handdator

Visa fullständig version : Flera pass = sämre?


Peter.B
2009-09-08, 13:24
Kan börja med lite bakgrundsinformation. Jag har tränat kampsport rätt länge (12 år ca) men har alltid varit väldigt smal och inte allt för stark. Har under senare år satsat lite mer seriöst på kampsporten, ingen proffssatsning, men ändå tävlat och satsat lite hårdare. Som en ganska naturlig del i detta vill jag ju förbättra mina svagare sidor (samt ur rent estetisk synpunkt vill jag lägga på mig lite mer massa).

Efter att ha läst på en del här, pratat med kunniga samt tittat på hur andra framgångsrika tränar kommer ganska fort fram till att helkroppspass med basövningar ganska tungt är en vettig idé... Har nu kört efter detta upplägg lite till och från under ett tag och har väl fått en del resultat och ökningar. Under dessa perioder har jag kört 2 helkroppspass i veckan, 1 känns för lite för att öka något och 3 eller fler orkar jag inte med, känns som för mycket träning. Med kampsporten hamnar jag då på ca 5 pass i veckan. Och nu till min fråga. Många framgångsrika inom MMA (och andra sporter) tränar ofta 2 pass om dagen, ibland till och med mer, och presterar bra. Jag tränar ca 5 pass i veckan och tycker mig prestera sämre av detta än jag gör nu, då jag av olika anledningar bara hamnar på ca 3 pass kampsport i veckan.

Nu till min diskussion, kan det tänkas att 5 pass i veckan är för mycket? Många tränar ju betydligt mer och presterar bra. Är detta en individuell faktor, att jag inte "pallar" mer träning? Eller är det naturligt att jag presterar sämre på mina kampsportspass när jag tränar tung styrka emellan? Jag tycker att jag sköter vila/återhämtning och kost hyfsat bra, eller är detta bevis för att jag inte sköter dessa delar tillräckligt bra? Eller kan det vara så att jag inbillar mig att jag presterar sämre för att jag är tröttare osv?

Varsågoda och diskutera, tack på förhand för hjälpen :)

Nordström
2009-09-08, 13:40
Du kanske skulle börja periodisera? träna mer styrketräning off season och sedan byta ut styrketräningen mot MMA träning.

Peter.B
2009-09-08, 13:44
Du kanske skulle börja periodisera? träna mer styrketräning off season och sedan byta ut styrketräningen mot MMA träning.

Problemet är att vi inte direkt har några säsonger som i fotboll eller hockey, utan det är mer eller mindre likvärdig träning året runt...

Aggarn
2009-09-08, 13:53
Hellu Peter=)

Jag personligen tränar 9 pass i veckan och skulle säga att du tränat lagomt. Visst det sitter i kära ibland men bara att jobba på. Tänk även att de är på kampsporten du ska prestera och gymet ska bara vara ett komplment. Så äre för min del och det funkar bra för mig

Peter.B
2009-09-08, 14:01
Hellu Peter=)

Jag personligen tränar 9 pass i veckan och skulle säga att du tränat lagomt. Visst det sitter i kära ibland men bara att jobba på. Tänk även att de är på kampsporten du ska prestera och gymet ska bara vara ett komplment. Så äre för min del och det funkar bra för mig

Hej!

Jo precis, och det är på kampsporten jag tycker prestationen blivit sämre mot nu när jag bara kör 3-4 kampsportspass i veckan. Jo jag har provat att nosa på 7-8 pass i veckan, men det funkade inte för mig. Kör hellre 5 pass och kombinerar styrka och kondition på 2 pass i veckan då.

stridis
2009-09-08, 14:19
Tar ett tag att öka träningsdosen helt enkelt. Sedan så kanske det fungerar bättre med mer träning.

Men ibland så känns det motigt, det bara är så. När du säger att det inte funkade för dig, vad var det som gjorde att det inte fungerade? Kanske kan trappa upp långsamt och få det att fungera.

hangatyr
2009-09-08, 14:24
jag tycker att fem pass är rätt lagom. ibland går det sämre: man blir lite utbränd, man tappar fokus och det blir en nedgående spiral. självförtroendet går ner: "vad fan, den här grejen var ju hur lätt som helst för en månad sen!"

då kan det vara bra att skippa träningen en vecka eller två, tills man känner sig hungrig som fan igen. det brukar visa sig att sker och ting på ngt vis har sjunkit in då, och plötsligt har man höjt sig flera snäpp.

så funkar jag i alla fall.

Sniggel
2009-09-08, 14:25
Hur ser din vecka ut?
Viss prestationsförsämring på MMA:n får du nog acceptera, iaf initialt om du ökat din träningsmängd med 2 helkroppspass.
Det jag funderar på är om man kan lägga styrketräningen i veckan så att du kanske är mycket träning i början av veckan, men mindre senare i veckan (inklusive 1-2 vilodagar).
Då ställer du stora krav på kroppen under en del av veckan, men tillåter den att vila senare i veckan, vilket kan leda till att den har lättare att anpassa sig till träningen.

Kan jämföra två exempel:

A

mån - Styrka

tis - MMA

ons - vila

tors - MMA

fre - Styrka

lör - MMA

sön - vila

B

mån - Styrka

tis - MMA

ons - vila

tors - Styrka + MMA

fre - vila

lör - MMA

sön - vila

I exempel A är det rätt jämn ansträngning över hela veckan.

I exempel B får du en jobbig period mån-tors, speciellt torsdan (som ej iofs föregås av en vilodag) medan fre-sön är betydligt lugnare med 2 vilodagar dessutom.

Peter.B
2009-09-08, 14:29
Tar ett tag att öka träningsdosen helt enkelt. Sedan så kanske det fungerar bättre med mer träning.

Men ibland så känns det motigt, det bara är så. När du säger att det inte funkade för dig, vad var det som gjorde att det inte fungerade? Kanske kan trappa upp långsamt och få det att fungera.

Jag har ökat succsesivt under en månad ca. Ligger på 3 pass i veckan i ca 2 veckor, går upp till 4 i 2 veckor för att sedan landa på 5 pass i veckan.

När jag var uppe i så många pass per vecka fick jag inte i mig tillräckligt med mat, tappade vikt, hade svårt att sova tillräckligt och känna mig utvilad samt svårt att ha tid och ork till annat. Blev sjuk rätt ofta. 5 pass tycker jag känns rätt lagom, 6 är min maxgräns, mer än så tänker jag inte ens försöka få fungera igen.

Peter.B
2009-09-08, 14:30
jag tycker att fem pass är rätt lagom. ibland går det sämre: man blir lite utbränd, man tappar fokus och det blir en nedgående spiral. självförtroendet går ner: "vad fan, den här grejen var ju hur lätt som helst för en månad sen!"

då kan det vara bra att skippa träningen en vecka eller två, tills man känner sig hungrig som fan igen. det brukar visa sig att sker och ting på ngt vis har sjunkit in då, och plötsligt har man höjt sig flera snäpp.

så funkar jag i alla fall.

Ett av de bättre tipsen faktiskt :) Jag känner igen mig i det där! *flex*

hangatyr
2009-09-08, 14:32
Ett av de bättre tipsen faktiskt :) Jag känner igen mig i det där! *flex*

vad bra! :)

Peter.B
2009-09-08, 14:33
Hur ser din vecka ut?
Viss prestationsförsämring på MMA:n får du nog acceptera, iaf initialt om du ökat din träningsmängd med 2 helkroppspass.
Det jag funderar på är om man kan lägga styrketräningen i veckan så att du kanske är mycket träning i början av veckan, men mindre senare i veckan (inklusive 1-2 vilodagar).
Då ställer du stora krav på kroppen under en del av veckan, men tillåter den att vila senare i veckan, vilket kan leda till att den har lättare att anpassa sig till träningen.

Kan jämföra två exempel:

A

mån - Styrka

tis - MMA

ons - vila

tors - MMA

fre - Styrka

lör - MMA

sön - vila

B

mån - Styrka

tis - MMA

ons - vila

tors - Styrka + MMA

fre - vila

lör - MMA

sön - vila

I exempel A är det rätt jämn ansträngning över hela veckan.

I exempel B får du en jobbig period mån-tors, speciellt torsdan (som ej iofs föregås av en vilodag) medan fre-sön är betydligt lugnare med 2 vilodagar dessutom.

Just nu ser min vecka ut såhär:

Mån - MMA

Tis - Vila alt styrka (beroende på dagsform)

Ons - MMA

Tors - Vila alt styrka (beroende på dagsform)

Fre - MMA alt vila (oftast vila)

Lör - MMA

Sön - MMA alt styrka (oftast MMA)

MMA-passen har jag svårt att flytta och två pass om dagen hinner jag nog knappast med. Styrkan försöker jag flytta runt så att jag får vilan när jag bäst behöver den.

130kg finsk sisu
2009-09-08, 14:49
När jag hjälpt kampsportare med pass så har jag betontat att man bör träna endast grenspecifik träning. Att köra träning och försöka träffa olika musklel är totalt onödigt och hämmar endast din förmåga i MMA.

Viktigt med dina/kampsportares styrkepass är att de fyller sin funktion. Vet inte vilken möjligthet du har att träna men tycker ifall du har möjlighet att köra 2 pass om dagen skulle du kunna köra såhär:
Måndag:
Morgon Bänkpress + smalbänk Kväll: MMA
Tisdag: Knäböj + bålövningar kväll MMA
Onsdag: Kväll: Styrkevändningar och stötdrag + facepulls och latsdrag
Torsdag: MMA + bålövningar
Fredag: Lätt bänkpress + slagträning
Lördag: MMA eller vila
Söndag: Vila

JAg brukar rekommendera korta pass i gymmet 30-45 minuter. Varje övning bör ha sitt syfte. Sen vet jag inte om du är Standup eller om du gillar att kramas på golvet. Om du är en golvkramare så är ju styrketräningen viktig. IFall du kör standup så ser jag inte nån större nytta med styrketräning om inte den utförs specifikt och med stor nogranhet sett till dina behov.

stridis
2009-09-08, 14:58
När jag var uppe i så många pass per vecka fick jag inte i mig tillräckligt med mat, tappade vikt, hade svårt att sova tillräckligt och känna mig utvilad samt svårt att ha tid och ork till annat. Blev sjuk rätt ofta. 5 pass tycker jag känns rätt lagom, 6 är min maxgräns, mer än så tänker jag inte ens försöka få fungera igen.

Om du inte får i dig tillräckligt med mat så händer det där garanterat, och det ganska snabbt. Jag tror du skulle kunna vänja dig vid fler pass än 5, om du har kostbiten på plats.

Jag hade med mig klättrargodis till mina thaipass och satt och vräkte i mig efteråt och emellan löpningen och passets början. Hade med mig rejäla lunchlådor +mellanmålslåda + middagslåda innan träningen så mycket mat till skolan och sedan till klubben och träna.

130kg finsk sisu
2009-09-08, 15:01
För att ligga på stor träningsmängd är det precis som stridis säger. MYCKET MAT! Både nyttigt och onyttigt i ditt fall!

stridis
2009-09-08, 15:06
När jag hjälpt kampsportare med pass så har jag betontat att man bör träna endast grenspecifik träning. Att köra träning och försöka träffa olika musklel är totalt onödigt och hämmar endast din förmåga i MMA.


JAg brukar rekommendera korta pass i gymmet 30-45 minuter. Varje övning bör ha sitt syfte. Sen vet jag inte om du är Standup eller om du gillar att kramas på golvet. IFall du kör standup så ser jag inte nån större nytta med styrketräning om inte den utförs specifikt och med stor nogranhet sett till dina behov.

Alla har nytta av explosivitet. De som kör stående kommer ändåså att komma i clinchsituationer och situationer efter att de avvärjt nedtagning där det kan vara till viss nytta att vara stark. Det kräver inte en brottarfysik, nejvisst men vissa behöver ju lite mer råstyrka också, det är individuellt.
Att rekommendera korta pass låter bra i mina öron.

Peter.B
2009-09-08, 15:10
När jag hjälpt kampsportare med pass så har jag betontat att man bör träna endast grenspecifik träning. Att köra träning och försöka träffa olika musklel är totalt onödigt och hämmar endast din förmåga i MMA.

Viktigt med dina/kampsportares styrkepass är att de fyller sin funktion. Vet inte vilken möjligthet du har att träna men tycker ifall du har möjlighet att köra 2 pass om dagen skulle du kunna köra såhär:
Måndag:
Morgon Bänkpress + smalbänk Kväll: MMA
Tisdag: Knäböj + bålövningar kväll MMA
Onsdag: Kväll: Styrkevändningar och stötdrag + facepulls och latsdrag
Torsdag: MMA + bålövningar
Fredag: Lätt bänkpress + slagträning
Lördag: MMA eller vila
Söndag: Vila

JAg brukar rekommendera korta pass i gymmet 30-45 minuter. Varje övning bör ha sitt syfte. Sen vet jag inte om du är Standup eller om du gillar att kramas på golvet. Om du är en golvkramare så är ju styrketräningen viktig. IFall du kör standup så ser jag inte nån större nytta med styrketräning om inte den utförs specifikt och med stor nogranhet sett till dina behov.

Okej, det låter vettigt. Jag försöker att köra grenspecifik träning i den formen att jag alltid kör flerledsövningar med fria vikter och försöker träna hela kroppen jämt. Vill inte pricka specifika muskler, bara träna jämt i förhållande mellan baksida/framsida, överkropp/underkropp. Inte bli snedtränad på något sätt och exempelvis få framåtroterade axlar som är vanligt bland kampsportare eller så. Är jag inte i riskzoonen med så mycket bänkpress?

Träna 2 pass om dagen kommer jag inte kunna göra tyvärr. :( Korta pass om ca 45 min brukar jag hålla mig till. Jag är i dagsläget mest standup, men vill såklart komma ikapp även på marken och mer allmänt öka styrka och stabilitet i kroppen.

Peter.B
2009-09-08, 15:16
Om du inte får i dig tillräckligt med mat så händer det där garanterat, och det ganska snabbt. Jag tror du skulle kunna vänja dig vid fler pass än 5, om du har kostbiten på plats.

Jag hade med mig klättrargodis till mina thaipass och satt och vräkte i mig efteråt och emellan löpningen och passets början. Hade med mig rejäla lunchlådor +mellanmålslåda + middagslåda innan träningen så mycket mat till skolan och sedan till klubben och träna.

Jo absolut, jag har köpt de största matlådor jag hittade på IKEA och alla på jobbet skrattar åt mig att jag konstant springer runt med hinkar med mat.

OT: Vad är klättrargodis? :)

Peter.B
2009-09-08, 15:18
För att ligga på stor träningsmängd är det precis som stridis säger. MYCKET MAT! Både nyttigt och onyttigt i ditt fall!


Check! *popcorn*

stridis
2009-09-08, 15:31
Klättrargodis= russin,chokladbitar,nötter.

Peter.B
2009-09-08, 15:36
Klättrargodis= russin,chokladbitar,nötter.

Danke!


Allmän fråga/sammanfattning: Det verkar som att just kostmängden är ganska avgörande ifall man klarar av denna träningsmängd bra eller inte? De flesta verkar gå åt det här hållet..?

stridis
2009-09-08, 15:53
Beror ju på din totala psykosociala situation hur väl du återhämtar dig inte bara maten. Men den är ett problem man kan rätta till ganska lätt och det kommer ge god effekt. När det är på plats så kan du försiktigt trappa upp träningsdosen. Själva träningsdosen klarar kroppen av galant när den vänjt sig, men det beror ju på livet i övrigt.

Stressar man mycket så kan det bli för mycket ändå även om tränaren kanske inte alltid inser detta. Även om man skulle köra två ggr om dagen mer eller mindre så behöver man stressa av dagar inte minst för ens övriga liv. Så en vilodag i veckan behövs. Sedan är ju allt i mån av tid.

Peter.B
2009-09-08, 16:03
Beror ju på din totala psykosociala situation hur väl du återhämtar dig inte bara maten. Men den är ett problem man kan rätta till ganska lätt och det kommer ge god effekt. När det är på plats så kan du försiktigt trappa upp träningsdosen. Själva träningsdosen klarar kroppen av galant när den vänjt sig, men det beror ju på livet i övrigt.

Stressar man mycket så kan det bli för mycket ändå även om tränaren kanske inte alltid inser detta. Även om man skulle köra två ggr om dagen mer eller mindre så behöver man stressa av dagar inte minst för ens övriga liv. Så en vilodag i veckan behövs. Sedan är ju allt i mån av tid.


Jo där har du klart en poäng. Jag känner oftast att jag behöver minst en vilodag, ofta två. Och att träna 2 gånger om dagen påverkar min psykosociala (som du så fint uttryckte det :)) situation negativt. Så ska satsa på att få i mig mer mat, stressa mindre, vila mer kvalitativt och försiktigt öka till 5 pass i veckan igen. När jag blir slutkörd och presterar sämre tar jag en vilovecka.

Aggarn
2009-09-09, 08:01
Tycker igentligen att du har gym passen för nära inpå, varannan dag är för nära allafall för mig. Talar bara efter mina egna erfarenheter. Maten är inte så viktig huvudsaken att du äter bra mat. underskott kommer vi fighters alltid att ligga på eftersom vi måste anpassa oss efter viktklasserna.

Jag personligen lgger på kcal- nu. ökat träningsdosen ännu mer nu, löper varje morgon mellan 5-7.5 km varje morgon(mån-fre) och thaiboxas 5 kvällar i veckan samt ett styrkepass. Ligger på kcal- och har inga problem med återhämtning eller motivation, men såkalrt är allt individuellt. Hunger kännsla är inga problem, är alltid hungrig jag men a fighter gotta do what a fighter gotta to to pass the weight =) Hoppas de löser sig för dig allafall // André

Peter.B
2009-09-09, 08:15
Tycker igentligen att du har gym passen för nära inpå, varannan dag är för nära allafall för mig. Talar bara efter mina egna erfarenheter. Maten är inte så viktig huvudsaken att du äter bra mat. underskott kommer vi fighters alltid att ligga på eftersom vi måste anpassa oss efter viktklasserna.

Jag personligen lgger på kcal- nu. ökat träningsdosen ännu mer nu, löper varje morgon mellan 5-7.5 km varje morgon(mån-fre) och thaiboxas 5 kvällar i veckan samt ett styrkepass. Ligger på kcal- och har inga problem med återhämtning eller motivation, men såkalrt är allt individuellt. Hunger kännsla är inga problem, är alltid hungrig jag men a fighter gotta do what a fighter gotta to to pass the weight =) Hoppas de löser sig för dig allafall // André

Det är svårt att sprida ut dem mer för mig egentligen. Gällande maten har jag inga problem att klara vikten, fightas i -75 och väger in på ca 71 idag. Hur länge har du legat på denna träningsdos? Jag tycker motivation är ok och återhämtningen känns ok, men ändå verkar jag prestera sämre.

Danke :)

Aggarn
2009-09-09, 11:30
Kört detta schema ca 3 veckor nu och innan dess körde jag löpning måndag-onsdag-fredag morgon men speedade upp till varje dag nu istället och kör bra mycket striktare med maten nu =)

Prova kör tyngre styrketräning dåm sänk till 5-6 reps så kör jag allafall. 4 set och 5 reps funkar fin fint för mig även att jag kör diet nu och deffar

Peter.B
2009-09-09, 11:50
Kört detta schema ca 3 veckor nu och innan dess körde jag löpning måndag-onsdag-fredag morgon men speedade upp till varje dag nu istället och kör bra mycket striktare med maten nu =)

Prova kör tyngre styrketräning dåm sänk till 5-6 reps så kör jag allafall. 4 set och 5 reps funkar fin fint för mig även att jag kör diet nu och deffar

Okej, jo, vi får se hur länge du pallar det upplägget då. Utvärdera gärna efter 2-3 månader.

Jo jag kör oftast kring 5 reps och ca 4 set.