handdator

Visa fullständig version : Åldersgräns på krogar?


zydar
2009-09-07, 22:26
om det står Rekommenderad åldersgräns 25, vad är det för jävla skit?

Så som jag fattar det så rekommenderar dom att man är över 25 men det är inget måste.
Likförbannat kommer man väl inte in.

Är 22 år och alla 18 år ställen tycker jag suger, bara dunk musik, fyy fan asså.

Vad säger lagen, kan dom vägra mig insläpp om det står sådär skumt?

young_george
2009-09-07, 22:29
Det är upp till krogen att välja ålderspolicy själva, sålänge den inte är "diskriminerande" i lagens mening.

Snobbe
2009-09-07, 22:31
Det är upp till krogen att välja ålderspolicy själva, sålänge den inte är "diskriminerande" .

vilket den är eftersom alla tjejer kommer in vare sig dom e 18 lr 25 typ:). Men jag tror inte det är någon lag som kan låta dig komma in och ska du då stå o tjaffsa med dom isf framme i krogkön? Bara o vänta.

mattilainen
2009-09-07, 22:31
Du får komma in på en krog som har rekommenderad ålder på allt över 18.

Finns ingen lag som säger att du måste vara en viss ålder för vissa krogar, som sagt, det är bara en rekommenderad ålder. Säger vakten som står i entren något är det bara att säga att man vill prata med chefen, visst kan dom skita i det men men.

Samma sak, vakter får heller inte kolla leg till en krog. Det måste därför alltid finnas en värd, värden har rätt till att kolla leg. Finns mycket roligt man kan skälla över om man inte kommer in på en krog för att "man inte har åldern inne"

zydar
2009-09-07, 22:39
Du får komma in på en krog som har rekommenderad ålder på allt över 18.

Finns ingen lag som säger att du måste vara en viss ålder för vissa krogar, som sagt, det är bara en rekommenderad ålder. Säger vakten som står i entren något är det bara att säga att man vill prata med chefen, visst kan dom skita i det men men.

Samma sak, vakter får heller inte kolla leg till en krog. Det måste därför alltid finnas en värd, värden har rätt till att kolla leg. Finns mycket roligt man kan skälla över om man inte kommer in på en krog för att "man inte har åldern inne"




haha, va roligt, men fan, ingen vet ju hur det funkar, vakten säger typ alltid, det är 25års gräns, ändå står det rekommenderad ålder på¨hemsidan.
Kom in en gång, det var svinkul iallafall. Vakterna verkade skita i mej då =)

mattilainen
2009-09-07, 22:44
Om man berättar och har bra argument och dom inte vet om det så kan dom antingen bli sura och inte bry sig eller tro på dig. Är dom inte svartjobbande, som många vakter är så borde dom ha lite koll tycker jag.

Har en kompis som jobbar som värd på en krog och ibland när vakterna tar över legkontrollen så informerar gästerna gladligen vakterna om att det enbart är den "stora" värden som får kolla på deras leg.

Nordenator
2009-09-07, 22:49
Det handlar nog mycket om att kunna välja vilka som ska få komma in. The Bishop's Arms t.ex. som har 24 eller 25 om jag inte missminner mig släpper in personer under det förutsatt att det är lite folk. Jag kommer in dit från öppning till runt tiotiden här i Luleå, men det är mer eller mindre kört för mig som 21-åring att komma in förutsatt att stället är någorlunda fullt. Det har stämt bra med större delen av de ställen jag varit på med hög åldersgräns. Att ha ett halvfullt ställe är ju bara dumt, men då det börjar fyllas upp är det ju självklart bättre att välja en köpstark kund som passar målgruppen bättre än en liten yngling som mig. Jag tycker om ölen så jag får väl finna mig i att anlända lite tidigare :)

Jag förstår varför jag blir nekad.

Fredrik_S
2009-09-07, 22:54
Du får komma in på en krog som har rekommenderad ålder på allt över 18.

Finns ingen lag som säger att du måste vara en viss ålder för vissa krogar, som sagt, det är bara en rekommenderad ålder. Säger vakten som står i entren något är det bara att säga att man vill prata med chefen, visst kan dom skita i det men men.

Samma sak, vakter får heller inte kolla leg till en krog. Det måste därför alltid finnas en värd, värden har rätt till att kolla leg. Finns mycket roligt man kan skälla över om man inte kommer in på en krog för att "man inte har åldern inne"

Säger du det kan du nog räkna med att få ännu större problem att någonsin komma in på stället.
Och vad ska man med chefen till? Tror du han kommer ner och släpper in en gnällig 18 åring när hans vakt redan nekat?

Tror det är en rätt kass strategi att vägra visa legget när du som 18 åring försöker komma in på ett 25 års ställe och hänvisa till en lag..

mattilainen
2009-09-07, 22:57
Säger du det kan du nog räkna med att få ännu större problem att någonsin komma in på stället.
Och vad ska man med chefen till? Tror du han kommer ner och släpper in en gnällig 18 åring när hans vakt redan nekat?

Om vakterna vägrar fatta kan man försöka med det. Om det fungerar eller inte kan jag bara tala om EN egen erfarenhet då vi blev nekade och jag sa då att jag ville ta det med chefen om han var där, vipps så blev vi insläppta. Sen om detta händer fler eller om det var en engångsförteelse är inget jag kan tala om.

If i can do it, you can do it!

"Tror det är en rätt kass strategi att vägra visa legget när du som 18 åring försöker komma in på ett 25 års ställe och hänvisa till en lag.."

När jag som 18 åring? Orkar du inte kolla profilen så anta inte att jag är 18 heller. Jag har inte skrivit att man ska vägra visa leg, har jag?

tobbo
2009-09-07, 23:10
Om vakterna vägrar fatta kan man försöka med det. Om det fungerar eller inte kan jag bara tala om EN egen erfarenhet då vi blev nekade och jag sa då att jag ville ta det med chefen om han var där, vipps så blev vi insläppta. Sen om detta händer fler eller om det var en engångsförteelse är inget jag kan tala om.

If i can do it, you can do it!

"Tror det är en rätt kass strategi att vägra visa legget när du som 18 åring försöker komma in på ett 25 års ställe och hänvisa till en lag.."

När jag som 18 åring? Orkar du inte kolla profilen så anta inte att jag är 18 heller. Jag har inte skrivit att man ska vägra visa leg, har jag?

Och så får du tänka på att du bor i Uddevalla och det fungerar nog lite annorlunda där än det gör i större städer.

Fredrik_S
2009-09-07, 23:16
När jag som 18 åring? Orkar du inte kolla profilen så anta inte att jag är 18 heller. Jag har inte skrivit att man ska vägra visa leg, har jag?

Ordet "du" ska läsas som "man", jag vet mycket väl att du inte är 18 och syftade inte på dig när jag skrev det även om man kan läsa det så...

Larsson85
2009-09-07, 23:17
Samma sak, vakter får heller inte kolla leg till en krog. Det måste därför alltid finnas en värd, värden har rätt till att kolla leg.

Varför skulle en värd ha mer befogenheter att kolla leg? Det är frivilligt att visa leg när du vill komma in, precis som att det är frivilligt om dom vill släppa in dig.

Snobbe
2009-09-07, 23:21
Får dom ens släppa in folk om folk vägrar visa leg? Jag menar legkontrollen först o främst är väl för o se att folk e 18+ eller har jag missat något? Sen får väl stället välja om du får komma in som 18 eller inte.

Larsson85
2009-09-07, 23:23
Får dom ens släppa in folk om folk vägrar visa leg?

Det är klart dom får, men dom är ytterst ansvariga för att dom inte serverar alkohol till någon minderårig.

mattilainen
2009-09-07, 23:23
Och så får du tänka på att du bor i Uddevalla och det fungerar nog lite annorlunda där än det gör i större städer.
Har som sagt inte skrivit att detta fungerar, eller hur? Lagen är den samma i små som stora städer, Oftast.

Ordet "du" ska läsas som "man", jag vet mycket väl att du inte är 18 och syftade inte på dig när jag skrev det även om man kan läsa det så...
Ok, då förstår jag.

Varför skulle en värd ha mer befogenheter att kolla leg? Det är frivilligt att visa leg när du vill komma in, precis som att det är frivilligt om dom vill släppa in dig.
Det är sant, du behöver inte visa leg, om inte en kontrollant eller en värd ber dig. De får självklart välja om de vill släppa in dig enligt

"Utgångspunkten är att varje krögare har fullständig rätt att bestämma vem som får komma in på hans eller hennes krog. Principen om avtalsfrihet är grundläggande i svensk rätt. Ett företag har rätt att vägra ingå avtal och denna rättighet skall respekteras. Som exempel kan nämnas att en vakt har rätt att vägra dig inträde med hänvisning till att du inte har den klädstil som krogen kräver. Principen om avtalsfrihet begränsas emellertid av diskrimineringsförbuden i såväl brottsbalken 16:9 som lag om förbud mot diskriminering (SFS 2003:307). Lagstiftaren anser att en krögare inte skall neka en person inträde enbart på grund av hans hudfärg, etniska ursprung etc. Du har alltså rätt att kräva att din hudfärg inte skall spela någon roll när du försöker komma in på krogen. "

jakke
2009-09-07, 23:27
Bästa sättet är väl att ha lite snygga tjejer med i sällskapet

Larsson85
2009-09-07, 23:29
Det är sant, du behöver inte visa leg, om inte en kontrollant eller en värd ber dig. De får självklart välja om de vill släppa in dig enligt

"Utgångspunkten är att varje krögare har fullständig rätt att bestämma vem som får komma in på hans eller hennes krog. Principen om avtalsfrihet är grundläggande i svensk rätt. Ett företag har rätt att vägra ingå avtal och denna rättighet skall respekteras. Som exempel kan nämnas att en vakt har rätt att vägra dig inträde med hänvisning till att du inte har den klädstil som krogen kräver. Principen om avtalsfrihet begränsas emellertid av diskrimineringsförbuden i såväl brottsbalken 16:9 som lag om förbud mot diskriminering (SFS 2003:307). Lagstiftaren anser att en krögare inte skall neka en person inträde enbart på grund av hans hudfärg, etniska ursprung etc. Du har alltså rätt att kräva att din hudfärg inte skall spela någon roll när du försöker komma in på krogen. "

Varför skulle du behöva visa leg för en värd? Vad ger dom den befogenheten? Inte ens polisen får begära att du ska legitimera dig om dom inte har särskild orsak (Källa: Leif GW på efterlyst :) )

Angående ditt citat så var det dit jag ville komma. Vad har du för anledning att tjafsa om att få prata med ägaren om vakten har agerat helt rätt. Har ägaren satt en åldersgräns på 25år så vill han ju att den ska hållas.

mattilainen
2009-09-07, 23:30
Bästa sättet är väl att ha lite snygga tjejer med i sällskapet

Kanske därför det är så svårt för alla färgade att komma in på stureplans krogar? Inga svenska blondiner med H kupa med sig..

hultman
2009-09-07, 23:33
Ser man osnuten och dryg ut så får man väl räkna med att inte bli insläppt. I de allra flesta fall så räcker det nog att uppföra sig och klä sig snyggt.

Skitlöjligt att börja tjafsa med vakter/entrévärd om skitsaker som knappast har någon juridisk kraft. Vilken pantskalle som helst kan väl räkna ut att den ansvariga personen vid insläppet har rätt att kolla legitimation för att försäkra sig om att personen har en viss ålder.

mattilainen
2009-09-07, 23:33
Varför skulle du behöva visa leg för en värd? Vad ger dom den befogenheten? Inte ens polisen får begära att du ska legitimera dig om dom inte har särskild orsak (Källa: Leif GW på efterlyst :) )

Angående ditt citat så var det dit jag ville komma. Vad har du för anledning att tjafsa om att få prata med ägaren om vakten har agerat helt rätt. Har ägaren satt en åldersgräns på 25år så vill han ju att den ska hållas.

Jag berättar bara vad min kompis som jobbar som värd berättat till mig. Han blev anställd på en krog som värd, när han frågar chefen varför de behöver en värd fick han svaret, vi måste ha en, annars får vi inte kolla leg.

Jag har ingen anledning att tjafsa, jag berättade bara att en rekommenderad ålder inte är någon lag. En ägare till en krog kan inte sätta en åldersgräns på 25 år, han kan fortfarande bara ha en rekommenderad ålder. Get it?

Larsson85
2009-09-07, 23:39
Jag har ingen anledning att tjafsa, jag berättade bara att en rekommenderad ålder inte är någon lag. En ägare till en krog kan inte sätta en åldersgräns på 25 år, han kan fortfarande bara ha en rekommenderad ålder. Get it?

Men i praktiken är det ingen skillnad eftersom dom kan (och ofta gör) använda det som en gräns om dom vill enligt det du citerade. Men jag förstår att det inte är olagligt för dom att släppa in någon under deras egna "rekommendation". Dom får t.o.m släppa in folk under 18, bara dom garanterar att dom inte dricker sprit.

mattilainen
2009-09-07, 23:48
Ålder är tydligen en allmän accepterad diskriminering i vårat samhälle så det har blivit vedertagen praxis.

mattilainen
2009-09-07, 23:51
hittade lite fakta angående entrevärd/krogvärd/dörrvakt

En dörrvakt lyder inte under polisen och är ofta anställd av krögaren. Många entrévärdar är dock anställda av auktoriserade bevakningsföretag som måste få sin personal godkänd av länsstyrelsen och/eller rikspolisstyrelsen. Detta innebär att om en entrévärd är anställd av ett bevakningsföretag får de inte arbeta om de inte godkänns. Rikspolisstyrelsen är väldigt hårda i bedömningen av entrévärdar som är anställda av bevakningsföretag. Man får t.ex. inte blivit dömd för något brott, till och med trafikbrott kan spela in i hur de bedömer en entrévärds lämplighet. Dörrvakten begär legitimation och ingår civilsrättsliga avtal med allmänheten, typ, "vill du komma in här, måste du visa att du är över 18 år" En dörrvakt/entrévärd äger inga befogenheter, utan har samma rättigheter och befogenheter som envar. Dörrvakten får inte använda våld för att avvisa någon, utan måste tillkalla ordningsvakter eller polisen.

Emblem som entrévärd och "security" är vanliga bland dörrvakter, men ger inga befogenheter utöver var mans rätt.

Som du skrev så hade du rätt att dom inte hade mer rätt än andra. Vilket jag heller inte förnekade.

Larsson85
2009-09-08, 00:02
hittade lite fakta angående entrevärd/krogvärd/dörrvakt

En dörrvakt lyder inte under polisen och är ofta anställd av krögaren. Många entrévärdar är dock anställda av auktoriserade bevakningsföretag som måste få sin personal godkänd av länsstyrelsen och/eller rikspolisstyrelsen. Detta innebär att om en entrévärd är anställd av ett bevakningsföretag får de inte arbeta om de inte godkänns. Rikspolisstyrelsen är väldigt hårda i bedömningen av entrévärdar som är anställda av bevakningsföretag. Man får t.ex. inte blivit dömd för något brott, till och med trafikbrott kan spela in i hur de bedömer en entrévärds lämplighet. Dörrvakten begär legitimation och ingår civilsrättsliga avtal med allmänheten, typ, "vill du komma in här, måste du visa att du är över 18 år" En dörrvakt/entrévärd äger inga befogenheter, utan har samma rättigheter och befogenheter som envar. Dörrvakten får inte använda våld för att avvisa någon, utan måste tillkalla ordningsvakter eller polisen.

Emblem som entrévärd och "security" är vanliga bland dörrvakter, men ger inga befogenheter utöver var mans rätt.

Som du skrev så hade du rätt att dom inte hade mer rätt än andra. Vilket jag heller inte förnekade.

Men det blir ju ett cirkelresonemang. Dom har inte rätt att begära legitimation, men dom har rätt neka dig inträde. Dessutom har dom skyldighet att inte släppa in någon minderårig. Med andra ord så är det helt frivilligt att inte visa leg, och dom kan inte göra något åt det, förutom att du inte kommer in....

Kontentan är att dom kan begära legitimation på alla som vill komma in, och resten är fria att vända i dörren.

Fredrik_S
2009-09-08, 00:27
Men det blir ju ett cirkelresonemang. Dom har inte rätt att begära legitimation, men dom har rätt neka dig inträde. Dessutom har dom skyldighet att inte släppa in någon minderårig. Med andra ord så är det helt frivilligt att inte visa leg, och dom kan inte göra något åt det, förutom att du inte kommer in....

Kontentan är att dom kan begära legitimation på alla som vill komma in, och resten är fria att vända i dörren.

Exakt det jag ville säga men inte orkade forumlera.. Tack :)

spoonchest
2009-09-08, 05:57
Givetvis är det inte vårt jobb som O-vakter att kolla leg. Samma sak är det om vi skulle få för oss att plocka upp en tappad flaska på golvet osv. Det är inte vårt jobb. Sen kan vi ju hjälpa till med att kolla leg, förutsatt att det står en person där som har legkoll som huvudsyssla. Sålänge vi inte blir bundna vid den sysslan på något vis, är det oftast lugnt. MEN, det är aldrig någon som kräver att du visar legitimation, det är helt frivilligt. Har inte läst hela tråden men det verkar ha framkommit av mattilainens poster.

TommyBoy
2009-09-08, 06:33
Enligt reglerna:
För att ingå ett avtal med gästen om exempelvis godkänd ålder krävs att detta görs av en representant för krogen, exempelvis en värd. Ordningsvakten ska vara objektiv. Man kan alltså kräva att få träffa en representant istället för ordningsvakten om man blir nekad av ålersskäl eller klädval.

I verkligheten:
Representanten tar alltid ordningsvaktens parti, har du blivit nekad så har du.
Dessutom så vad ska du göra om vakten trots "lagen" nekar dig?
Tjafs leder bara till att chansen till insläpp nu och i framtiden minskar.
Ringa polisen? De skiter fullständigt i dina småproblem, allra helst en stökig lönelördag.

Lösning:
Tacka för dig o gå vidare.

ARMSTARK
2009-09-08, 08:09
Om en dörrvakt säger nej är det bara att gå därifrån. Han vill inte ha in dig.

Börjar du tjafsa är risken stor att du åker på stryk och blir polisanmäld för våld mot tjänsteman.

Sett det där tusen gånger, folk lär sig aldrig.

spoonchest
2009-09-08, 12:22
Enligt reglerna:
För att ingå ett avtal med gästen om exempelvis godkänd ålder krävs att detta görs av en representant för krogen, exempelvis en värd. Ordningsvakten ska vara objektiv. Man kan alltså kräva att få träffa en representant istället för ordningsvakten om man blir nekad av ålersskäl eller klädval.



Just därför ska det aldrig enbart stå O-vakter i dörren. Folk kommer och viftar med sina leg till mig och jag vinkar bara förbi dem och säger att jag inte är intresserad.
Sen tycker jag att man ska göra större skillnad på värdar/annat löst folk och O-vakter. Gul skjorta som gul skjorta är det många som tror, när de gör en anmälan om diskriminering eller misshandel.

Nitrometan
2009-09-08, 13:38
Gul skjorta som gul skjorta är det många som tror, när de gör en anmälan om diskriminering eller misshandel.

Brun skjorta är det väl?

spoonchest
2009-09-08, 14:23
Nej, gul ska det vara. Vart har du sett bruna nånstans?

Kurash
2009-09-08, 14:34
Brun skjorta är det väl?

Nej, gul ska det vara. Vart har du sett bruna nånstans?

:)