mellan klipp på killar och klipp på tjejer så kommer jag nog vara med endel i den (finns inte så många tjejer som vågar och kan vara med, vilket är otroligt synd). Men jag hoppas det blir åtminstone 1-2 tjejer till som försöker komma när vi ska filma!

Nästa sommar ska jag och en tjejkompis göra en egen pk-film som kommer finnas på Girlparkour.com (http://www.girlparkour.com/) sedan ;) Det är lite coolt (tycker jag) att Sverige finns representerat på sidan, och speciellt att Umeå är den som representerar Sverige!

anso
2009-09-11, 10:45
Det här är när jag gör en pop-vault i London
(man springer mot hindret, tar ett steg mot väggen/muren,
lägger händerna uppe på hindret och slänger över benen)

http://fc09.deviantart.com/fs30/i/2009/254/4/f/Pop_vault_by_ansoathlete.jpg

anso
2009-09-11, 21:05
Fredag 11/9
Pk: KFUM håller på med en nationell satsning inom parkour, så idag var Filip från Air-Wipp här i Umeå för att träna med oss. Jag gjorde dock inte så mycket pga att jag haft så fruktansvärt ont i nacken hela dagen, men gjorde ändå lite enkla vaults som för att visa att tjejer också tränar pk. Jag blev intervjuad och fotad av en kille från VK, och några av killarna blev filmade av Svt.
Sedan avslutade jag kvällen med att ligga totalt förstörd på backen med smärta och yrsel så jag inte ens kunde sitta upp utan att falla, tur att man har fina och starka vänner som kan bära och köra hem en! För tillfället har yrseln släppt en aning så jag kan åtminstone sitta upp, smärtan i nacken är dock fortfarande ihärdig så jag hoppas verkligen att jag lyckas somna inatt och att jag slipper så mycket huvudvärk imorgon. Annars kommer det bli väldigt tungt...

Nästa jam kommer vara nu på söndag kl 14-17 i Döbelns park, så alla i Umeå som vill prova på parkour eller bara komma och titta är välkomna då! Det är såklart gratis att vara med.

Jag måste också säga att jag blev lite stött när Filip blev förvånad över att jag som tjej tränar pk! Nu vet vi ju alla att det faktiskt är få tjejer som tränar det och han menade såklart inget med det han sa, han verkar som en schysst kille, men det gjorde mig ändå smått irriterad. Jag har alltid hatat när killar (och tjejer också för den delen) ska kommentera något gällande träning och att vara tjej, som om det är konstigt att tjejer också kan vara starka och våga de idrotter som ses som mer "extrema". Jag antar att jag är lite lättirriterad på den fronten.

anso
2009-09-13, 18:20
Söndag 13/9
Pk: Monkey & reverse på Tegkyrkans mur, vaults & under-bar i byggställningen

Bra med motivation och för dagen okej nacke = träningen gick braaa.! Nacken blev dock arg på mig efter ett tag och bestämde sig för att jävlas, så det började stråla längs axeln vilket höll i sig i några timmar, fick även lite yrsel och så men inget allvarligt. Jag är grymt trött av vissa anledningar (som är för komplicerade att förklara), men jag ska försöka peppa mig själv till att göra rehab senare, jag borde verkligen göra det.

anso
2009-09-13, 20:31
Söndag 13/9
Rehab: Postural terapi

Okej, lite fusk och inte så mycket reps, men jag gjorde något iaf. Jag är nöjd med det för idag.

anso
2009-09-14, 20:27
Har varit hos läkaren idag så jag hoppar över rehabträningen hemma.

Måndag 14/9
*Pk: Pop-vault på Heartbreak, monkey & reverse i Döbeln (+lite olika vaults och kombinationer)

Försöker lära mig pop-vault på Heartbreak utan att ställa foten uppe på muren, men det är lite klurigt! Jag får inte kraften rätt. Ska försöka få dit nån av killarna på torsdag få se om de ha några tips att komma med.

anso
2009-09-15, 09:42
Den 26/9 håller Umeå Parkourförening ett jam i Örnsköldsvik för att stödja kampen mot den globala uppvärmningen. Detta är ett världsomfattande projekt och ett samarbete mellan Parkour Generations och Sandbag. Mer information finns här! (http://www.facebook.com/event.php?eid=136496909105)

Kom och prova parkour!

anso
2009-09-15, 23:28
Tisdag 16/9
Pk: Pop-vault på Heartbreak

Började dagen med att hålla i pk-träning för en skolklass från Midgård, det var mest tjejer och de verkade tycka det var rätt kul! Efter lunch var jag och två killar på Heartbreak där vi tränade och filmade lite (jag klarade pop-vault utan att ställa dit foten uppe på muren! yey!). Sen på kvällen hade vi tjejträning på Hinderbanan vilken var mycket lyckad.

Sen frös jag halvt ihjäl efteråt när jag skulle hem så min nacke fick fnatt. Jag bävar för morgondagen en aning.

anso
2009-09-27, 16:40
Jag har varit i Sollefteå och Ö-vik den senaste veckan så jag har inte orkat uppdaterat här något. Har utforskat hemstaden Solle med parkouriska ögon och faktiskt funnit staden underbar! Har även gjort en liten karta över det på google-maps *rolleyes*

I lördags hölls tidens första globala parkour jam, och vi var i Ö-vik med några lokala utövare för att medverka i detta genom att hoppa omkring i vita tröjor. Det var minst sagt en intressant upplevelse! Lokalborna var schyssta, även om deras syn på träningsformen kan tyckas lite väl extrem och "upprorisk". Hursomhelst ett roligt jam. Det var skönt att ha med två tjejer till, vi gick iväg ett tag till ett annat ställe då pojkarna började klättra längs väggar.

Idag hängde jag på i20 och hjälpte till lite smått med träningen, det var grymt blåsigt men jag fick i alla fall träffa mina vänner igen efter mitt försvinnande från stan i förra veckan. Det är skönt att vara tillbaka igen.

Rehabträningen den senaste veckan har varit obefintlig, men jag har haft det tungt. Ska försöka ta nya tag nu igen, men får se hur jag känner mig efter kortison-sprutan jag ska få i nacken imorgon. Jag är en aaaning nervös! Jag har ingen aning om hur reaktionen kommer bli.

anso
2009-09-29, 21:46
Det som är skrivet i kursiv stil är jag tränare för, så den träningen är max på motionsnivå för min del.
Där jag skrivit Nolia inom parantes är tider som är öppen för allmänheten, så om det är någon som vill träna där (självständigt) får vara där gratis då. Jag har även möjlighet att coacha i löpteknik/hoppkoordination/hoppstyrka om någon vill det. Just let me know.

Måndag:
12.00-14.00 Träning, Nolia
(19.00-20.00 Löpning, Nolia)

Tisdag:
17.00-18.00 PK Barngruppen, Berghem
18.30-20.00 Gym (m. M), Gammlia
(3/v) 20.00-21.30 PK Tjejträning, Hedlunda

Onsdag:
17.00-19.00 Sport Academy, Hedlunda
(19.30-20.30 Löpning, Nolia)

Torsdag:
12.00-14.00 Gym, Gammlia

Fredag:
18.30-20.00 PK Gemensam, Mariehem

Lördag:
-

Söndag:
13.00-14.30 PK Grund/Forts, Mariehem
18.00-20.00 PK Avancerad, Mariehem

anso
2009-10-03, 00:18
Jag kommer nog inte skriva här mera. Ska försöka föra en träning/coaching-blogg på engelska istället! Min sida finns på annsofiesvensson.webs.com (http://annsofiesvensson.webs.com) om det är någon som är intresserad.

Bye

anso
2009-10-19, 00:16
Tränar vaults på hinderbanan på i20
vPqKc4cZDAo

anso
2009-10-20, 19:03
Idag blev vi intervjuade av Tv4 om parkour och vår förening inför kulturlovet (höstlovet) nästa vecka. På söndag har vi nämligen öppen träning i Döbelnsparken kl 13-15 för alla som vill prova på. Detta är även vår sista utomhusträning för säsongen, så hoppas vi slipper snö och regn!

(Reportaget kommer sändas på Västerbottensnytt i veckan.)

anso
2009-10-30, 01:55
Jag postar väl min första pk-film här också då, så ni ser vad ni missar... Nästa gång ni är i Umeå, häng med mig ut och träna!!

bdNnZXwLfBc