handdator

Visa fullständig version : Ful kropp efter träning


Louisee
2009-09-08, 11:34
Är det någon mer än jag som tänkt på att folk som slutat att träna styrka
eller efter ett långt uppehåll på några år har fulare kropp efter det än innan dom började styrketräna?

Tycker det stämmer på mig med.....fyfan

Muskler måste ju ha töjt ut skinnet, och sedan då muskler försvinner så drar inte huden ihop sig och man får det där fula slappa men ändå lite tränade utseendet, ser fan värre ut än om man bara skulle vara helt otränad och mer fast i skinnet

LillSkalman
2009-09-08, 11:45
Det har inte bara med att ni blir gamla att göra?

The Swedish Oak
2009-09-08, 11:49
Varför sluta träna? går alltid att få in något pass även om man har fullt upp.

ceejay
2009-09-08, 12:14
Kan nog stämma, arnold ser inte så fit ut ;)

Grahn
2009-09-08, 12:18
Huden åldras, lev med det.....

LoTiX
2009-09-08, 12:18
Dels blir man äldre dels får man ändrade skönhetsideal utav all träning antar jag.

Louisee
2009-09-08, 12:48
JO, jag vet ju att när man blir äldre så blir man ju slappare

men om jag tex inte hade tränat nånting i mitt liv, bara gått promenader och hållit mig på
en normal vikt året runt utan att gått upp i fett eller bantat osv

'då tror jag att man inte hade sett lika "slapp" ut som när man varit tränad och haft muskler
för att sedan förlora muskler ...större muskler=måste väl töjja ut skinnet, precis som när man blir lite tjock=töjjer ut skinnet

mikaelj
2009-09-08, 12:54
större muskler=måste väl töjja ut skinnet,

Mrs. Olympia?

Ape3
2009-09-08, 13:52
Man lär väl också äta lika mycket på grund av vana.

Nitrometan
2009-09-08, 14:05
och hållit mig på en normal vikt året runt utan att gått upp i fett eller bantat osv

Upp- och nedgång i vikt är nog boven i dramat här.

Sen hudens åldrande såklart.

mattilainen
2009-09-08, 14:07
Träna och se bra ut för att få ligga nu och bli lite fulare/slappare som äldre än att se ut alldaglig och inte få till det och se ok ut som äldre. Vad väljer folk?

ispåse
2009-09-08, 16:30
Vältränad är ju för många synonymt med solbränna som sliter mycket på huden.

Pjotor
2009-09-09, 07:38
Om du gillar och njuter av muskelbyggande träning, men väljer bort det på grund av att du är nojig över ditt utseende efter femtioårsåldern, så har du inte alla indianerna i kanoten.

Mourten
2009-09-09, 07:48
Orka blanda in Arnold, typ 65 årig gubbe som vart dopat bra länge, klart han e sliten i kroppen, dock tror jag han ser bättre ut än dom flesta i sin ålder.

Hur gammal är du?
Är du under 50 känns de ju som du kan träna tillbaka dig till "fastare" kropp om du inte varit rå stor (muskler/fett).

Aggarn
2009-09-09, 08:13
Arnold is numero uno! =D

Tolkia
2009-09-09, 08:41
Nej, det har jag aldrig tänkt på. Faktum är att jag inte tror att det stämmer.

Langster
2009-09-09, 08:51
All tung träning kan nog göra att man ser lite extra sliten ut tror jag.

bertbert
2009-09-09, 08:57
Ja, man ser helt klart sliten och dassig ut av regelbunden träning.

Gubben nedan är 56 år gammal på bilden.

http://www.shelterpub.com/_fitness/_weight_training/Bill_stand_pose.jpg

Langster
2009-09-09, 09:08
Ja, man ser helt klart sliten och dassig ut av regelbunden träning.

Gubben nedan är 56 år gammal på bilden.

http://www.shelterpub.com/_fitness/_weight_training/Bill_stand_pose.jpg
Självklart vinner man i det långa loppet på att träna flitigt och på ett bra sätt. Säger bara att man KAN se sliten ut av träning. Kolla bara på hur vissa av bodybuildereliten ser ut i ansiktet, speciellt damerna.
Alla är dock olika men alla åldras. Man blir dessutom sliten av en massa olika orsaker, t.ex. något så friskt och hurtigt som att vara ute mycket i solen.

Det hittills upptäckta bästa sättet att bromsa åldrandet är att äta så lite som möjligt och vara så lite fysiskt aktiv som möjligt... Tvärtemot kroppsbygge alltså.

Grahn
2009-09-09, 09:11
Som någon sade är nog överdrivna solariebesök en större bov i dramat....

Lellan
2009-09-09, 09:15
Njaa? Det är inte bra för hudens elasticitet att pendla i vikt, sola, röka etc.. Bästa är väl att bo i en grotta och behålla samma kroppsform.

Men.. så var det ju det här med livet som ska levas. Man deppar över sin första kärlek och slutar äta, huden blek glåmig och tärd, man träffar ny kärlek, skrattar till sig skrattrynkor, blir sambostjock och fyller ut rynkorna lite med sin rondör, blir på tjocken, klämmer ut den, striae har dödat elasticiteten på magen, kanske separerar, tappar hull och form, tränar upp ngn muskel som "lyfter" huden (tror som sagt inte träningen i sig utan jojandet i vikt som kan påverka negativt) - min poäng: Leva hudoptimalt låter tråkigt. Sluta träna låter rent korkat. Att inte pendla i vikt låter vettigt.

Ska man vara riktigt hudoptimal ska man väl aldrig sola, bada i olja, duscha sparsamt och bara ljummet, inte skaffa barn, och om man gillar muskler saakta ytterst kontrollerat skaffa sig muskler låångsamt (ingen deff o bulk).
Dessutom vara noga med vilka föräldrar man valt med tanke på genetiska skillnader..

Själv nojjade i början av en stor viktnedgång för huden, och själv har jag noterat tex att när jag var riktigt stor bildades inga veck i pannan när jag rynkade den (förutom ett irritationsveck mellan ögonbrynen som satt sig). När jag gått ner är det som att huden "fäster" tightare på musklerna, även i ansiktet - rynkar jag pannan får jag rynkor. Men irritationsvecket är borta, däremot har jag ett mer levande "kroppsspråk", så också i ansiktet vilket i sig ger ett yngre intryck om det är det du menar. Så även om kanske yttersta lagren inte är lika elastisk som om jag inte hade gått ner, så.. tja, vet inte hur jag ska förklara men mitt intryck är iaf att minskat kroppsfett gör att avståndet hud-muskel kortas och att muskeln därmed på något sätt "bär" upp huden så den skada själva yttersta ytan kan ha fått är försumbar.

Tror man ska ha riktig otur genetiskt om moderata viktupp-och nergångar i form av muskler skulle ha stor påverkan.

Själv har jag fått höra att jag måste haft tur där vilket är jättekul, men jag tror också att fler faktorer: solning, fuktmättnad, och även kost (alltid ätit fet fisk, nötter mandlar, mkt bär och färgstarka grönsaker) och om man blir uttorkad (druckit ganska moderat alkohol, dricker vatten) och iaf innan jag fick barn så sov jag mina 8 timmar..

Ingen lägger märke till hudens kondition lika mycket som hur en människa tycks må. Hellre slapp, livsglad och sund ända in i kärl och hjärta än porslinshy.. eller?

Börje H
2009-09-09, 09:28
Är det någon mer än jag som tänkt på att folk som slutat att träna styrka
eller efter ett långt uppehåll på några år har fulare kropp efter det än innan dom började styrketräna?

Absolut inte.

Snarare är det ju absolut så att människor som tränat ordentligt förr ser mer vitala ut än medelpersonen. Detta gäller i synnerhet när man börjar komma uppemot +60 år. Träffat hur många personer som helst som varit mycket aktiva i sina unga år; tyngdlyftning, gymnastik, hanboll mm. Om man jämför deras vitalitet med en person som inte fysat så skillnaden ofta mycket stor.

Tolkia
2009-09-09, 10:28
Sedan är det ju fråga om vad man menar med att se "bra" ut. Många aktiva medelålders och äldre kan ju, som Börje påpekar, se oerhört vitala ut trots att de alldes tydligt är just äldre, med rynkor, åldersfläckar och ärr.

Hemi
2009-09-09, 11:41
Man håller sig väl undan rökning och alkohol för det mesta när man tränar, man kanske faller tillbaks i det efter. Sena utekvällar trötthet och stripigt hår hjälper till. Samt att man kanske tappar kosten.

Timme
2009-09-09, 13:54
Självklart vinner man i det långa loppet på att träna flitigt och på ett bra sätt. Säger bara att man KAN se sliten ut av träning. Kolla bara på hur vissa av bodybuildereliten ser ut i ansiktet, speciellt damerna.
Alla är dock olika men alla åldras. Man blir dessutom sliten av en massa olika orsaker, t.ex. något så friskt och hurtigt som att vara ute mycket i solen.

Det hittills upptäckta bästa sättet att bromsa åldrandet är att äta så lite som möjligt och vara så lite fysiskt aktiv som möjligt... Tvärtemot kroppsbygge alltså.

Och ända finns det många stuider som visar att tränande människor har "yngre" kroppar än icke tränande.

Att byggare har slitna ansikten beror nog mer på diverse preparat än tung träning i sig.

Bozar
2009-09-09, 14:08
Finns ingen anledning att lägga av med träning, kan Clarence Bass så kan de flesta.

spange
2009-09-09, 14:21
Att byggare har slitna ansikten beror nog mer på diverse preparat än tung träning i sig.
och sjukt låg bf, många byggare (oftast kvinnliga verkar det som)ser jäkligt mycket yngre ut off än on.

Louisee
2009-09-09, 14:48
Okej, Men jag har INTE slutat att träna och vill inte sluta heller för den delen

MEN, jag vill tona ner volymen på mina armar och då har jag inte tränat armar på kanske 1-2 månader för att sedan träna dom endast med 2 set för biccar och 2 set för triccar samt axlar i 6 set

det gör att man ser "slapp" ut utan att vara så slapp för jag har ändå muskler kvar på axlar o armar, dock inte så mycket jag hade innan jag började tona ner på det

Jag vill vara fast om armarna samt ha tränade men slimmade axlar
men för att få det o bli fast så måste man antingen gå ner mycket i fett
eller så måste man bygga mer muskler

eller om jag då bara kör för underhållning av mina armar o axlar som jag har nu
så kommer jag väl ändå se mer avdankad ut eller?

jag blir 33 om 5 mån så jag e ju inte ung längre om man säger så,men inte gammal heller

men om ni hade gjort ett långt uppehåll från eran träning,så skulle ni ju sett att pumpen i musklerna skulle vara mer låg och att det ger ett intryck på att vara mer sladdrig men tränad? svårt att förklara....

krellik
2009-09-09, 17:19
Jag lever på hoppet att bli som min 95 åriga fosterbror till min farfar (tyvärr ingen genetisk koppling) Gotte som vart sund renlevnads människa i hela sitt liv, aldrig supit, bra mat, tyngdlyftning och allmän träning. Alla andra i hans släkt har gått bort i 60 års åldern, själv är han som sagt 95, rak som en fura i ryggen (på sina 190cm), glasklar i huvudet och lever för att sitta och leka med sina nyköpta datorer (vilket är svårt när man inte kan engelska).

Exakt vad som är slumpen och tur med att han fått leva så länge i så bra form och vad som har att göra med sin rena livsföring och en livstids träning kommer aldrig att gå att bevisa. Men jag är gärna selektiv i hur jag tolkar det...;) Med andra ord kan man se ut som Gotte gör när man är 95 vilket typ är hetast på äldre dansen tack vare tung fysisk träning och bra käk så blir man inte nödvändigtvis ful av träning. Jävla skillnad mellan ett liv av måttlighet i mat, hård träning och ett liv av anabola droger, ytlighet och solariebesök dock...

Trapper Buzz
2009-09-09, 17:31
Man får inte sluta, det är hela saken.

Timme
2009-09-17, 13:08
och sjukt låg bf, många byggare (oftast kvinnliga verkar det som)ser jäkligt mycket yngre ut off än on.

jepp, helt klart.

Diggler
2009-09-17, 13:18
Jag fattar precis vad Louiise menar. Jag tycker inte det ser så konstigt ut på damer, men herrar som en gång vart muskulösa och sedan blir halvfeta med mindre muskler, det ser helt klart skumt ut.

Själv ser jag ut sån, från vissa vinklar kan det se "bulkigt" ut, men för det mesta ser det bara fläskigt ut, mycket slapp hud, mycket fett som hänger och dallrar men som inte riktigt vill fylla ut huden. Skinkorna ser ut som broccoli när jag flexar, armarna är fläskiga och biceps ser ut att ha hamnat snett, ryggen hänger i feta veck.