handdator

Visa fullständig version : träning utan passning/partner


opox
2009-09-07, 20:09
Tänkte höra om lite tankar och åsikter om att träna själv mot att träna med en "partner".

Upplever ni att träningen blir sämre än om man tränar ihop med annan?
Vad gör ni i så fall för att undvika att få sämre träningsresultat?
Vissa övningar, upplägg av träning osv?

Själv kommer jag snart flytta till ny stad där jag inte känner någon och har ofta kört med pass från partner. Att varje gång jag tränar känna att jag måste be om hjälp från någon jag inte känner och "störa" deras träning känns fel.

Så..ni utan partner, hur lägger ni upp er träning?

Mr.Sjöborg
2009-09-07, 20:14
Jag kör ibland med kompis och ibland ensam, senaste tiden mest solo.

Men min polare som jag brukar träna med kör jag alltid mkt bättre med, vi peppar varandra och hjälper varann så vi kan pressa ut dom sista repsen och kollar den andra så den kör strikt och så.

Det jag tycker är svårast att köra själv är bröst, då jag aldrig vågar ta ut de sista i liggande pressar, men brukar då köra på vikter jag vet att jag klarar av.

Det sköna med att köra själv är dock att man kan köra vilka övningar man vill, hur många set man vill, det upplägget man vill, den tiden man vill.

Annars är mp3 en räddare när man kör själv;)

Jontez
2009-09-07, 20:29
Kör alltid själv och tycker det är ganska trivsamt. Man kan lägga 100% fokus på själva passet istället för att småsnacka i pauserna.
Där emot kan jag aldrig maxa eller verkligen köra till fail utan att be om hjälp, men ah jag vet inte vad som är bäst. Bara prova att köra :)

Kimball
2009-09-07, 20:32
Har man en bra partner som också är seriös tycker jag det funkar prima. Annars funkar det nästan lika bra solo imho förutom möjligtvis vid tyngre bänkningar, men då kan man ju se om det ser ut att finnas någon snäll person närvarande som kan hjelpa.

Toby Asp
2009-09-07, 20:37
Har för närvarande tagit bort bänkpress ur schemat (kör hantelpress ist), annars var det den som kunde ställa till problem. Men att fråga om hjälp har på min klubb aldrig varit svårt. Böjen körs i rack och smalbänk i smithen. Så inga problem alls för mig att maxa eller köra till fail.

regus
2009-09-07, 20:37
Om passaren fingrar på stången innan det är uppenbart att jag inte orkar pressa en repetion till så vill jag glida upp två dm på bänken och bita han i ballen. Så nej, jag använder inte passare när jag (väl) tränar.

Dessutom tränar jag aldrig så hårt så det skulle behövas. :)

Alone_in_the_dark
2009-09-07, 21:10
Sen jag började på en mycket trevlig SL klubb i sumpan har jag märkt att jag vågar ta i faktiskt långt mycket mer än vad jag gjort tidigare och att blod svett och tårar är ok och skulle det vara som så jag fastnar under stången så finns det alltid en hjälpande hand inte långt därifrån, och skulle jag vara helt ensam så ser jag till att använda säkerhetsskydden på bänken och böjer i power racket. :)

Bozar
2009-09-07, 21:18
Jag har så gott som alltid kört själv, visst så presterar jag något sämre i bänkpressen men jag kan glädja mig åt att det är jag och endast jag som lyfter vikterna samt att passen är så mycket mer effektiva då ingen tid går åt skitsnack. Nackdelen är att man stör sig otroligt på andra som inte är lika hängivna och bara står och hänger.

Trapper Buzz
2009-09-07, 21:19
Så länge man inte kör normalbänk i smith.

Pungis
2009-09-07, 21:45
Jag kör sällan bänkpress, frenchpress etc när jag tränar ensam, annars samma.

Kör jag med en partner hjälper vid enbart åt vid sådana övningar, dvs när de behövs. Eventuellt nåt t ex hantelpress/axelpresset när man vill forca lite och klämma ur de sista

Funkar mkt bra att träna själv, och jag märker inga resultatskillnader.

mattilainen
2009-09-07, 22:02
kört det senaste själv och i bänken tar jag i lika mycket som innan men jag kanske ger upp sista reppet istället för att prova, vilket kan vara negativt.

Azt3k3n
2009-09-07, 22:05
Jag kör i princip alltid själv då jag tränar hemma. Ibland hänger jag med nån polare till gymmet. Tycker det inte är några problem att köra själv fast det är lite obekvämt att köra till fail i bänkpress. Kör inte på så höga vikter :em: så det är inga problem att bara rulla ner stången till benen vid fail

krellik
2009-09-07, 22:34
Frontböj går att dumpa så är nog ett säkrare val än vanliga böj om man ska pressa sig själv.. Hantelpress istället för bänkpress för tuttar. I övrigt behövs väll inte passning eller missar jag något?

Sniggel
2009-09-07, 22:47
Fördelen med att träna själv, år efter år, är att man tränar upp egna säkerhetsåtgärder och teknik för att det inte ska gå åt h-vete när man oväntat går till failure. Man får också en väldigt klar bild av vad man är kapabel till.
Vid de övningar som det är mer eller mindre omöjligt att klara sig ur en failure-situation (när en sådan kan tänkas uppstå), ber man någon på gymmet om passning (t ex knäböj).
Jag har tränat i 11 år utan partner och där är inte många övningar som jag inte klarar mig (säkert) ur ifall jag hamnar i failure. T om bänkpress skulle jag kunna fixa (jag har en sådan teknik att vid failure så hamnar stången alltid på bröstet, aldrig halsen!) även om jag självklart väljer att ha passare där om jag ska köra nära failure.

jens__E
2009-09-08, 06:31
Jag har tränat själv det senaste halvåret och det har funkat kanon.

Innan så tränade jag med ett gäng kompisar men jag tyckte det blev ganska mycket trams då. Det är så lätt att man sitter och pratar och så.

Det enda man får tänka på när man tränar på själv är väl att ta det lite lugnare. Kanske inte slänga på de där extra kilona på stången eller försöka på det där sista repset.

Och det är lugnt och skönt att träna själv, man kan köra helt i sin egen takt och man slipper trams.

EkarN
2009-09-08, 06:47
Jag tränar själv och träningen blir helt klart sämre.

antonM
2009-09-08, 07:31
tycker det är hur kast som helst att träna själv fan får aldrig ut max i träningen då, tycker man behöver pass i det mesta för att ta ut sig helt speciellt chins och bänk, och så är det lättare att tagga till när man kör med ngn

z_bumbi
2009-09-08, 07:44
Säkerheten hänger på om gymmet har powerrack och/eller en bra bänk/ställning med skydd. Då kan man köra alla "farliga" övningar utan att riskera så mycket.

För pepp mm så beror det på vad man är van vid och kanske framför allt vad man tränar för något. I styrkelyft så ser jag det som mycket värt att vara några stycken som tränar, både för pass och hjälp med utristning men också för att skapa en utvecklande miljö.

Pjotor
2009-09-08, 08:17
nackdelen är att man stör sig otroligt på andra som inte är lika hängivna och bara står och hänger.

+1000

BB1942
2009-09-08, 10:19
Man kan ju trots allt köra alla muskelgrupper utan att skada sig t ex så kan man köra hantelpress till failure istället för bänkpress. I knäböj sätter man sig ner och lutar sig bakåt (har inte testat men kan tänka mig att man kan få ont i nacken när den slår mot naken samtidigt som stången studsar från backen.