handdator

Visa fullständig version : Släpande bröst vad gäller massa


Dany
2003-08-29, 11:59
Hejsan!

Jag är ny på brädan men har tränat ett längre tag och fått bra ökningar volymmässigt på hela kroppen - utom brösten. Jag tränar aldrig bänkpress för jag gillar inte övningen, men har ökat mycket i styrka vad gäller övningar som hantelpress och dips. På hantelpressen klarar jag väl i alla fall runt 8 reps på 33 kg hantlar. Jag har hård koll på maten (har som sagt ökat bra på samtliga andra muskelgrupper) och tränar brösten hårt en, max två, gånger i veckan. De övningar jag brukar använda mig av, mer eller mindre frekvent: Hantelpress (sne och plan), armhävningar (oftast med händerna "upphöjda" på något), sittande hantelpress (maskin), korsdrag (inte så mkt på senare tid) och dips (framåtlutade).
Kosttillskott är protein (vassle och vassle+kassein) samt fiskolja.

Vad är problemet? Har jag helt enkelt inte genetiska förutsättningar för att bygga massa på brösten?

dude
2003-08-29, 13:27
armhävningar tror inte jag bygger nån stor massa..

z_bumbi
2003-08-29, 14:10
Kolla tekniken.

Hur ser träningsupplägget ut i stort ?

Survivor
2003-08-29, 14:20
Tränar brösten för ofta?! 1 gång/vecka är väl bra men 2 kanske är för mycket, alt för många/få set. Armhävningar och Korsdrag (Kryssdrag?) är inget att ha. Sittande hantelpress är väl en främre axelövning? Om du nu menar det jag tror. Håll dig till hantelpressar och dipsen.. Varför gillar du inte bänkpress?! Iofs gör inte jag heller det, avskyr alla bröstövningar... Men det är något man måste göra för att få dem att växa och just Bänkpress (med stång) är den som kan ge bäst överbelastning av de musklerna, ialla fall vad många påstår och vad jag själv tycker mig ha sett.

Nils
2003-08-29, 14:22
Ökar du i styrka på bröstövningar på likande sätt som andra muskelgrupper så är du på rätt väg. Det är inte så lätt att jämföra volym på olika muskler. Speciellt inte en sådan platt sak som bröstet.
Man behöver inte ha särskilt stora muskler för att klara 33 kg i hantelpress att det verkligen blir en stor bröstkorg.
Nils

Karl_alfred
2003-08-29, 14:25
Om man kollar vad du kör för övningar är det inte så svårt att förstå. Du kör två bra och tre kassa övningar.

* Hantelpress
* armhävningar
* sittande hantelpress (maskin)
* korsdrag
* dips

Officer
2003-08-29, 14:34
Gilla inte bänkpress? Vad fan, det är ju som att säga att man inte gillar knäböj och därför kör man bara knäspark och lite benpress.

Varför inte testa bänkpress ett tag? Och se om du får ökningar..

shirunai
2003-08-29, 14:51
Ett lämpligt bröstprogram (utföres 1ggr i veckan)

1. Hantelpress 88666
2. Lutande Hantelpress 88666
3. Kryssdrag 3-5x8 i superset med
4. Flyes flat bänk 3-5X8-10

Instruktioner.
Övning 1 och 2: Vila 1 minut mellan 1-2:a settet vila därefter 1,5min mellan restrerande 3 set.
Belastning 1:a settet (8 reps)relativt tung men säker 8:a reppare. 2:a settet (8 reps) öka
belastningen du skall precis klara en full 8:a. 3-5:e settet (666). Ökar belastnigen så att
du i början endast gör c:a 5 reps i 1:a setet, 4-5 reps i andra setet och slutligen 3-4 reps
i 3:e settet. Målsättningen är att så fort som möjligt klara fulla 6:or i alla tre setten.
Därefter så flyttar man upp vikterna ett steg i varje etapp och börjar om igen.

Övning 3 och 4: Vila 1-1/2 minut mellan supersetten. Kör så tungt att du
endast klarar fulla reps i de 2 max 3 första supersetten. Därefter skall du rasa i repsen.
När du slutligen klarar fullt i alla supersetten då är det dags att höja.

Ex. 8reps/40 kg, 8/45, 5?/50?, 4-5/50 4-3?/50.
när du sedan kör fulla reps på dessa vikter så är
det dags att höja enligt följande: 8/45, 8/50 3X6 på 52,5-120 kg.

---------------------------------------------------
Detta är ett typ av ett program från en genialisk man Arne Persson som även hjälper till här på forumet, arangerar AF turningar, Anatomikurs/styrkekurser runt om i landet.

ps. oj höll på glömma är en av de få Svenskar som är certifierad Captain of Crush #3
och reppar på 70 i tricepspress

Arne du är min idol :bow:

Dany
2003-08-29, 22:33
Ursäkta.. skrev fel :em: "sittande hantelpress" ska vara sittande bröstpress - en maskin. Vet ni vad jag menar då?

Gillar inte bänkpress för att den är allmänt obekväm och gör ont på olika ställen. Säkert delvis pga brister i utförandet, men tycker ändå att övningen är kass.
Det som "känns mest" efteråt är nästan armhävningar, när man gjort typ 100 djupa :confused:

Kebab-Arne
2003-08-29, 22:38
Originally posted by Dany
Ursäkta.. skrev fel :em: "sittande hantelpress" ska vara sittande bröstpress - en maskin. Vet ni vad jag menar då?

Gillar inte bänkpress för att den är allmänt obekväm och gör ont på olika ställen. Säkert delvis pga brister i utförandet, men tycker ändå att övningen är kass.
Det som "känns mest" efteråt är nästan armhävningar, när man gjort typ 100 djupa :confused:

Dock bygger inte 100 djupa armhävningar nåt på brösten. Eller iaf långt ifrån så mycket som 6 tunga rep på bänken ;)

LunaSpice
2003-08-29, 22:41
Originally posted by Dany
Ursäkta.. skrev fel :em: "sittande hantelpress" ska vara sittande bröstpress - en maskin. Vet ni vad jag menar då?

Gillar inte bänkpress för att den är allmänt obekväm och gör ont på olika ställen. Säkert delvis pga brister i utförandet, men tycker ändå att övningen är kass.
Det som "känns mest" efteråt är nästan armhävningar, när man gjort typ 100 djupa :confused:

Anledningen till att det "känns" mer efter 100 armsträckning är att du har en avsevärt mkt högre mjölksyreutsöndring än efter 6 reps på bänken. Detta är dock inte bra om du ska bygga muskler eftersom mjölksyran är katabolt.

Dany
2003-08-29, 22:53
Originally posted by LunaSpice


Anledningen till att det "känns" mer efter 100 armsträckning är att du har en avsevärt mkt högre mjölksyreutsöndring än efter 6 reps på bänken. Detta är dock inte bra om du ska bygga muskler eftersom mjölksyran är katabolt.

även dagen efter?

Dany
2003-08-29, 22:55
Originally posted by shirunai
Övning 3 och 4: Vila 1-1/2 minut mellan supersetten. Kör så tungt att du
endast klarar fulla reps i de 2 max 3 första supersetten. Därefter skall du rasa i repsen.
När du slutligen klarar fullt i alla supersetten då är det dags att höja.


Vad menas med supersett i detta fall? Har hört olika definitioner på det..

Verkar va ett skitbra schema annars! Tack! :)

Pez
2003-08-29, 23:19
Originally posted by Dany


även dagen efter?

Ja alltså...träningsvärk får du när du tränar en muskel på ett sätt som stressar den.. träningsvärk är inte ett kvitto på att muskeln växer - bara att den fått jobba.

Sen så ska du nog inte lägga för stor vikt vid att du tycker att nån muskelgrupp släpar i det stadie du är i nu - som nån tidigare påpekade så krävs inte speciellt stora muskler för pressa 8or i hantelpress.

Hur länge har du tränar egentligen?
Tror mest att du är missnöjd med att du inte har fått de resultat du förväntat dig på den tid du tränat - det är en fas de flesta går igenom - när man inser att muskelbyggning tar tid och att man mer eller mindre aldrig blir "nöjd".

/pez

shirunai
2003-08-30, 20:16
Originally posted by Dany


Vad menas med supersett i detta fall? Har hört olika definitioner på det..

Verkar va ett skitbra schema annars! Tack! :)

Övning 3 och 4: Vila 1-1/2 minut mellan supersetten.

där ser du definitionen på dem dumjävel dumt att läsa för fan.

*host* jag menar du kör 1set flies vilar ½minut kör andra övningen 1set byt igen.....