handdator

Visa fullständig version : Vart "ligger" mina aktier?


Tabbe
2009-09-07, 19:47
Jag har fått aktier genom åren av mamma/pappa och morföräldrar etc
Vart finns dom och hur kan jag se vad dom är värda/sälja/köpa/hur många tex?

Jag har noll koll.

Tack på förhand!

brobban
2009-09-07, 19:51
Hos din bank antagligen, eller dina föräldrars, mor/farföräldrars bank. Om du står på aktierna så ska du få hem papper.

Tabbe
2009-09-07, 19:54
Måste jag gå till banken för att samla ihop allt och börja kolla runt och köpa fler?

brobban
2009-09-07, 20:29
Om du har värdepapper hos olika banker så samla dem på din bank, fråga dina föräldrar efter papper eller leta efter dem själv. Sedan går du in på banken och säger att du vill flytta dina värdepapper(ta med leg och förslagsvis dina "kvitton" ifall du hittar dem). Ska du börja köpa&sälja så rekommenderar jag dig starkt att läsa på, annars kommer du troligtvis bara torska pengar. Känner du inget intresse är det bäst att låta bli annars blir det bara skit av det, sälj inte dina värdepapper du har nu om du inte desperat behöver pengar. Troligtvis är det svenska storföretag som du har fått aktier i, de flesta av dem har gått ner sig nu under krisen men det kommer en uppgång och då är det fint att sitta kvar.

rQx
2009-09-07, 21:03
Mina jag fått har samlats under mitt eget namn på min egen bank. Bara att kolla genom internetbanken, fast kanske bara jag som har det förspänt?

Tabbe
2009-09-07, 21:22
tack, verkligen!